Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #14

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst128.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3 - top

  • 48.000 km

Medio 2019 mocht ik een leaseauto bestellen, en ja, toen hoefden we niet heel lang te rekenen om uit te komen bij een Model 3 tegen 4% bijtelling. Positieve testen overal, meteen zonder proefrit besteld (daar stond een lange wachttijd voor, en die tijd hadden we niet volgens LeasePlan). Uiteindelijk net op tijd (30 december) laat in de avond afgeleverd in Tilburg. Wat een ervaring! Bij nauwkeurige inspectie thuis was ik niet helemaal tevreden over een net niet recht gemonteerde achterklep, maar daar kwam snel een monteur voor langs. Verder geen enkele klacht over de Tesla. Hoewel, bij wasstraten waar ze met die harde waterstralen werken, komt er bij de passagiersstoel soms water bij je voeten naar binnen. Raar. Toch eens naar laten kijken.

Wij vinden de Model 3 qua binnenruimte en bagageruimte prima bruikbaar. De klep van de achterbak is natuurlijk niet optimaal, maar er kan echt heel veel mee. Ook met vijf personen op pad lukt best als het even moet, vooral omdat je midden-achter je voeten nog heel behoorlijk kwijt kan. De bank staat eigenlijk net wat te laag, maar verder zit iedereen best ok. Hoofd- en beenruimte genoeg (iedereen meet hier rond de 1.80 meter). Wij vinden de Model 3 wat stevig geveerd, maar toch comfortabel. Enig nadeeltje is het windgeruis bij de ramen voor bij hogere snelheden, maar als je je aan de 100 max houdt valt dat wel mee.

Onderhoud? Nog geen, ik wacht na twee jaar op een melding. Tussendoor nog wel een keer langsgereden bij de Kwik-Fit, we reden achter bijna op het canvas. Dat is wel een puntje van aandacht, ik heb nog nooit eerder in een jaar tijd een set achterbanden opgebrand. Voor LeasePlan maar weer.

Verbruik en actieradius zijn bij de Model 3 voor ons gebruik prima, zelfs een SR+. Bij mij ligt het verbruik zo rond de 16kwh/100km, met af en toe even doorhalen. Mijn echtgenote doet het rustiger aan, zij scoort meestal tussen de 12 en 13 kwh/100km. De maximale actieradius lijkt in twee jaar wel iets te zijn teruggelopen, waar we aanvankelijk bij 100% laden een actieradius van 385km in beeld kregen, nu komen we niet meer boven de 355km. Meestal laden wij tot 90%, en komen zelden of nooit onder de 50km resterend. Hoeveel je werkelijk haalt hangt vooral af van je rijstijl, maar wij rekenen bij 90% laden op zo'n 280km. Af en toe moeten we toch een tussenstop bij de SuperCharger maken. Achteraf hadden we misschien toch de LR moeten nemen... Maar met de ervaring van nu zouden wij nooit meer een EV nemen met een werkelijke bruikbare range onder de 300km, dat rijden we ongemerkt toch nog regelmatig weg op een dag.

Zou de volgende leasebak weer een Tesla worden? Misschien wel, we kunnen de Model Y ook wel waarderen (al ziet mijn wederhelft een facelift Model S ook wel zitten, maar dat wordt dan bijbetalen). Als tegen het einde van mijn contract de fabriek in Berlijn op stoom is, de Model Y wellicht de nieuwe accu's krijgt, dan zou dat zomaar de opvolger van onze 3 kunnen worden. Wij zien onszelf in ieder geval geen ICE meer kiezen.

Een onderhoudsbeurt na 2,5 jaar

  • 80.000 km

Na ruim 2,5 jaar was het dat toch een keer tijd voor wat service aan de Tesla. In de tussentijd heeft zich maar één storing voorgedaan, maar wel een aparte: de kofferdeksel ging niet meer open. Om dit te herstellen moest een complete kabelboom worden vervangen, maar dat kon thuis voor de deur. Voor de beurt moest de Tesla toch een dagje naar het servicecenter (in Amsterdam). Heel veel viel er niet aan te doen, maar wel een extra software-update. Geen idee wat deze doet, maar de Model 3 rijdt nog steeds uitstekend. Van de vier auto's in het gezin staat de Tesla op de eerste plaats, dus we gaan wel over de km's in het leasecontract heen (25.000 km per jaar). Voorzichtig vooruit denkend is het een optie om de Model 3 aan het einde van het contract privé over te nemen als tweede auto.

Met wat meer lange ritten komen we wat vaker bij de SuperChargers, en we laden dan ook af en toe tot 100%. Maximale range volgens het scherm is dan 338km, dus dat wordt toch steeds een beetje minder. Nog steeds prima mee te leven.

Eind in zicht

  • 128.000 km

Ik heb een hele tijd geen updates bijgehouden, simpelweg omdat er niets te melden was. Nieuwe banden en een snelle APK-keuring (zonder opmerkingen), dat was het wel. Verbruik en actieradius zijn sinds de vorige review ongewijzigd, dus gemiddeld zo rond de 15-16 kWh/100 km, met meestal vlot doorrijden. De maximale actieradius bij 100% laden (doen we eigenlijk nooit) is volgens de auto nog steeds 330 km. Voor ons normale gebruik helemaal prima, met deze Tesla rijden we zelden meer dan 200 km op een dag (we hebben ook een Model 3 LR). In een ijskoude winter een hele snelle rit naar de kerstmarkt in Keulen bleek niet zo handig met de SR, dan sta je echt zo'n beetje ieder uur bij een supercharger. Het ontbreken van een warmtepomp helpt dan ook niet mee.

Met de Tesla zelf is helemaal niets mis. Alles werkt nog zoals het hoort, geen gebreken, geen kraakjes. Natuurlijk erger ik mij ook wel eens aan de bekende Tesla-kwaaltjes (de rare koppeling van de ruitenwissers aan de autopilot, heel af en toe een ghost-brake, reacties op wisseling van de maximum snelheid), maar dat weegt niet op tegen de vele standaard voordelen en natuurlijk het fijne rijden. O ja, en het milieu ;-).

Voor ons gebruik als tweede auto hadden we de Model 3 best voor een leuke prijs van Ayvens over willen nemen, na alle berichten in de pers over prijzen rond de 15k eind 2024. Maar nee, Ayvens wilde van ons als berijder toch nog zo'n 19k voor de Tesla hebben. Dat gaan we dus niet doen, deze wordt binnenkort gewoon ingeleverd.

We zijn heel blij met onze 2023 Model 3 LR, daar maken we de meeste kilometers mee. Om de garage weer compleet te krijgen hebben we nu gekozen voor een nieuwe Model 3 RWD Highland, in Quicksilver (nieuwe kleur voor de 3). Stiller, zuiniger, grotere actieradius, beter geluid en mooier. Ook met de nieuwe regels blijven we EV rijden (zo heel veel duurder wordt het toch niet, en ICE is uiteindelijk nog veel duurder), en er komt bij ons echt geen ICE meer in. Dit keer privé gekocht in plaats van lease, dus geen bijtelling meer en uitbetalen van mobiliteitsbudget. Levertijd een week, waar vindt je dat nog. Volgend jaar nog maar eens kijken naar de vernieuwde Y.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.