Tesla Model 3 RWD (2023) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 36.763 km |
Aankoop
Ik heb ruim 7 jaar in twee youngtimers gereden, twee BMW 5-series. Omdat ik veel kilometers maak (25.000 per jaar) en mijn vorige 5-serie ruim 215.000 kilometer gelopen had, was het tijd voor wat nieuws.
De volgende auto's stonden op de shortlist en heb ik allemaal proefritten in gemaakt:
BMW i4: geweldige auto! Voelde mij helemaal 'thuis' als BMW rijder en ook praktischer vanwege de vijfde deur.
Volvo XC40: zeer ruim en praktisch en qua uiterlijk nog steeds mooi. Echter weggedrag vond ik tegenvallen en het dashboard en de multimediasysteem vond ik ouderwets overkomen.
Kia EV6: Helaas vind ik dit model snel dateren. Wel een prettige auto maar raakte geen snaar bij mij.
Hyundai IONIC 5: van dit model was ik erg onder de indruk bij de lancering. Echter vond ik het nogal een grote auto en vind ik persoonlijk het model ook snel dateren.
Tesla model Y: indrukwekkende auto, vooral de ruimte. Rijd echter ook meer als een gezinsauto en zoveel ruimte hebben hebben we voor nu ook weer niet nodig.
Tesla Model 3 Highland: ik heb eerder in het vorige model gereden en was erg onder de indruk van de verbeteringen: het is een compleet andere auto.
Conclusie:
Getwijfeld tussen de i4 en de nieuwe model 3. Echter was zelfs als BMW liefhebber niet een moeilijke keuze. Het rijgedrag en interieur van de Tesla kunnen matchen met die van de BMW. Het verbruik is een stuk beter en de uitrusting is veel completer (gekoelde stoelen, scherm achterin etc etc) En dan het prijsverschil. Mijn hemel. Zelfs bij gelijke prijs zou het lastig worden voor de BMW maar het prijsverschil kwam uit op 25K. Bizar. Werk aan de winkel BMW, dan kom ik weer terug.
Reden voor een deel van het prijsverschil is ook het feit dat ik uiteindelijk op sterk wegend advies van Tesla Utrecht voor de RWD ben gegaan. Blijkt dat de Long Range idealiter niet tot 100% opgeladen dient te worden (80%) en geen LFP accu heeft zonder kobalt. Prestaties zijn beter maar daar heb ik dag-tot-dag niks aan en het verbruik is juist weer hoger. Scheelt daarnaast ook nog in aanschafwaarde + bijtelling dus easy call voor de RWD voor mij.
Eerste ervaringen
- 4.600 km
Eerste ervaringen!
Ik heb behoorlijk veel gereden de eerste zes weken dus voel mij nu wel vertrouwd om een inhoudelijke review te geven.
Pluspunten:
+ Verbruik / bereik.
Ik rijd eigenlijk alleen maar snelwegkilometers en lange afstanden. Vooraf heb ik mij voorgenomen om niet een trage rechterbaanrijder te worden zoals je soms Teslarijders ziet. Ik kan heel goedkoop laden en kan overal laden dus geen noodzaak. Dus 120 per uur op de snelweg overdag en 130 per uur na 19 uur en natuurlijk lekker de stoelverwarming aan.
Het was ook wel een vuurdoop, direct in de wintermaanden met veel dagen onder nul. Ik gebruik de voorwarmfunctie actief zodat ook de accu opgewarmd is voordat de rit begint, handig! Als de accu volgeladen is, heb ik 438 km bereik, ruim voldoende.
Het verbruik is geweldig en staat nu gemiddeld op 15,6 kWh gemeten over de laatste 4500 km. Met het slechte weer van de afgelopen weken heb ik ook wel 18 KwH gezien maar heb ook al ritten onder de 14 kWh gereden zonder moeite. Wellicht helpt het dat ik de originele wieldoppen heb, dit schijnt behoorlijk uit te maken.
+ Stuurgedrag. Stuurt echt geweldig. Laag zwaartepunt, relatief laag gewicht (1700, scheelt bijv. ruim 200 met de i4), achterwielaandrijving: dit is echt een rijdersauto.
+ Ruimte. Vooral de frunk en de diepe bak in de achterbak zijn erg handig
+ Stilte en comfort.
+ Prachtig interieur met mooie materialen en een hoge resolutie beeldscherm met kleine bezels. In het donker ziet de nieuwe lichtbalk er mooi uit.
+ Interface: zowel scherm, app, updates: werkt allemaal perfect.
+ Lekkere stoelen en zowel te verwarmen als te koelen (lekker na het sporten!)
+ Thuisladen. Luxe, elke ochtend een volle tank voor een prikkie.
Neutraal:
+- Richtingaanwijzers op het stuur. Raak je snel aan gewend. En zoals een vriend van mij zei: 'Als BMW-rijder gebruikte je de richtingaanwijzer toch niet' 😛 Eigenlijk niet eens meer het noemen waard.
+- Automatisch sturen functie: werkt goed op de snelweg en verrassend comfortabel. Echter wel elke 10 seconden (!) een waarschuwing om een kleine beweging aan het stuur te geven, volgens mij vanwege wet- en regelgeving?
+- - Tesla Vision: sinds de laatste update behoorlijk overzichtelijk. Echter klopt het ook niet altijd. vooral bij regen zit dit systeem er vaak flink naast qua afstand tot objecten. Ook de geluidsignalen zijn niet eenduidig. Wellicht nog even wennen?
Niet goed:
- Regensensor. Doet echt maar wat en dat is knap waardeloos want je hebt ook geen stengel meer aan het stuur. Onverwachts voor een auto uit 2024.
- Traffic Aware Cruise Control. Werkt goed op de snelweg maar is niet betrouwbaar op provinciale wegen vanwege ghost breaking. Vooral bij regen en als het donker is. Behoorlijk schrikken. Omdat je geen 'alleen cruise control' functie hebt, moet je dus op provinciale wegen zonder cruise control gaan rijden.
Op de snelweg ook niet foutloos: bij het inhalen remt de Autopilot vaak onnodig, ondanks dat je al aan het wisselen van de rijstrook bent. Ook valt het mij op het systeem slechts langzaam herkent dat een auto voor je sneller gaat rijden.
- Hoofdsteunen kunnen niet kantelen waardoor de bank niet plat kan. Je moet dan eerst de stoelen helemaal naar voren zetten, die - als ze weer terug in oude stand gaan - de hoofdsteunen pletten. Nu al zichtbaar.
Overig:
Ik heb vier keer de Tesla Fastchargers gebruikt en dit gaat erg makkelijk. Echter de laadsnelheid valt erg tegen: eigenlijk nooit boven de 70 kwh per uur. Dat zou toch veel hoger moeten zijn? Ik heb de accu in ieder geval voorgewarmd, de navigatie ruim van te voren op de Fastcharger gezet + kom aan met ongeveer 20% batterijcapaciteit. Wellicht is er iets mis met de auto?
Ik gebruik de EEVEE app voor het bijhouden van het thuisladen. Erg handig en je accountant is er ook blij mee.
Samenvattend: Ik ben tevreden maar er zijn ook echt verbeterpunten. Ik houd jullie op de hoogte!
Ideale daily driver
- 11.185 km
Ik heb de Tesla nu ruim 3 maanden in bezit, tijd voor een update. Eigenlijk gaat het prima, ben helemaal gewend aan de auto. Ook mijn vriendin is helemaal om en heeft haar profiel helemaal naar wens ingesteld, inclusief roze interieurverlichting 🎀
Verbruik
Het verbruik is gedaald naar rond de 14 kWh vanwege de warmere temperaturen. Blijft boven verwachting gegeven de snelwegkilometers. De maximale range na volladen is nu 436 (ipv 438 bij de start), dat verbaast mij - gegeven het lagere verbruik wel - dat zou toch hoger moeten gaan worden? Wellicht de eerste degradatie?
Snelladen
Na een aantal minder positieve ervaringen is dit de laatste paar keer naar verwachting gegaan, zelfs een keer met 177 kWh wat zelfs boven het opgeven maximum is. Wel met geurloze witte rook en veel lawaai van de koeling maar dit schijnt bij hoge laadsnelheden normaal te zijn.
Auto Pilot
Ik ben er meer aan gewend maar blijf erbij dat het veel beter kan. Vooral het inhouden bij het inhalen en de reactiesnelheid als de auto voor je accelereert zijn ondermaats.
Overig
- Grootlicht update is echt top, wat een lichtopbrengst!
- Regensensor is nog steeds een giller maar er schijnt een grote update aan te komen. Liever eerder gehad ivm het afgelopen moesson seizoen maar fijn dat ze ermee bezig zijn 🌦️
- De draaicirkel is toch echt wel fors, is mij de eerste weken niet zo opgevallen maar nu toch een aantal situaties dat het een dingetje is. Weet iemand waarom dit zo is?
1 jaar onderweg
- 36.763 km
Bijna een jaar in bezit, tijd voor een update!
Zo, het heeft even geduurd maar hierbij weer een update van mijn kant. Afgelopen 8 maanden veel gereden, ruim 25.000 kilometer. Hierdoor de auto beter leren kennen, ook op lange stukken. We hebben daarnaast een prachtig dochtertje gekregen deze zomer waardoor de auto nu gebombardeerd is tot gezinsauto.
Algemene betrouwbaarheid is super, geen enkel probleem gehad en ook geen piepje of kraakje of storingen. Dit is een kwalitatief goede auto.
In juni voor het eerst voor het werk een trip naar Basel gemaakt. Dit was heel goed te doen, uiteraard vooral dankzij het Supercharger netwerk. Je haalt met gemak 350 Autobahn kilometers en na ruim 3 uur ben ik altijd blij met een stop.
Opvallend: collega was ook mee naar Basel en heeft een Model Y RWD uit 2023. Dat model is echt opvallend minder zuinig dan de nieuwe model 3. We hebben vanaf Basel achter elkaar aan gereden met 120-130 waarbij ik bij de eerste supercharger met 36% SOC aangekomen ben en mijn collega met 5% (en klamme handjes).
Ook zijn we met het hele gezin op vakantie geweest naar Frankrijk. Goed te doen, de noodzakelijke babystops zijn ideaal te combineren met de noodzakelijke laadstops;-)
Tijdens deze vakantie veel gebruik gemaakt van de Superchargers in Frankrijk en dat ging super. Opvallend hoe rustig het bij de superchargers was (zie ook foto), Tesla is nog niet zo populair in Frankrijk als in Nederland blijkbaar.
Voor de lol maar eens getimed hoelang het superchargen nou eigenlijk duurt:
20-70 : 16 min
20 - 80: 21 min
20 - 90: 28 min
20 - 100: 41 min
Duidelijk dat de laatste 10% echt een draak is, dat is onderweg geen doen.
Daarnaast ook een trekhaak laten plaatsen via Tesla. Dat gaat heel makkelijk, je kunt via de app een afspraak plannen en ze komen de trekhaak bij je thuis plaatsen. Is binnen een half uur klaar, wellicht had ik dit zelf ook wel kunnen doen. Het is een Oris trekhaak en deze zijn prima online te bestellen, wellicht een tip voor andere bezitters.
Overige fijne punten uit de afgelopen periode:
Veel opbergruimte: wonderbaarlijk hoeveel er in deze auto past. De frunk en de ruimte onderin de achterbak zijn echt super. Ook opvallend handig: de grote portiervakken.
Minder fijn:
Autopilot. Niet verbeterd, zie eerdere opmerkingen hierover. Blijft vervelend bij het rijden op de snelweg.
Schadeherstel: Heb helaas een klein deukje in het zijscherm. Kan alleen via officiële Tesla schade herstel partij: 1250 ex btw. Bizarre prijs. Schijnt te komen doordat ze niet mogen 'uitspuiten' maar het hele panel moeten verwijderen en spuiten.
Nog iets genoemd door het schadeherstelbedrijf: de nieuwe model 3 heeft veel last van steenslag op de neus. En inderdaad: dat heb ik ook.
Superchargen vanaf oktober: gaat weer erg langzaam, kom nu niet meer hoger dan 60 KWh. Echt balen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.