AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla Model 3 RWD (2023) #6

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla review

  • 13.000 km

Aanschaf
We hadden net zonnepanelen aangeschaft dus tijd om van benzine over te stappen op elektrisch.
Ik had al langer de Tesla model 3 op het oog als de m. i. beste optie.
Tesla had de model 3 kort tevoren afgeprijsd tot € 41990 dus na subsidie € 39040. Voor de allerkaalste Golf met automaat betaalde je al meer. Een facelift zat er aan te komen, dus ze wilden het oude type vast kwijt en dat zou mogelijk in de inruilprijs terug te zien zijn, dus nu of nooit.
Proefrit gemaakt (ging heel vlot). Het comfort van onze Lexus GS 300H van 2016 had de Tesla niet, maar het t.o.v. de Lexus aanwezige kartgevoel, het leuke van one pedal drive en het zeer opgeruimde Japandi karakter van het interieur spraken ons aan.
Wat niet aansprak was de indicatieve inruilprijs. De dealer raadde ons aan online de inruilprijs aan te vragen. Die bleek € 6000 hoger te liggen! Voor onze Lexus, die we in maart 2021 voor € 28000 hadden gekocht zouden we van Tesla in juli 2023 € 21000 terugkrijgen. Addertje onder het gras was dat de definitieve inruilprijs pas vast stond als je de model 3 besteld. We hebben het gedaan en de definitieve inruilprijs was gelijk aan de indicatieve, dus geen addertje en geen spijt.
We hebben het basistype gekocht, wit, met als enige optie een trekhaak en een laadpaal (€ 500 voor een laadpaal leek voordelig).
De laadpaal arriveerde voor de Tesla en zat in een doos. Installatie was niet inbegrepen. Wat kon het leggen van een draadje van laadpaal naar meterkast kosten? Een offerte bedroeg: € 1000!
Eerst maar eens de komst van de auto afgewacht. Die werd niet afgeleverd bij de dealer in Wezep, maar moest worden afgehaald in Tilburg! Communicatie met Tilburg was alleen mogelijk per SMS, een beetje nostalgie.

Afhalen
In Tilburg een zeer schone, enorme felverlichte hal in Tesla kleuren: veel wit met zwarte en rode accenten. Geen verkoper met koffie(wel een automaat voor een zelf te tappen bekertje koffie ) laat staan een bos bloemen, geen hartelijk welkom, maar een “Gaat u daar maar zitten tot ik tijd voor u heb” van de enige man die over de papieren ging. Eindelijk aan de beurt werden de papieren geregeld, m.n. ook van de inruilauto.
Het vrijwaringbewijs zou ons worden toegestuurd. In onze naïviteit dachten we dat dit dezelfde dag zou worden geregeld. De vrijwaring kwam inderdaad per post, maar gedateerd 2 dagen na de datum van overdracht. Voor ons 2 dagen extra MRB en de auto op onze naam 2 dagen niet verzekerd! We hebben het aan Tesla gemeld, maar er niets op teruggehoord.
Vervolgens werden we de hal ingestuurd om zelf onze auto te vinden en onszelf met de bediening vertrouwd te maken. Bij vragen waren er 2 joviale jonge mannen achter een desk, die op verzoek meegingen naar de auto om e.e.a. uit te leggen. Dit deden ze in mijn geval snel, vriendelijk, maar summier.
De auto was brandschoon, volledig opgeladen, met nog 150 laadkilometers in de schatkist (lootbox)
Eerste opdracht vanaf het scherm: “Geef uw auto een naam”. We hadden vroeger een lichtgrijs katertje met witte accenten, dat we Pluisie noemden. Dat werd nu de naam voor de auto.
Het gaspedaal werd op chill afgesteld, het stuur op comfort (zodat duidelijk is wat voor automobilist ik ben) en de rijmodus op stoppen, zodat volledig 1-pedaalsrijden mogelijk is. De rest van de instellingen was ook eenvoudig, zodat we al snel met Pluisie onderweg waren naar huis, waar we probleemloos aankwamen.

Thuiskomen
De laadkabel bleek tot mijn verrassing ook een adapter met een gewone stekker te hebben en we hebben een stopcontact in de carport. De laadpaal was helemaal niet nodig, Pluisie hing vlot aan de stroom! Toegegeven, een laadpaal is sneller(aan het stopcontact is de snelheid 2-3 kWh per uur), maar er zijn niet veel mensen die meer nodig hebben. Kortom: de laadpaal bleef in de doos, kon zonder problemen worden geretourneerd en Tesla heeft keurig de € 500 terugbetaald.
Het laden via het stopcontact is probleemloos. Vrijwel altijd is de auto ’s ochtends volledig opgeladen en de andere keren bijna. Ik heb in Nederland nog niet bij een laadpaal hoeven laden.

Trekhaak
De trekhaak was nog een dingetje. Het instructiefilmpje op YouTube mist een handeling. Toch is het simpel: het plaatje onder de auto wordt vastgehouden door 2 draaischroeven met een gleuf. Die zijn met een munt gemakkelijk 90 graden te draaien en het plaatje kan worden weggenomen en opgeborgen. Op de trekhaak zit een draaiknop. Daar past een sleutel op en na een kwartslag draaien van de sleutel is de draaiknop vrij. Dan moet deze worden uitgetrokken, waarna hij kan draaien. Door de draaiknop te draaien tot aan de klik wordt een veer gespannen. De bevestigingsnokken van de trekhaak zijn daarbij naar binnen getrokken. Door de trekhaak nu naar binnen te duwen in de daarvoor bestemde buis onder de auto en met enige kracht tegen het eindpunt te drukken schiet de draaiknop los en draait terug, de bevestigingsnokken komen naar buiten en de trekhaak zit muurvast. De sleutel een kwart slag terugdraaien en de draaiknop zit op slot. De sleutel uitnemen en opbergen.
Verwijderen gaat net zo: sleutel erin, kwartslag draaien, draaiknop is nu vrij. Draaiknop uittrekken en dan opdraaien. De bevestigingsnokken trekken naar binnen en de trekhaak valt naar beneden. Hand eronder houden dus. Plaatje weer onder de auto, schroeven met munt kwartslag draaien en klaar.

Rijden
Dat gaat probleemloos. 1 pedaalrijden blijft leuk en gemakkelijk.
De inmiddels oude model 3 heeft gelukkig nog 2 stengels aan het stuur, m.n. bij de richtingaanwijzers heel handig. Al rijdend iets via het scherm bij- of instellen moet je niet willen, want onveilig. De snelheid wordt gelukkig linksboven aangegeven, maar een HUD met projectie van snelheid en navigatie aanwijzingen in de voorruit zou stukken veiliger zijn.
Het navigatiesysteem is wel razendsnel en accuraat en reageert goed op gesproken opdrachten. Daarbij kent het ook namen van bijvoorbeeld restaurants. Als het met de stem niet lukt, dan maar even stoppen en via het scherm instellen.
Wat opvalt is dat de ruitenwissers traag in actie komen en een te grote tolerantie hebben voor water op de ruit. Door het natte weer van 2023 heb ik dat vaker ervaren dan me lief is. Ik zie helaas geen mogelijkheid om de sensor gevoeliger af te stellen. Ik kan gelukkig wel handmatig, met een druk op de knop aan de linker stengel, een wisactie initiëren.
Windgeruis valt heel erg mee, het meeste geluid komt van de banden. Of dat na de upgrade beter is weet ik niet, bij mijn weten is geen extra isolatie in de wielkasten aangebracht. (die stoelventilatie van de upgrade is wel top. Ik had die in mijn Lexus en mis hem wel een beetje in mijn Tesla.)
In de zomer is een verbruik van 1:8 (1 kWh voor 8 kilometer) goed haalbaar, bij temperaturen onder de 10 graden gaat dat al snel terug richting 1:6. Bij 57,5 kWh bruikbare accucapaciteit betekent dat een bereik van 460 km teruggaat naar 345 km. Dit komt mede doordat het regeneren van energie op de motor minder efficiënt wordt, hetgeen de auto aangeeft met een groen rond icoontje met een bliksemschicht in een remschijf. Het 1 pedaalrijden wordt navenant moeilijker omdat de vertraging afneemt, waardoor je wel heel anticiperend moet rijden en soms niet ontkomt aan bijremmen.
We zijn met Pluisie naar Frankrijk gereden en dat was probleemloos. De Tesla turbochargers werden door het navigatiesysteem probleemloos gevonden en de accu werd op het juiste moment tijdens het rijden opgewarmd om optimaal te laden. Na 20-30 minuten (al naar gelang hoe vol je hem wil hebben) kon de reis worden hervat, al dan niet na een sanitaire stop en een kopje koffie. In Frankrijk was overigens de kilowattuurprijs ook nog eens duidelijk lager dan in Nederland. Betaling verliep automatisch achteraf via het Tesla account.
Bij rijden op de cruise control ziet de auto af en toe een spook en remt dan hard af. Kennelijk ziet de camera dan iets. Het is elke keer toch weer schrikken. Daarnaast geeft de auto ook eerlijk aan wat hij ziet als de voorgeschreven snelheid. Zeer regelmatig maakt het systeem daarbij fouten, mist een bord of ziet een bord op een ventweg aan voor een bord dat voor de hoofdrijbaan is bestemd. Er is mee te leven, maar enhanced auto pilot of zelfs full automatic driving zijn grote nono’s. Het systeem is er op geen stukken na klaar voor en levensgevaarlijke situaties zijn voorgeprogrammeerd voor degenen die zich er (tegen dikke betaling ook nog, dat is lef hebben Elon!) aan overleveren.
Tesla heeft de parkeersensoren bij de nieuwste model 3’s weggelaten (ook al bij de onze) want de camera’s zouden goed genoeg zijn. Zeker bij regenweer is dat niet zo en het display geeft ook eerlijk aan dat de parkeerhulp dan minder betrouwbaar is. Wat bezielt Tesla dan om de sensoren toch weg te laten, alleen om zich de Chinezen prijstechnisch van het lijf te houden?

Conclusie
Al zijn de slotalinea’s misschien wat negatief, ik ben dik tevreden met mijn Tesla. Hij rijdt heel lekker, het panoramadak is leuk, het geluid van het audiosysteem kan mij bekoren en ik vind hem er van binnen en van buiten fraai uitzien. Tot nu toe (afkloppen) geen storingen. Hopelijk blijft dat zo.
(we hebben ook een plug-in hybride Prius van november 2013, waar mijn vrouw nu in rijdt, met 198000 km op de teller, waarvoor dat ook geldt (bravo Toyota!), maar dat is een ander verhaal.)

Misschien meer als ik wat meer kilometers heb afgelegd.

Vervolg na 1 jaar

  • 28.000 km

De auto is nu 1 jaar oud, tijd voor een vervolg.
We hebben geen pech of mankementen gehad. Software, radio en alle verdere zaken werken naar behoren. We hebben geen afwerkingsmissers kunnen vinden en er zijn geen rammeltjes.
De te grote tolerantie van de regensensor voor regen op de ruit is opgelost, waarschijnlijk door bijwerken van de software. Zeer regelmatig vinden updates plaats, maar ik neem niet steeds de moeite om precies te kijken wat er weer is veranderd. Het is me opgevallen, dat de lijn die naar rechts steeds langer werd in het zwart bij dieper indrukken van het gaspedaal en vanuit het centrum naar links in groen steeds langer werd naarmate er meer regeneratie plaatsvond, is verdwenen. Geen groot gemis. De snelheid linksboven in het scherm wordt nu weergegeven door grotere getallen en is nu zo moeilijk te missen, dat de behoefte aan een HUD is afgenomen. (zou wel fijn zijn voor navigatie aanwijzingen)
De radio heeft een storingvrije ontvangst. Als je een dreunende bas wilt ben je aan het verkeerde adres, maar voor het luisteren naar NPO klassiek is het goed gedefinieerde geluid perfect.
De auto is mooi stil, maar het bandengeruis valt daardoor des te meer op. Voor een echte verbetering richting premium ervaring zou goede geluidsdemping in de wielkasten een prima investering zijn.
Spraakherkenning is uitstekend in het Nederlands, heel redelijk in het Duits, maar met Frans heeft de auto meer moeite. Villemagne-l' Argentière was te moeilijk en moest ingetypt worden.
(De routeplanner is wel heel snel en kent onwaarschijnlijk veel restaurants, cafés en hotels.)
Over Frankrijk gesproken: vakantie naar het Zuiden van Frankrijk was dankzij de Tesla Superchargers geen probleem. Een overzicht van onze laatste vakantie in juni:
Start thuis met volle (LPF) accu (57,5 KW).
KM Geladen Kwhr Verbruik in whr/km Laadprijs
248 31 125 € 6,82
295 37 125 € 9,90
393 43 115 € 15,36
220 29 134 € 13,60
286 37 130 € 12,09
383 44 115 € 17,00
428 49 114 € 13,44
257 38 148 (massif central op) € 14,26
334 40 120 € 18,36
339 40 119 € ? (Tesla schreef niets af)
296 36 121 € 13,60
246 28 114 € 8,58
3725 452 € 143,01
Voor die prijs kom je met een benzine auto niet ver! Wel 12 x 30 minuten laden, maar intussen lunchen of een kopje koffie.

Totaal verbruik sinds aanschaf (dus met de winter erbij) 129 whr per km oftewel 1 kwhr op 7,75 km.

Rijden in de model 3 blijft heerlijk, iets straffe vering, maar daardoor weinig overhellen in bochten en kartgevoel. Mijn vrouw en ik vinden de stoelen heerlijk zitten en stapten na een dag "bollen" opvallend weinig verkreukeld uit.
De adaptieve cruisecontrol remt ondanks kennelijke update nog wel af en toe voor spoken, maar vooral voor voertuigen, die de invoegstrook opkomen,
vooral als dat een grote vrachtauto is. Dit is enigszins hinderlijk, net als het veel te traag weer op gang komen bij naar links sturen, als de auto moest afremmen voor een voorligger.
Niet waarnemen van snelheidsborden door de camera's is frequent. De auto geeft mede daardoor vaak een verkeerde maximumsnelheid aan. Als je je leven toevertrouwt aan de huidige zelfrijkwaliteiten ben je niet goed wijs. De duizenden euro's voor enhanced autopilot of nog meer voor full selfdrive opties zijn weggegooid geld en potentieel gevaarlijk.

Al met al zijn we dik tevreden met onze Tesla en hopen er nog vele kilometers zonder storingen mee te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren