Tesla Model 3 RWD (2023) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Keuze, aflevering en car care
Op 15 december 2023, exact 3 weken na bestellen, de Tesla M3 opgehaald bij de afleverhal in Tilburg.
Drie jaar geleden durfde ik de keuze voor een EV nog niet aan, de beperkte range, prijzen en 'plastic interieurs' weerhielden me toen van de aankoop van een EV. Heb toen de keuze voor benzine gemaakt, de keuze in 2020 werd de Volvo V60. Was mijn vierde Volvo op rij, heb 13 jaar met veel plezier en tevredenheid in Volvo's gereden.
In najaar 2023 ben ik me gaan oriënteren op elektrisch rijden na een toevallig bezoek aan de Volvo dealer. Ik werd nieuwsgierig naar de EX30 die er nog niet was op dat moment. Na proefrijden in de XC40 overtuigde het elektrisch rijden me zeker: Stil, comfortabel, krachtig. De XC40 ging het echter niet worden: Wat een boel geld voor zo'n auto, die dan ook niet geheel mijn smaak is (SUV, aan de kleine kant, interieur teveel plastic en niet echt Volvo-waardig). Verbruik en range van de XC40 is ook na de update nog niet OK. Een nieuwe uitdaging ontstond: nu wil ik wel over op elektrisch rijden, maar wat dan? Eerlijk gezegd vind ik geen enkele EV interessant of fraai of als merk aantrekkelijk.
Vervolgens eens gaan speuren in de reviews op Autoweek en ik werd daarbij getriggered door voorbijkomende reviews van Tesla's: tevreden gebruikers vooral. Na een recente pricedrop van de Model Y, een proefrit daarmee ingepland. Ik was direct overtuigd: rijden, looks, interieur, prijs, alles naar mijn zin. Alleen niet helemaal overtuigd van de Model Y, de ene keer oogt het model wel OK, soms ook niet. Meteen daarna toch eens gekeken naar en gereden met de Model 3, de Highland/2024 update was net gearriveerd. De keuze voor de Model 3 werd voor mij zo toch eenvoudig: Betere looks dan de MY, prettige zit, strak en toch comfortabel rijgedrag. En wat een 'value for money'! De RWD biedt voor mij voldoende range, snel besteld en na online order op 24 november het bericht dat 'ie binnen 2-6 weken zou worden geleverd.
Bij inspectie bij afhalen ziet 'ie er gaaf uit, dik tevreden ook met de standaard velgen en wheelcovers, staat goed met de zwarte raamomlijsting en deurgrepen bij de witte lak.
Meteen dezelfde middag de auto afgeleverd bij een car care bedrijf voor detailing behandeling en coating. Ik had in reviews verhalen gelezen over slechte lak op Tesla's en goede ervaringen met coatings. Mijn vorige auto had ook al veel lakschade en krassen na korte tijd, waardoor ik na wat research de keuze maakte om na aankoop direct de auto te voorzien van een goede behandeling.
Op de eerste foto is het resultaat te zien dan de car detailing. Super blij mee, hij glanst en alle regen en viezigheid spoelt er zo af. Mooi vakwerk geleverd door De Hoge Voort uit Doetinchem.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Eerste rijervaringen (1 mnd)
- 3.000 km
De eerste ervaringen zijn overwegend positief. Allereerst: voor het eerst moet ik aan deze nieuwe auto echt serieus wennen. Dat zit vooral in de afwijkende bediening van de auto t.o.v. andere/vorige auto's. Die andere bediening komt vooral voor rekening van het bedienen van de auto via het scherm i.p.v. bedieningsknoppen en de bediening van functies via het stuurwiel, die echt anders zijn dan normaal (m.n. de richtingaanwijzer en de andere functies bij gebrek aan hendels aan de stuurkolom). Deze andere bediening, in combinatie met elektrisch rijden en laden, maken dat het toch wel echt heel anders rijdt en voelt dan een ' gewone auto'. Tegelijk is daarbij mijn ervaring dat dit na ongeveer een maand echt wel went en normaal begint te worden, zelfs de genoemde bediening van functies.
Wat valt me vooral op aan het rijden in de vernieuwde Model3?
- De wegligging ervaar ik als zeer prettig. Voelt stevig en comfortabel tegelijk.
- De koets voelt ontzettend stijf en strak, wat bijdraagt aan een heel solide gevoel van de auto en een strakke rijervaring. Bochtenwerk, stuurgevoel is sportief en solide.
- De koersvastheid en rechtuitstabiliteit kan beter. Hij ligt strak, maar is best gevoelig voor de staat van het wegdek en rijwind bijvoorbeeld.
- Een compact stuurwiel met een lekkere dikke rand en goede grip van het materiaal, maakt het stuurgevoel direct en strak, zonder oncomfortabel te worden.
- De bediening zonder hendels en met knoppen en scherm gaat na enige gewenning goed... Behalve voor de richtingaanwijzer op rotondes! Bij driekwart op een rotonde vind ik de aanwijzer naar rechts alleen door vooraf al de duim op de knop te hebben, echt heel onhandig!
- Het scherm is logisch en snel te bedienen en functies zijn nooit ver weg gestopt in het menu. Met shortcuts die je op de balk plaatst voor bijv. de stoel- en stuurverwarming, zijn deze onder directe bediening beschikbaar, handig.
- Wellicht bekend voor ervaren EV-rijders, maar wennen voor deze nieuwbakken elektrisch-rijder: onder invloed van winterse temperaturen (onder 0) loopt het verbruik niet alleen op, er loopt ook energie uit de accu bij stilstand/parkeren. Daarnaast verbruikt het voorverwarmen van de accu en de cabine bij vrieskou behoorlijk wat accucapaciteit.
- Het verwarmen van stoelen en stuur gaat niet alleen snel, de hoogste stand zorgt ook voor serieus flink verwarmen. Lekker voor koukleumen!
- Echt heel vervelend: de werking van Autopilot. Op snelwegen en op gescheiden weghelften op een provinciale weg, werkt de Autopilot gewoon goed, met als hinderlijk kenmerk dat de functie uitschakelt bij het wisselen van rijstrook. Maar op gewone provinciale wegen of in de bebouwde werkt de Autopilot-functie simpelweg niet: of hij schakelt direct uit bij een tegenligger op de andere rijbaan, of je krijgt een ongewenste phantom-break ingreep, echt super irritant! Mijn vorige auto (V60) hield altijd koers met pilot assist, zonder de voornoemde rare fratsen. Ik leg minstens 75% van mijn ritten af op provinciale wegen, dus het gebrek aan een fatsoenlijke Autopilot-functie is voor mij een essentieel gemis. Tesla: fix dit probleem graag! Phantom-breaking bij de adaptive CC gebeurt ook zo vaak op provinciale wegen, dat ik de functie gewoon onveilig in gebruik vind en daardoor dus ongebruikt laat. Onacceptabel voor een innovatief en verder kwalitatief goed product, wat de Tesla M3 in mijn optiek is.
Het verbruik tot nu toe dan: over de eerste maand (half mild winters, half vrieskou) bedraagt het verbruik volgens schermcijfers 14,5 KWh/100km. Ik houd het verbruik ook bij aan de hand van het laden. Dat laat een heel ander cijfer zien: 20 KWh/100km. Weet dat ik de auto voor iedere rit gepland laat voorverwarmen en tot nu toe alles wat op standje warm kan, aan heb staan. Toch een fors verschil. Vandaag op 110km woon-werkverkeer bij 10 graden een verbruik van 12,5 KWh/100km, best OK.
Thanks voor Tijs en Eduard, voor het gebruiken van mijn referral-code :-)
Een half jaar verder
- 19.000 km
Inmiddels wat meer relevante ervaring opgedaan in ruim een half jaar, met ruim 19.000km onder de wielen door gegaan.
Ik ben zeer tevreden over de auto, vooral over de rij-eigenschappen, het comfort en de mate waarin deze auto is uitgedacht. De software-updates brengen telkens zinvolle nieuwe toevoegingen, zoals de adaptieve verlichting, of recent de 'met de voetbeweging openende kofferbak'-functie.
De range neemt lekker toe naarmate de temperatuur zo richting 20 graden gaat. Over de eerste 19.000km bedraagt het gemiddelde verbruik volgens het scherm nu 12,5KWh/100km. Gemeten aan de laadpaal bedraagt het verbruik cumulatief 15,9KWh/100km. Ik rij doorgaans rustig, voornamelijk veel B-wegen en snelweg overdag. Op woon-werkverkeer (ca. 120km heen en terug) scoor ik in voorjaar/zomer ca. 10,8KWh/100km. De bruikbare range gaat zo over de 500km, echt meer dan bruikbaar.
Een van de punten waar ik toch slecht aan wen is de mate waarin de koets wat onoverzichtelijk is, i.c.m. de lage zit die ik in de auto gebruik, het gebruik van de camera's en het gebrek aan PDC. Kort geleden een domme schade erop gereden, uiteraard gevolg van mijn eigen onoplettendheid, maar een paar gillende parkeersensoren zouden me vast gered hebben, waar de Tesla me hierbij in de steek liet bij dat vervelende paaltje.
Zomervakantie met de stekkerbak
- 25.000 km
Door dagelijks woon-werkverkeer (114km per dag), wat weekendtrips en de auto-zomervakantie, loopt de km-stand vlot op. Na de eerste 8 maanden zitten de eerste 25k aan km’s er nu op.
Belangrijkste nieuwe ervaring voor mij met de Model 3 was met de auto op vakantie naar Zwitserland en Italië, Comomeer. Dat was kort gezegd vooral een heel goede ervaring. Eindelijk eens de bagageruimte goed benut, ik krijg er ruim meer ingestopt dan in mijn vorige V60 (MY2020). De rijervaring was comfortabel door de rust aan boord, de fijne airco en stoelkoeling, de prettig en duidelijk werkende navi en het laden onderweg. De op de route opgenomen laadstops waren op prettige plekken net van de snelweg af, superchargers ruim beschikbaar (0x wachten, ca. 25/75% laders bezet). Het verbruik over alle vakantieritten bij elkaar bedroeg ca. 13KWh/100km, veel 120km/h gereden waar dat kon, veel bergwegen, op de terugweg in DL nog twee uur flink doorgereden 160/180). Laadpunten bij vakantielocaties ruim voorhanden. Het laden onderweg gaat zo vlot dat de auto eerder vol zit dan de pauzestop voorbij is.
Punten van de auto die ik wat minder vind:
De wat korte stoelzittingen ondersteunen de bovenbenen wat te weinig. De draaicirkel is groot, waardoor draaien en keren veel steken vergt. De niet prettig werkende snelheid en standen van de ruitenwissers. En de op B-wegen onbruikbare autopilot.
Super tevreden met de Tesla, by far de fijnst rijdende auto die ik gehad heb tot nu toe.
EV gebruik in de winter
- 46.000 km
Na de zomer blijft het comfort en rijplezier zich voortzetten en komen de kilometers er met ca. 3.000 per maand bij. De auto blijft prettig en probleemloos in gebruik.
Vanaf november daalt de temperatuur buiten en stijgt het energieverbruik merkbaar. In november een nieuwe set winterbanden van Michelin op laten leggen. Prettige banden met goede grip, met iets meer afrolgeluid dan de gewone banden en merkbaar ook met meer rolweerstand.
Waar ik in voorjaar-zomer-begin najaar een verbruik in het scherm zie van ca. 12 KWh/100km, verhogen de winterbanden het verbruik met 10 tot 15% tot zo’n 13,5-14 kWh/100km. Wanneer de buitentemperatuur zakt naar waarden rondom nul, gaat het afgelezen verbruik naar zo’n 17-18 KWh/100km. Een flink verschil, waardoor de praktische range zomaar terugloopt naar net 300km. Nog steeds geen probleem, gewoon iets sneller weer thuis aan de lader hangen. Het verbruik neemt vooral toe door het voorverwarmen bij temperaturen < 7 graden voordat je gaat rijden. Wel zo comfortabel om in een opgewarmde auto in te stappen en gewoon wat vaker laden.
Het cumulatieve verbruik over de gehele gebruiksduur afgelezen op het scherm is gestegen van 12,2 KWh/100km eind augustus tot 13 KWh/100 km medio maart, meetperiode ca. 15 maanden.
Gemeten verbruik aan de hand van de laadpaalgegevens: cum. 16,1 KWh/100km.
Vorige week een dikke steen op de vooruit gekregen, waardoor er nu een lelijke ster in zit net onderin in het midden. Snel laten herstellen. Volgende week de auto weer even voor een upfrisbeurt van de coating wegbrengen naar De Hoge Voort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.