Tesla Model 3 RWD (2023) #3

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst31.406 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10 weken

  • 4.639 km

Na jarenlang in een Jaguar XJ8 uit de vorige eeuw gereden te hebben werd het tijd om de 21e in te stappen. Er kwamen wel erg veel pijntjes te voorschijn die een catastrofe inluiden. Tijd voor verandering. Met pijn in mijn hart. Dat dan weer wel.
De keuze was al op de Tesla gevallen en het werd een Model 3 omdat die nog betaalbaar zijn voor de gewone man en vrouw. In ieder geval wel voor deze gewone man. Proefritten in een gebruikte hebben ons overtuigd. Daarna was de keuze voor een nieuwe snel gemaakt. De update zat er aan te komen en dat maakte dat er aanbiedingen bij Tesla waren. Een korting van €4400,- , €2950,- SEPpremie en €500,- referralkorting maakte dat de keuze snel gemaakt was. Dat er 6 weken later een update-uitvoering kwam was me geen €4400,- waard. En het feit dat we een rode wilden telde ook mee.
We rijden er nu een week of 10 in rond en zijn nog steeds enthousiast. Als mijn partner en ik er mee weg gaan is er altijd de strijd wie mag rijden. Hij of zij???
De Tesla heeft ons nog niet laten staan, het rijbereik van (praktijk) 435km is voor ons meer dan voldoende. We hebben zelf geen laadpaal, buiten een 220V stopcontact, maar er zijn laadpalen voldoende in de buurt. We laden hier voor €0,32 per Kw. Dus een eigen paal is geen noodzaak.
De kofferruimte is meer dan genoeg voor 2 personen.
Het comfort van de auto is in orde. Vergeleken met de Jaguar wat strak afgeveerd maar daar beginnen we aan te wennen.
Het verbruik van de Tesla wordt door de software wel te positief berekend. Ik hou iedere geladen Kw bij. Volgens Tesla gebruiken we gemiddeld 135 watt per km. Mijn eigen berekening is 151 watt per km. Zal iets met laadvermogen te maken hebben misschien? Maar aangezien ik de Kw’s moet betalen reken ik iedere afgerekende watt mee in het verbruik. Ik vind het verbruik overigens nog steeds heel netjes. Het komt voor mij gemiddeld (supercharger, thuisladen en om de hoek) op nog geen €0,05 per km uit.
Een irritatie punt is de ruitenwisser bij cruisecontrol/autopilot. Deze begint te wissen op totaal onnodige momenten. Ik heb er over geklaagd via de app van Tesla. Na een week werd ik gebeld met de vraag om een toelichting. Ze zeiden er nu niet veel aan te kunnen doen maar de software-engineers waren er mee bezig. En raar maar fijn: we hebben er daarna geen last meer van gehad.
Tot zover onze eerste review. Rond de 10.000 km volgt een update …

Bijna 10000 km

  • 9.999 km

De eerste 10000 km zitten er bijna op. We rijden de auto privé en het heeft ruim een half jaar geduurd om bij deze km-stand te komen.
We zijn nog steeds erg blij met deze auto. We gingen er 23 jaar op vooruit en dat hebben we gemerkt. Van een 8 cilinder naar een EV. We zijn de 21 e eeuw ingeschoten 😁. Het was ff wennen, dat moet ik toegeven maar bevallen doet het.

De interface werkt snel en duidelijk. De enige knoppen die we gebruiken zijn de scroll- wieltjes op het stuur en de hendels. Veel meer zijn er natuurlijk ook niet. De stoelinstelling is eenmalig gebruikt. Eenmaal de juiste zitpositie gevonden heb je die knoppen dus niet meer nodig. De auto herkent wie er instapt en de gekozen positie wordt dan vanzelf gekozen. Gemak dient de mens.

De ruimte in de auto is ruim voldoende voor 2 personen. Ik ga voor de lol toch eens proberen mijn fiets er in te proppen. Kijken of dat past met neergeklapte achterbank.

Wat echt heerlijk blijft is de acceleratie van de Tesla. En dan hebben wij nog de minste uitvoering qua vermogen. Optrekken, inhalen, voor de lol “ pedal to the metal” Het blijft indrukwekkend. En de opgegeven topsnelheid wordt zonder problemen bereikt waarbij de wegligging redelijk strak blijft. Bij 225 km/h moet je natuurlijk wel bij de les blijven.

Nu de winter op zijn einde loopt is ook die ervaring blijvend goed. Het voorverwarmen van accu en interieur is heerlijk. In een warme en ontdooide auto stappen blijft fantastisch. Het kost een paar kWh maar dat mag de pret wat mij betreft niet drukken. Als je dan een keer vergeet de auto voor te verwarmen duurt het wel lang voor de accu op temperatuur is.

Het verbruik blijft goed in orde. Ik blijf er bij dat Tesla het te rooskleurig voorspiegelt. Volgens Tesla zelf zou ik nu op een gemiddeld verbruik van 144 watt per km zitten. Tegelijk geven ze aan dat ik tot nu toe 1766 kWh geladen heb. Dan kom ik gemiddeld toch echt hoger uit.
En om de reacties voor te zijn: ik weet dat voorverwarmen vermogen kost en ik weet dat er van laadverlies sprake is. Maar dat is bij iedere andere brandstofauto ook zo. Ik tel iedere kWh gewoon mee zoals ik vroeger ook iedere liter meetelde.
Ik kan thuis af en toe goedkoop (nagenoeg gratis) laden en Vattenfall rekent hier aan de openbare laadpalen €0,294 per kWh dus goedkoop rijden blijft het. Daar is geen speld tussen te krijgen. Ondanks de koudere wintermaanden blijf ik nog net onder de €0,05 per km brandstofverbruik zitten. Dat ga je met een benzine of dieselmotor dus never nooit niet halen. Nu maar hopen dat de houderschapsbelasting er straks niet in gaat hakken.

Zijn er dan na 10000 km nog minpunten?
- de ruitenwissers blijven een punt van irritatie. Het is, met de software updates, wel verbeterd maar nog lang niet perfect.

Verder heb ik eigenlijk niets te klagen. De “service aan huis” heb ik proefondervindelijk getest. Tijdens een van mijn ritten waaide er aan de rechter zijkant een deflectorkapje van de auto. Vreemd dat het überhaupt kan maar het gebeurde 🧐. Ik heb toen in de app een serviceverzoek aangemaakt en binnen een week stond er iemand voor de deur die het repareerde. Ik kon ondertussen gewoon doorrijden. Goed en snel geregeld dus.

Het snelladen bij Tesla heb ik ondertussen ook een paar keer uitgeprobeerd. De maximale snelheid was daarbij 144 kW/h. Helemaal niets mis mee wat mij betreft. Na een kwartier laden konden we weer ruim 200 km verder. Genoeg om thuis te komen👍.

En nu? Op naar de 20.000 km. En zoals ik er nu naar kijk mag het ook wel 200.000 worden. Maar dan zijn we 9 jaar verder. 😂

Het 1e jaar zit er op

  • 15.366 km

Het 1e jaar met onze Tesla model 3 SR zit er op. Eerst maar even de cijfers volgens mij en volgend Tesla. Want daar zit een verschil. Ik weet dat daar verschillend over gedacht wordt maar wat ik laadt dat heb ik verbruikt dus daar reken ik mee.
Geladen kWh: 2624
Gereden km: 15366
kWh per km: 0,171 dat is dus inclusief laadverlies en koelen en verwarmen voor dat ik er mee ga rijden.

Volgens Tesla zijn de verbruikscijfers iets gunstiger. Zij rekenen alleen met de kWh’s zoals ze tijdens het rijden verbruikt worden. En dan kom je bij mij uit op 0,139 kWh per km. Voor die berekening valt natuurlijk iets te zeggen. Ik begrijp die beredenering en laat de discussie dus ook maar los.
Wat hoe dan ook blijft staan is dat elektrisch rijden voor mij heel goedkoop is. Aangezien ik regelmatig thuis laadt op het moment dat de stroom min of meer gratis aangeboden wordt (ik heb een flexibel contract bij de energieleverancier) zijn mijn kosten €0,042 per km. En als ik puur naar de Teslacijfers kijk zelfs €0,033 per km. Dat heeft Tesla dus goed voor elkaar. Andere EV’s zijn stukken minder zuinig als ik zo om me heen informeer.
Met de huidige brandstofprijzen moet je met een benzineauto zo ongeveer 1:50 rijden. En dan reken ik de houderschapsbelasting nog niet eens mee. Hoe je het ook wendt of keert: ik rij voordelig.

En hoe bevalt de Tesla?

Minstens zo belangrijk is natuurlijk of ik er fijn in en mee rijd. We zijn geen lange afstand rijders. De meeste ritjes zijn niet meer dan 50 km. En 1 keer per maand op vrienden- en familiebezoek wat dan een rit van 175 km geeft.
We zijn blij met de auto. Hij rijdt heerlijk relaxed. Voorverwarmen in de winter en koelen in de zomer. Het werkt allemaal perfect. We zijn met z’n 2en dus ruimte genoeg. De frunk wordt zelden gebruikt.
Autopilot aan en gaan met dat ding is bij ons het credo.
En die autopilot is nu juist het punt van kritiek. Hij grijpt wat ons betreft wat te gretig in. En dat op onverwachte momenten. Met name het inrijden van tunnels en het rijden op de uitvoegstroken of middelste rijstroken geeft soms remacties waar we niet op zitten te wachten. Mijn vriendin rijdt daarom nooit met de autopilot. Ik weet ondertussen waar ik het kan verwachten en weet het dus te voorkomen door mijn voet op het “gas” pedaal te houden.
2e punt van kritiek blijft de ruitenwisser. Tesla heeft er wat aan verbeterd maar hij blijft ons af en toe storen met compleet onnodige wisseracties.

En verder? De model 3 is dus zuinig en ongekend rap. Je hoeft maar naar het stroompedaal te kijken of hij gaat los. Heerlijk die acceleratie.
De infotainment werkt naar behoren en voorverwarming en -koeling en het starten van het laden (bij gratis stroomonenten 😁) zijn makkelijk te regelen via de app.
De stoelen zitten lekker stevig en passen goed bij ons postuur. Het is bij moderne auto’s heel normaal dat de stuur- en stoelstand zich automatisch aan de bestuurder aanpast. Hoe dan ook, voor ons was dat nieuw en uitermate prettig. De Tesla herkent mij bij aankomst en zet alles in de juiste stand.
Wat moet ik er verder van zeggen?
We zijn meer dan tevreden met deze auto. Gezien de kilometers die wij jaarlijks maken, maximaal 20.000, zijn we er nog wel 10 jaar zoet mee. En dat vinden we vooralsnog geen straf.
Wordt vervolgt!

Zomer/winterverbruik

  • 16.830 km

Ik hoor rondom regelmatig dat de verbruikscijfers van EV’s in koud en warm weer nogal verschillen. Ik kan dat alleen maar onderschrijven.
Ik heb een SR met 60 kWh accupakket. De folder zegt dat ik daar zo’n 500 km mee weg kom. Mijn autoscherm (computer) geeft bij een volle accu echter aan dat mijn rijbereik ongeveer 420 km is. Dat komt overeen met mijn gemiddeld verbruik van 0,140 kWh per km.
Dat is dus over ruim 16000 km meten.
Gisteren heb ik een rit naar het westen van het land gemaakt. In totaal 230 km. Op de heenweg 105 kmh op de teller en terug 125 kmh op de teller. Het verbruik was volgens Tesla 0,125 kWh per km. Dik onder mijn jaargemiddelde dus.
Het “folderverbruik” haal ik dus niet maar zonder mijn rechtervoet echt in bedwang te houden kom ik aardig in de buurt. Althans: in de zomer. ‘s Winters kun je dat gevoeglijk vergeten.

20000 km

  • 20.000 km

Na 14 maanden hebben we de eerste 20.000 km er op zitten. Overwegend met veel plezier. Mijn vriendin presteerde het om de auto voor de deur te parkeren met een kilometerstand van precies 20.000. Knap gedaan 😆. Zie de foto.

Wat zijn de minpunten zoals wij ze ervaren:

- de ruitenwissers hebben nog steeds, af en toe, een eigen wil.
- het handmatig bedienen van de ruitenwisser via het scherm is omslachtig. Ik gebruik meestal de knop op de linker hendel als intervalschakelaar. Ook niet echt handig dus.
- spookremmen overkomt ons ook af en toe nog steeds. Maar de ervaring heeft me nu wel geleerd wanneer ik het kan verwachten dus het “spook” mag er eigenlijk wel vanaf. Het gebeurt vooral bij invoegend verkeer en bij het inhalen van grote voertuigen. Als ik met autopilot rijd hou ik in die situaties mijn voet op het gas. Jammer dat het moet maar het helpt wel.
- je hebt geen snelheidsmeter in je perifere zicht (recht voor je neus). Je moet je blik dus echt afwenden om je snelheid te controleren. Als je niet op cruise control rijdt is dat lastig en minder veilig. Een snelheidsmeter recht voor je zou prettig zijn. Ze zijn via AliExpress wel te krijgen dus ik denk dat ik daar maar eens ga shoppen.

pluspunten:

- Het verbruik is ook bij mij prettig laag. Ik let er tijdens het rijden niet echt op en geef gewoon gas als ik er zin in heb. Ik ze de cruise control standaard op + 5km/h en rij 130+ als dat mag van de minister. Over 20.000 km heb ik nu gemiddeld 138 Wh/km verbruikt. Volgens de cijfertjes van Tesla. Als ik kijk wat ik daadwerkelijk geladen heb ligt het verbruik echter wat hoger. Ik kom uit op ongeveer 4ct/km dus je hoort mij niet klagen. Maar zoals andere reviewers dat wel aangeven kom ik niet aan waardes van minder dan 120Wh/km. Ik ben dan misschien wat ouder maar rijden als een ouwe lul zit niet in mijn aard. Mijn excuses daarvoor. En het taalgebruik😅
- het rijbereik is voor ons meer dan voldoende. Ik rij zelden meer dan 400km op een dag. Het bereik (als ik netjes niet harder dan 105km/h rij) is ongeveer 420 km.
- het comfort van de T3 is ruim voldoende. Voorverwarmen en -koelen werkt perfect en ik zit er goed in. De stoelen geven mij (183cm lang) voldoende steun. De instellingen zijn zo ongeveer onbegrensd dus oké. De redelijk strakke afvering ervaar ik als prettig.
- de binnenruimte en laadruimte zijn ruim voldoende. Ik heb de frunk nog nooit hoeven gebruiken maar het is prettig dat hij er is. Bij het meenemen van lange voorwerpen (ladder, ski’s) gaat een deel van de achterbank plat.
- de T3 is heerlijk snel van zijn plek te krijgen. Ook na 14 maanden kan ik het af en toe niet laten om fullpower weg te rijden bij een verkeerslicht.
- de wegligging is meer dan oké. In lange bochten blijft hij probleemloos op koers als ik het “gaspedaal” in trap.

Zou ik weer voor een T3 kiezen?
Ja hoor. Ik ben echter niet van plan deze van de hand te doen. Wat mij betreft rijden we hem af. Tegen de tijd dat er 300.000 km op de teller staat ben ik ver in de 70 dus de enige reden hem van de hand te doen is de lage instap. Misschien dat ik dan voor een model Y zou gaan? Maar voorlopig is daar geen sprake van. Op naar de 40.000 km dus

31406

  • 31.406 km

we hebben ondertussen ruim 30.000 km op de teller staan. Probleemloos. De auto heeft tot nu toe 1 keer service nodig gehad. Dat was door een reflector die er af was gewaaid bij een poging de 225 km/h aan te tikken.
Verder rijdt de auto zonder veel problemen. De problemen zijn de al eerder vernoemde eigen wil van de regensensor. We zijn er ondertussen aan gewend en om eerlijk te zijn: kennelijk doet Tesla er wel wat aan. De diverse updates hebben mogelijk ook impact op de regensensorsoftware.
Die updates komen met enige regelmaat binnen. Je krijgt dan een melding op je telefoonpap en op het scherm, van de auto. Op het moment dat je in de buurt van je WiFi-signaal bent haalt de auto de update binnen. Je kunt dan zelf het moment van installatie kiezen. Dit om te voorkomen dat je de auto niet kan gebruiken. Tijdens de update doet hij het namelijk niet. Maar je hoeft er niet voor naar de garage. Wel zo makkelijk.

We zijn ondertussen verhuisd en de M3 zal vaker gebruikt worden voor woon-werkverkeer. De kilometerstand zal nu dus waarschijnlijk iets sneller oplopen.

We zijn nog steeds blij met de Tesla. We hebben tot nu toe 3 keer opmerkingen gehad over onze MUSK-Auto. Eenmaal een meneer die ons mededeelde dat die Musk een foute gast was. Dat hebben we voor de lieve vrede maar beaamd. De tweede keer was er iemand die mismoedig het hoofd schudde naar ons toen we voor het verkeerslicht stil stonden. De derde keer kregen we de middelvinger.
Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat die Musk een rare en misschien wel foute gast is. Maar de publieke opinie doet me niet zoveel. Ik kan er alleen maar om lachten en beoordeeld liever zelf over wat goed en fout is zonder me door de media te laten beïnvloeden.

Kosten:

na 31406 km hebben we in totaal 5136 kWh geladen. Daar heb ik gemiddeld €0,25 voor betaald wat de teller op net geen €1285,- aan brandstofkosten zet. Dat is €0,041 per km. Kom daar maar eens voor met een benzine/dieselmotor. Gaat je niet lukken denk ik. dan moet je met een diesel 1/40 rijden.....

Het elektriciteitsverbruik per km is volgens mijn eigen cijfers bijna 0,164 kWh per km. Volgens de boordcomputer van de M3 zou dit nu 0,143 kWh per km zijn. Laten we het er maar ophouden dat de kachel, airco en laadverlies me 0,021 kWh per km kosten.
Het blijven nog steeds cijfers waar ik niet zenuwachtig van wordt. Eerder blij. En mijn thuislader is met de verhuizing ook geïnstalleerd. Ik heb via marktplaats een defecte op de kop getikt voor €50,- Mijn handige neefje heeft hem vervolgens gerepareerd en ik gebruik hem nu een week. KLiander heeft deze week een 3fase meter aangebracht dus als dat doorgekoppeld is naar de lader kan ik met 11 kW/h gaan laden. Mijn energie contract maakt dat ik regelmatig gratis kan laden en de zonnepanelen die er komen geven ook goedkope stroom dus de verbruikskosten zullen alleen maar omlaag gaan. Ik ben benieuwd wat dat met de km kosten gaat doen.

We gaan de Tesla in ieder geval rustig richting de 40.000 km sturen. En de eerste onderhoudsbeurt. Ik zou echter niet weten wat er onderhoud nodig heeft. Banden en remmen zijn nog niet aan vervanging toe. De remvloeistof even controleren is echter geen overbodige luxe dus dat zal het dan wel zijn.
Ik zal de banden een dezer dagen verwisselen van as. Dat is er nog niet van gekomen. De achterbanden slijten iets sneller dan de voorbanden. Niet vreemd gezien de aandrijving op de achterbanden. Ik ga de komende weken overigens op zoek naar een winterset. Aangezien mijn partner de komende winter woon-werkverkeer met de M3 gaat doen zet ik er tegen die tijd maar winterbanden onder. Of het nodig zal zijn weet ik niet maar beter mee verlegen dan om verlegen.

Resume: we zijn nog steeds meer dan tevreden met de Tesla 3 RWD. De auto rijdt "als de brandweer" en probleemloos. Het kostenplaatje ziet er ook goed uit dus zoals het er nu naar uitziet gaan we er voorlopig nog geen afscheid van nemen. En eerlijk is eerlijk: de afschrijving is natuurlijk gigantisch want wie wil er heden ten dage nou een Tesla kopen.
We rijden dus gewoon door. Geen straf voor ons en dat waren we toch al van plan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.