Tesla Model 3 RWD (2023) #2

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3 RWD Highland

Met veel belangstelling heb ik diverse reviews bestudeerd, en nu wil ik graag mijn eigen beoordeling delen voor andere geïnteresseerden. Hieronder lees je waarom ik tot de aankoop van deze auto ben overgegaan en wat mijn ervaringen tot op heden zijn. Ik zal ook regelmatig updates delen.

Aankoopproces:

De afgelopen acht jaar reed ik in een zakelijke leaseauto (BMW 116d en Peugeot 3008 1.2), maar helaas kwam ik niet meer in aanmerking voor een leaseauto. Daarom begon ik mijn zoektocht naar een eigen auto. Mijn oorspronkelijke plan was om een jong gebruikte BMW 118i aan te schaffen, ongeveer 3-4 jaar oud en met maximaal 50.000 km op de teller. De prijzen voor goed onderhouden exemplaren van deze auto lagen echter nog steeds vrij hoog, tussen de EUR 30.000 en EUR 35.000. In combinatie met de toenemende gebruikskosten (onderhoud, motorrijtuigenbelasting, brandstof), begon ik serieus na te denken over de overstap naar elektrisch rijden.
Aangezien ons gezin slechts één kind heeft, hoefde de auto niet per se erg ruim te zijn. Na online onderzoek en het bekijken van verschillende video's op YouTube, kwam ik al snel uit bij de Tesla Model 3. Het is een uiterst complete auto met een indrukwekkende actieradius en talloze standaardopties. Geen enkele andere auto kon zich met deze aanbieding meten. Ik maakte een proefrit en was meteen overtuigd. De auto rijdt ontspannen, heeft een prachtig minimalistisch ontwerp en het gebruik van één pedaal voor acceleratie en vertraging vond ik bijzonder aangenaam.
Ik wachtte op de geüpdatete versie (Highland) en plaatste toen mijn bestelling. In het begin van het bestelproces, begin oktober, werd aangegeven dat de verwachte leverdatum tussen oktober en november 2023 zou zijn, wat lekker snel leek te zijn.
Ik wilde graag gebruikmaken van de SEPP-subsidie (EUR 2.950), wat betekende dat ik beperkt was in de opties die ik kon selecteren. De aankoopprijs van de auto (exclusief afleverkosten) moest onder de EUR 45.000 blijven, met een standaardprijs van EUR 42.900. Daarom koos ik alleen voor de trekhaak, voornamelijk voor het vervoeren van fietsen. Verder hield ik alles standaard: de auto in het wit en met de standaard velgen. Het voordeel van deze velgen is dat ze de actieradius nog iets verder vergroten. Echter, toen ik op 'bestel' klikte, merkte ik dat de leverdatum was verschoven naar januari - februari 2024. Op dat moment had ik geen auto tot mijn beschikking, dus dit was geen optie voor mij. Ik nam direct contact op met mijn Tesla-vertegenwoordiger, die bevestigde dat de trekhaken momenteel niet op voorraad waren. Hij zag ook dat de auto die ik had besteld (zonder de trekhaak) al onderweg was op een schip naar Zeebrugge. Daarom besloot ik de auto te bestellen zonder trekhaak, zodat ik deze eind oktober al in ontvangst kon nemen.

Auto ophalen:

Ik kreeg een SMS van Tesla dat mijn auto gereed was op om te halen. Nog even betalen, en kon de auto ophalen in Tilburg op 24 oktober. Bij aankomst in Tilburg wordt je auto op naam gezet (duurt 5 mins) en dan kun je naar binnen om je auto te controleren. De auto zag er piekfijn uit, op een klein plekje op de sierlijst waar wat lijm zat. Dit was snel verwijderd. De auto wordt wel maar met 50% batterij afgeleverd, wegens “Als gevolg van nieuw beleid in de sector moet uw voertuig worden vervoerd met een maximale lading van de batterij van 50%.” Ik krijg daatvoor wel 150 km superchargen gratis. De eerste kilometers waren geweldig.

Eerste kilometers:

De auto is super stil, razendsnel en het interieur geeft een heerlijk premium gevoel. Er zitten goede stoelen in, die ook verwarmd en geventileerd kunnen worden. Op de eerste kilometers voelde het prima, maar misschien zijn ze op lange afstanden aan de onderzijde wat te kort voor mij (niet het hele been wordt ondersteund). Hoewel het het standaard geluidssysteem is, is de kwaliteit super. Diepe bass en heldere hoge tonen. Het scherm achterin valt erg goed in de smaak bij mijn dochter van 5. Komende tijd ga ik hier meer updates plaatsen. Heb je vragen? Stel ze gerust onderaan.
Heb je iets gehad aan mijn review? [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Update na 5500 km

  • 5.500 km

Update 5500 km

Nu ruim vier maanden in het bezit van mijn auto, dus is het tijd voor een nieuwe update. Hierbij wil ik de volgende onderwerpen bespreken:

Batterij / bereik

Ik gebruik de auto uitsluitend voor privékilometers en heb tot nu toe hoofdzakelijk in Nederland gereden, met uitzondering van een kort ritje naar Duitsland. Ik heb nog geen gebruik hoeven maken van de superchargers; heen en terug kon gemakkelijk op een enkele batterijlading. Echter, ik heb gemerkt dat het bereik tijdens de winter sterk afneemt. Dit lijkt te wijten aan een combinatie van kou, winterbanden, te snel rijden en nat weer. De WLTP geeft een bereik van 550 km aan, maar tijdens de winter haalde ik slechts tussen de 300 en 350 km. Nog steeds voldoende voor mijn behoeften, maar toch teleurstellend. Ik moet daarbij vermelden dat ik meestal met 130 km/u rijd, wat een aanzienlijke invloed heeft op het bereik. Onlangs reed ik met ongeveer 15 graden op zomerbanden met een snelheid van 100 km/u op de snelweg, waarbij het verbruik uitkwam op ongeveer 13 kWh per 100 km. Dat is prima.

Rijcomfort
De auto rijdt voortreffelijk. Zeer comfortabel, bijzonder stil (daarover zo meer) en meer dan snel genoeg. Het is een genot om in deze auto te rijden. Op de snelweg gebruik ik vrijwel altijd de autopilot, wat voor meer ontspanning zorgt. De auto houdt voldoende afstand, blijft keurig binnen de lijnen en anticipeert op de omstandigheden om je heen. De stoelen zijn comfortabel en bieden uitstekende ondersteuning. Ik was bezorgd dat ze mogelijk te kort zouden zijn voor mijn benen, maar tot nu toe heb ik daar geen moment last van gehad. Het entertainment in de auto is ook prima. Mijn dochter vermaakt zich uitstekend met het scherm achterin en sinds de software-update kan zij dit ook beluisteren met een koptelefoon, terwijl wij nog steeds naar de radio kunnen luisteren. Sinds kort is ook Apple Podcast beschikbaar, wat goed synchroniseert met je telefoon. Ideaal!

Tesla service
Na een paar maanden begon ik last te krijgen van een suizend geluid bij snelheden tussen 30 en 50 km/u. Ik kon niet achterhalen waar dit vandaan kwam, ik heb de dakrubbers en ruitenwissers gecontroleerd, maar kon niets vinden. Helaas kon ik de oorzaak niet vinden. Ik heb een afspraak gemaakt met Tesla Service via de app en na een maand kwamen ze langs om te onderzoeken wat het probleem was. Het bleek dat een spiegelkapje een beetje open stond, waardoor dit geluid ontstond. De monteur heeft dit snel opgemerkt en onder garantie gerepareerd!

Minpunten:
De bagageruimte is zeer ruim (met meer liters dan de Peugeot 3008), maar de opening is aan de kleine kant. Het is dus lastig om grotere voorwerpen mee te nemen. Iets om rekening mee te houden. Het bereik tijdens de winter valt tegen wanneer je 130 km/u rijdt.

Conclusie na 5500 km:
Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop en heb er geen moment spijt van gehad. Ik zou de auto zo weer kopen :) [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Tesla Model 3: Een jaar later

  • 17.000 km

Tesla Model 3: Een Jaar Later

Na een jaar en 17.000 kilometer met mijn Tesla Model 3, kan ik met zekerheid zeggen dat deze auto mijn verwachtingen heeft overtroffen. De rijervaring is uitstekend; de auto rijdt heerlijk stil en vlot, wat elke rit een plezier maakt. Het minimalistische ontwerp en de intuïtieve bediening dragen bij aan een ontspannen rijervaring.

Rijervaring en Prestaties

De Tesla Model 3 biedt een indrukwekkende combinatie van snelheid en comfort. De acceleratie is soepel en krachtig, en het gebruik van één pedaal voor zowel acceleratie als vertraging is bijzonder aangenaam. De auto voelt stabiel en responsief aan, zelfs bij hogere snelheden. Bovendien is de stilte in de cabine een verademing, vooral tijdens lange ritten.

Gebruiksgemak en Functionaliteit

De ruime actieradius en de uitgebreide netwerk van Superchargers maken lange afstanden probleemloos. De standaardopties zijn uitgebreid en de software-updates zorgen ervoor dat de auto steeds beter wordt. Het interieur is ruim genoeg voor ons gezin en de kofferbak biedt voldoende ruimte voor bagage en boodschappen.

Nadelen

Een terugkerend probleem is echter het caravanlampje dat blijft branden, ondanks meerdere pogingen om dit te verhelpen. Hoewel dit geen invloed heeft op de rijprestaties, is het wel een storende factor. Ik heb nu van Tesla het verzoek gekregen "timestamps" bij te houden van de momenten waarop het lampje gaat branden. Hopelijk kunnen ze het hiermee snel oplossen.

Conclusie

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Tesla Model 3. De auto biedt een uitstekende rijervaring, is stil en vlot, en de voordelen van elektrisch rijden zijn duidelijk merkbaar. Ondanks het kleine probleem met het caravanlampje, zou ik deze auto zeker aanraden aan anderen die overwegen om elektrisch te gaan rijden.

Ga jij een Tesla bestellen en wil je EUR 750 korting? Gebruik dan deze link:
https://ts.la/bob909909

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.