Tesla Model 3 RWD (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 1.500 km |
De goedkoopste Tesla: hoe rijdt dat?
Na een aantal jaar "lurken" als het om reviews gaat zelf de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met een review. Deze zal ik nu en dan updaten als er iets te melden valt en als blijkt dat er ook daadwerkelijk lezers zijn.
15 juni 2023: de Tesla kon worden opgehaald! Het betreft een zwarte M3 RWD met zwart interieur en zonder opties. Zoals in de titel aangegeven: goedkoper Tesla rijden kan niet. De auto was begin dit jaar -eind januari- al besteld bij de (zakelijke) leasemaatschappij. Had ik wat langer de tijd gehad of genomen, dan zou ik waarschijnlijk een MY RWD hebben gekozen. Niet per se omdat ik de extra ruimte nodig heb, maar na alle prijsverlagingen is de MY zo ongeveer een no brainer voor wie een elektrische auto met veel value for money zoekt. Enfin, daar heb ik me overheen gezet en het is natuurlijk al een voorrecht om een leaseauto te mogen rijden. Een gave EV maakt dat voorrecht wat mij betreft nog groter.
Na bestelling heb ik enkele maanden geduld uit moeten oefenen wegens gedoe tussen de leasemaatschappij en de werkgever. Intussen zijn onze HR manager en ik dikke maatjes, aangezien ik zo'n beetje elke week wel een keer om een status update vroeg. Van de mevrouw van de leasemaatschappij zal ik dit jaar waarschijnlijk geen kerstkaart ontvangen, maar ook daar heb ik me overheen gezet. Tot zover het klein leed, door naar het ophaalmoment!
Aangekomen in Tilburg ontvangen door een vriendelijke gast die me wegwijs maakte en wat zaken betreffende de aflevering uitlegde. Een hele loods vol met blinkende Tesla's aan de laadkabel is de nachtmerrie voor elke petrolhead, maar ik vond het wel een mooi gezicht. Eenmaal bij mijn auto aangekomen na de eerste oeh's en ah's wat fotootjes gemaakt voor het thuisfront en meteen over tot de orde van de dag: inspectie van het lakwerk, koetsnaden, interieur (lijmresten e.d.) en natuurlijk of alle opties erop zaten. Ik heb geen opties gekozen dus die laatste stap ging op z'n zachtst gezegd soepeltjes.
Eerste indruk: stoel is wennen, interieur is clean maar dat was uiteraard vooraf bekend en het geheel maakt een solide indruk. 100% lading is fijn want dan kan ik me de eerste ritten nog volledig op de auto richten zonder direct bij een laadpaal te hoeven hannesen. Mijn exemplaar is in China in elkaar gezet en zo te zien hebben ze daar het kwaliteitsniveau goed op orde. Geen rammeltjes, piepjes of andere hinderlijke slordigheden; deze auto zit prima in elkaar. Wat onbeholpen (want geen proefrit gemaakt, ik leef nu eenmaal graag op het randje maar niet heus) zat ik te pielen op het scherm. Een zeer vriendelijke medewerker kwam op mijn verzoek naast me zitten en legde me de eerste handigheidjes uit. Topservice! Ik was klaar om te gaan.
Na het formele gedeelte betreffende de aflevering de garage uit gereden en daar gingen we dan: de eerste meters op de openbare weg. Wat een rust, wat een power en wat werkt one-pedal driving fijn! Je moet even de tijd nemen om je hoofd/voet te kalibreren, maar binnen 100 kilometer kun je ermee lezen en schrijven. Het helpt mij om te visualiseren dat het gaspedaal aan mijn voet vastgeplakt zit, zodat ik het bij afremmen gecontroleerd omhoog "trek" en daardoor schokvrij en soepel kan afremmen. Ondanks dat dit model op papier in 6,1 tel 100 km/u haalt en dat er véél snellere Tesla's zijn, kan ik je met een gerust hart verzekeren dat dit alle power is die je ooit nodig zult hebben. Die power is ook nog eens instant leverbaar. Je weet het, je hebt er van alles over gelezen en toch verbaast het je op het moment dat je het gaspedaal voor het eerst een toefje dieper indrukt.
De stoel begint intussen aardig te wennen, waarbij het helpt dat de lendensteun instelbaar is. In eerste instantie voelde het alsof iemand een deegroller ter hoogte van mijn onderrug in de stoel had laten liggen. Na wat priegelen zit het oprecht prima. De zitting is wel vrij kort en ik ben met een lengte van 1.80 meter bepaald geen NBA materiaal. Zoals gezegd: het went aardig en intussen vind ik het fijn zitten. Over de achterbank van de M3 is genoeg geschreven: het zit niet denderend. De vloer is raar hoog ten opzichte van de zitting door het accupakket in de vloer en je benen zitten in een rare hoek, ondanks de riante ruimte. Vervoer je regelmatig langere mensen achterin voor langere stukken: doe jezelf en hen een lol en bestel een MY.
Omdat ik bang ben dat de meeste lezers intussen op hun toetsenbord liggen te snurken nog een korte alinea over het infotainment. Alles werkt zoals het moet. Intuïtief zou ik het niet willen noemen, maar heel logisch is het zeker wel. De integratie met de telefoon is zo gepiept. Ik heb nog weinig tijd gehad om alles uit te vlooien dus daar neem ik dit weekend de tijd voor.
Ik beantwoord eventuele vragen graag! Bij voldoende animo zal ik binnenkort een update plaatsen.
De kop is eraf!
- 1.500 km
Pats! Intussen een maandje onderweg met de Model 3, dus leuk om wat indrukken en cijfers te delen. Alvorens we overgaan tot "the meat" van deze review en kort intermezzo. De afgelopen twee weken vertoefden wij op Corsica. Aangekomen op het vliegveld kregen we van de uiterst Franse dame achter de balie een Opel Mokka-e mee. Ik was niet voorbereid op een EV en was dan ook niet echt blij, want ik had naar mijn idee een benzineauto besteld en ik had me niet verdiept in de laadinfra op het eiland. Mijn klacht werd (jawel) buitengewoon Frans opgelost. Mevrouw wilde namelijk net een broodje gaan eten. De Opel had beaucoup de range en er stonden très veel laadpalen op het eiland, dus prijs jezelf gelukkig. Daar kon ik het mee doen. Het had weinig zin om de discussie aan te gaan en we vonden dat Gustaaf (we geven onze huurauto's op vakantie namen) een kans verdiende.
Een hoop gepiel met apps (die van Shell is een aanrader!) verder konden we zorgeloos onze kilometers maken. Grappig hoe Opel en Tesla van filosofie verschillen en hoe merkbaar dat is! Opel heeft een EV willen bouwen die aanvoelt als een auto met ICE. Tesla heeft het begrip auto een geheel nieuwe invulling willen geven en dat ook gedaan. Verder was de Mokka een prima auto, maar genoeg daarover.
De Tesla heeft intussen 1.500 kilometers achter de rug. Mijn vorige epistel teruglezend dacht ik: dat kan korter. Vandaar een overzichtelijke lijst met plussen en minnen.
+ Verbruik is top. We zitten nu gemiddeld op 135 wh/km zonder ons best te doen. Denk aan grofweg de volgende verdeling:
- 30 km/u wegen = 10%
- 50 km/u wegen = 30%
- 80 km/u wegen = 40%
- 100/130 km/u wegen = 20%
Hierbij wel de kanttekening dat het altijd 19,5 graden in de auto is en dat de airco het derhalve druk heeft. De cabine wordt snel zeer warm en dat mijn Model 3 een zwarte is helpt daar niet bij. Ik ga echter niet met klotsende oksels zitten hypermilen dus gewoon blazen met die airco. Lekker Bassie. Overigens bedraagt het verbruik bij temperaturen zoals vandaag (rond de 23 graden) ongeveer 115 wh/km
+ Het rijden is geweldig. Je voelt dat het een relatief zware auto is, maar de boel is stevig geveerd en gedempt. Ik vind dat een voordeel als is het subjectief. Verder is de boel stil, al is de Model 3 zeker geen kampioen bandengeruis wegfilteren. Hangt uiteraard ook van het type asfalt af.
+ Software is top. Alles werkt en niet onbelangrijk: alles werkt altíjd. Bij de verschillende VAG voorloopauto's die ik heb gehad, was dat zeker niet het geval. Puntje voor Elon.
+ One pedal driving verdient een aparte benoeming. In mijn eerdere verhaal al aangestipt en het werkt geweldig. Mijn vrouw is dat roerend met me eens. Mag ook weleens gezegd worden.
+ Omdat je geen versnellingsbak en andere hoogst antieke technieken tot je beschikking hebt, kun je gewoon een bepaalde snelheid rijden zonder op het scherm te hoeven kijken. Door spiergeheugen weet je onbewust hoe diep je het gaspedaal moet indrukken om een bepaalde snelheid te rijden.
+ Er past veel in!
+ Parkeren is echt een eitje. Als het je met deze soft- en hardware lukt om een obstakel te raken, wordt het hoog tijd voor een grondige audiovisuele checkup.
+ Beetje puberaal om dit op te nemen, maar opgestoken duimpjes van met name de jochies in de buurt zijn leuk. De Tesla oogt als "een dikke sjaak". Het is echter de allergoedkoopste Model 3 die ik maar kon samenstellen. Toch ziet 'ie er wat mij betreft chiquer uit dan de Model 3 Long Range (grijs) van de buurman die minstens 10 rooitjes meer heeft gekost.
- Ik vind de adaptieve cruise control een beetje... mèh. Verschillende gevallen van ghost braking zonder aanleiding (zelfs geen schaduw) gehad en dat is niet goed voor het vertrouwen. Op de snelweg werkt het overigens feilloos. Op wegen zonder belijning gebruik ik het niet meer. In file is het soms rijden met horten en stoten. Dat moet beter kunnen.
- Zoals aangegeven wordt de cabine ongehoord warm bij de hitte van de afgelopen weken. Ik heb 61 graden voorbij zien komen in de app. Bijna op het punt gestaan om afbakbroodjes op het dashboard te leggen. De auto voor het instappen koelen via de app werkt prima. Kost wel accucapaciteit. Mogelijk zet ik volgend jaar zonneschermpjes voor de glazen dakdelen.
- Zicht naar achteren is niet geweldig. Hoge hoedenplank, lage achterruit; dat werk. Mocht het nodig zijn dan kijken we gewoon via de camera.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.