Tesla Model 3 RWD (2022) #2

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2022)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12.704 km
KM-stand laatst34.703 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3

  • 21.750 km

Ik heb deze wagen in lease sinds augustus 2023.
Hiervoor reed ik met een Ford C-Max van 2009 welke nog steeds gebruikt wordt binnen het gezin (200000km).
Toch even gewacht tot ik voldoende kilometers had om dit hier neer te schrijven.

Ik had testgereden met een MG4 en gaf deze wagen af met een dikke smile.
Een aantal weken later een Tesla 3 testgereden en ja, da's toch van een ander niveau.
De MG4 vond ik al een steengoede auto maar de Tesla model 3!
Dat minimalistische interieur, de mooie zetels, het supervlot functionerend scherm en hij ziet er nog mooi uit ook.
Toen wist ik, als het enigszins mogelijk is, toch een Tesla model 3.

Uiteindelijk is het een Tesla model 3 RWD geworden, bouw/modeljaar 2022.
Die was in de aanbieding op het moment dat ik een wagen kon kiezen voor lease en natuurlijk zo goed als per direct beschikbaar.
Aangezien ik particulier ook al altijd tweedehands heb gereden ben ik op het aanbod ingegaan voor zo eentje.

Geleverd door de leasemaatschappij aan huis en we waren vertrokken.

Ik ga starten met de minpunten/gebreken ondervonden in deze korte periode:
- De elektrische koffer werkte niet goed.
Naar Tesla Sint-Martens-Latem voor diagnose, zonder afspraak!
Buiten verwachting direct geholpen geweest.
Ze hadden nog een motortje op voorraad en omdat het een kleine ingreep was, in garantie, terwijl ik wachtte een nieuwe geplaatst.
Direct een pluspunt voor Tesla Sint-Martens-Latem, jawel.
- Ik kom uit een MPV, diezelfde koffer tja. Heel ruim, maar ik mis toch wel die vijfde deur. Gelukkig heb ik nog mijn oude wagen om grotere zaken te vervoeren.
- De zetels kunnen wel heel warm worden als de zon er vol op kan schijnen.
De opvolger heeft koeling in de zetels, deze nog niet.
- GPS. Enkel als je een maandelijks abonnement neemt krijg je melding van de files. Tesla, dat kan echt beter!!!
- Werkelijke range? Da's dubbel.
Op deze 7 maanden eigenlijk nog nooit een probleem gehad.
Optijd bijladen is de boodschap.
Zal pas deze zomer weten hoe het verloopt bij mijn vakantie.
Het is de basisversie maar had de werkelijke range een 50-70 km meer geweest dat zou ideaal zijn. Er bestaat natuurlijk een long range hiervoor.

Verbruik/Actieradius - da's toch wat je wil weten bij een elektrische wagen, niet?

Het gemiddelde verbruik weergegeven door de boordcomputer is na bijna 9000 km, 14,3 kWh.
De Amerikaanse EPA-standaard (strenger dan onze WLTP) spreekt van 16,0 kWh/100km (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3#Reception). Op zich is dit dus heel goed.
Theoretisch wil dit zeggen dat je probleemloos 300km moet halen in de winter en in de zomer toch 350-380km.
Als dit gemengd is lokale wegen/autostrade, is dit zeker mogelijk.
Enkel autostrade, 120 km/h zal dit een 50km minder zijn denk ik. Denk ik, want ik heb nog nooit zo'n lange trip gemaakt.
Het uiterste wat ik gezien heb op de boordcomputer was net geen 20 kWh bij een 5-tal graden, regen, veel wind, autostrade en effectief 120 km/h.
Bij de doorrit was er veel meer verkeer en was 120 km/h moeilijk aan te houden. Toen was het 17,5 kWh.
Maar dat was maar voor een tripje, enkel, van 60 km.

Iets anders is het verbruik dat je boekt bij laden!
Laden = ook de laadverliezen die je moet betalen.
Vb bij de laaste laadbeurt:
- Boordcomputer meldt 28 kWh verbruikt voor 213 km => 13,3 kWh/100 km, heel goed dus
- Testla App meldt dat ik 32 kWh heb geladen
- Laadpaal App meldt dat ik 34 kWh heb geladen => 15,96 kWh/100 km, in theorie nog steeds goed.

Gemiddeld over mijn gereden km heb ik 16.99 kWh geladen/100 km.
Da's dan inclusief de laadverliezen en occasioneel al voorverwarmen van batterij/interieur.

Als je opgeladen hebt meldt de boordcomputer dat ik 417 km kan rijden.
Bij aflevering in augustus vorig jaar was dit nog 422.
Er zijn dus op die 7 maanden tijd 5 km actieradius verdwenen.

Die 417 km is een berekening volgens standaard verbruik dat Tesla hanteert.
Op het scherm kan je een overzicht te zien krijgen van de range die je hebt volgens je rijstijl van de laatste 10, 25 of 50 km.
Meestal is de range die je daar ziet minder dan de berekening van Tesla.
Nu het al een aantal dagen beter weer is, +10 graden-droog, lukt het evenwel zonder al te veel problemen om gelijk of meer range te hebben dan de prognose van Tesla.

Zo komen we bij het scherm terecht.
Gewoonweg fantastisch, dat werkt snel, intuïtief, heb daar alleen maar mooie woorden voor.
De opbouw werk heel logisch en geraak je dus snel gewoon.
Als je echt iets niet weet zitten of je wil iets aanpassen:
De rechterknop op het stuur indrukken en je vraag stellen.
Je scherm springt per direct naar het gevraagde, bv spiegels instellen, stuur instellen, temperatuur op 21 graden instellen, enz.
Iemand opbellen, bericht versturen via spraak, allemaal geen probleem.
Ik mis totaal niet de mikmak voor mijn neus.
Het onderschat voordeel is wel dat je het stuur kunt instellen zoals jezelf wil.
Er zitten toch geen klokken achter waar je rekening mee moet houden.
Als ik nu in een andere wagen stap denk ik, wat is me dat allemaal, al die knopjes, al die wijzertjes/lampjes, ...
Ondanks dat je het stuur afstelt zie je nog steeds een deel niet van je dashboard/snelheidsmeter.
Daarnaast een middenconsole vol met knopjes, pfff.
Wat een rust als je terug in je Tesla model 3 stapt.

Comfort?
De wagen, is als je uit een Ford C-Max, komt toch héél strak maar dat went.
Is eigen aan elektrische wagens en het is ook een sportieve wagen.
Keer je nu terug in een andere auto dan merk je het verschil.
Het is toch wel dik in orde, die Tesla, en met de nieuwe versie zou dit nog beter zijn naar het schijnt.
Vanuit een MPV terug naar een lage sedan is een aanpassing. Dat heeft eventjes geduurd.
De zetels zijn van (nep)leder. Niet direct een voorstander van, zeker niet als de volle zon op je zetels zit.
Op zo'n moment heb ik liever stoffen zetels. Eens je de juiste afstelling hebt gevonden zitten ze goed.
De bestuurderszetel heeft een geheugenfunctie.
Je kan die instellen voor twee bestuurders + heel belangrijk, als je de wagen in parkstand zet daarvoor heb je ook een instelling.
Dan laat ik het stuur naar boven gaan en de zetel achteruit zodat in/uitstappen een pak makkelijker gaat.
Achteraan? Nog geen klachten gehoord, voldoende ruimte.
In kouwe dagen weet iedereen, zowel voor als achteraan de poepverwarming te waarderen.
Koffer voor en achteraan? Ruim, maar ondanks het aantal liter zou een vijfde deur handiger geweest zijn.

Geluid?
De standaard installatie is heel goed. Wat een zuivere klank en mooie bas.
Wat was het 6-7 luidsprekers en een subwoofer?
Het koppelen van je telefoon is kinderdspel.

GPS?
Werkt op basis van google maps en werkt goed.
Wel een beetje kneuterig dat files enkel zichtbaar zijn als je een extra maandelijks abonnement neemt. Is dan ook inclusief dataverkeer voor spotify, netflix, youtube … maar ik heb al een data-abonnement in mijn GSM. Ik moet geen twee abonnementen!
Nog een nadeeltje is dat snelheidslimieten, in mijn directe omgeving, meer fout dan juist zijn.
Autopilot in die omstandigheden, denk het niet..

Rijden?
Deze versie heeft 325PK, 420nm.
Tja, da's gewoon fantastich. Een duw op het stroompedaal en instant geluk.
Een collega van mij die op circuit heeft gereden met een M3 ... BMW speciaal omgebouwd voor racing, heb ik een proefrit laten doen.
Na 1 km wist ie het al, dit rijdt zoals die BMW M3.
Uiteindelijk heeft ie ook zo eentje in lease genomen en ook nog steeds een grote glimlach.
Heb ook een tijdje in 'chill'-modus gereden.
Voor stadsverkeer enorm aangenaam maar als je dan de autostrade opgaat of een inhaalmaneuver wil doen mis je al die punch, terwijl het nog steeds behoorlijk snel is.
Maar ja, alles went.
Daar kan softwarematig nog een verbetering. Als je een kick-down heeft zou ie tijdelijk uit de 'chill-modus' moeten gaan voor een 10-15 seconden.

OnePedalDrive?
Een droom. Heel occasioneel moet je nog het rempedaal aanraken.
Ook als het koud is en je hebt net geladen verwittigd de wagen je met een symbool op het scherm dat 'onepedaldrive' beperkt is.
Als ik terug in een gewone wagen stap heb ik iets van, wanneer vertraagd dat hier.
De remkracht van onepedaldrive in combi met gewone remmen is enorm goed.
Bij een laatste update kan je daarvoor iets aanpassen maar zou niet weten waarom ik dit zou doen.

Toeters en bellen ivm veiligheid?
De wagen heeft standaard een autopilot functie en die werkt naar behoren op mooi belijnde wegen en correcte snelheidslimiet.
Korte bochten op zo'n traject heeft ie wel niet graag en ronde punten al zeker niet.
As verschuivingen zijn daarentegen geen probleem.
Die verlopen heel 'smooth'.
Bij de testrit met de MG4 was dat toch wel een dingetje dat (veel) beter kon.
De gewone adaptieve cruise control werkt heel goed.
Ook hierbij (net als bij de auto-pilot) worden zaken naast de weg in rekening gebracht.
De auto vertraagd dus vanaf het minste dat ie opmerkt met als summum 'phantom breaking'.

Waarvoor vertraagd de wagen allemaal:
- een vrachtwagen die je tegemoetkomt op een smalle weg => phantom breaking
- een fietser op het moordstrookje naast de weg (fietspad enkel door lijnen naast de weg aangegeven)
- Idem voor een wandelaar op de weg ook al beweeg je de wagen naar de andere zijde van de weg
- een auto die aanstalten maakt om de weg te kruisen en bijna de weg oprijdt
- een auto die de weg kruist en eigenlijk allang verdwenen is als jij op dat punt komt
- een wagen voor je die remt, links/rechts afslaat en waar je als zelfrijdend persoon niet echt zou voor remmen

Allemaal punten waar de wagen op cruise voor vertraagd, soms serieus voor vertraagd of zelfs naar stilstand zou kunnen gaan.
Als je die punten allemaal in gedachten houdt weet/voel je dat de wagen zal vertragen. Het is voldoende om zelf het stroompedaal in te duwen om dit te counteren.
Er verschijnt dan wel kort een boodschap op het scherm maar 'who cares'.
Ik merk wel dat, ook al heb ik de wagen nog maar 7 maanden, met elke update dit een beetje beter wordt.

Updates?
Elke maand is er een 'update tuesday'.
Wat is allemaal nieuw in die 7 maanden?
- Als je links of rechts gaat wordt op het scherm het beeld van de camera links/rechts getoond. Dit om je dode hoek te verkleinen. Werkt heel goed, zelfs in het donker.
- Bij een volgende update, als je links/rechts je knipperlicht aanzet wordt links/rechts een rode balk getoond als zich daar een voertuig bevindt. Gewoon fantastisch want zicht rondom is niet je dat.
- Het opladen van de wagen zelf heeft een verbetering gekregen. Op de app is nu te zien dat de batterijverwarming bezig is om het laden zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
- De ruitenwissers, worden veel gemeld in reviews,
ik merk sinds een paar updates toch verbeteringen.
Kan het nog beter, tuurlijk!
- Bij de update deze week, 19/03/2024, adaptieve koplampen.
Ondertussen ook al gezien:
Heel bizar dat je met grootlichten verkeer tegemoet of gewoon achter een andere auto rijdt.
De rechterzijde van de weg is enorm verlicht, voor je gewoon verlicht.
De wagen heeft matrix ledlampen maar tot deze week werd daar dus niks speciaal mee gedaan.
- Ook minder belangrijke zaken.
In het display RPND worden nu groter gedisplayd.
Was blijkbaar een dingentje in Amerika dat dit een groter lettertype moest zijn.

Dit om maar aan te tonen dat de wagen, zelfs met ouder worden, alsmaar beter wordt.

Wordt een volgende wagen een Tesla?
Zou ja zeggen en zou die als particulier ook wel willen.
Wat je aangeboden krijgt voor die prijs - Tesla model 3 RWD - is gewoonweg ongelooflijk.

Evenwel staat de concurrentie ook niet stil, maar ze moeten nog veel goedmaken op Tesla willen ze op eenzelfde prijs/kwaliteit niveau komen.
Dit zie ik eerlijk gezegd nog niet zo snel gebeuren.

Zomervakantie(s) voorbij

  • 34.703 km

Tesla - Problemen? Welke?
Neen, buiten het motortje voor de achterkoffer, in de vorige review gemeld, nog geen problemen ondervonden.

Mini minpuntjes?
Gemerkt in Zuid-Frankrijk dat het een héél lage wagen is.
Af en toe even de bodem gevoeld op een terrein met putten of dat de neus net even tegen het asfalt schraapt bij het afrijden/oprijden van een straat/parking. Je probeert op te letten, voorzichtig te zijn maar soms kan je niet anders en da's niet leuk natuurlijk.
De wagen is eigenlijk heel comfortabel maar voor een rit van bijna 1200km merk ik wel dat het zitvlak een ietsje korter is dan mijn vorige wagen. Scheelt maar een centimeter maar dat maakt dus toch een verschil op een rit van 12u30 minuten. Jawel een gemiddelde van meer dan 100 km/h inclusief 4 laadsessies!
Ik ben tegen abonnementen, ik heb dan ook geen maandelijks abonnement voor premium op mijn Tesla. Maar dat wil ook zeggen dat, de overigens heel goed werkende navigatie, geen files aangeeft. Hij houdt er wel degelijk rekening mee. Dat Europa dat eens verplicht ipv al die onnozele zaken die nu op een auto moeten zitten. Het feit dat dit niet zichtbaar is ga je ook niet automatisch je snelheid aanpassen en da's toch ronduit gevaarlijk, niet?
Als laatste, de inhoud van het ruitenwisserreservoir is blijkbaar maar 3 liter.
Ik ben iemand die graag met propere ruiten rij. Als je dan op vakantie gaat, tja, tegen dat je terugkomt is dat leeg. Met 5 liter kwam ik toe, met 3 liter blijkbaar niet.

Verwarming/Koeling?
Verwarming in de winter => werkt heel goed
Koeling in de zomer => werkt heel goed
Via de app de auto voorverwarmen of koelen, fantastisch als je terugkomt van een wandeling of dagje strand. Verwarming/Koeling eventjes aanzetten en het is aangenaam warm/fris als je aan de auto aankomt.
Noot hierbij is dat het verbruik wel de hoogte ingaat als je stevig wil warmen/koelen. 't Is dus niet alleen in de winter dat je verbruik in de hoogte gaat. Eenmaal de ruimte op temperatuur zakt dit naar een normaal niveau, maar de eerste km kijk je best niet naar je verbruik.

App?
Na iets meer dan een jaar is het nog steeds raar om geen autosleutels te hebben. Alles werkt via de app op je gsm en dat werkt fantastisch goed.
Het enige minpunt vind ik nog steeds dat ik geen historiek kan zien van de laadsessies die aan gewone laadpalen gebeuren.
Da's gewoon omdat het een leasewagen is en ik niet als (hoofd)beheerder deze wagen rij. Geen idee waarom Tesla deze info niet zichtbaar maakt voor alle gebruikers die de wagen rijden.
Voor een huurwagen kan ik dit nog begrijpen maar niet voor een leasewagen.

Range?
In de winter, december 2023, was mijn langste afstand 334 km en heb ik 54.5 kw geladen. Denk dat ik nog 8-9% resterende range had.
Nu in augustus 2024, was mijn langste afstand 298 km en heb ik 45.2 kw geladen (verder spreek ik nog van 312 maar dan was ie net niet vol).
Dus je ziet dat 300 km zonder problemen haalbaar is.
De batterij is netto 57.5 kw, nieuw!
De app ABRP, die ik laat linken naar de Tesla, weet me te vertellen dat daar op dit moment, na bij 2.5 jaar en in totaal na bijna 35000 km nog 56.9 kw van over is. Dit houdt in dat er nu 1.1% verlies is.
Vorig jaar augustus had ik bij 100% 422 km, nu is dit gezakt naar 412 km max.
De navigatie toont steeds welk percentage je over hebt bij je eindbestemming. In theorie is dit meer dan juist. Ga je 130 rijden dan zakt dit natuurlijk wel maar je weet tenminste of je het gaat halen of niet.
Eenmaal de melding gekregen dat, in België, bij aanhouden van 120 niet zou lukken. Advies was om max 100 te rijden. Heb even gestopt aan een snellader.

Laden/Verbruik?
Normaliter laad ik minstens eenmaal in de week, meestal op donderdag of vrijdag de wagen tot 100%, mag met een lfp batterij.
Voor zo'n grote wagen is dit nog steeds 'de norm' waar andere merken naar streven. Na bijna 22000 km en 13 maanden in mijn bezit zegt de boordcomputer 14.1 kW/h per 100 km.
Voor het gemiddeld laden moet je daar iets tussen 10-15% bij doen en kom je op het verbruik ook hier berekend in de verbruiksmonitor van 16.6 kW/h per 100km.

Het verbruikt varieert naargelang de weersomstandigheden, echt koud en/of stormachtig weer in combi met korte afstanden kan wel eens zorgen voor pieken boven de 20 kW/h laden (niet verbruik weergegeven door boordcomputer) maar meestal varieert dit tussen 16-20 kw/h laden.
Naarmate het lente wordt zakt dit terug tussen 14.5-16.5 kw/h laden.
Zomer blijft ongeveer identiek tussen 14-17.5 kw/h laden.
Laden hé, da's dus inclusief laadverliezen.
Het is niet zo moeilijk om nu in de zomer een gemiddeld onder de 14 kw/h te blijven. Autostrade aan 130 in Frankrijk waar het mocht naar volgende Tesla Charger tik ik net niet de 15.8 kw/h aan als max bij de laadpaal.
Wanneer er stukken waren waar je af en toe trager moest omwille van file of werken zakte dit gemiddeld naar 14.5 kw/h tussen de laadsessies.
De langste afstand tussen 2 ladingen was 312 km. Toegegeven, hier heb ik eventjes trager gereden omdat eindpercentage drastisch aan het zakken was maar op een bepaald moment stond er terug 25% resterend voor het volgende laadstation en dan heb ik terug de cruise control op 130 km/h gezet.

Deze zomer dus in juli en nu in september 2x naar de Cote d'Azur geweest.
net geen 1200 km enkele rit.
Doorrijden met een tussenstop, terugrijden in één keer.
Eerste maal naar Zuid-Frankrijk was ik nog voorzichtig maar de navigatie van Tesla doet dit prima. Resultaat dat ik in het begin makkelijk 20% over had door een rustige rijstijl van 115-120. Vanaf de 2e dag toch sneller beginnen rijden, 125-130 en dan was het resultaat nog steeds 10-15% bij de volgende Tesla-Charger.
De volgende ritten op de autostrade werden dan ook, indien mogelijk aan 130 km/h afgelegd. Dit in (relatief) alle stilte, relaxt. Het blijft een wagen met 328 pk. Even op het stroompedaal duwen om een paar wagens voorbij te snellen en je zit direct aan 150 km/h.
Tijdsverlies door laden? Als de batterij leeg genoeg is piek je, weliswaar eventjes, de 170 kWh aan. Daarna zakt dit geleidelijk aan. De laatste terugweg was 4 keer laden met laadsessies tussen 20 en 37 minuten. Hangt er een beetje vanaf hoeveel km je moet doen tot het volgende laadstation.
Als je dan nog even naar het toilet gaat, nog iets eet, eventjes rust of de beentjes strekt is die tijd heel snel voorbij.
Ik vind het comfortabel reizen. Eigenlijk beter dan vroeger. Ik word nu verplicht om eens te stoppen en het stoort me totaal niet.

Laden ter plaatse in Zuid-Frankrijk is in theorie geen enkel probleem, tenzij zoals in Monaco ..., parkeerplaats te klein, er paste ternauwernood een Fiat 500 in en bij de volgende laadpaal, geen connectie. Derde laadpaal was uiteindelijk goed.
Maar da's 1 keer voorgekomen. De andere ladingen waren altijd zonder problemen en relatief goedkoper dan hier in België, amai.
De tarieven bij Tesla charger Frankrijk zijn goedkoop. De eerste keer varieerde dit tussen 0.32-0.35. Nu in september waren de tarieven duurder geworden, maar nog steeds 0.35-0.38. Bij gewone snelladers langs de autosnelweg valt het ook nog mee tov tarieven in België, nl 0.60€.

Besluit:
Na iets meer dan een jaar ben ik nog steeds heel tevreden over deze wagen.
De souplesse van electrisch rijden. Het one-pedal drive vind ik nog steeds fantastisch. De updates van Tesla die je auto up-to-date houden en de veiligheid verhogen of andere verbeteringen aanbrengen.
Het 'lege' dashboard, een verademing tov de drukte in andere wagens.
Bovenal, ik vind het nog steeds een mooie wagen.
Toegegeven de nieuwe versie is nog net iets mooier maar da's toch de bedoeling van een nieuwe versie :-)
ik ben nog lang niet toe aan een volgende wagen maar tot op heden, als ik een andere moet kiezen, zou ik nog steeds bij Tesla blijven.
Nu uitzonderlijk 2x naar Zuid-Frankrijk geweest, juli en september, met de wagen. Gewoon omdat het zo relaxt rijden is en laden absoluut geen probleem. Indien dit niet het geval zou geweest zijn zou ik dit zeker niet gedaan hebben.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.