Tesla Model 3 Performance AWD (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 128.910 km |
Update: warp s p e e d
- 20.000 km
Tesla Model 3 Performance
Als petrolhead was ik op zoek naar een wagen die wat moderner was dan mijn bestaande wagenpark.
Hoewel mijn auto’s bijzonder (leuk) zijn, zijn ze ook oud. Bovendien zie ik ze nu minder als gebruiksvoorwerpen en meer als hobby-voertuigen. Daarnaast is het verkrijgen van onderdelen voor exclusieve oude auto’s steeds lastiger en moet ik, bij defecten, nu zelf onderdelen vinden en overhandigen aan mijn garage voor montage. En dat voelt alsof ik zelf mijn ingrediënten moet meenemen naar een restaurant. Hoewel mijn auto’s mij niet in de steek hebben gelaten, is mij dit wel tegen gaan staan.
Ik was van plan om mijn 26 jaar oude Audi RS2 (review) te gebruiken voor bepaalde gelegenheden (vakantie, autobahn-plezierritjes boven de 300km/h) en mijn 29 jaar oude, bloedstollende MR2 Turbo (review) voor het cruisen op zonnige lente- en zomerdagen (targa!) en als ik zin heb om te spelen in het weekend waarbij ik de openbare weg gebruik als kartbaan.
Al enkele jaren vind ik de moderne auto saai en afstandelijk. Een testrit in een moderne RS5, vond ik verre van spectaculair. Hoewel erg snel hebben alle computersystemen de ziel uit het rijplezier gehaald.
Ook de gelauwerde BMW i140 (vorige generatie) met tuningspakket kon mij niet bekoren. Hoewel de 400pk op de achterwielen wel vraagt om stuurmanskunst... terwijl de turbo-geblazen 6 in lijn heerlijk weg roffelt...
Van een rit in de Ferrari California (ver boven mijn budget) die, qua looks, alle premium commodity bouwers tot de onderklasse laat behoren, vond ik het gemiddelde verbruik van deze machine het meest spectaculair (1:12).
Wat hadden deze auto’s gemeen: snelle moderne verbrandingsmotoren, ZF veeltraps automaten met veel nanny software. Stuk voor stuk geen match voor analoge handgeschakelde old-skool vlammenwerpers die qua specs of gevoel de moderne auto’s achter zich laten.
Moderne snelle verbrandingsmotoren vielen dus af. Moderne trage eco boost verbrandingsmotoren vielen daarmee ook af. Ze zijn te slaapverwekkend, en voelen als een gedwongen sterilisatie van een man in de bloei van zijn leven met een kinderwens.
Er was daarmee nog één andere optie over. De optie die voor mij geen optie was. De optie waar ik mij structureel tegen afgezet heb. De no go-optie. De optie die ik minachtend de laptop op wielen noemde.
Elektrisch rijden behoorde vanaf nu tot de mogelijkheden. Omdat mijn ervaring met elektrische auto’s zich beperkte tot botsautootjes, moest ik me hierin gaan verdiepen.
Gezien de explosie van EV’s in mijn straat was er er inmiddels genoeg ervaring om me heen om me te informeren.
Uit mijn gesprekken kwam naar voren:
Plus
1. elektrisch rijden is geen belemmering op afstanden.
2. Genoeg onbezette laadpunten in wijken en bedrijventerreinen op willekeurige tijdstippen
3. Elektrisch rijden is comfortabel.
Min
1 In 4 uur naar Berlijn rijden is geen optie, omdat de accu in no-time leeg is bij snelheden boven de 250 km/u
2 Zwarte zaterdagen moeten worden vermeden om niet te eindigen op je geboortegewicht ( wachttijden van meer 2,5 uur)
3 Elektrisch rijden was saai.
De eerste 2 minpunten kan ik tackelen door gebruik te maken van vier ringen, 5 cilinders, de maat der dingen: mijn trouwe Audi.
Praktisch alle buren die elektrisch rijden, rijden de benchmark in dit gebied: Tesla.
Mijn mening over Tesla:
model S: mooi, beetje gezapig en inmiddels gedateerd.
Model x: wanstaltig, ondanks de vleugel deuren.
Model 3; knapper dan de X, mooie kont, maar lelijke snuit...
Wat dan te denken over de Jaguar I-pace; persoonlijk vind ik dit een prachtige auto, maar 2 buurmannen kregen stress bij het plannen van meer dan 1 afspraak op een dag en waren inmiddels allemaal weer geswitched naar of een verbrandingsmotor of een Tesla...
Toch maar weer kijken naar de Tesla. Na wat filmpjes bekeken te hebben van auto-journalisten en zelfs petrolheads, was er één type die met stipt op één stond: de model 3 Performance.
We wisten al dat Tesla 99,9% van de supercars voor lul zet in een 400 meter sprint. Zo ook deze M3P. Maar hij kan meer: naast een verpletterende sprint tegen bijvoorbeeld een Porsche Carrera 4S is de M3P ook sneller in een roling race en wint deze Tesla zelfs in een remtest tegen deze bekroonde koning van Zuffenhausen.
Rechtlijnige acties zijn vermakelijk, maar dit type Tesla is mede ontwikkeld om te presteren op het circuit. Ook daar is de M3P sneller dan de gevestigde orde. Super sport rivalen zoals de BMW M3 en de Alfa Romeo Giulia Q, moesten buigen voor deze nieuwkomer op het circuit: tot absolute verbazing van zowel Chris Harris (Top Gear) als de Throttle house journalisten, James en Thomas.
Dit moest hem worden: de Tesla Model 3 performance, want het laatste puntje op de min- lijst (dat Tesla’s saai zijn om te rijden) is niet van toepassing bij deze versie.
Rij eigenschappen
En heeft de M3P de fun factor ? O ja, ik kan met mijn auto-ervaring oprecht stellen dat de fun factor zeer aanwezig is bij de M3P...
En de funfactor is met één druk op de knop geactiveerd door de sport instelling te kiezen. Je hoeft dus niet eerst de accu 20 minuten op te warmen om maximaal te kunnen spelen, performance is instantaan van toepassing op elk gewenst moment, elke dag en onder alle omstandigheden.
De acceleratie onder de 150 km/u is elke keer weer een beleving. Het voelt als een lancering vanuit een gigantische katapult... BAM...warp s p e e d !
De 0-100 sprint voelt dan ook onaards, serieuze G-krachten worden losgelaten op jouw lijf.. je waant je even in een F-16 als jouw nekspieren zich schrap zetten als het gewicht van jouw hoofd verviervoudigd en je wilt voorkomen dat het tegen de hoofdleuning aanslaat.
De maag en darmen vouwen zich om jouw ruggengraat heen en drukken alle overige organen aan de kant... De torso wordt in de stoel geperst als een Citroën door een citruspers terwijl het bloed uit jouw gezicht gezogen alsof er iemand een stofzuiger op jouw aorta heeft aangesloten.. ik kan me geen voertuig in mijn leven herinneren die dat gevoel wist te evenaren..
Hoewel ik verknocht ben aan mechanische stuurhuizen, is het stuurgevoel onverwacht goed. Het is communicatief, direct en ik voel me verbonden met de machine. De wegligging is fenomenaal. Het gewicht zit tussen de voor en achterwielen. De massa van de 50/50 verdeling zweeft 30cm boven de grond. Hoewel de auto 400 kilo zwaarder is dan mijn Audi, voelt hij 200 kilo lichter aan.
De 20” Michelin’s sport pilots lijken zich in te graven in het wegdek als een soldaat in de 1e Wereldoorlog. Des te harder je gaat des te meer grip je lijkt te hebben.
Bij het verliezen van de grip wordt er keer op keer in femto seconden een reddingsplan uitgewerkt.. saved by the CPU... Dit geeft zoveel vertrouwen dat het mij niet zou verbazen dat een elf jarig kind met Gran Turismo PlayStation ervaring dit apparaat de Nurburgerring binnen 7 minuten kan rondsturen..
Zijn er minpunten?
Boven de 150 vind ik de M3P minder spectakel bieden. De 100-200 sprint is vlug maar doet daar toch nog 12 seconden over. Vergeleken met mijn PK-motorsport getunede RS2 is dat bijna 2x langzamer... (6,4 seconden) en komt de 100-200 acceleratie van de M3P meer overeen met de 200-300 sprint van mijn Rs2 (15 seconden).
Als de accu onder het bereik van 80 km raakt, zijn er aardig wat paarden op stal.. weg warp speed... Het zal je niet verbazen, maar zoals ik rijd haal ik hooguit 250 kilometer op één lading.
Maar...Who cares! Dit is de M3P performance! Je hoeft hem nooit warm te rijden en kan meteen knallen en dat voor een paar euro aan batterij lading.
Interessante video’s
M3P gen2 vs M3 CS
https://youtu.be/wtP04zGFA-I?si=ia2fSaJev9F0-jqQ
M3P gen2 versus M3 competition
https://youtu.be/vCPlZl6xJq4?si=TW-j2s4eJ9B0GvT8
M3P gen1 versus gen2
https://www.youtube.com/watch?v=gTbGSmBC6DE
INCREDIBLE Tesla Model 3 Performance Reactions | Acceleration & Launch Compilation
https://www.youtube.com/watch?v=oSmU3siR2gA
M3P vs RS3 (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=3JvvnwBTSB4
model 3P vs Dodge demon
https://www.youtube.com/watch?v=zFiw3_uXyyQ
model 3P - oud vs nieuw!
https://www.youtube.com/watch?v=jaokz_Bwti4
Hoe voelt warpspeed?
https://youtu.be/NtugYaTyCQg
BMW M3 trackbattle vs M3P
https://youtu.be/DSRWKxytW40
Porsche Carrera 4s vs M3P
https://youtu.be/UmiZ6ayCBB0
M3P Topgear
https://youtu.be/h8R7kZGvAUk
Handige gebruikershandleiding, met veel info die ik nog niet wist
https://youtu.be/HMkhlhsKJdg
Referral Link voor Tesla rijders
- 23.000 km
Gebruik mijn referral-link om 1,000 gratis Supercharger miles te ontvangen bij de aankoop en levering van een nieuwe Tesla, of verdien een $100 als beloning na activering van het systeem of door de aanschaf van of een abonnement op zonnepanelen:
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Velg beschadigd
- 46.000 km
Een van de nadelen van de Tesla is dat het een onoverzichtelijke auto is.. De M3 is weliswaar het kleinste model, maar is toch echt een grote auto. Je hebt ook geen gevoel bij de buiten afmeting… Mijn geliefde heeft in een parkeergarage de rechter velg beschadigd aan een betonnen opstaande rand… kosten 80 euri reparatie…
Bewakingscamera failure
- 54.000 km
De bewakingscamera is een fantastische feature op de Tesla.. en hij doet het altijd (als er niets aan de hand is). Maar dit keer was er iets aan de hand... na een boodschap stond er een auto zo dicht geparkeerd dat de bestuurder onmogelijk uit kon stappen zonder mijn auto te beschadigen...
Ik dacht ik bekijk het filmpje even.. .
De camera is continue aangesprongen bij passerende voetgangers en auto's, maar niet toen er een auto naast mij ging parkeren... een passagier uitstapte, zijn deur tegen mijn auto aan ramde en zich zelf uit de auto moest wringen(!!!)
Geen bewijs, wel schade en behoorlijk K, dat de camera uitgerekend dat moment niet aangesprongen is.
draagarmen vervangen
- 69.000 km
mijn auto klonk als een studentenbedje met een nieuwe liefde in de lente.... wat een gepiep en gekraak..... via de app afspraak ingeboekt (6 weken later). Draagarmen moesten worden vervangen. Onder garantie, dat dan weer wel. Ik moest wel 85 Euro betalen voor de lelijkste auto van Tesla: de Y... wat een gedrocht is dat
APPLE Carplay!
- 97.876 km
De grootste tekortkoming aan Tesla's vond ik gebrek aan integratie met Carplay (ook android optie is er niet).
Maar er is een oplossing in de vorm van een paar tientjes: "CarlinKit T2C Tesla Wireless CarPlay Activation Adapter"
best via google wat installatievideo's opzoeken of de link die bij het pakket geleverd wordt gebruiken, stap voor stap, geen simkaart nodig, werkt perfect.
stabiele mobiele verbinding is uiteraard nodig, werkt best met 4G, 5G wordt vooralsnog niet ondersteund.
Zowel de smartbox, Iphone als Tesla tablet moeten via hetzelfde wifi netwerk van de carplay smartbox verbonden zijn, vakje om verbinding te blijven behouden niet vergeten aanvinken !
https://www.lightinthebox.com/nl/p/carlinkit-t2c-draadloze-carplay-adapter-android-auto-adapter-voor-tesla-model-3-x-y-s-carplay-draadloze-activator-navigatie-spotify-siri-ios16_p9649421.html?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_shopping&sku=1_45&country_code=NL&litb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=17678462568&adword_mt=&adword_ct=&adword_kw=&adword_pos=&adword_pl=&adword_net=x&adword_tar=&adw_src_id=8919752254_17678462568__&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjfyqBhAsEiwA-UdzJDMEAMZ88zqMzm30W_WsvXm9xfUsTgrJqs2NJj0KVkiydDfF8UnT-hoC2_kQAvD_BwE
2x lekke band
- 111.000 km
Geliefde lette niet op en raakte een stoeprandje met uitparkeren… 2 lekke banden…prijzig grapje…
Apk
- 128.910 km
Met vlag en wimpel… ik had niet anders verwacht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.