Tesla Model 3 Performance AWD (2019) #3

autoreview

Tesla Model 3 Performance AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoezo, range anxiety?

  • 2.300 km

De keuze
Mijn Volvo V60 PiH is inmiddels ruim 5 jaar oud en valt dus in de hogere bijtellingscategorie. Tijd voor wat nieuws dus en omdat ik er door de Volvo van overtuigd ben dat elektrisch rijden de toekomst is, moest het een volledig elektrische auto worden. De milieuvoordelen spreken voor zich (zeker met zonnepanelen en een zo groen mogelijke energieleverancier) en qua rijeigenschappen is het echt autorijden 2.0.

Eigenlijk wilde ik wachten tot 2020 zodat ik een keuze kon maken tussen de Polestar 2 en de Tesla Model 3, maar de aanpassing van bijtellingsregels hebben de beslissing wat vervroegd. Vervolgens meer met mijn hart dan met mijn hoofd gekozen voor de performance-uitvoering met deep blue metallic lak en zwarte bekleding.

Het rijden
Elektrisch rijden is geweldig. Iedereen die de overstap heeft gemaakt zal dat beamen. Geen gebrom meer van een verbrandingsmotor, geen (automatische) versnellingsbak meer en altijd direct en geruisloos (enorm veel) koppel onder je rechter voet. Dan merk je pas hoe ouderwets een auto met een verbrandingsmotor eigenlijk is.

De Model 3, en zeker de performance, doet daar nog een schepje bij bovenop. Als een raket zonder wielspin van 0 naar 100 (3,4 seconden). En dat vrijwel zonder geluid. Welkom in de toekomst! Bovendien is de accu groot genoeg om je nooit zorgen te hoeven maken over het bereik. Hoezo, range anxiety?

De auto zelf is comfortabel, al is het niet de echte reisauto die de Volvo wel is. De afwerking van binnen is minstens net zo goed. Aan de buitenkant zijn er wel wat naden en kieren die beter hadden kunnen worden afgewerkt, maar storend vind ik dat zeker niet. De Volvo is op dat punt trouwens ook niet perfect.

Wel valt mij op dat de auto van binnen niet super stil is, zeker bij hogere snelheden. Misschien valt dat meer op omdat het motorgeluid ontbreekt. Hoe dan ook, ik heb bij Tesland extra deurrubbers besteld die ik binnenkort ga monteren. Ben benieuwd of dat wat oplevert.

Het bereik
Altijd een discussiepunt bij elektrische auto’s, maar wat mij betreft ten onrechte. Zeker bij auto’s die een wat grotere accu combineren met een hoge laadsnelheid. Wél is een laadpunt bij huis handig en natuurlijk heeft niet iedereen die mogelijkheid.

Wat cijfertjes: het gemiddelde verbruik na 2.300 km is 187 wh/km. Dat zou dus 400 km op een volle accu zijn. Daarbij merk ik op dat ik relatief veel op de snelweg rij, waarbij ik eigenlijk niet harder rij dan 125 km/h. Ik schat dat als ik een accu volledig leeg zou rijden op de snelweg, ik 350 km ver zou komen. Doe ik hetzelfde op alleen maar 80 km/h-wegen, dan bedraagt de geschatte actieradius 450+ km.

De praktijk is natuurlijk anders. De werkelijke actieradius is helemaal niet van belang voor de dagelijkse ritten omdat je iedere dag met een volle accu wegrijdt. Ik rij ongeveer 40.000 km per jaar en met regelmaat 200 tot 250 km per dag. Dan volstaat het door de regel om met een accu die voor 80% opgeladen is weg te rijden en met ruim voldoende restlading thuis te komen. 350 km per dag is dus ook goed te doen. De navigatie van de Tesla berekent met hoeveel acculading je de eindbestemming zult bereiken en geeft bovendien een schatting van de lading in het geval je een retourreis maakt. Mijn ervaring tot nu toe is dat deze waarden zeer betrouwbaar zijn en dat je er dus echt op kunt rekenen. Mocht je bestemming verder weg liggen, dan plant de navigatie automatisch tussenstops bij superchargers in, inclusief benodigde laadtijd.

Mijn verwachting is dat voor de dagelijkse ritten thuis laden eigenlijk altijd zal volstaan. In de praktijk zal ik dus alleen voor de langere (vakantie) ritten een beroep doen op de Tesla superchargers. Daar kun je bovendien met 120+ kw laden, dus je bent zo weer onderweg. Als er wel een eens een keer een langere rit tussen zit, weet ik uit ervaring dat er eigenlijk overal wel publieke laadpalen te vinden zijn. Een uurtje laden tijdens een overleg levert al snel 50 km extra op, meestal ruim voldoende om weer thuis te komen. Vol ‘tanken’ doen we ’s nachts wel weer!

En dan vergeet ik bijna nog een ander belangrijk voordeel: nooit meer tanken! ;-)

Thuis laden
Thuis had ik al een laadpunt voor de Volvo; niets meer dan een 16A stopcontact op een aparte groep. Dat maakt laden met 3,7 kw mogelijk. Ondanks dat dit in de praktijk in de meeste gevallen zou volstaan (immers, de accu is nooit helemaal leeg, en in de meeste gevallen volstaat laden tot 80%), heb ik toch besloten om een 3-fasen aansluiting te nemen (3x25A). Daarmee gaat de snelheid omhoog naar 11 kw. Dat leverde wel een probleem op, omdat we ook elektrisch koken. Uitbreiden naar 3x40A betekent extra netwerkkosten en dat wilde ik voorkomen. Natuurlijk kun je kiezen voor uitgesteld laden (bv. na 23:00 uur) of het laadvermogen terug schroeven, maar dat is niet ideaal. De oplossing was een laadpaal die load balancing ondersteunt: het laadvermogen wordt aangepast op de andere stroomverbruikers in het huishouden. Concreet: als ik nu de kookplaat aanzet zie ik het laadvermogen tijdelijk teruglopen naar 8 á 9 kw. Werkt perfect, echt een aanrader!

Ervaringen met Tesla
Daar kan ik kort over zijn: die zijn niet bijzonder goed. Bij de Volvo-dealer ben je als klant Koning, bij Tesla mag je, zeker ná aankoop, blij zijn dat je een nummer bent. De telefoon wordt vaak niet eens opgenomen en reacties op e-mails blijven uit.

Een concreet voorbeeld is de Tesla Wall Connector (laadpaal) die ik direct na het bestellen mee naar huis heb genomen. Al snel bleek dat deze niet zou voldoen (want: geen load balancing), maar terug brengen naar de winkel kon niet. Reden: ze hebben daar geen mogelijkheid om geld terug te storten. Ik moest maar een e-mail sturen naar een specifiek e-mail adres. Pas na meerdere herinneringen en ruim een maand tijd kreeg ik daar reactie op: ik moest het apparaat tóch terug brengen naar de winkel. Omdat ik er geen vertrouwen in had dat ik mijn geld (snel) terug zou krijgen heb ik maar besloten hem met een klein verlies te verkopen. Te gek voor woorden eigenlijk.

Ach, ook wel begrijpelijk als je een product verkoopt dat zó populair is. Verandert vanzelf als de gevestigde merken de achterstand hebben ingehaald.

Kosten
Eén van de redenen om voor elektrisch rijden te kiezen. 400 km rijden voor 15 euro kan niet met benzine of diesel. Daarnaast geen wegenbelasting, 4% bijtelling over het grootse deel van de catalogusprijs en milieu investeringsaftrek. Als laatste natuurlijk het onderhoud: het schijnt dat dat beduidend minder is dan bij een conventionele auto. De tijd zal het leren…

Verzekeren was overigens wel een dingetje… Niet alle verzekeraars accepteren Tesla’s en doen ze dat wel, dan kun je nog wel eens steil achterover slaan van de premie. De keuze is uiteindelijk gevallen op Carmeleon. Daar betaal ik 14 euro p.m. meer dan voor de Volvo maar daar staat wel een betere dekking tegenover.

De geluidsinstallatie
Die is goed, maar in mijn ogen niet van audiofiel niveau. De premium audio in de Volvo klinkt net wat beter. Misschien komt dat door de subwoofer, die afhankelijk van de muzieksoort soms net te veel of juist te weinig lage tonen produceert.

Wel is het leuk dat Spotify inbegrepen is (je maakt feitelijk gebruik van een Tesla-account). Ook kun je gewoon je mp3-tjes van een usb sick afspelen (mits fat32 geformatteerd).

Standaard Autpilot
Ik heb niet gekozen voor de uitgebreide variant, want dat vind ik het geld niet waard. Terecht, zoals ik er nu tegenaan kijk. De standaard versie bestaat uit een adaptieve cruise control in combinatie met een beperkt zelfsturend systeem.

De cruise control werkt nog net niet zo goed als die op de Volvo; hij remt nog wel eens onbedoeld. Gisteren is er een software-update geïnstalleerd en de eerste ervaringen op dit punt zijn goed.

Het automatisch sturen werkt heel behoorlijk zo lang de wegmarkering maar duidelijk genoeg is. Het werkt het best op 80 en 100 km/h-wegen met één rijstrook. Op de snelweg werkt het ook goed, maar steeds als je van rijstrook wisselt moet je het systeem uit en aan zetten.

Positieve punten:
• Fantastische rijeigenschappen.
• Doordacht totaalsysteem, waardoor elektrisch rijden weliswaar een andere mindset vraagt, maar waarbij van concessies ten opzichte van ‘normaal’ rijden eigenlijk geen sprake meer is.
• Je telefoon is je sleutel: werkt erg goed.
• Goede en (zeer) uitgebreid verstelbare stoelen.
• Geweldig scherm. Werkt goed en snel. De gimmicks doen het vooral goed bij kinderen.
• Een behoorlijke laadruimte met onder andere een ‘frunk’: voor spullen die je eigenlijk nooit gebruikt, maar toch graag bij je hebt.
• Sentry en Dashcam Mode: 3 camera’s houden altijd een oogje in het zeil. Bij stilstand en tijdens het rijden.
• Draadloos opladen van twee telefoons met optionele accessoire.

Kan er dan niets beter?
Jazeker wel:
• Dagrijverlichting: aan de voorkant aanwezig, aan de achterkant afwezig. Meer merken hebben daar ‘last’ van. Iets dat ik niet begrijp.
• Navigatie: het is niet mogelijk om een route met tussenstops in te plannen. Bovendien zou je dat bij voorkeur direct vanuit de app willen doen zodat je bijvoorbeeld kunt variëren met superchargers op een lange rit.
• Geluidsniveau binnen: kan, zoals eerder aangegeven, beter.
• Automatische ruitenwissers: die mogen best wat beter en sneller reageren.
• Automatisch groot licht: dimt niet snel genoeg.
• Meer instellingen geluidsinstallatie, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om per bron apart de klankkleur in te stellen.
• App: een logboek met gereden ritten ontbreekt.

De ideale dieselvervanger

  • 5.650 km

Algemeen
Mensen vragen mij steevast wat het bereik is van de Tesla. Mijn antwoord is dan altijd: “Meer dan voldoende voor het dagelijkse gebruik”. Ik rij meerdere keren per week 200 tot 250 km per dag. Dat betekent dat opladen tot 80% eigenlijk altijd volstaat om met meer dan voldoende restlading thuis te komen. Omdat ik thuis kan opladen hoef ik dus nooit naar een snellaadpunt, behalve op vakanties zoals een …

… Weekendje Parijs
Afgelopen weekend de eerste ervaringen opgedaan met een vakantierit: weekend Parijs, enkele reis 585 km. Van te voren de reis gepland met Abetterrouteplanner.com. Erg handig, omdat je achter je pc de route kunt plannen en deze vervolgens (via een persoonlijk account) direct beschikbaar is in de browser van de Tesla. Je kunt ook je Tesla-account toevoegen zodat de planner gebruik kan maken van live-data, zoals bijvoorbeeld de acculading. Je kunt dan ook de route naar de ingebouwde navigatie sturen. Nou ja, de eerste tussenstop dan. Want zoals eerder aangegeven kan de navigatie niet (goed) overweg met routes met tussenstops.

Concreet op de heenweg twee laadstops, op de terugweg volstond één. Op de heenweg vertrokken met 100% lading. Na ongeveer 315 km en nog 9% restlading de eerste stop. Vervolgens tot 85% bijgeladen bij een Tesla supercharger. Dat duurde met 45 minuten relatief lang, omdat nagenoeg alle stalls bezet waren. Geen probleem, want groot winkelcentrum om de hoek. Met 85% konden we onze eindbestemming bereiken, maar omdat we niet wisten of we daar konden laden hebben we vlak voor Parijs een tweede laadstop gemaakt van ongeveer 25 minuten.

In Parijs geparkeerd in een parkeergarage voorzien van 8 “laadplekken”: stopcontacten bedoeld voor het laden van elektrische auto’s. Laden (met de meegeleverde mobile connector) gaat tergend langzaam, maar dat maakt niet uit omdat we de auto toch niet nodig hadden. Wel gratis overigens :-).

Wat mij overigens opviel is dat het laadvermogen automatisch werd bijgesteld naar 13A. Het lijkt er dus op dat de mobile connector het vermogen automatisch afstemt op wat er beschikbaar is. Heeft iemand anders daar ervaringen mee?

Op de terugweg dus weer met 100% vertrokken en na ongeveer 265 km één tussenstop bij een Ionity laadpunt. In 35 minuten van 23% naar 90% opgeladen en in de tussentijd gelunched. Vervolgens in één keer de laatste 325 km naar huis gereden. Restlading: 13%. Netjes dus! Ionity is overigens een aanrader als de accu bijna leeg is omdat je een vast tarief (€ 8,00) betaalt, ongeacht het aantal kWh’s dat je afneemt.

Wat opviel is dat het verbruik op de terugweg duidelijk lager was dan op de heenweg. Deels komt dat omdat het duidelijk drukker was op de weg, waardoor je nu eenmaal vaak langzamer rijdt dan is toegestaan. Toch denk ik ook dat het verbruik op de heenweg hoger lag omdat we deels in het donker reden en het nagenoeg de hele weg heeft geregend.

Op lange ritten is het in ieder geval verstandig om in de gaten te houden met hoeveel restlading je aankomt bij het geplande laadpunt. Dat kan eenvoudig met een grafiekje die de Tesla voor je maakt. Ga je wat rustiger rijden, dan zie je al snel dat de voorspelling van het percentage restlading naar boven wordt bijgesteld. Dit werkt zeer goed en is zeer betrouwbaar. Dreig je tekort te komen, dan geeft de Tesla vanzelf het advies om langzamer te gaan rijden en kun je het effect daarvan makkelijk monitoren. Het is dus geen enkel probleem om een route te kiezen waarbij de voorspelling is dat je met 10% of minder restlading op de laadstations zult aankomen.

Deurrubbers
Enkele weken geleden extra deurrubbers besteld bij Tesland en zelf aangebracht. Niet moeilijk, wel even de tijd voor nemen. Ik heb wel het idee dat het wat uit maakt, vooral op hogere snelheden. Maar wonderen heeft het niet verricht.

Enkele issues
Sinds de V10 update krijg ik bij slecht weer en/of in het donker regelmatig de meldingen “Rijstrookoverschrijdingspreventie beperkt” en “Dode hoek assistentie beperkt”. Herkent iemand dit?

Daarnaast herken ik de ervaringen m.b.t. phantom breaking. V10 heeft dat m.i. niet verbeterd. Meestal is het niet meer dan kort inhouden van het “gas”, maar heel af en toe gaat ie toch echt even op de rem.

Wat m.i. wél is verbeterd sinds de update naar V10 is de werking van de automatische ruitenwissers.

Conclusie
Erg fijn rijdende auto waar ik met heel veel plezier heel veel schone kilometers in ga maken! Zeker als je veel kilometers maakt is elektrisch wat mij betreft de ideale vervanger van diesel.

De eerste 10.000 kilometers zitten er bijna op!

  • 9.500 km

Dagelijks gebruik
In twee maanden tijd bijna 10.000 kilometer afgelegd. 10 jaar geleden had ik niet gedacht dat dat ooit mogelijk zou zijn met een elektrische auto.

Nu het wat kouder wordt merk ik dat dat een beperkte invloed heeft op het bereik. Voorverwarmen lijkt te helpen, maar dat wil je eigenlijk alleen maar doen als de auto aan de stekker hangt. Ook merk ik duidelijk dat slechte weersomstandigheden (donker, regen) het bereik negatief beïnvloeden. Als laatste valt het mij op dat de auto gedurende de rit steeds efficiënter met energie om gaat. Ik denk dus ook dat je het meeste uit de accu haalt als je hem in één keer zonder tussenstops leegrijdt. Ik schat het bereik nu in op 325 – 425 km. Dat komt aardig overeen met het gemiddelde dat de auto zelf berekent: dat is gestegen naar van 187 naar 194 wh/km, wat neer komt op 387 km op een volle accu. Let wel: relatief hoog aandeel snelwegkilometers. Als straks de maximum snelheid wordt verlaagd naar 100 km/h, dan verwacht ik dat het gemiddelde verbruik weer gaat afnemen.

Hoewel dit praktijk-bereik duidelijk minder is dan de opgegeven 530 WLTP kilometers, is dat nog steeds ruim voldoende voor mijn dagelijkse gebruik. Ik laad nog steeds standaard elke dag op tot 80% en kom dan thuis met 20-30%. Als ik op een dag meer dan 225 km zal gaan maken, laad ik voor de zekerheid tot 90%. Verplicht tussentijds laden is nog niet voorgekomen. Doordat de auto een betrouwbare voorspelling geeft van het restende het accupercentage als je op je bestemming aankomt is van range anxiety geen sprake.

Voor de twijfelaars: als je niet structureel meer dan 300 km per dag rijdt, dan is een M3 zeker aan te raden. Ook als dat wel het geval is, dan zijn er in Nederland voldoende (openbare) laadpalen om tijdens bijvoorbeeld een overleg bij de klant een uurtje bij te laden. Dat vergt dan wel wat flexibiliteit. Daarnaast is openbaar laden minstens 15 cent per kwh duurder dan thuis (maar nog steeds goedkoper dan benzine én diesel). Maar: volladen hoeft niet. Genoeg om thuis te komen volstaat.

Software update
Onlangs weer een update mogen ontvangen met o.a. 5%, ofwel +/- 20 pk meer vermogen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-) Het schijnt dat de 0-100 tijd nu onder de 3 seconden is gedoken, maar eerlijk gezegd merk ik geen verschil. De auto is en blijft bloedsnel.

Overigens went dat snel; gisteren weer eens een ritje gemaakt in de Volvo V60 pih. Met bijna 300 pk is dat zeker geen trage auto, maar in vergelijking met de Tesla is hij niet vooruit te branden :-). Ook merkte ik ineens het verschil in wegligging: de Tesla pakt een rotonde fluitend terwijl de Volvo heel snel de neiging heeft om over de voorwielen rechtdoor te glijden. Wel uitkijken bij nat wegdek: iets te veel ‘gas’ in de bocht en de achterkant breekt uit!

Een tweede toevoeging als gevolg van de update is wel nuttig: regeneratief remmen is uitgebreid waardoor je nu volledig zonder rempedaal tot stilstand komt. Gevolg is dat je de rem bijna niet meer gebruikt, wat ongetwijfeld de levensduur van de remmen ten goede komt. Daarnaast rijdt het erg prettig. Je kunt nu met het 'gas'-pedaal je snelheid heel precies doseren.

Als laatste zijn de eerde genoemde meldingen “Rijstrookoverschrijdingspreventie beperkt” en “Dode hoek assistentie beperkt” nu een zeldzaamheid. Probleem opgelost dus!

Winterwielen
Ik vond EUR 4.000,00 voor een setje 20 inch winterwielen en banden een beetje duur, dus die heb ik niet meteen bijbesteld. Ik wilde ook 19-inch omdat de banden daarvoor goedkoper zijn. Helaas ben ik er achter gekomen dat een bandenspecialist Tesla velgen alleen direct bij Tesla kan bestellen, waardoor ze nog duurder worden.

Gisteren dus toch even bij een Tesla store langs geweest. Blijkt dat de 19 inch Tesla velgen niet geschikt zijn voor de Performance. Ook werd ik een beetje bang gemaakt dat velgen van andere merken schade kunnen veroorzaken die dan weer niet onder de garantie valt.

Enige optie is dus toch 20-inch velgen, maar nu kosten deze EUR 4.200.00. Ja, dááág….. Ik denk dus dat ik maar alleen een set banden koop (nog steeds EUR 1.500) en twee keer per jaar de banden laat wisselen. Dan ben ik na 5 jaar aanzienlijk goedkoper uit.

Dimlichten
Puntje van aandacht is de afstelling van de dimlichten. Deze stonden bij levering te hoog, wat medeweggebruikers mij fijntjes lieten weten. Je kunt de hoogte zelf instellen, maar het wordt aangeraden dat een monteur dat doet. Desondanks ben ik er zelf mee aan het pielen gegaan, maar het resultaat is nog niet helemaal naar tevredenheid. Misschien kunnen ze hier bij de bandenspecialist wat mee….

Reacties of vragen?
Deze zijn meer dan welkom!

Kilometervreter

  • 13.000 km

Inmiddels weer 3.000 km verder, en aan de algemene ervaring is niets veranderd. Bereik is voor dagelijks gebruik tot 300 km voldoende. Tussentijds bijladen is dus ook nog steeds niet nodig geweest. ‘s Ochtends stekker eruit, ’s avonds stekker erin.

Wel vraag ik mij af wat nu de werkelijke capaciteit van de accu is. Laatst een keer met 100 % weggereden. Op 50% acculading gaf ie aan dat er 35 kWh verbruikt was. Dat zou betekenen dat de netto capaciteit geen 75 maar 70 kWh is. Mogelijk heeft dat te maken met de temperatuur. Volgens mij is bij een lagere temperatuur het verbruik niet per sé hoger (los van het gebruik van de verwarming), maar is de accucapaciteit lager. Ben benieuwd of iemand anders daar ervaring mee heeft.

Afgelopen weken ook verschillende software updates gehad. O.a. de automatische ruitenwissers werken nu beter.

Wat nog niet optimaal werkt is de vergrendeling door middel van de telefoon. De voorportieren en de achterklep gaan direct open, maar dat geldt niet voor de achterportieren en de laadklep. In dat geval eerst even een voorportier ontgrendelen.

Kusje van een vrachtauto

  • 16.000 km

Afgelopen week een aanrijding gehad! Een Poolse vrachtwagenchauffeur had mij niet gezien op de rechter rijstrook. Hij wilde dus ook naar rechts en tikte mij linksachter aan. Gelukkig reed ik niet hard en kon ik de auto op de weg houden.

De chauffeur volgde mij netjes naar een parkeerplaats, waar we de schade hebben afgehandeld.

Thuis uiteraard de beelden van sentry mode uitgelezen. Daarop is het voorval goed te zien, zelfs het kenteken van een passerende auto. Mocht er discussie ontstaan over de schuldvraag, dan zal de tegenpartij hier niet blij mee zijn!

Schade is netjes opgepakt door verzekeraar Carmeleon. De auto wordt maandag opgehaald door een schadebedrijf uit Den Haag waar zij mee samenwerken. Ik krijg er een leenauto voor terug. Wel jammer dat dit even tijd gaat kosten: uiterlijk 10 maart (!) krijg ik de auto terug. Tsja, Tesla-onderdelen liggen niet bij de Gamma in het schap ;-).

Ben wel benieuwd wat dat gaat kosten. Enkele jaren geleden had ik met de Volvo vergelijkbare schade (toen wel zelf veroorzaakt). Dat kostte doen € 1.500,- maar ik ben bang dat dit minstens het dubbele wordt. Ach, als de verzekering van de tegenpartij maar betaalt…

Update april 2020:
De reparatie ging veel sneller dan verwacht: binnen twee weken had ik de auto weer terug. De kosten vielen wel een klein beetje tegen: ruim EUR 8.400,-!! Slik... Geen probleem gelukkig, want de schade is door een ander veroorzaakt....

Met een Tesla op wintersportvakantie. Kan dat?

  • 21.500 km

Net terug van een experimentje: wintersport naar Oostenrijk. +/- 950 km, enkele reis. 3 mannen met bagage en uiteraard winterbanden. Qua ruimte houdt het niet over, zeker op de achterbank. Maar het is te doen.

Van te voren natuurlijk de reis gepland met Abetterrouteplanner. Die gaf 4 laadstops per reis aan, variërend van 10 tot 31 minuten. Wél van te voren geïnformeerd bij het hotel of we daar konden laden. Dat was geen probleem. Groot voordeel, want dan kun je gewoon met een bijna lege accu aan komen.

Uiteindelijk op woensdagochtend ingestapt en de Tesla de route laten plannen op basis van een volledig gevulde accu. Drie keer laden was voldoende: de eerste en de derde waren met ongeveer 25 minuten relatief kort. De middelste was iets langer, maar deze hebben we gebruikt om te lunchen. Dat zijn dus vier trajecten van gemiddeld 240 km, waarvan de eerste het langste. Totale reistijd met deels slecht weer, druk verkeer (maar geen file) en veel baustellen: precies 11 uur. Ik schat in dat dit met een brandstofauto een half uur sneller had gekund.

Bij het hotel geladen aan een gewoon stopcontact. Voor de zekerheid het vermogen ingesteld op max 6A om springende stoppen te voorkomen. Gaat met 1 kW tergend langzaam, maar de auto stond toch 4 dagen stil.

Op de terugweg dus weer met 100% acculading vertrokken. Dit keer op zaterdagmiddag rond 13:45 uur. Weer de Tesla-navigatie de route laten plannen. Deze voorspelde wederom drie stops, maar achteraf bleek dat de eerste stop te snel was (40% restlading) en het tweede traject met 340 km voor een autosnelwegtraject onrealistisch lang. Dat is dus nog wel een verbeterpuntje. Dit levert overigens geen laadstress op, want de navigatie berekent de route na de eerste laadstop gewoon opnieuw. Mede omdat door de ligging van de superchargers ook één van de tussentrajecten eigenlijk wat te kort was hadden we in totaal dus 4 stops nodig. Wel volstond bij de laatste opladen tot 57% om met 11% restlading thuis te komen. Totale reistijd met weinig verkeer, droog, 10 graden en uitgestorven superchargers: 10 uur. Ik schat in dat dit met een brandstofauto bij écht doorrijden (160+) een uur tot anderhalf uur sneller had gekund.

Wat opviel is dat 130 tot 140 km/h een goede snelheid is die niet of nauwelijks invloed heeft op de voorspelde restlading bij aankomst op een tussen- of eindbestemming. Je hoeft dus geen 100 of 120 te rijden om je bestemming te halen. Daarbij is de snelheidsmeter van de auto zéér accuraat: 135 op de teller is ook echt 135. Ook viel op dat reizen overdag logischerwijs langer duurt vanwege de verkeersdrukte, maar ook vanwege drukker bezette superchargers. We hoefden nergens te wachten (één keer was alles bezet maar kwam er net een stall vrij toen we aan kwamen rijden), maar als er meerdere auto’s staan te laden kan de laadsnelheid wel omlaag gaan. Gelukkig zal dat op termijn veranderen met V3 van de superchargers.

Totale ‘brandstof’kosten: +/- € 85,00.

Conclusie: met een Tesla op wintersportvakantie, kan dat?
Ja, zondermeer. Een wedstrijdje met een brandstofauto zul je (waarschijnlijk) verliezen, maar een verplichte stop om de 2 á 3 uur reist wel relaxed. Daarbij duren de stops nooit vervelend lang, zeker niet als je ze gebruikt voor bijvoorbeeld een lunch. Uitzondering was de vierde en laatste stop op de terugweg. Dit was even een moetje die gelukkig niet veel langer duurde dan een minuut of 10.

Bij zo’n lange reis kan het dus handig zijn om deze van te voren uitgebreid te plannen met Abetterrouteplanner. Zit je daar nou niet op de wachten dan kun je ook gewoon de navigatie het werk laten doen: instappen, wegrijden en bij elke stop laden tot 80%. Wél is het handig om vooraf uit te zoeken of je op je vakantiebestemming kunt laden.

Eerste garantiedingetje

  • 25 km

Onlangs viel mij op dat de deurrubbers op alle deuren los aan het laten waren. Dat leek me niet de bedoeling. Ook trilde het speakerroostertje links voor-boven bij het wat enthousiaster nemen van een klinkerweg. Goede reden dus om de garantieservice van Tesla eens te testen.

Aldus een afspraak gemaakt door middel van de Tesla app. Vervolgens kun je een aantal data kiezen en de locatie waar de reparatie plaats moet vinden. Een week of drie later reden er twee service Tesla’s voor en werden binnen een klein uurtje beide problemen ter plaatse opgelost. Loslatende rubbers was trouwens iets wat ze niet eerder hadden gezien. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt doordat men in de fabriek was vergeten een primer aan te brengen. Mij is verzekerd dat het probleem niet terug zal komen.

De monteurs waren bijzonder vriendelijk. Eén daarvan had net zijn jarenlange dienstverband bij Carglass verruild voor Tesla en was dus nog in opleiding. Hij had net zijn omgebouwde tweedehands Model S uit 2014 in ontvangst genomen. Het viel mij op met hoeveel enthousiasme hij vertelde over zijn nieuwe werk. Auto’s repareren zonder dat je handen onder de olie zitten: welkom in de toekomst!

Update bereik
Nog steeds (volstrekt) geen issue, maar wel leuk om bij te houden. De lente en de verlaging van de maximum snelheid hebben een behoorlijk positief effect. Door de corona-crisis rij ik nog maar twee keer in de week een rit van 80 km enkele reis, waarvan 60 over de snelweg. Afgelopen winter lag daarbij het gemiddelde verbruik op deze rit rond de 190 wh/km. Nu ligt dat rond de 165 wh/km. Het gemiddelde verbruik sinds ik de auto heb daalt dan ook gestaag van 194 wh/km in november naar 189 wh/km nu, en zal dus nog verder zakken.

Onlangs kreeg ik de mogelijkheid om een vergelijking te maken met de BMW i3. Dan merk je pas wat een voorsprong Tesla heeft. De BMW heeft een realistisch bereik van 160 kilometer, wat betekent dat de bovenstaande retourrit net niet haalbaar is. Laatst dus voor de eerste keer een Fastned-station van dichtbij gezien. Ook moet je bij de BMW zelf maar inschatten hoeveel kilometer er nog in de accu zit, terwijl de Tesla dat exact voor je berekent.

Preconditionering
De moeite van het vermelden waard nu het steeds warmer wordt. Ik kende het voorkoelen al van de Volvo, maar dat werkt net niet goed genoeg om een meerwaarde te zijn. Bij de Tesla is dat anders. In 5 minuten wordt het interieur gekoeld van 54 naar 21 graden, zonder dat dit (merkbaar) acculading kost.

Acceleratie
Even naar aanleiding van een nieuwsartikeltje van deze week, waarin wordt gesteld dat de toename van EV’s leidt tot meer zwaargewonden. De oorzaak is de vaak bizarre acceleratie en de Model 3 Performance is daar het schoolvoorbeeld van. Over een jaar of 8 komen de eerste gebruikte Model 3-en binnen het bereik van de petjes die nu in een Golf VR6 rondrijden. Is het wel verstandig om iemand van 18 zonder rijervaring met bijna 500 pk de weg op te sturen?

Mijn persoonlijke verwachting is dat de elektrificatie van het autoverkeer gaat zorgen voor regelgeving die de acceleratie gaat beperken. Ik ben benieuwd naar jullie reactie hierop!

Toch een Polestar 2?

  • 36.532 km

En daar stond ie dan, bij de Volvodealer: de Polestar 2. Een witte performance op precies te zijn. Echt een mooie auto als je het mij vraagt. Het enige dat niet had gehoeven is het doorgetrokken achterlicht. Maar verder: niets op aan te merken.

Maar ja, ik had al een weloverwogen keuze voor de Tesla gemaakt en wist dat dit moment zou komen. Wel even een fotootje gemaakt om wat vrienden op het verkeerde been te zetten. Resultaat: één proefrit en één ingeruilde BMW 4 diesel. Shit. Had ik de Tesla toch moeten inruilen?

Een maandje later was de Polestar van alle problemen verlost (!) en mocht ik een proefritje maken. Mooie, degelijke auto. Rijdt eerst comfortabel en daarna sportief. Bij de Tesla is dat eigenlijk net andersom. De (zeer prijzige) verstelbare Öhlins schokdempers is een gimmick waar je echt zonder kunt. Ze stonden ook duidelijk op standje oncomfortabel, wat goed te merken was op een klinkerweg. Ik tril nu nog. Maar goed, da’s een kwestie van instellen.

Mijn kameraard tipte mij dat de Volvo dealer een tweede Polestar uit Duitsland had geïmporteerd. Een zwarte dit keer met zwarte bekleding. En belangrijker: een niet-performance uitvoering. Dezelfde dag nog ben ik bij de dealer langsgereden en gevraagd om een offerte met inruil van de Tesla. De verkoper zag duidelijk mogelijkheden, want hij had onlangs nog een LR AWD met 16.000 km voor € 1.000,- onder de nieuwprijs doorverkocht aan een handelaar. 4% bijtelling hè.

Een paar dagen later met de wederhelft een proefritje gemaakt. Rijdt in één woord geweldig, maar dat doet de Tesla ook. Meer de nadruk op comfort. De Polestar reageert ook wat minder fel op het gaspedaal. Dat is niet beter of slechter, het valt gewoon op. Daarnaast viel het erg hoge dashboard op, waardoor de vooruit kleiner is. Oók in vergelijking met onze tweede auto, de Volvo V60.

Al met al maakte de proefrit niet de geweldige indruk die we van te voren hadden verwacht. Daarbij was deze auto wel erg zwart, tot de logo’s aan de buitenzijde toe. Wat vervolgens ook geen indruk maakte, was de navigatie. Automatische lange routes met laadstops inplannen is er namelijk (nog) niet bij. De verkoper noemde A Better Route Planner als alternatief, dat je als Android app kunt installeren. Handige app hoor, maar dit moet Polestar gewoon zelf goed regelen door e.e.a. te integreren in het navigatiesysteem. Dat heeft Tesla dus echt (nog) beter voor elkaar. Daarnaast geven de Tesla Superchargers gewoon het vertrouwen wat je als elektrische rijder wilt hebben. Eénmaal terug in de Tesla voelde dat toch erg vertrouwd, ruim en licht. Conclusie: de Polsestar is (net) de betere auto, de Tesla is de betere elektrische auto.

De offerte die enkele dagen later kwam gaf de doorslag: er moest veel te veel bij. Een uiteindelijk ben ik toch ook Gekke Henkie niet.

Update bereik
Door de verlaagde maximum snelheid in combinatie met de zomer, is het gemiddelde verbruik gedaald naar 184 wh/km. Dat komt bij een netto accucapaciteit van 70 kWh neer op 380 km op een volle lading. Meer dan genoeg natuurlijk voor dagelijks gebruik. En op vakantie (als dat weer mag) komt dat neer op één laadstop van 30 minuten per 2,5 tot 3 uur.

Banden
Sceptici van elektrisch rijden noemen overmatige bandenslijtage vaak als argument. Ik heb nu 19.000 km met de zomerbanden gereden en ze zien eruit alsof ze nog minstens 30.000 km mee kunnen. Niet bijzonder goed, maar ook zeker niet slecht volgens mij.

Eerste slijtage

  • 45.458 km

Inmiddels ruim 44.000 km gereden zonder noemenswaardige problemen. Alhoewel: afgelopen winter begon er rechtsvoor wat te kraken. Ik dacht in eerste instantie dat dit met de toen lage temperaturen te maken had. Maar nadat het gekraak steeds meer ging opvallen, toch maar een afspraak gemaakt bij de nieuwe Tesla garage in Wezep (bij Zwolle). Daar bleek dat er een draagarm versleten was. Die kon dezelfde dag nog vervangen worden. Onder garantie uiteraard.

Ik vroeg nog of er linksvoor dan geen vergelijkbaar probleem zat aan te komen, maar daar werd ontkennend op geantwoord. Niet zo slim, want een week of zes later stond ik weer in Wezep met hetzelfde euvel. Wederom garantie, uiteraard.

Een afspraak maken via de app op korte termijn was beide keren geen probleem. Wel kreeg ik de tweede keer een melding dat ik thuis zou worden bezocht door de Mobile Service. Omdat ik wist wat het probleem was en dat dit toch echt in een garage moest worden verholpen, heb ik toch maar even gebeld om die afspraak aan te passen.

Wederom bleek een ergernis die ik vaker hoor: het is niet mogelijk om rechtstreeks contact te zoeken met de garage van jouw keuze. Je belt dus altijd met een centrale die dan buiten jou om contact zoeken met de gewenste garage. Ze mogen je zelfs niet doorverbinden. Erg onhandig. Even bellen om te vragen of ze toevallig even tijd hebben om je ruitenwissers te vervangen omdat je toevallig in de buurt bent, is er dus niet bij.

Over ruitenwissers gesproken: die verslijt mijn Tesla duidelijk niet snel. Onlangs zijn ze voor de eerste keer vervangen, maar dat was achteraf niet eens nodig geweest.

Update bereik
Door de winter is het gemiddelde verbruik gestegen naar 186 wh/km, ofwel 376 km op een volle accu. Wel is in de afgelopen (lente)dagen weer gebleken dat de buitentemperatuur hierop van grote invloed is. Mijn referentie is een rit van 165 km (retour) waarvan 120 km snelweg. Daarbij rij ik niet harder dan 105 km/u. Want zeg nou zelf: waarom zou je? Op koude en/of regenachtige winterdagen is een gemiddeld verbruik van boven de 210 wh/km geen uitzondering en heb ik een halve acculading nodig voor deze reis. Hoe anders is het als de temperatuur boven de 15 graden komt: dan is 165 wh/km haalbaar, ofwel 424 km op een volle accu.

In de praktijk blijft het bereik volstrekt geen issue. Thuis standaard laden tot 80% volstaat eigenlijk altijd. Snelladers gebruik je alleen op vakantie om de 2,5 tot 3 uur.

Update Autopilot
Onlangs in aan het standaard Autopilot het ‘navigeren met Autopilot’ toegevoegd. Dit houdt onder meer in dat de auto op autosnelwegen bijna zelfstandig van rijstrook wisselt en de juiste afrit neemt. Een tikje aan de richtingaanwijzer is voldoende om dat wat de auto voorstelt te bevestigen. Heb je navigatie uit staan, dan kun je de auto ook ‘vragen’ om van rijstrook te verwisselen door de richtingaanwijzer aan te zetten.

Dit werkt in de praktijk aardig, maar nog zeker niet vlekkeloos. Het komt nog regelmatig voor dat de auto te lang op de linker rijstrook blijft hangen of juist te laat een voorligger opmerkt om vervolgens op tijd naar links te gaan. Maar, het begin is er.

Onderdeel van de update is overigens ook Summon, wat automatisch voorrijden zou moeten inhouden. Dat werkt alleen als je met je telefoon (=autosleutel) binnen bereik bent (=naast de auto staat) en is alleen daardoor al nutteloos. Daarnaast werkt het ook vaker niet dan wel.

Wel opmerkelijk is dat voor deze extra’s eerst betaald moest worden. Dat kan overigens nog steeds (€3.800 voor ‘geavanceerde Autopilot’ en € 7.500 voor ‘volledig zelfrijdende besturing”), maar het lijkt er dus op dat degenen die hiervoor kiezen slechts wat eerder van de aangeboden (en nog zeker niet vlekkeloos werkende) extra’s gebruik kunnen maken. Niet doen dus.

Tip telefoonsleutel
De telefoonsleutel op mijn Samsung telefoon werkte nooit echt vlekkeloos. De portieren zouden direct moeten openen na het vastpakken van de portiergreep, maar dat was dus in de praktijk vaak niet het geval. Hetzelfde gold voor de Tesla-knop op mijn thuislader (=aanrader): meestal deed ie het wel, maar toch ook vaak niet.

Ik heb nu ontdekt dat als je de Telsa app toevoegt aan het lijstje apps dat nooit sluimert, het probleem is opgelost.

Banden
Ik heb nu 28.000 km met de zomerbanden gereden en ze zien eruit alsof ze nog minstens 20.000 km mee kunnen. Niet bijzonder goed, maar ook zeker niet slecht volgens mij.

Trekhaak op een Performance, kan dat?

  • 46.205 km

Een nadeel van de Model 3 Performance is dat er af-fabriek geen trekhaak onder kan, en ook na levering installeert Tesla geen trekhaak. Dat heb ik altijd wel een nadeel gevonden omdat ik nogal eens met de MTB op pad ga. Binnenkort hebben we een midweekje weg gepland, en eigenlijk wil ik mijn fiets dan ook meenemen.

In eerste instantie heb ik mij eens georiënteerd op een fietsendrager voor op de achterklep, en zelfs een Thule Raceway 2 besteld. Die arriveerde incompleet, in een geopende verpakking, met gebruikssporen en zelfs een beschadiging. Geen goed begin. Daarbij vond ik hem opvallend lomp en zwaar en vraag mij af hoe groot het risico is op beschadigingen bij veelvuldig gebruik. Genoeg redenen dus om het apparaat terug te sturen.

Dan toch maar een trekhaak. Maar kan dat wel op een Performance? Bij Trekhaakcentrum.nl vinden ze van wel, maar alleen voor het gebruik van een fietsendrager. Dat volstaat in mijn geval. Toch voor de zekerheid nog even met Tesla gebeld. Na vijf (!) keer bellen (meerdere keren werd de verbinding verbroken) en twee volledig tegenstrijdige verhalen van een servicedesk medewerker kreeg ik eindelijk iemand van het service center in Wezep aan de telefoon. Die wist mij te vertellen dat het chassis van M3's mét trekhaak versterkt is. Zou ik dus toch een aanhangwagen trekken, dan loop ik dus risico op schade die buiten de garantie valt. Gebruik voor uitsluitend een fietsendrager zou geen problemen moeten opleveren. De levenslange garantie van Trekhaakcentrum.nl gaf de doorslag. Ook is de haak zo vormgegeven dat je er geen aanhanger aan kúnt koppelen zonder hem aan te passen. Mocht er dus wel discussie over garantie ontstaan, dan kan ik altijd een onaangepaste haak laten zien.

Binnenkort volgt een update over het verbruik met fietsendrager. Dat zal namelijk wel wat hoger liggen, verwacht ik.

Proefperiode geavanceerde Autopilot
De hierboven genoemde Tesla medewerker wist mij ook te vertellen dat geavanceerde Autopilot voor een proefperiode beschikbaar is gesteld. Tesla-eigenaren zouden daar een e-mail over hebben gehad, maar ik denk dat ze mij zijn vergeten.

Wel leuk om dit eens te testen. Wat ik heb gemerkt is dat het automatisch wisselen van rijstrook (op een autosnelweg) op initiatief van de bestuurder goed werkt. Je geeft simpelweg met de richtingaanwijzer aan of je naar links of naar rechts wil, de auto controleert of het kan en stuurt dan vervolgens netjes naar de andere rijstrook. Als je dit gebruikt in combinatie met de navigatie heet het 'navigeren met Autopilot', maar dan werkt het een stuk minder. De auto stelt dan zelf voor om van rijstrook te wisselen, bijvoorbeeld voorafgaand aan of na afloop van een inhaalactie. Dit gaat in de praktijk vaker fout dan goed. De auto wacht te lang om een inhaalactie te starten of blijft juist te lang links hangen. Wat wel grappig is en, voor zover ik dat kon beoordelen goed werkt, is dat de auto automatisch de navigatie volgt en de juiste afrit neemt. Zelfs de richtingaanwijzer gaat vanzelf aan.

Al met blijft dit niet meer dan een leuke gimmick, die zéker geen €3.800 waard is. Dank, Tesla dat jullie dit hebben bevestigd ;-).

Roadtrip Stockholm

  • 61.312 km

Afgelopen herfstvakantie een roadtripje Stockholm gedaan. Enkele reis 1.340 km, verdeeld over twee dagen. Het leek me wel leuk om daar (voor de elektrische twijfelaars?) een verslagje van te doen. Daarom heb ik bij elke laadbeurt nauwkeurig enkele gegevens vastgelegd, zoals de afgelegde afstand, de laadduur en het aantal procenten dat is bijgeladen. Onderweg hebben we uitsluitend gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers. Daarnaast had ik hotels uitgezocht met een laadmogelijkheid in de directe omgeving (aan te vinken als hotelfaciliteit op Booking.com).

De rit ging van ons huisadres in Overijssel via een tussenstop in Malmö naar eindbestemming Stockholm. Daarbij hebben we zowel op de heen- als op de terugreis gekozen voor de veerboot Puttgarden-Rødby (Duitsland-Denemarken) in plaats van om te rijden.

Heenreis
Dag 1 met 100% SOC vertrokken voor een rit van 710 km. Daarbij drie laadstops gehad, met een gemiddelde laadtijd van 24 minuten. In principe volstaan twee laadstops bij zo’n rit, maar hier komt de ligging van de Superchargers om de hoek kijken. De laatste vóór de veerboot ligt even voorbij Hamburg (SC Reinfeld). Als we daar met 95% vertrokken zouden zijn, zouden we Malmö net hebben gehaald. Hoewel ik van te voren wel een parkeergarage had uitgezocht met laadplekken, weet je nooit 100% zeker of die vrij zijn. Een beetje reserve is dan toch wel aan te raden. 10 minuten laden volstond daarom om de volgende SC in Denemarken te halen, om vervolgens met ruim voldoende lading (37%) in Malmö aan te komen.

Dag 2 met 98% vertrokken uit Malmö voor een rit van 628 km. Twee keer laden volstond dus makkelijk. Gemiddelde laadtijd 30 minuten, aankomst Stockholm met 33% SOC.

Terugreis
Dag 3 met 90% vertrokken uit Stockholm. Wederom volstonden twee laadstops. Gemiddelde laadtijd 33 minuten, aankomst Malmö met 24% SOC.

Dag 4 met 100% vertrokken uit Malmö. Doel was om de eerste SC in Duitsland te halen. Bij vertrek was de voorspelling dat dit zou lukken met 6% restlading. Met een straffe tegenwind zou dit spannend gaan worden, maar ik wist dat als we de boot zouden halen met minimaal 40% SOC resterend, we het zouden gaan halen. Voor de zekerheid daarom niet te enthousiast vertrokken. Maar ruim vóór de laatste SC in Denemarken was de voorspelling al opgelopen van 6% naar 10%. Vervolgens wat meer gas gegeven en met 44% restlading de boot op gereden. Eenmaal in Duitsland heb ik nog geprobeerd om met flink doorrijden (autopilot werkt tot 150 km/h) de voorspelling weer onder de 10% te krijgen, maar o.a. door werkzaamheden liep dat getal alleen maar meer op. Uiteindelijk met 14% restlading en 299 afgelegde kilometers ingeplugd. We hadden de volgende SC (30 km verderop) ook nog kunnen halen. Als laatste nog één laadstop gehad 232 km verderop om vervolgens met 30% restlading thuis aan te komen. Gemiddelde laadtijd: 30 minuten.

Wat cijfertjes:
Afgelegde afstand: 2.673 km
Gemiddelde laadduur bij SC’s: 28 minuten
Gemiddeld verbruik: 205 wh/km
Laagste SOC bij aankomst SC: 12%
Hoogste SOC bij vertrek SC: 90%
Gemiddeld SOC bijgeladen bij SC’s: 64%
Gemiddelde ritlengte tussen de laadstops: 206 km

Over dit laatste getal: dit lijkt weinig, maar dit valt in de praktijk erg mee. Ik denk dat dit niet veel afwijkt van ons ‘oude’ rijpatroon. Sterker, we hebben meer stops gehad dan alleen laadstops, en deze duurden vaak ook nog eens langer dan de laadtijd alleen. De reis is ook vakantie hè ;-).

Daarbij ben je door verkeersdrukte, wegwerkzaamheden e.d. toch al snel 2 tot 3 uur onderweg voor zo’n afstand. Het eerste traject van de dag is dan bij voorkeur het langste, omdat je met 100% lading kunt vertrekken en iedereen nog niet reismoe is. 270 km is dan goed te doen, 300 is haalbaar.

Ervaringen met de Superchargers
Die zijn ronduit fantastisch. Wederom is gebleken dat Tesla hier nog een zeer, zeer grote voorsprong heeft op de concurrentie. Navigeren gaat automatisch van SC naar SC (al heb ik wel het e.e.a. voorbereid met Abetterrouteplanner), en ter plaatse is het inpluggen en laden maar. Wel viel mij ook dit keer weer op dat de eerste SC van de dag niet altijd logisch wordt ingepland. Zoals aangegeven is het slim om op het eerste traject van de dag de accu nagenoeg leeg te rijden. Dat moet dan dus geen traject van 190 km zijn, maar bij voorkeur één of twee SC’s verder.

De Superchargers liggen altijd op makkelijk bereikbare plekken langs de snelweg en er is altijd wel wat de doen in de omgeving. Je vindt er minimaal een hotel of restaurant waar je gebruik kunt maken van toiletten, maar niet zelden is er een compleet winkelcentrum om de hoek. Onze ‘laadstops’ duurden daardoor vaak langer dan strikt noodzakelijk.

Voordeel op onze route was dat de meeste SC’s al van de nieuwe soort (V3) waren. Dat betekent laden met max. 250 kw. Het voordeel is niet zozeer dit maximum vermogen (want dat wordt meestal maar even aangetikt), maar het feit dat je geen vermogen hoeft te delen met de buurman. Dat is namelijk bij de V2’s (max. 150 kw) wel het geval. Omdat het eigenlijk overal rustig was, merkte ik eigenlijk geen verschil in de laadduur bij de V2 en V3 superchargers. Eén uitzondering: één van de V3 SC’s (bij Linköping, Zweden) was met ons erbij volledig bezet. Toch was onze laadbeurt al klaar voordat de hamburgers (Burger King) klaar waren.

Niks aan te merken dan?
Toch wel. Dat de M3 niet de stilste auto is, was mij al bekend. Maar dit valt nog meer op in Zweden. Ik denk dat ze daar een ander type asfalt gebruiken dat beter bestand is tegen de winterse omstandigheden. Nadeel daarvan is dat er duidelijk meer herrie van de banden af komt. Ik hoor ook dat dit niet een probleem is van de M3 alleen, maar dat ook bij de S en X de geluidsisolatie beter kan. Ben benieuwd naar andere ervaringen, in het bijzonder met de Model Y.

Wat kost dat nu, zo’n retourtje Stockholm?
Da’s met mooiste van alles. Nul, nada, noppes, niks. Dankzij trouwe Autoweek.nl lezers had ik een behoorlijke hoeveelheid gratis SC-kilometers bij elkaar gespaard. Daarnaast kon er in de beide parkeergarages gratis geladen worden. De reis was dus duidelijk het goedkoopste onderdeel van de vakantie ;-).

We mogen weer op wintersport!

  • 75.000 km

Dat wintersport met een elektrische auto (in ieder geval een Tesla) geen probleem is, had ik al eerder aangetoond. Daarom nu een beperkt verslagje van onze gezins-wintersportvakantie in Oostenrijk. Reisafstand: 1.050 km.

Heenreis: 3 stops van elk 30-40 minuten
Terugreis: één extra stop van 10 minuten.

Een gezinsvakantierit verloopt altijd wat anders dan als je met vrienden op pad bent. Bijna zonder uitzondering duren de stops langer dan strikt noodzakelijk voor het vullen van de accu. Het meest ‘efficiënt’ zou denk ik zijn 4 laadstops van ongeveer 20 minuten.

Drukte bij de superchargers
Nou, niet dus. Slechts éénmaal hebben wij een bij een 150 kw lader een deel van de laaddtijd vermogen moeten delen met de buurman. Van wachten was nooit sprake. Duitsland kent inmiddels een enorm aanbod aan superchargers, vooral ook in de omgeving van München. Ze schieten werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Nieuwe zijn altijd 250 kw laders en ook oude V2 laders worden geüpgraded naar V3. Je ziet gewoon dat Tesla de vraag probeert bij te houden. Voor een eerdere (ook wintersport) vakantie dit seizoen maakte ik een stop bij SC Hilden: 40 (!) gloednieuwe stalls (waarvan 32 250 kw) en ook nog een stuk of 8 Fastned laders. Precies op de belangrijkste wintersportroute, en Hilden is zeker niet de enige.

Een andere Tesla-aardigheid is dat je voor je wintersportvakantie bij een beperkt aantal SC’s in onder andere Duitsland gedurende de daluren gratis kon laden. Dit om de drukte wat te verspreiden, maar wat in mijn ogen dus niet nodig geweest. Wel heeft het ons één gratis laadbuurt opgeleverd.

Tipje (niet verder vertellen ?)
&Charge in combinatie met Maingau. Met de &Charge app kun je laadkilometers sparen met online aankopen en vervolgens koppelen aan je Maingau laadpas. Dat zet door de regel geen zoden aan de dijk, maar Booking.com is de uitzondering op de regel. Voor elke € 2 krijg je 1 kilometer. In de praktijk is het wel iets minder (want ze overschatten hoe zuinig een elektrische auto is), maar het tikt toch aan. Bij het boeken van je hotel krijg je dus de heenrit gratis!

Mij leverde dit vooralsnog alleen een tweede gratis laadbeurt op, dit keer bij een 300 kw Allego lader. Direct naast een 150 kw supercharger, dus nog sneller ook. Wel weer even een gedoe om het apparaat aan de praat te krijgen. Wat is dat bij Tesla toch goed geregeld.

Ik ben benieuwd naar andere wintersport-ervaringen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.