Tesla Model 3 Long Range RWD (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 7.787 km |
Van aanschaf tot de eerste paar duizend kilometer
- 3.600 km
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zo lang gedaan over het uitzoeken van een auto. Mijn vrouw en familie, die ik soms uitnodigde voor een proefrit, werden er op het laatst gek van:)
Het begon ergens rond Covid toen het begon te kriebelen om een nieuwe auto aan te schaffen. Een vakantie vòòr Covid zijn we naar Curacao geweest en mocht ik rondrijden in een Toyota RAV 4. Erg mooie auto die ook nog eens lekker groot is. Een proefrit gedaan in de Benzine en later in de PHEV versie. Serieus om de tafel gegaan, er bleek geen enkele ruimte om enigszins over de prijs te onderhandelen. De verkoper stelde toen ook nog dat het een van de meest gestolen auto's in Nederland is. Even over nagedacht en besloten, ook doordat ik minder KM's maakte, om het niet te doen.
Vanaf toen, tot en met nu, een heel aantal proefritjes gemaakt.
- Hyundai Ioniq 6, Een apart en zuinig model. Het ontwerp sprak me aan, maar ik werd gek van de piepjes die je elke rit opnieuw moet uitzetten. Ook viel de beperkte en ondiepe bagageruimte tegen.
- Tijdens een vakantie in Griekenland reed ik toevallig in een BMW X3 met weinig kilometers op de teller. Wat een fijne rijervaring! Met de opties die ik wilde, redelijk aan de prijzige kant. Maar hij bleef in mijn achterhoofd rondjes rijden, dus ik besloot op het nieuwe PHEV model te wachten. Helaas, qua bereik / prijs en bovendien design niet echt wat ik zocht.
- Ook nog een uitstapje gemaakt naar een Skoda Suberb Combi. Deze auto verraste me qua prestaties en materiaalgebruik. Toch was de PHEV-versie, met de opties die ik in gedachten had, aan de prijzige kant (ruim 55K) en dan was het geluid van de speakers nog maar erg matig.
- Tegen het einde van 2024 besloot ik, mede door de hoge brandstofprijzen, een proefrit te maken in een volledig elektrische auto. Toevallig kwam net de nieuwe Tesla Model 3 Highland Long Range RWD op de markt. Hoewel dit model nog niet beschikbaar was voor proefritten, reed ik op 10 oktober in de Highland RWD-versie. Dat voelde meteen goed, qua materialen / snelheid / bediening! 14 oktober nog maar een proefritje en het gevoel was nog steeds hetzelfde (gelukkig maar, dat het in 4 dagen niet was veranderd...) Op 15 oktober deed ik de bestelling. Dankzij een mooie inruilprijs, een referralcode en de SEPP-subsidie kreeg ik de auto voor een hele scherpe prijs.
Daarna begon het wachten. Ik betrapte mezelf erop dat ik voortdurend de app ververste. De leverdatum verschoof een paar keer, maar uiteindelijk kreeg ik telefonisch contact om een afleverafspraak te maken. De auto zou op maandag 16 december worden geleverd. Naarmate de datum dichterbij kwam, werd ik ongeduldig en besloot 13 december op goed geluk naar Utrecht te rijden. En jawel, de auto stond er al! Ze controleerden of ze hem konden wassen en de kentekenplaten konden monteren. Dat lukte, en aan het einde van de middag was ik de trotse eigenaar van mijn Model 3 Long Range RWD.
COMFORT
Wegligging: De uitstekende wegligging is deels te danken aan de 18-inch wielen, die zorgen voor stabiliteit en een prettige rijervaring.
Geluidisolatie: De auto is zeer goed geïsoleerd; geluiden van buitenaf worden nauwelijks doorgelaten. Zelfs in de harde decemberwind bleef het relatief stil in de cabine, al merkte je dit natuurlijk wel terug in het energieverbruik.
Stoelen: De stoelen zijn comfortabel en in diverse standen verstelbaar. Bovendien kunnen instellingen eenvoudig worden opgeslagen in een gebruikersprofiel, zodat je altijd snel de juiste positie terugvindt.
Easy Entry: De handige Easy Entry-functie verschuift de stoel automatisch naar achteren, waardoor in- en uitstappen makkelijker wordt.
Klimaatbeheersing: De automatische klimaatbeheersing regelt niet alleen de temperatuur in de auto, maar verwarmt ook automatisch het stuur en de stoelen wanneer dat nodig is. Dit verhoogt het comfort, vooral tijdens koude dagen.
Schakelen: Het schakelen tussen vooruit- en achteruitrijden gebeurt via het scherm, wat in het begin even wennen is. Dankzij een recente kerst-update kan de auto dit proces nu ook automatisch bepalen. Bijvoorbeeld wanneer je achteruit parkeert en het stuur draait, ‘herkent’ de auto dat je wilt overschakelen naar Drive.
Entertainment: De kinderen vinden het erg lijk om tijdens de rit achterin een spelletje te spelen of een filmpje te kijken.
De auto kan ook een ware lichtshow geven: https://x.com/i/status/1878173243426640100
PRESTATIES
Ik heb geen ervaring met andere Tesla-modellen, maar het accelereren van deze auto is indrukwekkend. Van 0 naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden – een wereld van verschil vergeleken met mijn vorige auto, die daar ruim 8 seconden voor nodig had.
Het blijft een plezierige ervaring om direct al het vermogen tot je beschikking te hebben bij het optrekken. Toch heb ik inmiddels Chill-mode geactiveerd, wat zorgt voor een rustiger rijgedrag en iets minder energieverbruik.
Het afremmen gebeurt grotendeels op de motor, dankzij regeneratief remmen. Dit levert niet alleen energiebesparing op, maar zorgt ook voor minder slijtage aan remklauwen en remschijven. Dat zal ongetwijfeld terug te zien zijn in lagere onderhoudskosten op de lange termijn.
KOSTEN
Hoewel ik nog geen onderhoudskosten heb gemaakt – ik zal daarvoor waarschijnlijk nog wat extra kilometers moeten rijden – heb ik wel een paar uitgaven gedaan voor accessoires en aanpassingen:
Tesla Winterbanden
Screenprotectors
Kleine spatlappen: Zeker bij een witte auto is dit handig om vuil en steenslag te beperken.
S3XY Knob: Een praktische toevoeging om wat fysieke knoppen binnen handbereik te hebben.
OPLADEN
Het opladen van de Tesla gaat snel en eenvoudig. Bij het plannen van een route kun je aangeven hoeveel batterijpercentage je wilt overhouden bij aankomst. Op basis hiervan berekent de auto automatisch of je onderweg bij een Supercharger moet stoppen, en zo ja, welke het meest efficiënt is.
Hoewel de auto tot 250 kW zou moeten kunnen laden, merk ik dat dit niet altijd wordt gehaald. Soms blijft de laadsnelheid onder de 100 kW steken, waarschijnlijk door factoren zoals de temperatuur. Dit is iets om rekening mee te houden, vooral tijdens koude periodes.
Een ander voordeel is de flexibele prijsstelling bij Superchargers. De tarieven verschillen per tijdstip; zo betaal je in de avond vaak minder, bijvoorbeeld €0,27 per kWh. Dit is aanzienlijk goedkoper dan de gemeente-laadpaal om de hoek, waar je €0,41 per kWh betaalt en de laadsnelheid bovendien een stuk lager ligt.
S3XY Knob
De S3XY Knob biedt talloze sneltoetsen om belangrijke functionaliteiten snel en eenvoudig te benaderen. Bovendien kun je de weergave aanpassen per rijmodus, wat zorgt voor een flexibele en persoonlijke rijervaring.
Tijdens het rijden gebruik ik de volgende sneltoetsen: Cruise Control, Autopilot, Knipperlicht links, Knipperlicht rechts
De Knob werkt samen met de Commander, een essentieel onderdeel dat geavanceerde automatiseringsmogelijkheden biedt. Enkele handige functies die hiermee beschikbaar zijn:
Continuous Autopilot: Normaal schakelt Autopilot uit wanneer je van rijstrook wisselt. Met de Commander kun je instellen dat Autopilot na een paar seconden automatisch weer inschakelt.
Mute Speed Limit Sound: De piepjes van ISA (Intelligent Speed Assistance) kun je uitschakelen, wat zorgt voor een rustiger rijervaring.
VERBRUIK
Na 3600km is het verbruik gemiddeld 164 Wh/km. Dit zijn winterse omstandigheden, voor de helft met winterbanden en ik heb de auto in het begin redelijk aan de tand gevoeld. Het kan alleenmaar beter worden :)
Verbruik na 5475
- 5.475 km
Verbruik na 5475 is 163 Wh/km
Eerste warmere dag
- 7.787 km
Eerste warmere dag (18 graden) . 82 km gereden verbruik zat op 126 Wh/km (dit was nog met winterbanden)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.