Tesla Model 3 Long Range RWD (2023) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 31.183 km |
De Pensionado en de Tesla
- 31.183 km
Worden alle Tesla’s door leasemaatschappijen gekocht? Niet altijd. Het verhaal van de bejaarde pensionado’s en de Tesla.
Na je pensionering heb je meer tijd om na te denken. Dus ook over toekomst, milieu en kleinkinderen. Het gevolg van dat nadenken door dit oudere echtpaar waren 27 zonnepanelen, 3 warmtepompen en HR++-glas. De volgende stap zou een elektrische auto zijn die ook als thuisbatterij zou kunnen worden gebruikt want we hielden nogal wat stroom over.
Gewacht werd op de Sono Sion, de lelijke Duitse zonnewagen. Als die er niet zou komen wellicht een VW ID3 want VW had bidirectioneel laden beloofd. Maar de werkelijkheid was begin 2023 anders: Sono stopte (tot grote vreugde van mijn vrouw) en VW talmde. Maar: onze ‘nieuwe’ Alfa Romeo naderde na 7 jaar de 2 ton. Heerlijke auto maar tijd voor wat anders.
Ja, en toen de grote prijsverlagingen van 2023 bij Tesla. Opeens werd onze droomauto bereikbaar. Een razendsnelle supercar voor ons magere budget. En die thuisbatterij, ach, dat kwam wel een andere keer. De koopsompolisjes werden verzilverd. Om de zonne-energie zo efficiënt mogelijk te benutten kocht en installeerde ik in januari alvast een Wallbox laadpaal. Deze laadpaal wordt niet alleen aangestuurd door de productie van de zonnepanelen maar mixt ook bij minder zon de ideale verhouding tussen groene en grijze stroom. Een aanrader!
Inmiddels hadden we een autoreis naar Rome samen met een oude vriend gepland. Als reiswagen zou zijn BMW 130i worden ingezet tenzij de Tesla op tijd zou worden geleverd. En dat gebeurde! Enkele weken voor aanvang van de reis in de meivakantie. Pfff…
De stress was groot. Waar te laden en hoe deed je dat? We vroegen allerlei laadpassen aan en boekten onze hotels in de nabijheid van Superchargers. We zijn oud en onzeker en je weet maar nooit met die moderne nieuwerwetse dingen. De reis van 1650 km zou in 3 etappes worden afgelegd. De snelheid werd beperkt tot 135 km/u om energie te sparen. Het gevolg was dat we overal veel te vroeg met ruim 20% accu-restcapaciteit arriveerden. In Rome hebben we de Tesla natuurlijk niet gebruikt en zijn we overgestapt op 125cc Vespa’s. Aanrader en het mag met BE rijbewijs!
De Tesla bleek naar Rome zo zuinig (13,8 KWh per 100 km) en het aantal Superchargers zo talrijk dat we voor de terugreis wel een hotel hebben geboekt maar verder niets hebben gepland qua laden. Wat we inmiddels hadden geleerd gebeurde: de Tesla gaf precies aan waar hij wilde laden, bracht de batterij precies op temperatuur en na een half uurtje aan de paal, koffie en een plasje reden we telkens weer 350 km.
Inmiddels staat er ruim 30.000km op de teller. We rijden veel meer dan vroeger. Deels omdat we nu een kleinzoon in Brussel hebben, en deels omdat voor 5 cent per km aan variabele kosten heel Europa voor een habbekrats aan onze voeten ligt. En dat in stilte met veel ruimte en groot comfort. Aan laden denken we niet eens meer. Alle pasjes zijn afgezegd.
Als we thuiskomen zetten we altijd eerst de Tesla aan de Wallbox. Dus altijd een volle tank, pardon, batterij. Onderweg zoekt de Tesla zelf maar een Supercharger en dat doet hij voortreffelijk. Maar niet vaak, want ook in de winter rijden we gemakkelijk 400km. Bij grotere afstanden laten we ons verrassen door ome Elon. Meestal met koffie en een appelpunt.
De protestzanger Armand (‘ben ik te min’) zong in de jaren ’60: “Vrijheid is een volgetankte Mercedes”. Dat is nu anders: Vrijheid is een opgeladen Tesla. Eigenlijk zou een Tesla in elke fatsoenlijke pensioenregeling moeten worden opgenomen.
Enkele feiten en meningen:
Tesla model 3 RWD 2023. Accessoires: drugsdealerremmen, koffermat.
Kilometerstand 31.183
Gebruik: binnen bebouwde kom 5% buiten bebouwde kom 95%
Verbruik: zomer/najaar 12,8 KWh per 100km, winter tot nu toe 14,6 KWh
Gemiddeld verbruik april-december: 13,7 KWh per 100 km.
Alles netto Tesla dus exclusief laadverliezen.
Snelheid: voorgeschreven snelheid + 3%. Optrekken = winnen.
Zwitserlevengevoel: 97%
Wat valt er mee:
- energieverbruik
- supersnel en stuurt superstrak
- gemak Supercharger
- zeer veel luxe o.a. voorverwarmen bij vorst en automatisch filerijden.
- stoelen en rijpositie
Wat valt er tegen:
- hoogte achterbank (bij model Highland opgelost zo bleek)
- afrolgeluiden (bij model Highland ook opgelost)
- zenuwenruitenwissers
- geen verlichte deurhandgrepen buiten (je ziet ze niet, je voelt ze niet)
- geen elektrische binnenspiegel (3% aftrekpunten Zwitserlevengevoel)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.