Tesla Model 3 Long Range RWD (2023) #2

autoreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla 3 Down- of upgrade?

Ik reed vanaf 2019 een Tesla Model 3 Long Range AWD voor zowel mijn zakelijke als privé kilometers. Om je een idee te geven van mijn rijke autohistorie ;) heb ik ze even voor je op een rijtje gezet:

Toyota Starlet 1.0, Mazda 626 1.6, Toyota Celica 1.6 Mazda 626 2.2, Fiat Brava 1.9D, Alfa Romeo 156 1.6 (2x), BMW530i, BMW328i, Tesla 3 (I), Tesla 3 (II).

Ongeveer 10 jaar reed ik met enorm groot plezier in m.n. de beide BMW's geweldige automaten, snel én gelukkig weinig problemen; Freude am fahren: zeker weten!

Waar de meeste 'petrol heads' (ik eigenlijk dus ook) op af liepen te geven bij EV's in het algemeen, was ik al redelijk snel om. Ja, qua afwerking en kwaliteit was het niet top, (ook niet slechtslecht) maar wat een rijgenot en wat een hoge standaard die Tesla toch neer heeft gezet!

Waanzinnig hoe de auto zichzelf verbetert, door hoofdzakelijk software updates. Hoe leuk is het dat er elke maand/kwartaal weer nieuwe (en gratis!) releases komen, die in de meeste gevallen ook daadwerkelijke verbeteringen geven, maar ook mooie aanpassingen of nieuwe functionaliteiten. Normaal rijd je 5 tot 10 jaar in een auto, waar in principe nooit iets aan veranderd.

Privé rijden we ook een Mercedes EQB300 en ja het comfort is beter, maar het samenspel van elektronica/ elektra en aandrijflijn....daar wint de Tesla het toch echt...alsof er iemand meerijdt, zeg ik vaak.

Ook het verschil in verbruik: De EQB heeft een gemiddeld verbruik van ca. 21/22 KwH per 100 km tegenover 11/12 KwH voor de Tesla (voor de snelle rekenaars dus 50% zuiniger!). Natuurlijk, de Mercedes is een SUV maar ook vergelijkbare EV sedans halen die Tesla waarden bij lange na niet. Daarnaast is het zeker fijn dat het niet bij een topsnelheid van ongeveer 160 km/per uur ophoudt. De Tesla rijdt soepel naar ca. 225 km/per uur.

De kwaliteit van mijn 2eTesla t.o.v. de 1e is serieus verbeterd. De afdichtrubbers zijn nu gewoon zoals ze hadden moeten zijn. Het interieur is voorzien van mooiere materialen én het dubbele glas in de portieren, maakt dat het binnen echt een stuk stiller is geworden. Ook de bandenruis en/of windruis van de A-stijlen en buitenspiegels worden hierdoor prima weg gefilterd.
Dat de achterklep nu ook volledig elektrisch is, is leuk maar vind ik persoonlijk van een kleine meerwaarde.

Is er een groot verschil in rijden tussen de Long Range AWD (dual motor) en de Standard Range (single motor)?
Eigenlijk veel minder dan ik had verwacht. Uiteraard is het merkbaar, maar je komt zeker niets te kort wanneer het op acceleratie aankomt.

Inmiddels heb ik een kleine 1.000 km gereden, maar mis die extra pit niet echt. Alles gaat heel soepel, stiller en de updates druppelen al weer binnen. Kortom: ik ben een heel tevreden eigenaar en kan deze auto van harte aanbevelen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.