Tesla Model 3 Long Range RWD (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Long Range RWD
- 900 km
Omdat ik nog weinig reviews over een Long Range RWD heb gelezen wilde ik deze toch toevoegen. Dus hierbij.
Wat vooraf ging:
Ik was al enige tijd aan het kijken naar een Tesla Model 3 en had me inmiddels goed ingelezen. Mijn voorkeur ging uit naar een Long Range AWD maar vond die toch wel aardig prijzig. De reden dat ik voor een Long Range wilde gaan is dat ik meerdere malen per jaar met de auto een trip naar het buitenland maak en niet al te vaak wil gaan stoppen om te laden. In feite was mijn uitgangspunt dat ik met een ouderwetse benzine auto er net zo lang over zou moeten kunnen doen als met een elektrische. Uiteraard stop ik dan ook geregeld, dus dat is geen probleem. Nu kan de Long Range versie sneller laden dan de standaard versie en heeft een grotere accu, dus zou dit voor mij erg prettig zijn.
Daarnaast had ik als eis dat er een (af-fabriek) trekhaak onder zou zitten zodat ik sowieso een fietsendrager kan plaatsen en eventueel een aanhanger.
Ik heb enige tijd de Tesla site op rond zitten neuzen maar toch kon ik het mezelf niet verantwoorden om zomaar 51k aan een auto uit te geven, tot op een dag een voorraadmodel flink was afgeprijsd (10%). Weliswaar een Long Range RWD, maar wel een mét trekhaak en een toffe kleur blauw (niet het wit of zwart wat 90% heeft). Enige momenten getwijfeld maar de knoop vrij snel doorgehakt.
De aanschaf:
Na het bestellen (8 juli) van het voorraad model ging het allemaal erg rap. Met behulp van de Tesla app krijg je direct het VIN nummer van het voertuig en een indicatie wanneer die geleverd zou worden. De datum bleef wat vooruitschuiven tot ik mijn contactpersoon had gesproken waar ik ook een proefrit via had geboekt. Hij gaf aan dat de auto nog op een boot stond en onderweg was, dus dat hij verwachtte dat het nog een paar weken zou duren. Vrij snel kreeg ik daarna per SMS een datum dat de auto geleverd kon worden (nog geen 4 weken na bestellen kon ik de auto ophalen). Daarna volgende ook een kenteken. Bijzonder dat de auto's al op kenteken worden gezet terwijl die nog onderweg zijn naar Nederland. Maar dat is denk ik te wijten aan de efficiëntie van het proces bij Tesla.
Ophalen:
Het was zo ver, de auto kon worden opgehaald in Tilburg. Samen met m'n partner erheen om de auto op te halen en de auto geparkeerd op het terrein. Wat stonden daar veel auto's klaar (90% was model Y). Ik denk dat er wel honderden stonden op het terrein buiten.
Na mezelf bij de balie te hebben gemeld werd de auto overgeschreven en mocht ik de auto opzoeken in een bepaald parkeervak in een hal. Als ik daar nog vragen had kon ik een medewerker aanspreken en als ik weg wilde gaan moest ik me nog even afmelden. Totaal niet persoonlijk, wel efficient.
Ik was wat huiverig na het inlezen over de kwaliteit van de auto (panel gaps, scheve dashboards, krassen / swirls in de lak) maar of ik had geluk of de kwaliteit is wel aardig toegenomen. Ik heb op wat wax na niets kunnen opmerken. De accu was volgeladen met 85% en zou ik dus meteen prima naar huis kunnen rijden.
Tijdens het instellen van de auto voordat ik naar huis zou gaan viel ineens het scherm uit en ging vrij snel weer aan. Geen idee wat hiervan de oorzaak zou zijn, maar dacht wellicht met een instelling die ik had gewijzigd. Toen ik naar de uitgang reed om me af te melden had ik het nog een keer. Dus meteen een medewerker geraadpleegd en gaf aan dat dit niet zou mogen. Wanneer het nog eens voor kwam moest ik een serviceverzoek indienen (via de Tesla app).
Ondanks dit probleempje toch de rit naar huis begonnen. Wat reed die heerlijk, genoeg vermogen om lekker op te trekken en zo rustig stil.
Eerste kilometers:
Inmiddels zo'n 900 km in 2 weken gereden merk ik dat het echt een fijne reisauto is. Ik moest wel wennen aan de draaicirkel die wat groter was dan m'n vorige auto. Het grote display went ook erg snel, maar mis toch wel een knopje voor de verlichting. Deze zette ik voorheen eigenlijk altijd standaard aan en nu moet ik hiervoor via het scherm wat doen. Daarnaast zijn de stoelen redelijk smal en kort, ik ben benieuwd of dit gaat wennen.
Verder vind ik hem goed stevig geveerd en went het rijden allemaal erg snel. Zo ook de one-padel driving, waardoor ik echt moet opletten als ik een andere auto rijd dat ik dan nog wel echt zelf moet remmen.
Ik zal binnenkort nog wat meer toelichting geven over het rijden en het laden. Ik hoor graag wat jullie nog meer zouden willen weten.
Als je deze review waardeert en je een proefrit overweegt kun je mijn link gebruiken.
Ook als je een aanschaf overweegt zou ik het helemaal tof vinden als je mijn link gebruikt, dan krijg jij minimaal 1000 euro korting en ik wat punten voor extra supercharging!
https://www.tesla.com/nl_nl/referral/sjoerd231250
3000 KM aan ervaring verder
- 3.900 km
Inmiddels heb ik de auto nu 2 maanden in bezit en wat meer ervaringen.
Allereerst het laden.
Thuis heb ik inmiddels een laadpunt (Tesla wall connector). Ik heb hiervoor gekozen omdat dit een van de goedkoopste en mooiste laders is in mijn optiek. Daarnaast vind ik het erg handig dat het snoer er aan vast zit zodat je niet iedere keer een snoer moet uitrollen. Daarnaast zit er een knopje op de connector waarmee je automatisch je laadpoort mee opent of ontgrendeld.
De Wall connector is aangesloten op 1 fase en kan dan maximaal met 3.7 kW laden. Het overstappen naar 3 fase kan altijd nog dus ik wilde eerst even kijken of dit voldoende is. Om de accu zo min mogelijk te laten 'slijten' laad ik de accu tot 80% vol (instelling via de Tesla app en auto). In de praktijk merk ik dat 1 fase eigelijk voldoende is voor de manier hoe ik gebruik maak van de auto en wacht ik nog even met upgraden naar 3 fase.
Naast het thuis laden heb ik inmiddels ook tweemaal gebruik gemaakt van een supercharger. De navigatie geeft vanzelf aan dat je je bestemming niet haalt en begeleid je onderweg naar een supercharger locatie. Hij start eveneens met voorverwarmen van de accu zodat de laadsnelheid optimaal is. Het inpluggen bij de supercharger gaat ook middels het knopje op de connector waarmee je laadpoort opent. Niks geen pasje, app of creditcard gewoon pluggen en laden! De kosten voor het laden worden automatisch daarna afgeschreven van de gekoppelde rekening in de Tesla App.
Tijdens het laden zie je op het display in de auto hoe lang je nog moet wachten om met een bepaald batterijpercentage je eindbestemming te kunnen halen.
Trekhaak
Inmiddels heb ik ook al enkele malen de afneembare trekhaak kunnen gebruiken om met de fietsen op pad te gaan. Het verbruik van de auto gaat dan wel zo'n 10% omhoog. Het mooie is dat de software ziet dat de trekhaak wordt gebruikt en daarmee ook rekening houdt bij het plannen van je reis. Deze berekening is echter wel erg pessimistisch want de auto weet niet wat er aan de trekhaak gekoppeld is. Een fietsendrager heeft natuurlijk veel minder impact op de range dan een caravan die veel meer wind vangt en ook een stuk zwaarder is.
Sentry mode
Onlangs heb ik de auto zo'n 6 dagen op de parkeerplaats bij Schiphol achter moeten laten en vond dat toch wel wat lastig met zo'n nieuwe auto. Sentry mode gaf me hierin wel wat meer rust, ook al weet ik dat je lang niet altijd hier wat aan hebt bij eventuele schade. Sentry Mode gebruikt vraagt wel aardig wat stroom, de computer en alle systemen blijven gewoon draaien om continue alles op te nemen (en op te slaan bij gedetecteerde beweging). Bij mij was dat zo'n 5 á 6% van de accu capaciteit per dag. Gelukkig kon ik de auto weer schadevrij ophalen na m'n reisje en was er behalve iemand die het nodig vond om exact achter m'n auto te gaan plassen niets bijzonders waargenomen. (Tip voor wildplassers; doe dit niet in de buurt van een Tesla!).
Tesla Highland upgrade
Het hing natuurlijk al een tijdje in de lucht en dat was ook de reden dat ik de auto met een mooie korting heb kunnen kopen; de Highland versie van de Model 3. Ik vind de upgrade erg geslaagd en met name de koplampen passen mooier in het geheel en maakt de aanblik van de auto nog wat beter. Maar of ik spijt heb en liever niet zou hebben gewacht; nee, ik vind de model 3 zoals die was ook al mooi genoeg en de long range accu i.c.m. de RWD was voor mij de perfecte combinatie.
Wat meer rijervaring
Het rijden in de model 3 bevalt me erg goed. De auto rijdt heerlijk comfortabel en voor de langere stukken snelweg of N-wegen met gescheiden baan vind ik het ook erg prettig om met autopilot aan te rijden.
Er zijn wel een paar puntjes die me af en toe irriteren. De auto corrigeert erg snel wanneer ik dreig over een doorgetrokken streep te rijden. Het geluid wat de auto dan geeft is dan ook niet zo subtiel.
De stoelen zijn niet geventileerd en 'vegan leer' is uiteindelijk gewoon kunstof. Dus zeker met de wat warmere dagen geeft dit wel wat plakkerig gevoel bij de zitting en onderrug. Voordeel van de Highland facelift is dat daar dan weer wel geventileerde stoelen in zitten.
Voor volgende maand staat de afspraak bij het Tesla Service Center voor de montage van de winterbanden op velg die ik onlangs heb besteld. Over de afspraken bij de Service Centers heb ik niet altijd positieve ervaringen gelezen, dus ik ben erg benieuwd. Wordt vervolgd!
Een tripje naar Italië en de eerste irritaties
- 10.000 km
De week voor kerst was het zo ver, eindelijk een lange rit om eens te kijken hoe de auto voor vakanties zou bevallen. Op naar de Dolomieten! Van te voren was ik wat laden betreft al gerustgesteld door het lezen van andere ervaringen. Gewoon gaan rijden en Tesla vogelt wel uit waar en wanneer je moet laden. Thuis vooraf de accu wel tot 100% geladen zodat we meteen een flink stuk zouden kunnen rijden. De reis liep via Duitsland en Oostenrijk en de eerste stop was in Bensheim. De accu was netjes voorverwarmd, inpluggen en hop even een koffie halen bij de Burger King. Na 15 minuten terugkomend bij de auto zagen we dat er maar zo'n 10 procent bij was geladen. De snelheid lag met 20kW ook enorm laag voor een 250kW lader. Mijn reisgenoot begon zich al zorgen te maken en had het idee dat we de reis niet op 1 dag zouden gaan halen. Hij liep een rondje, ik verzet de auto en plug in bij een andere lader en ja hoor 250kW! Gewoon een defecte lader. Nog een kwartiertje gewacht en met zo'n 80% volle accu weer de weg vervolgd. Onderweg nog 2 maal geladen en met zo'n 50% volle accu aangekomen. Helaas weinig laadmogelijkheden op locatie (Wolkenstein), maar daar had ik al rekening mee gehouden door iets langer te laden bij het laatste laadpunt. Op de terugweg werden we door de navigatie naar een laadplek gestuurd waar enkel een delicatessenwinkel en gesloten restaurant was te vinden. Er stonden zo'n tiental Tesla's maar er was niemand te bekennen... tot we om de hoek een grote keet zagen die uitpuilde van de mensen.. de 'Tesla Lounge'. Nou even snel naar het toilet en maar weer door en een volgend laadpunt pakken waar wel wat te eten is. Sinds die keer kijk ik ook altijd even wat voor voorzieningen er op een laadplek is, het kan dus wel eens tegenvallen... Uiteindelijk van deur tot deur zo'n 12 uur gereden inclusies (laad)stops. Buiten de laadervaring vonden we het een hele fijn reisauto voor op de snelweg, niet heel windgevoelig ligt lekker stabiel op de weg en met autopilot is het lekker cruisen.
De eerste irritaties
Ik had al veel klachten gehoord over de ruitenwissers, maar had eigenlijk zelf nog niet echt vreemd gedrag opgemerkt. Echter ben ik sinds december ook aan de beurt. Bij mij start de ruitenwisser meestal pas laat met wissen waardoor eigenlijk nauwelijks meer iets te zien is. Gevolg, de laatste maanden ben ik vaak zelf maar de ruitenwissers aan het aanpassen. Ook enkele phantom brake ervaringen opgedaan. Zo werd ik enkele malen ingehaald op hoge snelheid (200+) waarbij de auto ineens in de ankers ging. Ook op een paar andere willekeurige momenten dit nu ervaren (ook zonder verkeer op de weg).
Range
Mensen blijven altijd vragen als ze geen elektrische auto rijden wat de range nu is. Nu heb ik vorige week toevallig een retourrit gemaakt van 400 km waarbij ik ben gestart met volle accu. Bij thuiskomst was de accu nog 5% vol. Heen 200 km met een gemiddelde snelheid van 105. Terug met een gemiddelde snelheid van 120 waarvan beiden ritten zo'n 95% snelweg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.