Tesla Model 3 Long Range AWD (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Een tweede Model 3
- 6.000 km
Sinds 2019 hebben we een Model 3 SR+ staan, met inmiddels ruim een ton op de teller. Tot volle tevredenheid (zie de review). Als boodschappenauto hadden we ook een oude Lexus IS200, maar die hebben we onlangs verkocht. Na de prijsverlagingen van Tesla was een nieuwe 3 erbij een voor de hand liggende keuze. De 3 rijdt (zeker als LR) toch net wat leuker dan de Y, en de extra ruimte van de Y hebben we eigenlijk nooit nodig.
We gingen er blind vanuit dat de nieuwe net zo zou zijn als de oude, maar het voelt als een heel andere auto. Alles zit veel steviger in elkaar (veel strakkere naden!), hij is stiller, en opvallend genoeg een stuk zuiniger. De warmtepomp zal daar ook een rol in spelen denk ik. Op lange snelwegritten op de autopilot zie je het gemiddeld verbruik dalen. Ik heb dat al onder de 13 kWh/100 km gezien, dat is mij bij de SR+ nooit gelukt. De LR is natuurlijk sneller, dat is ook leuk. Je voelt wel dat de LR een stuk zwaarder is, waar de SR steeds licht en wendbaar aanvoelt is dat met de LR anders. Aan alles voel je dat je met meer kilo's onderweg bent, dat geeft een solide indruk. We hebben nog geen afwerkingsfoutjes gevonden. En natuurlijk komen we een heel stuk verder op een volle accu, bij 100% staat de teller meestal op zo'n 580 km, en dat halen we op de NL snelweg in de regel ook wel (veel op de cruise control).
Heel af en toe hebben we nog wel eens een spontane rem-actie, maar dat lijkt minder dan vroeger. Wel irritant is de regensensor (nou ja, de camera), die ook op zonnige dagen op de snelweg soms ook een schone voorruit meent te moeten gaan wissen. Uitzetten kan niet, je moet van de autopilot af. De SR doet dit gek genoeg nooit. En ik wacht nog steeds op een update waarbij je op autopilot rijdend handmatig even een vrachtwagen kunt inhalen en de auto daarna gewoon de instellingen weer oppakt. De Lynk deed dat feilloos, maar de Tesla gooit de autopilot nog steeds uit. Geen idee waarom.
We vonden de turbine-velgen wel mooi, maar hebben onder de 3 toch liever 18" velgen dan de 19" (die onder de oude zitten). Op 18" rijdt het net toch een beetje comfortabeler, 19" is duidelijk harder. Op Amazon vonden we voor 250 euro een set 18" Tesla wieldoppen in turbine-look (met Tesla-logo), die zitten er nu onder. Dat ziet er best goed uit, je haast ziet niet dat het niet de 'echte' turbine-velgen zijn. Onze nieuwe 3 is zwart, we hebben de ruiten extra laten tinten (ook het dak) en de achterlichten laten smoken. Bij elkaar een keurig plaatje naar onze mening. Voorlopig kunnen we weer een paar jaar vooruit!
Probleemloze snelle kilometers
- 110.000 km
Bij aanschaf van deze LR hadden we er nog een 2019 SR+ in de lease naast, dat was best een verschil in bouwkwaliteit en prestaties. We gebruiken deze veel voor de langere ritten, dan kom je met 100% best een eind. Althans, als ik er zelf in rij. Niet zo zuinig als de nieuwe 3 RWD Highland die er nu een half jaar naast staat, maar met zo'n 15 kWh/100 km natuurlijk prima. De LR nodigt wat meer uit om flink door te rijden dan de RWD. De LR ligt ook duidelijk steviger op de weg, je merkt dat je met meer kilo's onderweg bent. De AWD geeft wel een heel veilig gevoel bij slechte en winterse omstandigheden. De RWD voelt merkbaar lichter (en wat mij betreft leuker) aan.
Onze kinderen rijden ook (heel veel) met de 3, afgelopen jaar zijn ze naar zuid-Spanje gereden (mijn vrouw en ik namen het vliegtuig). Opladen ging overal probleemloos, maar met hun (soms een beetje te) enthousiaste rijstijl staan ze wel wat vaker bij de supercharger Zij krijgen de auto soms over de 20 kWh/100 km (met een vermanend woordje van pa). Gevolg van die rijstijl is wel dat de banden het niet lang volhouden, na zo'n 30-35.000 km mag er weer nieuw rubber op. In de praktijk betekent dat soms dat er bij de winterbanden-wissel meteen nieuwe banden op gaan. De banden zijn daarmee de grootste kostenpost, verder hebben we nog geen euro uitgegeven.
We hebben heel even nagedacht over inruil op een Highland Performance (dat rijdt echt waanzinnig, maar dat is qua afschrijving niet logisch. En daar durf ik eerlijk gezegd mijn kinderen niet mee de weg op te sturen. We houden de LR er dus nog maar even bij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.