Tesla Model 3 Long Range AWD (2022) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 46.275 km |
Van Giulia naar Tesla
- 20.000 km
Voorgeschiedenis
Ik heb een voorliefde voor snelle auto’s en auto’s die geen dertien in een dozijn zijn. Ondanks dat ik gezworen had nooit een Alfa Romeo te bezitten, waren mijn laatste auto’s waren allemaal een Alfa Romeo. Het begon met een Mito, niet een hele goede ervaring, toen eerst een benzine Giulietta en daarna een diesel Giulietta. Prima auto’s, maar na een operatie aan mijn linkerknie moest ik afscheid nemen van handgeschakelde auto’s. Uiteraard moest een volgend taboe eraan: ik had de automaat altijd verfoeid: als je betrokken wilt zijn bij autorijden, dan moet je zelf schakelen. Alleen, dat ging dus niet meer. Dus de Giulietta diesel met verlies verkocht en overgestapt op private lease (dan hoef je ten minste niet meer over de prijs te onderhandelen en kunnen ze je bij de garage ook niets meer wijsmaken over onnodige reparaties. Overigens, over de Alfa dealer niets dan lof). En als je dan toch een nieuwe auto uitzoekt, dan maar iets goeds: een Giulia. Wat een geweldige auto! Wat een tijdloos design! Wat een wegligging! Wat een interieur! En 200 pk is mooi, maar met een Savalli kuur hebben we daar 280 pk van gemaakt. We hebben er vijf jaar met heel veel plezier in gereden en binnen een dag was ik om: nooit meer terug naar handgeschakeld. Alleen in de bergen heb ik zelf nog wel het pookje bediend. Anticiperen op bochten deed de automaat niet.
Elektrisch rijden
Na vijf jaar moest de Giulia worden ingeleverd. Eigenlijk hadden we prima weer vijf jaar met een Giulia verder gekunt, prima auto, maarrr …, ik houd van het gaspedaal diep indrukken, vooral op de Autobahn. Dat betekende dus ook flink betalen, de Guilia was niet zuinig. Bovendien, ondanks dat ik van sportieve auto’s houd, wil ik mijn kop niet in het zand steken. Oneindig CO2 uitstoten kan natuurlijk niet meer, je kunt natuurlijk proberen de wetenschap ten twijfel te trekken, of iets mompelen dat ze het maar in China moeten oplossen. Het is mij nog niet gelukt om rationeel denken uit te schakelen. Bovendien zijn er ook nog andere redenen te bedenken. Ja, ik houd van snelheid, maar of er benzine, diesel, of iets anders gebruikt wordt, het zal me eigenlijk worst wezen. En een van de zwakke punten van de Giulia was juist de motor: hij was snel zat, maar het was alsnog een 4-cylinder turbo, dus dat geweldige geluid was er niet. En de versnelling was nooit continue. In de bergen is het leuk om met versnellingen te spelen, maar als ik bijvoorbeeld op de snelweg reed, met wind tegen, en iemand probeerde je rechts in te halen (er is een afstand die je wetmatig moet houden en ik houd niet van ongecalculeerd risico, dus niet bij iedereen een halve meter afstand houden), dan trapte ik het gaspedaal in. Gevolg: de automaat schakelt een paar versnellingen terug, de turbo gaat opspoelen, motor schiet in de toerenbegrenzer, automaat moet weer opschakelen. Sommige mensen noemen het beleving, of erger, emotie, ik noem het frustratie. Zelfde verhaal met een stoplichtsprint: een sprintje verliezen is tot daaraantoe, tenzij je met een loeiende motor achterblijft, dan blijkt dat je alles hebt gegeven. En ja, sportief rijden is niet goed voor het milieu, maar elektrisch is het dan nog altijd veel beter dan met benzine en bovendien win je een deel van de energie weer terug.
Aankoopproces
Ik ben begin 2022 begonnen met het zoeken van een opvolger. Ik had een voorkeur voor volledig elektrisch, maar: we gaan twee keer per jaar op vakantie naar Zuid-Frankrijk, Noord-Spanje, Italië, Duitsland of Kroatië. En met 120 over de Autobahn rijden met angst om de volgende oplaadpaal te halen, echt niet! Maar de keuze in plug-in hybride was niet reuze. We hebben een proefrit gemaakt met een Mercedes C 300E. Prachtige auto van buiten en van binnen. Het interieur zag er geweldig uit, maar als je iets verder ging kijken dan de pracht en praal, kwam ik toch materialen tegen die echt helemaal niet thuis horen in een auto die “premium” wil zijn. En een Mercedes maakt hebberig, dus ga je met de optielijsten aan de slag. En dan wordt het duur. En hij was misschien comfortabel, maar toch niet zo comfortabel als de Giulia. En toen begon de oorlog in Oekraïne en vlogen de benzineprijzen de lucht in. Nog een reden om van fossiele brandstoffen af te willen: ik hoef geen subsidie om foute regimes te spekken.
Dan maar volledig elektrisch. Een shortlist van drie auto’s:
De Kia EV6. Een proefrit gemaakt. Hij rijdt best wel ok. Maar ik heb helemaal niets met hoge auto’s, het uiterlijk is discutabel, onderscheidend maar niet op een manier die me aanspreekt. En ik ga echt niet overal kijken of het interieur wel premium genoeg is, maar soms had ik het idee dat stukken gerecyclede balpen tegenkwam.
BMW i4: een raar design, maar als je lang genoeg kijkt, is het wel onderscheidend, misschien zelfs mooi. Dus een mail naar de dealer voor een proefrit. Na veel vertraging een reactie, mail van mij terug, geen reactie meer. Ik snap Freude am Fahren maar ik heb geen warme gevoelens bij het merk BMW, tenzij de dealer me over de streep weet te trekken. Missie mislukt voor de dealer. Daarbij, veel duurder en veel minder vermogen dan kandidaat nummer drie…
De Tesla Model 3 Long Range. Elon Musk is een gestoorde vent, een Tesla zie je overal en het interieur is nogal kaal. Hier op de site van Autoweek wel heel veel positieve reacties. Dus toch maar een proefrit gemaakt. Wat blijkt: de auto is razendsnel, het interieur is kaal, zeker, maar alles voelt solide aan en hoewel niet premium, doet het ook nergens goedkoop aan. Alles is met het scherm te doen maar het is wel wennen. Goed, zo verliefd als op de Giulia was ik niet, maar rationeel is er niets op de auto aan te merken, en het voelt wel als een sprong voorwaarts in de tijd. Dus in maart de handtekening gezet voor de private lease en de auto eind december 2022 opgehaald in Tilburg. Omdat Tesla per januari een prijsverlaging doorvoerde, hebben we ter compensatie 10.000 kilometer gratis superchargen gekregen!
De reacties
Sommige mensen vonden dat ik goed bezig was, andere mensen probeerden snel het gesprek op iets anders te brengen. Ze zien wel in dat we een keer de sprong moeten wagen, maar waren er nog niet klaar voor. En dan is er nog een clubje conservatieve mensen. Hier vertellen dat je elektrisch bent gaan rijden, is zoiets als tijdens een live-uitzending van Vandaag Inside in vrouwenkleding vertellen dat vlees eten niet goed is voor de planeet en dat zwarte piet een make-over zou kunnen gebruiken. Ach ja, zul je zeggen, we hebben hier dan uiteraard te maken met de echte puristen, mensen met lage, achterwiel aangedreven coupés met een ongeblazen zes in lijn, V8, of wellicht een V12, die in een ruk doorrijden naar Zuid-Spanje, Portugal of Griekenland. Nou, op eentje na, heeft niemand achterwielaandrijving, het gemiddelde aantal cylinders is tussen de drie en vier. Maar ze gaan dan toch wel in één ruk naar hun vakantiebestemming in Zuid-Europa? Ja hoor. En met welk merk? Nou gewoon, in een Boeing or Airbus.
De eerste indrukken
Alles is anders maar alles went.
Positief:
• Het vermogen, het is er altijd en direct en geen onderbreking, heerlijk!
• Spotify gewoon vanaf het scherm bedienen zonder telefoon.
• Een profiel voor jezelf en voor je vrouw, geen gedoe meer met stoelen instellen.
• Een navigatie die ook echt werkt.
• Nooit meer tanken. Niet op terugweg van werk naar huis nog even naar een winderige plek op een verlaten industrieterrein meer dan 100 euro uitgeven. Ook niet op weg naar mijn ouder 120 km verderop in de stress schieten omdat het lampje gaat branden.
• Auto ligt als een blok op de weg.
• Ondanks alle verhalen en hoongelach: er is helemaal niets stuk gegaan. Alleen de internetverbinding hapert soms.
Negatief
• Op een bergweg merk je dat de auto zwaar is. Van overhellen is geen sprake natuurlijk, hij ligt echt als een blok op de weg, maar een lichte auto zou hier meer op zijn plaats zijn.
• Het interieur. Ik begrijp de filosofie. Je kijkt toch alleen maar naar buiten, dan heb je geen toeters en bellen nodig. Maar toch, het blijft knagen.
• Alles via een scherm doen. Het werkt wel maar geef mij maar een enorme rij knoppen.
• De auto is best wel stug geveerd.
• Ik geloof best dat er een goede stereo in zit. Maar als je eenmaal op de snelweg zit, dan overheersen de rijgeluiden. Ik begrijp dat de laatste twee punten zijn verbeterd met de nieuwe Model 3.
• One pedal driving: in de bebouwde kom is het prima, op bergwegen ook, maar soms, en dan vooral bij hogere snelheden, zou ik graag wat meer willen “zeilen”.
• De automatische cruise control. Dit is voor mij nieuw. Geweldig, in bepaalde omstandigheden. De phantom breaking is hier al genoeg besproken. De cruise control pakt niet snel genoeg op als je op de linkerbaan rijdt. Als je niet zelf af en toe ingrijpt, rijd je altijd achteraan het treintje. En ik houd van marges: een van mijn grootste frustraties in het verkeer is mensen die vol gas op een vrachtwagen afrijden en een seconde voor de crash een ruk aan het stuur naar links geven. Maar Tesla is doorgeslagen: als je niet ten minste tientallen meters voor je voorligger naar links gaat, dan krijg je een remingreep.
• Voice commands. Ik kan de laadpoort openen en mijn vrouw bellen. Tenminste, in 3 op de 4 keer wil Tesla een willekeurig bedrijfje gaan bellen. Voor de rest is het mij niet gelukt.
Op vakantie
We zijn ermee naar Italie, Noord Spanje, en op wintersport naar Zuid Duitsland geweest. Inmiddels heb ik er zoveel vertrouwen in dat we in mei naar Kroatië gaan. Voorheen reden we om 4h45 weg om nog net voor zes uur de grens over te zijn, zodat we lekker met minimaal 130 konden doorrijden. Na ongeveer 2,5 uur rijden stoppen, tanken, betalen, instappen, auto parkeren en dan ontbijten. Vervolgens rijdt mijn vrouw twee uur en doen we koffie. Weer twee uur later lunch en weer twee uur later zijn we bij de eerste stop. Tegenwoordig doen we precies hetzelfde, maar dan hoeven we niet meer te tanken. Met dit ritme kun je ook gewoon in Duitsland doen wat je wilt. En ja, daar kun je ook de top even mee aantikken. De accu heeft meer marge dan mijn blaas. Omdat we gratis kunnen superchargen, moeten we de stops bij Tesla inplannen. Dat gaat op zich prima, maar de ene supercharger heeft een betere locatie dan de andere. Een keer zijn we op wintersport vertrokken met -16 en kreeg ik een melding dat ik niet harder dan 160 mocht rijden om de volgende supercharger te halen. Na 2,5 uur flink doorrijden vind ik dat geen probleem.
De enige uitdaging die ik zie: als je ter plekke veel ritjes maakt, en je vakantieadres geen laadpaal heeft, dan mag je hopen dat er in de buurt wat laadpalen zijn.
De voorlopige conclusie is dan ook dat elektrisch rijden uitstekend bevalt en dat Tesla een prima auto heeft neergezet, maar dat het er wel wat minpuntjes zijn. Als ze bij Alfa deze techniek in een Giulia hadden kunnen lepelen, dan wist ik het wel.
Update december 2024
- 46.275 km
Inmiddels zijn we al bijna een jaar verder. Wat is er inmiddels gebeurt? Niet zoveel eigenlijk.
We zijn er in mei mee op vakantie geweest naar Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. Op zich ging dit prima. Qua laden heb ik wel wat opmerkingen: in Oostenrijk stond ons hotel naast een snellader. Deze werkte alleen zonder abonnement, maar wel met credit card. Ook goed, behalve dan dat mijn credit card en bankpas niet werden geaccepteerd. Vreemd en onhandig! In Kroatië staat elektrisch rijden nog in de kinderschoenen. Je kunt qua oplaadpunten nog steeds prima het land door komen, maar de capaciteit bij een snellaadstation is gewoon te weinig: als er maar één of twee palen staan, is dat gewoon onvoldoende. Tesla superchargers hebben vaak een maximum 110 KW, en als er iemand naast je staat, dan moet je dat ook nog eens delen. Dat hebben wij bijvoorbeeld bij Karlovac meegemaakt. Op zich nog niet zo’n ramp, alleen wel als het eettentje vol zit met rokers en je zelf niet rookt. Verder hebben we in Kroatië ook nog gratis laadpalen gevonden, jawel! Verder hebben we ook de mooiste supercharger van Europa ontdekt: in Senj, direct aan de Middelandse zee. Hier nog even met een Deen gesproken die met zijn Model S naar Albanië ging!
In Slovenië bleek er een spijker in een band te zitten. Die hebben we er uit laten halen bij de plaatselijke Alpina (schitterende auto’s!) garage.
Verder hebben we eigenlijk nergens problemen gehad, alleen als je in Duitsland echt lange stukken op hoge snelheid kunt rijden (en dat gebeurt steeds minder vanwege drukte, werkzaamheden en snelheidslimieten), dan moet je al binnen twee uur laden, dat is dan wel jammer. Nou ja, dat is ook wel een luxeprobleem.
In september zijn we met de Tesla naar Noorwegen gegaan. Dat ging ook prima, maar laadinfrastructuur direct aan de snelweg in Duitsland en Denemarken laat te wensen over, dus vrijwel alleen gebruik gemaakt van Tesla superchargers.
In Noorwegen (schitterend land, behoorlijk duur) ging het ook prima, maar omdat het dunbevolkt is, zit er soms toch veel afstand tussen laadstations. We menen zelfs een kleine laadfile (twee wachtende auto’s) te hebben geconstateerd!
Ik heb mijn mening niet echt bijgesteld, dus de volgende plus- en minpunten blijven staan:
• Elektrisch rijden is geweldig en in 95% van de gevallen beter dan ICE, alleen als je in Duitsland flink kunt doorrijden of als je vakantie-adres geen laadpunt heeft, dan moet je improviseren.
• Ondanks alle verhalen, is er helemaal niets stuk gegaan aan de Tesla, en alles voelt ook degelijk aan.
• Het exterieur is ok, het interieur is mij echt wel te rechttoe rechtaan.
• Vering is behoorlijk stug (opgelost met de 2023 update).
• Bij rijden boven de 80 km/h is er veel geluid in het interieur (opgelost met de 2023 update).
• Navigatie werkt 99% van de tijd geweldig, maar soms zit hij er toch wel eens naast.
• Alles via een scherm bedienen is toch niet altijd handig.
• Ik heb toch echt wel een probleem met de CEO…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.