Tesla Model 3 Long Range AWD (2021) #7

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze auto

Sinds een dik jaar rijd ik een Tesla Model 3 Long Range. Dit is een lease-auto die ik vrijwel alleen zakelijk gebruik.
De keuze om voor een elektrische auto te kiezen was voornamelijk tweeledig: gevoed door enkele elektrische rijervaringen (met Tesla en Mini) en alles wat ik gelezen en bekeken had was ik erg nieuwsgierig naar elektrisch rijden. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat elektrisch rijden minder milieubelastend is dan een benzine of diesel auto. Er was verder geen financiële reden, want ik rijd de lease-auto zoals gezegd vrijwel alleen zakelijk en betaal dus geen bijtelling ongeacht keuze elektrisch/benzine/diesel.

De auto zou voornamelijk voor lange ritten gebruikt gaan worden. En met lange ritten bedoel ik 250km enkele reis, maar ook zakelijke reizen naar het buitenland. Een grote actieradius was dus belangrijk. En vanwege de buitenland tripjes een goede laadinfrastructuur ook. En dan komt Tesla al snel om de hoek kijken. Zeker een auto als de Model 3 Long range die ook in de praktijk als efficient bekend staat was direct een grote kanshebber. Na een proefrit was ik voldoende overtuigd om hiervoor te gaan. Na ca 3 maanden levertijd kon ik de auto ophalen.

Ervaringen

  • 17.000 km

Voor de volledigheid: "mijn" Model 3 is de opgefriste Long Range AWD versie met het aangepaste interieur, stuurverwarming, warmtepomp, elektrische achterklep, gelaagde zijruiten, zwarte raamomlijsting en de Panasonic batterij met een bruto capaciteit van 82kWh en een WLTP opgave van 614km.

Doordat ik veel thuis werk staan er inmiddels slechts een kleine 17.000 km op de teller. Tot nu toe bevalt de auto prima. Is hij perfect? Nee, zeker niet. Maar onder aan de streep ben ik zeker tevreden met mijn keuze.

Afwerking & interieur:
Hier is al veel over gepraat op internet en daar buiten. Los van de styling, voor mijn Tesla geldt dat het interieur op zich netjes is afgewerkt: geen grote of ongelijke naden en het materiaalgebruik is prima. Het stuur ziet er wel wat plastiekerig uit, maar voelt desondanks goed. Wat wel erg kaal en basic oogt is de interieurverlichting: er is een optie in het menu om de zogenaamde ambiance verlichting in te schakelen. Dit stelt echter niets voor: het zijn enkele simpele lampjes in de deurvakken. In de avond/nacht is er zeker geen sprake van een sfeervol verlicht interieur. Jammer. Ook is de afwerking van de kofferbak hooguit redelijk te noemen: deze ziet er wat goedkoop uit met een soort van losse bekledingsflappen aan de zijkanten.
Het plaatwerk aan de buitenkant is hier en daar ook wat minder mooi op elkaar aangesloten. Dat kan wel wat beter.


Rijcomfort:
De stoelen bieden voldoende steun en zitten ook tijdens lange ritten goed. Tijdens echt heet weer zijn ze iets zweterig. De AC houdt het interieur prima op temperatuur in zowel de winter als de zomer. De stoel- en stuurverwarming werken snel.
Het rijden met de Model 3 gaat heel gemakkelijk en vloeiend en met voornamelijk 1 pedaal. Het rempedaal gebruik ik zelden: met het gaspedaal kun je gemakkelijk doseren in welke mate je wilt versnellen of vertragen tot stilstand als het moet. Ook de overgang na het uitzetten van de cruise control kan naadloos opgevangen worden met het gaspedaal. Het zogenaamde one-pedal-driving hoeft dus zeker niet onaangenaam te zijn voor jezelf of passagiers en vind ik erg fijn! De wegligging van de auto is prima en is met de 18-inch wielen naar mijn smaak ook zeker niet hard geveerd. Pas op hogere snelheden (160km/h en meer) begint het allemaal iets minder vertrouwenwekkend aan te voelen al betekent dit zeker niet dat het eng wordt.
Wat wennen was, is het kleine stuur en de heel directe besturing. In het begin voelde het daardoor op de snelweg wat onrustig. Nu ben ik er aan gewend en valt het niet meer op c.q. heb ik er mee om leren gaan. Feit blijft dat de besturing van mij wel wat minder direct had gemogen.
De geluidsisolatie scoort wat mij betreft redelijk voor deze klasse. Met name in tunnels (reflectie van de wanden) en op hogere (Duitse) snelheden komen de omgevingsgeluiden en rijwind wat meer binnen dan ik gewend ben.

Ruimte:
Voor mij meer dan voldoende. Ja, de kofferbak is onhandig qua toegang maar omdat ik deze auto vrijwel alleen zakelijk gebruik is dat geen probleem. De kofferbak is ruim en er zit nog een groot vak onder de vloer. Ook de frunk is goed bruikbaar en daar past behoorlijk wat in als het zou moeten. Ik gebruik deze voornamelijk voor de laadkabels zodat deze gemakkelijk te pakken zijn zonder dat andere bagage in de weg ligt.

Prestaties & efficiëntie:
Deze zijn in 1 woord top! De LR is simpelweg erg snel en natuurlijk ook soepel bij een inhaalactie. Ook op de Duitse autobahn staat hij zijn mannetje en zijn snelheden van boven de 180km/h prima mogelijk (de top ligt ergens rond de 230km/h maar dat heb ik nog niet geprobeerd). Daarbij is het dan wel jammer dat de autopilot/adaptieve cruis control niet hoger ingesteld kan worden dan 150km/h. Al is dat best hoog genoeg omdat er in mijn beleving maar weinig momenten meer zijn dat je lang achter elkaar snel kan rijden.
Over de efficiëntie niets dan lof: tijdens de langere ritten in Nederland met snelheden van rond de 100km/h is het verbruik in de zomer meestal rond de 140Wh/km (oftewel 14kWh/100km). Tijdens koud en nat winterweer ligt dat iets hoger: rond de 155Wh/km. Ook tijdens de reizen naar b.v. Zwitserland is het gemiddelde verbruik erg netjes: ik kom meestal niet boven de 180Wh/km. En dan rijd ik overal de toegestane maximum snelheid en op onbeperkte stukken waar het kan rond de 150km/h.
Het snelladen tijdens de buitenlandreizen doe ik bij de Tesla SuperChargers (SuC). Dan werkt vrijwel altijd goed en snel: parkeren, stekker inpluggen en ca 5 seconde later is de handshake gebeurt en begint het laden. Geen pasje nodig: de rekening gaat automatisch naar de leasemaatschappij (die het ongetwijfeld weer doorstuurd naar de werkgever). De maximale laadsnelheid is ca 250kW bij een V3 Supercharger en dat haalt de auto ook. Al is het niet lang en alleen bij wat lagere batterijstand (SoC). Meestal laad ik op de buitenlandreizen om de ca 2,5 uur en dan rond de 25 minuten. Dat is wat mij betreft een prima pauzetijd als je alleen reist en bevalt goed.

Bediening inclusief multimedia:
Hier heb ik gemengde gevoelens over. Laat ik beginnen met het positieve: het navigatiegedeelte in zijn algemeenheid is goed voor elkaar met natuurlijk de grote kaart en duidelijke aanwijzingen. Routeberekeningen gaan ook snel en de laadplanning bij lange (buitenland) reizen is super handig: voer de eindbestemming in op b.v. 900km afstand, en de auto plant de laadstops automatisch waarbij je ook de verwachte aankomst SoC ziet. Een paar keer heb ik gehad dat de auto me al wel heel vroeg / met een hoge SoC van 40% naar een SuC stuurde. Onnodig, want ik kon nog gemakkelijk naar de volgende SuC die 100km verderop was. Bij het negeren van die laadstop bleef de auto me terug sturen. Vreemd, want na het opnieuw inprogrammeren van de eindbestemming pakt hij dan wel de volgende lader. Misschien is dit erg vroeg plannen van de laadstops een softwareissue geweest, want de laatste tijd heb ik het niet meer gehad.
Ander puntje van kritiek: ik lees vaak dat men het navigatiesysteem van Tesla erg snel vind bij het verplaatsen van de kaart e.d. Nou, dat is bij mij niet het geval: dit is traag en soms bijna onbruikbaar waarbij er geen data maar een soort van witte vakken getoond wordt. Soms is het zo traag dat de kaart al weer terug geschoven is naar de huidige positie voordat de kaartdata bijgewerkt is.
Bij grensovergangen duurt het soms ook erg lang (10 minuten) voordat de auto weer ontvangst heeft. Dat is onhandig want dan is er geen verkeersinfo en ook geen TuneIn radio beschikbaar. Mooi bruggetje naar het audiosysteem van de Model 3: deze is OK, maar verwacht geen hifi. De akoestiek van de auto is door het grote glazen dak ook niet top: het klinkt wat hol wat de geluidsweergave ook niet positief beïnvloed. Ik ben overigens wel erg blij met TuneIn. Ik vind het heerlijk om tijdens de buitenlandreizen naar de Nederlandse radio te kunnen luisteren.

Mijn auto is niet voorzien van de optionele Full Self Driving of de Enhanced Autopilot. Hierdoor is de speedlimit info beperkt tot wat het navigatiesysteem weet of denkt te weten. Borden worden dus niet gelezen waardoor bij b.v. wegwerkzaamheden de aangepaste snelheid niet getoond wordt in het scherm. Jammer.
Ander kritiekpunt: de bediening is door de vrijwel afwezigheid van knoppen niet altijd even handig. Dat de snelheid alleen iets rechts van je staat ben ik inmiddels aan gewend maar is toch niet ideaal. Ik zou graag een Head Up display willen hebben.
Voor vrijwel alles moet je in het scherm zijn of het via (prima werkende) spraakcommando's bedienen. Simpele dingen zoals het gemiddelde verbruik kun je niet standaard zien. Voor het anders instellen van b.v. de ruitenwissers (de auto stand werkt matig of is op zijn best wisselend) is geen stengel die je een positie omhoog of omlaag zet maar een knop aan de linker stengel en vervolgens een menu in het scherm waarin je de aanpassing moet doen.
Slechts een paar voorbeelden. Het went allemaal best hoor, maar fysieke knoppen voor wat basisfuncties blijven toch handiger.

Over de cruise control: dat is eigenlijk het onderdeel wat me het minst bevalt (en zelfs regelmatig irriteert) aan de Model 3. Een korte opsomming van irritaties:
- Er is geen resume functie naar de laatst ingestelde snelheid
- Regelmatig phantom breaks op smallere wegen of soms bij flinke schaduwen met zonnig weer (soms inclusief paniekerige geluiden). Met andere auto's heb ik dit veel minder.
- Snelheid die soms automatisch aangepast wordt. Dit gebeurt in snelwegbochten, maar ook op rechte stukken waarbij de auto denkt dat er een andere maximum snelheid geldt. Het is niet alleen dat de auto dan soms langzamer gaat rijden, hij gaat soms ook juist sneller rijden dan ingesteld was. Zelfs al een keer gehad op een plek waar 2 snelwegen bij elkaar kwamen en het dus druk was en de auto ineens besloot dat je hier wel harder kon rijden . Wat overigens helemaal niet mocht maar dus ook niet verstandig was. Erg vervelend en dit is niet uit te schakelen behalve dan dat je het op dat moment overruled.
- Bij wisselen van rijstrook moet autosteer telkens weer aangezet worden. Hierdoor gebruik ik dat bijna nooit en rijd ik meestal alleen op de adaptieve CC.

Toch ook nog een positief punt van de Autopilot: de autosteer functie werkt qua sturen prima en zonder geslinger e.d. Dat heb ik in nog geen andere auto zo goed gehad.

Geen moderne auto zonder app. En de Tesla app werkt zoals je mag verwachten snel en stabiel. Hij biedt ook veel mogelijkheden zoals voorwarmen/koelen/ventileren, laadlimiet en -schema inprogrammeren, navigatiebestemming versturen etc.

Sinds de tijd (zo'n 16 maanden) dat ik de Model 3 rijd heeft hij nog geen onderhoud nodig gehad. En afgezien van zomer-/winterbanden wissels is hij ook niet bij een Service Center o.i.d. geweest voor problemen of anderen zaken. De betrouwbaarheid is to nu toe dus prima!

Al met al dus een mix van positieve en negatieve punten aan de Model 3. Maar samengevat ben ik tot nu toe blij met de auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.