Tesla Model 3 Long Range AWD (2021) #5

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst60.320 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla model 3 LR 2021

  • 9.650 km

Na in Augustus een review gelezen te hebben uit Italië van een M3 LR met de verschillen tussen Italië en Nederland heb ik intussen mijn Mercedes GLC ingewisseld voor een M3 LR en heb ik besloten om een review te schrijven want ook hier in Spanje zijn de verschillen groot ten opzichte van Nederland, zowel in prijs als beleving.

Ik heb jaren Mercedes gereden maar door de slechte dealer ervaringen heb ik besloten iets anders te kopen.

Ik had in Februari 2021 al eens een proefrit gemaakt in een M3 en was aangenaam verrast.
Nadeel was op dat moment dat Tesla nog geen vestiging in Malaga had en je voor service nog naar Madrid moest.
Ander punt was dat ik eigenlijk een MY wilde omdat die iets hoger en handiger is maar die was er nog niet.

In September was er inmiddels een Tesla vestiging in Malaga geopend en stond daar ook de MY in de showroom. Direct een proefrit geboekt en een middag rondgereden en getest.
Wederom een uitstekende ervaring.

Uiteindelijk een M3 LR besteld omdat de MY 20.000 € duurder was en minder range heeft.
De M3 LR valt nog in de subsidie regeling en koste uiteindelijk 48.400 €.

Tesla is de enige die in Spanje een goed netwerk heeft met snel laders, bijvoorbeeld Ionity heeft 4 snel laad punten in heel Spanje. Vandaar dat je hier hoofdzakelijk Tesla´s ziet als elektrische auto.

Het bestellen was ervaring op zich, donderdag de auto online besteld en de benodigde papieren voor registratie opgestuurd en maandag kreeg ik een whatsapp met een foto dat mijn auto in Malaga was en of ik hem de volgende dag wilde ophalen of de donderdag erop.
Het werd donderdag.
Bij Tesla aangekomen werden alle ( 5 ) kopers naar een instructie ruimte gebracht en kregen wij uitgebreide instructie hoe alles werkt, telefoon gekoppeld, enz. Daarna naar de ruimte waar de af te leveren auto´s gepoetst en wel aan de lader stonden.

Iedereen kreeg uitgebreid de mogelijkheid om alles te controleren, vragen te stellen en de auto in te stellen op de persoonlijke voorkeuren, daarna tekenen voor ontvangst en rijden maar.

Inmiddels heb ik bijna 10.000 km gereden ( ongeveer 200 km per dag ) en ik moet zeggen voor mij geen diesel meer.
Als ik s´morgens op de zaak kom de stekker erin en iedere dag een volle accu, vroeger stond ik iedere 4 dagen aan de pomp.
Ook het verbruik is uitstekend, gemiddeld 15kw/100 km inclusief tolweg en bergen.
Op de tolweg gebruik ik vaak de autopilot, handen los aan het stuur en de auto doet de rest.
Verbruik bij lage temperaturen weet ik niet want het is nog niet onder de 10 graden geweest.

Wij laden op de zaak voor een prijs van 14,4 cent per KW dus ik ben per dag ongeveer 4,30 €
Kwijt en dat was met de GLC ongeveer 12,00 €. Dat scheelt enorm.

Vanwege de felle zon hier heb ik wel het dak en ramen laten tinten met keramische folie waardoor de temperatuur in de auto nu beduidend lager is. De auto ziet er ook mooier uit zo.

De afwerking is goed en wegligging is prima, ik heb vele klachten gehoord over het onderstel maar mij bevalt hei uitstekend, je kunt snoeihard door de bocht en waar de GLC door zijn voor vering zakte vliegt de M3 over de drempels heen. Ook het one pedal drive is heerlijk in de bergen, je hoeft haast niet te remmen en het levert behoorlijk wat gratis stroom op.

Wat ook een verademing is is dat door de updates de auto steeds beter wordt. Bij de GLC was alles na 2 jaar al hopeloos verouderd, zeker het audiosysteem en navigatie.

Ook het minimalistische interieur bevalt verrassend goed, geen kermis meer in de auto, de ambient verlichting mis ik echt niet en een muziek installatie die het gewoon foutloos doet, Spotify enz.

De verzekering is wel een punt van aandacht. Vanwege het hoge gewicht en het vele vermogen kost de verzekering hier bijna 2x zoveel als mijn GLC maar bij navraag bleek dat Tesla een deal heeft met Reale met een vaste prijs van 630 € allrisk voor Tesla´s tot 80.000 €.

6 maanden verder

  • 21.000 km

Na 6 maanden en 21.000 km onder de wielen bevalt de M3 LR uitstekend en zijn er maar 2 storingen geweest. De eerste was bij 12.000 km en betrof een krakende voor vering en een tikkend geluid bij een bocht naar rechts. Via de app een afspraak ingepland en met 2 dagen kon ik terecht bij het service center in Malaga. Na 2 uurtjes wachten was het euvel verholpen.

De tweede storing was een los contact in de laadpoort waardoor deze soms niet herkend werd. Ook dit was snel verholpen door een nieuwe laadpoort te plaatsen, het is heel prettig dat na reparatie je de auto weer opgeladen terug krijgt.

Het verbruik is de hele winter vrij constant geweest rond de 15Kw/ 100 km. Dit komt neer op 3 cent de km met een stroomprijs die inmiddels gestegen is tot 18 cent per KW.
Nu is de buiten temperatuur niet onder de 9 graden geweest maar ik verwacht in de zomer met 30 tot 35 graden dat dit hetzelfde blijft want
de airco staat immers altijd aan.

Wordt vervolgd bij 40.000 km

30,000 km

  • 30.415 km

Het is nu hartje zomer met temperaturen tot 35 graden maar het verbruik blijft ongeveer gelijk aan het gebruik in de winter. Soms haal ik 14,5 kw/100 km maar niet vaak.
De laatste 9000 km geen storingen gehad.
Ben wel blij dat ik met keramische folie het dak heb laten tinten, heb geen warm hoofd meer.
Het is in Spanje ( Andalucia) nu wel mogelijk om bij nieuwe en net gerenoveerde supermarken gratis te laden tijdens het boodschappen doen. Het laden gaat met 4kw per uur maar de rit naar de supermarkt toe is dan toch gratis.

40,000 KM

  • 41.276 km

Deze week de 40.000 KM aangetikt. afgelopen maanden waren probleemloos. Verbruik zit afhankelijk van snelweg of binnenweg tussen de 16 W/km en 12W/km met de airco op 22 graden.

Normaal gesproken gebruik ik de auto voor woon - werkverkeer en wat ritjes in de omgeving van mijn huis.
Nu we van de zomer wat tripjes binnen Spanje gedaan hebben is het duidelijk dat dit land nog niet toe is aan elektrische auto's. Van Marbella naar Toledo is 570 km maar aangezien je in de meeste hotels in Toledo niet kunt laden ( ons hotel was nb. een Staats hotel) en ook in de directe omgeving van Toledo staan haast geen snelladers, houd dat in dat je op de heenweg 2x naar de supercharger moet om voldoende stroom te hebben om op de terugweg de supercharger weer te halen om zoveel te laden dat je weer thuis komt. De heenweg duurt zo dus 50 minuten langer en de terugweg 30 minuten langer dan met een benzine auto.
Hetzelfde met de rit Marbella naar Sevilla, In Sevilla heb je nog stroom om thuis te komen maar dan kun je de volgende ochtend niet meer naar werk in Malaga. Dus in Sevilla eerst naar de supercharger voor 15 minuten en dan naar huis.

Ik heb toen voor Tesla gekozen omdat dit de enige is met een goed netwerk van snelladers. Met andere merken ben je echt het haasje in Spanje.

Over de auto niets te klagen, deze is echt perfect voor waar ik hem voor gebruik maar de binnenlandse reizen gaan in het vervolg weer met de Benz.

Verkocht

  • 46.542 km

Verkocht. Ik had al een tijd interesse in de model Y RWD en kreeg een goed bod van Tesla op mijn model 3 dus een proefrit gemaakt in een model Y van de serie 2023 met de gemodificeerde ophanging, 20" wielen en de 60Kw accu.
De vering is echt verbeterd, de zitting van de achterbank 3 cm verlengd en de hoedenplank aangepast.
In totaal 86 km gereden waarvan 50% provinciale weg en 50% tolweg en het totaal verbruik kwam op 141 W/km, gelijk aan mijn model 3 LR. Aangezien ik 180 km per dag rijd en besloten heb de auto alleen voor zakelijk gebruik te houden is het bereik ruim voldoende. Auto is met één motor ook snel genoeg dus de keus was snel gemaakt. Er zit op deze uitvoering nog 4000 € subsidie dus voor 6500 € rijden we in Januari weer nieuw.

Tesla als onbetrouwbare partner

  • 48.430 km

Toch niet verkocht.
Ik had in December een online taxatie gekregen voor mijn Model 3 van 43.300 € en dus naar aanleiding hiervan begin December de Model Y RWD besteld. Tijdens het bestel proces moet je een aantal foto's uploaden en krijg ja na 1 of 2 dagen de definitieve bevestiging.
Om kort te zijn kwam deze uiteindelijke bevestiging gisteren één maand later en was mijn model 3 nog maar 40.029 € waard, een verschil van meer dan 3200 €.
De button om het aanbod niet te accepteren bestaat niet dus ik heb de koop per e-mail geannuleerd en de aanbetaling terug geeist.
Van Tesla geen enkele reactie dus op naar Tesla Malaga waar de verkoper mij vertelde dat ik al zijn 5e klant was die dit was overkomen, volgens hem zijn er klanten die tot 8000 € minder krijgen als opgegeven. Volgens hem heeft het trade in departement de inkoop prijzen verlaagd op Europees niveau en heeft Tesla Malaga er geen enkele invloed op.
De verkoper heeft de annulering wel mondeling bevestigd maar nog niet schriftelijk.
Ondertussen blijven de mails en SMSjes binnenkomen om vooral de koop af te ronden en de Model Y op te halen, gelukkig staat hij nog niet op naam geregistreerd.

Dus wees gewaarschuwd om bij Tesla een auto in te ruilen. Waarschijnlijk komt er binnenkort een prijsverlaging in Europa voor de model 3 en Y en sorteren ze daar vast op voor om niet met te dure tweedehands auto's te zitten.

Voorlopig crossen we nog maar een jaartje door met de model 3 maar of de volgende auto ook een Tesla wordt ? Denk het niet.

50,000 km

  • 50.230 km

De eerste 50.000 km zitten erop en de auto gaat door naar mijn colega.
Problemen gehad ? Geen echte problemen, op een defecte laadpoort en krakende wielophanging na. Dit is onder garantie verholpen en was al direct in het begin.
Verbruik is gemiddeld 14,3 Kw per 100 km over 50.000 km en het verbruik tussen zomer en winter is te verwaarlozen. Nu staat de auto wel in de garage zodat hij nooit echt kouds in de winter.
Banden kunnen denk ik nog mee tot 70.000 km.
Nu heb ik voor 80% provinciale weg en snelweg gereden en weinig in de steden. Mijn colega die nu met de Model 3 gaat rijden rijdt meer stad kilometers dus ik ben benieuwd naar zijn verbruik, en ook is het een uitdaging omdat hij van snelladers en publieke laders afhankelijk is aangezien hij thuis niet kan laden.

Al met al is de Model 3 een prima auto met lage gebruikt kosten.
Zelf ga ik vanaf volgende week met de Model Y rijden.

Model Y is geleverd

  • 128 km

Toch wel mooi 2 Teslas voor de deur. De model Y is geleverd en de model 3 is naar mijn collega overgedragen.
Ik zal een aparte review maken voor de model Y als er wat kilometers op staan.

60,000 km

  • 60.320 km

De 60.000 km zijn bereikt zonder problemen of ongemakken. De verbruik kosten zijn nog steeds erg laag mede omdat de stroom prijzen gedaald zijn.
Afgelopen maand heeft mijn collega twee reizen gemaakt waarvan één keer naar Portugal en één keer naar Extremadura. Wat opvalt is het grote verschil in infrastructuur in Portugal, overal superchargers en voldoende lokale laders. Ook richting Extremadura is het goed laden met voldoende superchargers.

Hier in de Costa del Sol is het nog steeds niet op orde, Tussen Malaga en Algeciras geen Superchargers en regelmatig moet ik de auto voor 5 uren in een lokale Mercadona parkeren om de accu op te laden voor 0,25 € per KW. ( dat dan weer wel)
Het is toch belachelijk dat je van de supermarkt afhankelijk bent voor een volle accu, de Gemeente Estepona heeft diverse nieuwe garages met veel laders maar die werken al meer dan 6 maanden niet meer.
Ook hebben veel hotels geen of onvoldoende laders.

Gebruik mijn referral-link om een Tesla-product te kopen en ontvang gratis tegoed dat je kunt inwisselen voor beloningen zoals Supercharging-kilometers, merchandise en accessoires.
/> http://ts.la/bart862155

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.