Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #8

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindrapport - 5 jaar

  • 135.000 km

Dit is een eerlijke review van de wagen waar ik 5 jaar mee gereden heb. Mijn wagen hoort tot een productiereeks die maar 3 maand heeft bestaan. De Tesla Model 3 werd de afgelopen jaren technisch meerdere keren vernieuwd en aangepast, het is perfect mogelijk dat andere Teslarijders een andere ervaring hebben...
Het is ook een redelijk lang verhaal geworden...

Toen ik vijf jaar geleden een nieuwe wagen moest kiezen, wou ik absoluut een elektrisch voertuig. Er was toen , voor mijn budget niet zoveel keuze, ik kon naast deze model 3 ook een Audi e-tron of een Jaguar i-Pace bestellen, maar dat waren SUV's, en daar had ik nu echt geen zin in.

Dus kwam ik uit bij de Model 3 AWD, toen nog een heel stuk duurder als vandaag (63 k€)

We begonnen al onmiddellijk met een valse start die aan de andere kant ook wel goed uitviel: mijn wagen was besteld voor 2 oktober (en ik mocht die ook niet vroeger ophalen), en waren tot 30 september nog 3 wagens volgens mijn configuratie in voorraad, maar die werden door Tesla op 31 september verkocht met fikse kortingen. Ik heb toen nog 6-7 weken moeten wachten op mijn wagen, maar daardoor kon ik wel een geupdate model ontvangen met een beter interieur, zonder pianolak.

De wagen werd afgeleverd in volle coronacrisis, dus zonder enig contact met medewerkers van Tesla, maar die hadden me wel een aantal tutorials doorgestuurd zodat ik perfect wist wat ik moest doen.
Minder: er stonden twee flinke krassen op de kofferklep, maar die zouden later hersteld worden.

Waar ik tevreden over ben
- de prestaties van de wagen zijn zeer goed
- zelfs wanneer je flink op het stroompedaal duwt blijft het verbruik erg laag, ik heb over de leeftijd van de wagen gemiddeld minder dan 145 Wh/km verbruikt.
- range was daardoor voldoende, en zelfs 5 jaar geleden was het supercharger netwerk voldoende uitgebreid om probleemloos verre reizen te maken
- de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur: nergens harde plastiek, er is nu ook amper slijtage in het interieur (op dat stuur na)
- de eerste jaren enkele zeer leuke upgrades van de software gehad
- een uitstekende geluidsisolatie
- het phone as key concept werkt zeer goed, ik heb daar nooit een probleem mee gehad
- ivm andere EV's is deze wagen vrij licht, en hij stuurt als een kart door de bochten en over rontondes
- integratie van de app op de GSM om vanop afstand heel wat zaken te kunnen aanpassen, is nu een standaard bij de meeste merken
- de tesla rangers die je wagen ter plekke komen herstellen, zodat je niet steeds naar een service centrum moet

Waar ik niet tevreden van ben
- geluidsisolatie is zeer slecht, al rijdend viel er van de goede geluidsisolatie niet veel te genieten
- wagen is veel te hard afgeveerd, echt een gebrek aan demping/vering
- het door vele mensen gelauwerde AutoPilot systeem, ook al is het de laatste jaar flink gebeterd, ik heb vier jaar met een auto rondgereden die om de haverklap een phantom brake maakte (onnodige noodrem). Verder past de wagen zonder inspraak snelheden aan, zo is er een uitrit op de snelweg waar mijn wagen steevast naar 60 km/h afremt, en een oprit van een autostrade waar de wagen naar 120 kmh accelereert in een flauwe bocht ook al mag ik daar maar 70 km/h rijden. Autopilot is camera gebaseerd, dus bij slecht weer heb je een auto zonder cruise control, zonder snelheidsindicatie voor je terwijl je stroompedaal van 0 - 216 km/h gaat. De auto kan ook eensklaps beslissen dat er onvoldoende zicht is, terwijl je op de autosnelweg tegen 120 km/h aan 't rijden bent, en dan afremmen naar 40 km/h.
- het achteruitrijlicht is eerder een kaars, je ziet geen hol op de achteruitrijcamera in het donker
- de voorlichten zijn gewoon slecht en onvoldoende, waren een flinke achteruitgang tov de adaptive leds van de F36 die daarvoor reed
- toen ik de wagen bestelde was het maximaal te beladen gewicht 435 kg, toen ik mijn wagen afhaalde was dat 375 kg... Dat wordt voor vijf volwassen al limiet, en met mijn twee grote kinderen (ik ben zelf ook niet de kleinste) worden 4 personen al een issue

Qua betrouwbaarheid is het een mixed bag, ik heb nooit echt stilgestaan, maar ik heb op die 5 jaar wel zes herstellingen moeten laten uitvoeren (garantie)
- 2 keer een camera vervangen (waardoor autopilot niet werkte)
- stuur één keer vervangen omdat de bekleding van dat stuur afbladerde
- steunarmen vervangen
- defecte switch in de laadpaal vervangen waardoor ik niet meer kon snelladen
- stopcontact van de trekhaak vervangen (kortsluiting)

Ook wat de service betreft is het een beetje een onduidelijk verhaal: ik ben twee keer in een Tesla service center geweest, en ben daar goed geholpen. De Tesla rangers die bij mijn thuis langskwamen waren ook behukpzaam.
Maar toen ik in 't Zuiden van Frankrijk een probleem had om snel te laden, lieten ze me daar echt wel stikken. Gelukkig ben ik zonder al te veel problemen terug thuis geraakt.
En er is nog eens een probleem geweest bij de eerste technische keuring, maar dat is wat complex om hier uit te leggen

Voor mij is het grootste probleem van Tesla het feit dat de wagens verkocht worden zonder enige specificaties: een Model 3 LR AWD is een EV die in 4.2 s naar 10km/h gaat en 650 km rijdt. Al de rest kan aangepast worden tussen bestelling en levering (ik had dat probleem dus met het laadvermogen). Dat is voor mij voldoende reden om geen Tesla meer te overwegen. Bij andere merken krijg je een zeer gedetailleerd datasheet... Ik heb dus al vrij snel beslist dat dit mijn enige Tesla zou zijn.

Maar het verbruik van deze wagen is echt exceptioneel goed.

corerctie

  • 135.000 km

Correctie in de data van de wagens

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.