Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #7

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met een ex-lease M3

  • 90.000 km

Waarom de (tweedehands) M3?
Ik zocht een zuinige, ruime auto waar ik een groot deel van mijn elektra overschot in kwijt kon. Daarbij heb ik gekeken naar plug-in hybride en volledig elektrisch. Mijn vorige auto was een Prius en gezien de ervaringen daarmee, had de Prius Plug-in Hybrid goede kaarten in handen. Een proefrit daarmee beviel ook heel positief. Echter, ik wilde ook een kleine aanhanger kunnen trekken, en dat was daarmee niet mogelijk. Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk in staat wilde zijn om - op momenten dat er daadwerkelijk energie wordt opgewekt, de auto wilde kunnen laden. Omdat de batterij van een phev veel kleiner is, zul je deze na iedere rit moeten laden om weer elektrisch te kunnen rijden, en aangezien dat lang niet altijd uitkomt, viel deze optie af. Economisch gezien zou het overigens een stuk slimmer zijn geweest om een Ionic o.i.d. te rijden, maar het idee van 'groener' rijden sprak me aan (ook al realiseer ik me dat 'groen' rijden niet bestaat).

Naast de Model 3 heb ik nog flink wat andere opties bekeken, zoals de Kona, Model Y, Model S en de Niro. De Model S vond ik onhandig groot, en de efficiëntie van de overige modellen kon de concurentie met de M3 niet aan. Het kale interieur - zowel gehaat als geliefd - van de M3 was voor mij ook heel aantrekkelijk. Gelukkig heeft dit model nog wel stengels aan het stuur...

Wat me ook aansprak aan de M3 was het update-beleid van Tesla. Ik heb de auto nu ruim een half jaar, maar deze heeft inmiddels al menig functionele- en beveiligingsupdate gehad. Het idee dat er geinnoveerd blijft worden op een vier jaar oude auto, is een prettig idee.

Ik zocht een heel speciek model: een rode Long Range met licht interieur met een trekhaak. De trekhaak moet overigens fabriek-af zijn geplaatst om te mogen trekken, dus after-market was geen optie (dit kun je op de rdw-site checken, er moet een T in het type zitten).
Waarom een rode? Tsja, het zal de midlife-crisis zijn...
Waarom Long Range? Zelden zal ik deze range nodig hebben, maar ik ging uit van: 1) koud weer, 2) batterij-degradatie van ong. 80% en 3) een scenario waarbij je tijdens lange ritten niet wil stoppen omdat je batterij leeg is, maar omdat je moet rusten. Daarnaast was het prijsverschil tussen een Standard Range tweedehands maar klein, dus leek me de LR een verstandige keuze.
Waarom het lichte interieur? Ik houd van veel licht in de auto. Is een licht interieur niet spannend? Ach, de bekleding in de vier jaar oude auto zag er nog uit als nieuw, dus het zal wel meevallen.
Waarom tweedehands? Een nieuwe kan ik niet betalen.

Het is dus een M3LR uit november 2020 geworden met 90K op de teller.

Ik heb verschillende tweedehands M3's proefgereden voordat ik deze kocht. Op die manier krijg je snel in de gaten of er iets 'anders' voelt aan een auto. De eerste proefrit viel eigenlijk wat tegen: een M3 is saai en was op hogere snelheden niet merkbaar of meetbaar stiller dan mijn Prius 3. En dat was nota bene een facelifted M3 uit 2021.

De tweede proefrit beviel al een stuk beter. Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen van een elekrische auto initieel gewoon onrealistisch. Het gebrek aan motorgeluid viel de tweede keer meer op en het bijna onbeperkt kunnen accellereren blijft ook na maanden rijden, nog steeds leuk.

De afgelopen zes maanden is de auto zeer goed bevallen. Er is nog niets mee geweest en de apk verliep vlekkeloos. Het enige waar ik nu tegenaan begin te lopen is het typische gebrek van dit specieke type M3: de voorwielophanging begint te piepen en te kraken. Die zal binnenkort vervangen moeten gaan worden (schijnt iets van 300 euro te kosten). Wat verder wat tegenvalt (maar wat ook al bekend was door het lezen van reviews), is de gebrekkige regensensor (waardeloos). De adaptive cruise control werkt prima, de autopilot-functie is echter maar matig functioneel. Op een snelweg werkt het prima en maakt het het rijden meer rustgevend (het houdt de auto binnen de lijnen), maar op andere wegen grijpt het te vaak in of maakt het teveel fouten.
De bestuurdersherkenning o.b.v. het bluetooth signaal van de telefoon en het daarop aanpassen van de stoel en spiegels is ook erg prettig.
De stoelen zitten - ook bij langere ritten goed. Ze blijven voor iemand van 1,89m aan de korte kant, maar er zijn maar weinig auto's waar dat wel voldoende is. Het centrale scherm - en het ontbreken van een display recht voor je - is iets dat voor mij geen gemis was. Wel is het ontbreken van fysieke knoppen voor m.n. climate control een beperking. Fysieke knoppen voor de ruitenwisser, richtingaanwijzer, cruise control en groot licht zijn wel aanwezig.
De Tesla app is ook het benoemen waard: je kunt er van alles mee, waaronder:
-de auto zichtbaar maken op de kaart, zowel rijdend als in stilstand.
-de verwarming/airco bedienen, ook via een schedule.
-ramen op een kier zetten.
-laden starten/stoppen/schedulen.
-deuren bedienen.
-laadhistorie (waar, kosten, snelheden).

Het idee dat je gedurende een maand of 8 per jaar volledig op je eigen zonnestroom kunt rijden, voelt erg goed. Ik gebruik daarvoor 'evcc', een extra stukje software dat de lader bestuurt, en zo sneller laadt naarmate er meer zonne-energie beschikbaar is. Zolang de salderingsregeling nog actief is, maakt het finanieel natuurlijk niet uit, maar ik probeer er nu al zo efficient mogelijk mee om te gaan.

Na het lezen van oneindig veel reviews over de M3 was de batterij wel zo'n beetje het ding dat het minst spannend was geworden. Een batterij zal de auto eenvoudig overleven. Dat neemt niet weg dat verkeerd laadgedrag de capaciteit sneller zal doen verslechteren. Ex-leasebakken - zoals die van mij - worden vaak tot 100% geladen door de lease-rijders (want:'boeie, niet mijn auto') wat de accu niet ten goede komt. Ik vermoed dat o.b.v. de instelling die ik aantrof in de auto toen ik hem kocht - de vorige eigenaar deze auto altijd voor 95% heeft geladen. Dat is eigenlijk te hoog, want het advies is 80% voor dagelijks gebruik. Toch zie ik daar maar weinig van terug in de range. Het praktische bereik was in de zomer 385 Km bij 80%. Dat is ~475 Km bij 100% lading. Nu bij 10 graden is het 455 Km.

Ik zal deze review over een half jaar verder aanvullen met de laatste ervaringen.

Mocht je een nieuwe Tesla gaan aanschaffen, dan kun je 500 euro besparen door mijn zgn. referral code te gebruiken. Ik krijg daar ook wat voor terug (750 euro aan Tesla-tegoed), dus we worden er allebei beter van. De code is 10 keer te gebruiken: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.