Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #6

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst109.377 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 109.377 km

Mijn vorige twee auto’s waren allebei een Prius gen 3. Eerst de normale uit 2009, daarna een plug-in uit 2013.

Wat je merkt is dat elektrisch rijden heerlijk is. En elke keer dat ik een huurauto stap, voelt het alsof die dingen langzaam zijn doordat ze dat initiële elektrische zetje missen. Echter Toyota heeft me laten zien dat zij de meest betrouwbare auto’s maken. Dus eigenlijk wilde ik aan de ene kant een RAV4 of Highlander, maar aan de andere kant een BEV. Uiteindelijk bleek dat Tesla Model 3’s massaal te koop komen nu de leasecontracten aflopen. En een model 3 met ongeveer 110.000 km kostte nu 22k terwijl een RAV4 met zo’n kilometerstand eerder 40k kost. Voor dat prijsverschil kan ik dus bijna een reserve Tesla Model 3 kopen.

Anyway, deze Model 3 heb ik dus voor 21750€ gekocht. Van de eerste eigenaar. De auto ziet er van buiten vrij goed uit, en van binnen zeer goed. Alles werkt, en zoals bij alle Tesla’s bomvol omzet opties.

Praktijk range nu bij een graad of 10 is zo’n 300km.

We hebben ook een ID3 en wat opvalt.
-Bij de 2019-2020 model 3 is de windgeruis behoorlijk dat is bij de ID3 echt veel beter!

-Het geluidssysteem is echter zeer goed. Ik reed pas in een S klasse en ik denk dat Tesla dit beter voor elkaar heeft.

-door het enorme panoramadak kan je stoplichten die boven het dak zitten (bekend probleem voor lange mensen) goed zien. Al hoeft dat nu niet omdat je ook dat piepje hebt.

-De software is geweldig goed, een zacht piepje als het stoplicht op groen gaat, dodehoekcamera bij richting aangeven, autopilot, voorverwarmen ‘s ochtends, navigatiesysteem. Alle software zaken zijn echt ordegroottes beter dan bij Volkswagen. En waar het bij Duitse merken allemaal wat rommelinis, bij Toyota juist nogal kaal voelt, heeft Tesla alles zo logisch, overzichtelijk en clean maar toch luxueus vormgegeven.

-De stoel zit voor mij zeer goed, maar had langer gemogen. Ook had de bodem wat lager gemogen, ik zit liever met mijn knieën wat meer zoals op een stoel ipv die lighouding van een sportieve sedan (zoals je ook bij BMW sedans ziet bijvoorbeeld). Maar goed dan moet je een Model Y kopen. Deze klacht is nog groter voor de achterbank overigens.

-Easy entry is een functie die bij het in de P stand zetten van de auto, de stoel en stuur op een voorgeprogrammeerde in/uitstap positie zet. Zo simpel, maar wel super handig. Lastig voor Duitse merken als je voor elektrische stoelen en stuurbediening altijd enorme bedragen vraagt.

-Een irritatiepunt is dat ik soms waarschuwingen krijg als ik te lang naar het infotainmentscherm kijk. Ergens terecht. Aan de andere kant is het wel heel invasief. En omdat daar ook je snelheid op staat en waarschuwingen op komen (waaronder dat je naar de weg moet kijken). Mis ik toch een normaal dashboard of HUD. Het enige dat ik wel moet toegeven, is dat ik die waarschuwingen alleen krijg als ik idd met muziek of Navi bezig ben.

-Teams werkt niet in het infotainment systeem, terwijl dat wel met Apple CarPlay redelijk werkt. Jammer. Zou toch mooi zijn als je ook CarPlay in een Tesla zou kunnen gebruiken.

-Autopilot werkt goed, maar in BMw en Mercedes werkt het net zo goed, of misschien beter. In ieder geval laat tesla het niet toe als je 130 rijdt waar je auto denkt dat je 100 mag op autopilot. Dit is irritant als er aan het einde van wegwerkzaamheden geen bordje is die dat eind aankondigt. Bij Mercedes werkt de Distronic Plus ook op 160 km/u waar de auto denkt dat je 100 mag. Daar zit echt ruimte voor verbetering!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.