Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #5

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3 long range met aanhanger

  • 56.000 km

Even een impressie van met de EV + aanhanger naar de Franse Alpen. Niet gesponsord (nog door Tesla, noch door Shell).

Met de Model 3 + aanhanger + motor op-en-neer geweest naar Flumet (iets boven Albertville). Een kleine 1100 kilometers. Doel was natuurlijk om van daaruit een trip te maken. Elders daarover meer.

Dit kan overkomen als een heel negatief verhaal, maar het legt eigenlijk niet meer dan de huidige grenzen (voor mij) van de EV's bloot.

Het positieve:

Heerlijke stille reisauto.
Goede zetels (voor mij).
Altijd power. Heerlijk in heuvels en bergen en bij even inhalen.
Prima veiligheidssystemen en perfecte adaptive cc.
Goede route planner: keurig van Supercharger naar Supercharger zonder range anxiety. Soms zelf wat te conservatief.
Superchargers zijn foolproof: stekker erin en klaar.
Wachtend kijken naar Netflix (of wat dan ook) op een lekker groot scherm.
Prima audio installatie.
Altijd plek bij de Supercharger, hoewel het zondag wel druk kon zijn.

Het negatieve:

De aanhanger + motor verkloten vorstelijk de mooie stroomlijn.
Bij mij ging het gemiddelde verbruik van 160Wh/km (= ongeveer 440km range bij meestal overdag Nederland, dus 100km/u) naar 255Wh/km (bij gemiddeld 110km/u). Dat was wel even slikken. In plaats van 2,5x laden (dus 3x) wordt het 4x (dus 5x en waarschijnlijk 6x) laden.

Superchargers buiten Nederland: Wij zijn verwend met veel en grote laadstations. Altijd 150KW en ook best vaak 250KW. Als ik eens laad bij een supercharger is de Model 3 meestal met 30 minuten weer "vol". In D/F/CH is het bijna altijd 150KW en was ik bijna altijd minimaal 50 minuten kwijt.
Vaak ook "maar" 8 tot 12 laadstations.

Die 2 zaken gecombineerd kosten nogal veel extra tijd. In plaats van 3x 40min (NL standaard) wordt dat 5x (of 6x) 55min.

Locaties van de Supercharge stations.

In Nederland zijn deze meestal wel te vinden bij Van Der Valk of op een redelijk "gecontroleerde" omgeving. Buiten Nederland kun je zomaar 2,3 4 of 5 kilometer weg van de snelweg moeten. regelmatig in the middle of nowhere of op een sketchy industrieterrein. In Duitsland had ik er eentje die gewoon in een weiland geploft was. Lijkt me niks om daar in het holst van de nacht in je eentje even een uur te tanken. Bij een andere in Duitsland liep de inrit van de McDrive voor de laadplaatsen langs. Door de drukte kon je er niet bij of niet in of lastig er weer uit.
Bij eentje in Zwitserland liet de navi van de Tesla mij een ondergronds parkeergarage inrijden (wat inderdaad niet goed was). Een behulpzame kantoormedewerker hielp mij met de juiste route en weer de garage uit te komen.

Ook zijn de voorzieningen karig en dicht na 10 uur (?) 's avonds.

Aanhanger.

Bijna altijd moet de Tesla met z'n kont tegen de laadzuil aanstaan. Laat aan die kont nou net ook de aanhanger zitten. Dat betekent bijna altijd: kijken of je ergens je aanhanger neer kunt zetten, aanhanger afkoppelen en wegzetten, tesla naar de laadpaal, en wanneer klaar alles in omkeerde volgorde overnieuw. Klusje van een minuut per keer (behalve dat de 12V van de Tesla fokking lastig te bereiken is) als je dat ettelijke keren per dag moet doen. Nu was het het droog en een lekkere temperatuur. maar ik zou echt chagrijnig geweest zijn bij regen en kou. En je aanhanger in de smiezen houden natuurlijk. Serieus 2x gasten met veel interesse zien loeren.
In Duitsland had ik 1x dat de opstelling zodanig was dat ik zonder afkoppelen kon laden (geen foto). In België was het zo rustig dat ik dwars voor 3 laadstations kon staan.

Navi systeem

Tesla navi doet niet veel met files wanneer ik dat met mijn TomTom vergelijk. Gedeeltelijk zal dat zijn door de meer rigide routering ivm Supercharger locaties en SoC (lading accu), maar daar is ook nog wel gewoon winst te behalen door betere programmering. Dit is overigens bij de meeste "af fabriek" navi systemen niet veel beter is mijn ervaring.

Feeling old: veel jong grut in de Tesla's. Ik voel me oud. Bij een fossiel als ik past wellicht beter Fossil fuel :)

Ik was in m'n uppie dus niet al teveel gezeur, maar dit zou ik niet meer doen voor een dergelijk trip. Zonder aanhanger wellicht wel. Met met waarschijnlijk niet.

Mijn conclusie op basis van huidige stand van zaken:

Tesla Model 3 zonder aanhanger binnen Nederland: prima.
Tesla Model 3 zonder aanhanger buiten Nederland: goed te doen. Laadtijd = rusttijd.
Tesla Model 3 met aanhanger buiten Nederland: Heel veel extra laden met extra laadtijd en gekloot met je aanhanger.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.