Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Het is geen station maar verder…
- 21.730 km
Zoals ik in een andere review schreef was 2020 het jaar van de grote ruil. Na meer dan tien jaar eigen auto’s gereden te hebben van een leasevergoeding toch de knoop doorgehakt. Xc70 eruit, alfa giulietta eruit. Youngtimer en Tesla erin. Na de proefrit in de standaard echt verrast door de souplesse en stuurbaarheid van de tesla. De uiteindelijk bestelde long range voelde qua rijden niet veel anders. Ja nog sneller weg, vierwiel aandrijving en iets meer opties. Ik heb het vooral gedaan vanwege het groter batterij pakket. Je rijdt immers tussen de 10 en 90% laadcapaciteit en de theoretische afstand is net zo relevant als je tank leeg rijden met een conventionele wagen.
Ik laad de tesla tot 90% volgens de aanwijzing van tesla zelf en laad alleen door als er meer gereden moet worden. Dit is het behoud van je iPhone accu en dus ook die van een electrische auto. De tesla is een beetje de Opel onder de electrische auto’s ondanks de behoorlijke prijs. Niet echt origineel, wel goed. Afgevallen waren de polestar en de Etron. De laatste vind ik mooi maar groot erg zwaar en qua actieradius zo zo. De polestar vind ik de mooiere auto maar was onzeker qua levering. Proefrit lastig etc.
De tesla dus. De liefde moest ook hier wel wat groeien. Ja het is een zeer snelle auto. Maar na een paar keer is daar het boeiende ook vanaf. Voordeel is wel dat men ook weet dat dit een snelle auto is en dat dat mannen met ambitie afschrikt en ik niet de behoefte heb om het snelheidpotentieel constant te etaleren. Het rijden is wat steriel maar wel goed. Straffe vering (moet wel een ton aan accu’s )en mooie directe besturing. Landweggetjes zijn echt leuk om te rijden zeker met het berekoppel van twee elektromotoren.
20 duizend kilometer verder en de veelzijdigheid is mij behoorlijk meegevallen. De auto is ruim en we gebruiken vaker dan verwacht deze auto als gezin. Er kan meer zooi mee dan ik verachtte en de jongens zitten ruim. De meebestelde trekhaak wordt veel gebruikt. Funfact, de afstand van de voorstoelen tot de achterbak is gelijk aan de Saab met de banken plat. De deur die ik moest vervoeren kon dus net zo makkelijk in de tesla als in de Saab.
De updates komen “over the air” en vooralsnog geen enkele storing, fantoom verbruik of welke ellende een electrisch apparaat ten deel kan vallen. Het verbruik ligt in de winter op 190kw en in de zomer rond de 165kw per 100km. Ik houd mij niet in en rijd altijd door en om eerlijk te zeggen let ik er niet op. Dat is wellicht het grootste compliment. Gewoon rijden en niet hoeven ecotruttten.
Door de drie fase paal thuis staat altijd een 400+ km auto voor de deur zodat laden aan de snelweg niet voorkomt. Ideaal is overigens de mogelijkheid om zowel algemeen als bij de supercharger te laden. Daarmee is de dekkendheid in nederland echt volledig. Je kan deze auto prima gebruiken als eerste en of enige auto. We hebben er een Saab 9-5 aero estate als vakantie auto bijgekocht. Laad files is niet mijn definitie van vakantie en de familie C zit nog wel eens afgelegen.
Is er dan nog iets aan kritiek, ja zeker. De “dode” middenstand ontbreekt waardoor de auto op de snelweg wat te snel op kleine correcties reageert. Verder heeft de chef ruitenwissers een slechte dag gehad toen hij ontwerp moest goedkeuren. De sproeier zit in de wisser, prima maar niet zo prima is dat precies de linker hoek van het glas niet gehaald wordt. Echt Kl%$ om met een gore plek in het zichtveld rond te rijden. Verder is het zicht naar achteren nagenoeg 0 en rijden op een camera is niet mijn ding. Het interieur is solide maar niet echt premium.
Kort en goed een uitstekende electrische auto die rijd als een conventionele vierwieler. Als fan van gebruikt rollend goed ben ik zelf vooral benieuwd hoe deze auto’s software matig rijpen en hoe lang je een redelijke actieradius houdt. Qua aandrijftechniek is het vrij simpel, elektromotoren zijn er ook al 100 jaar. Wat komt eerder einde accu of komt er wellicht een moment dat ze niet meer ge-update (kunnen) worden. Dat hoeft geen probleem te zijn (de Saab software is ook knetter off-the grid…) de tijd zal het leren, de eerste gebruiker is in ieder geval erg tevreden.
Er zelf dan maar eentje kopen?
- 45.000 km
Net terug van twee keer op en neer naar de sneeuw met de tesla. De eerste keer een beetje op de gok, met een vriend buiten de echte drukte. Let’s do it. Dat beviel zo goed dat we daarna ook met het gezin inclusief skis op het dak de tocht gemaakt hebben. Verbruik over 2000km met twee personen, zonder dakbagage 202wh/km, met vier personen en skis op het dak 226 wh/km. Temperaturen beide trips tussen 0 en 10 graden, tweede keer wel heel veel regen en wind. Maar wat rijdt dat goed, rustig hulpsystemen foutloos en ontlastend. Alle bagage kon mee, we hebben gewoon doorgereden 130-140 op de autobahn en voldoende over. Het tesla netwerk is fors uitgebreid en zelfs in de voorjaarsvakantie geen laadfiles. Het reizen zelf is overdag niet veel anders, ongeveer een uur meer dan op klassieke wijze. ‘S nachts rijden duurt verhoudingsgewijs wat langer omdat de stops in een diesel of benzine wagen korter zijn met twee bestuurders.
Verdere updates, anders dan dat het een foutloze auto is. Geen storingen of problemen sinds de laaste update. Qua verbruik is deze LR (zonder warmtepomp 184wh/km over totale kilometerstand. Zomerverbruik 168wh/km Winterverbruik ligt op 201 wh/km. Dan zeg ik daarbij dat ik altijd doorrijdt en vaak een fiets achterop draag. Keurige cijfers.
Is er dan niets te verbeteren? De stijlloze ramen zijn leuk sportief maar erg onhandig als ze zijn vastgevroren. De rompvorm is heel efficient maar ik heb liever een station. Het interieur van de eerste serie is qua middentunnel flimsy. Pianolak vind ik persoonlijk bijzonder cheap qua uitstraling. De remmen zijn voor een auto met zoveel vermogen niet echt begroot. Als je hard op een uitrit inrijdt vind ik de koets erg veel onbalans hebben in het remmen als gevolg van matige samenwerking tussen het regeneratief remmen en de remschijven.
Maar anders dan bij mijn eerste deel van de review ben ik inmiddels wel overtuigd van de elektrische toekomst en de heersende plek die tesla nog steeds inneemt. Om die reden hebben we besloten om zelf een nieuwe tesla te kopen. H wisselt van werkgever en gaat flink rijden. Het is een SR+ geworden maar dan wel de facelift met de warmtepomp. Daarover in een volgende review meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?
![Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ TREKHAAK+AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57486523/0-b5f0919ed5c2500176ca0662d464e99b.jpg)
Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ TREKHAAK+AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]
- 2019
- 83.803 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60kWh | Leer | Pano | SOH 87%
- 2019
- 90.049 km
![Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *PANO | AUTO-PILOT | NAPPA-LEATHER | KEYLESS | FULL-LED | MEMORY-PACK | SURROUND-VIEW | DAB | CARPLAY | DIGI-COCKPIT | LANE-ASSIST | COMFORT-SEATS | 20"ALU*](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57485191/0-f9d7a1141ec66ad03e0c70fc3a502db5.jpg)
Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *PANO | AUTO-PILOT | NAPPA-LEATHER | KEYLESS | FULL-LED | MEMORY-PACK | SURROUND-VIEW | DAB | CARPLAY | DIGI-COCKPIT | LANE-ASSIST | COMFORT-SEATS | 20"ALU*
- 2019
- 181.021 km