Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #64

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst233.015 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ook na 233.000km uitstekende auto

  • 233.015 km

In maart 2019 heb ik mijn diesel Passat met 500.000km op de teller prive ingeruild voor deze Tesla. Ik reed destijds vier keer per week vanuit Rotterdam naar de Achterhoek v.v. en zocht een schone auto met een lage TCO. Deze Model 3 kostte destijds ca. € 60.000 en ik heb er het FSD pakket a ca. € 5.000 bijgekocht.

Batterij

Om maar te beginnen met de vraag die ik het meest krijg: hoe staat het met de batterij.
Het aangegeven bereik was 499km bij 100% geladen. Omdat ik vrijwel altijd maximaal 80% laadt noem ik verder het bereik bij 80%. Dat was dus bij nieuw bijna 400km aangegeven bereik. (aangegeven bereik is het bereik bij een gemiddeld verbruik van 150Wh/km, wat bij mij ook prima klopt)
Tot ca. 190K km was de degradatie stabiel. Eerste jaar vrij snel naar 385km en daar is het op blijven hangen tot ca. 100km/2 jaar. Daarna zakte het bereik bij 80% naar ca. 375km (is ca 7% degradatie) en dat bleef ongeveer zo juli 2024 bij 190K. Op dat moment schoot het bereik bij 80% naar 337km en het afgelopen jaar kroop hij nog wat terug naar 326km. Huidige degradatie is daardoor ca. 18%. Volgens het servicemenu is de batterij volledig in orde. Geen kapotte cellen.
Het verbruik is laag. Ik heb de ODO apart opgeslagen. Met 233.000km gemiddeld precies 150Wh/km.
In het praktisch gebruik maakt deze degradatie niets uit. Ik heb er de afgelopen jaren zeker 13 keer meer naar midden Zweden gereden en daar maakt deze range niet heel veel uit. Totaal twee keer extra naar de supercharger maar die zijn er meer dan genoeg. Bovendien is het geen straf om elke 2 a 3 uur een kwartier te stoppen. Ook in strenge kou geen probleem.

Kosten

Naast de banden, ruitenwissers en ruitenwisservloeistof nauwelijks onderhoud gehad.
Bij 120.000 km begonnen de draagarmen na het uitlijnen (banden sleten onregelmatig) te kraken. Bovenste draagarmen zijn toen onder garantie vervangen.
Verder heb ik vlak voor aflopen van de garantie bij 194.000 km op eigen initiatief remvloeistof laten controleren en het cabinefilter laten vervangen. Ook airco"vloeistof" laten vervangen. Totale kosten € 300
Verder geen beurten. APK 2x probleemloos.
De variabele kosten zijn dus laag.
Ik laad thuis (via laadinstallatie van de VVE in de parkeergarage) en gemiddelde kosten van het laden over de 233.000 km zijn 30ct Met een verbruik van 150Wh/km gaat een Kilowatt 6,66 km mee. Totaal verbruik dus ca 35.000 kW = ca. €10.000 euro.
Nog maar weinig banden versleten. Het verhaal over het hoge bandenslijtage bij EV's klopt mijn inziens niet, in zoverre dag dit niet komt door het hoge gewicht van deze wagen. Leeggewicht is 1834kg maar de slijtage komt vooral door de rijstijl. Snel optrekken en hard rijden kost rubber. Ik heb een rustige rijstijl (standje chill en max 120km/u) en de laatste set banden is (geloof het of niet) 100K km meegegaan. Toen zaten ze op het minimale profiel. Conti Ecocontact 6.
Verder tot vorig jaar geen wegenbelasting en zoals gezegd is onderhoud vrijwel nul.

Comfort

Auto rijdt uitstekend, ligt prima op de weg, stabiel in de bochten maar is alleen lawaaiig, een bekend probleem bij dit model uit dit jaar. Windruis is minder geworden met rubberen riempje in de daknaad en extra rubber in de portierstijlen. (30 euro...) Maar geluid komt vooral via de banden.
Wat niet vaak wordt genoemd is de sublieme premium geluidsinstallatie met een zware subwoofer achter het rechter achterwiel...

Betrouwbaarheid

Zoals uit de kosten al blijkt is het een probleemloze auto met uitzondering van het akkefietje met de draagarmen. Het is heerlijk als hij een week geparkeerd heeft gestaan bij -25 en je zonder enkel probleem uit een sneeuwpakket weg kan zoeven. Wel de auto van te voren half uurtje op hoge stand ontdooien want anders krijg je het portier niet open......
De auto rijdt na 233.000km nog absoluut als nieuw. Niet zo gek want de motoren blijven geruisloos draaien en leveren qua prestaties niets in. Als ik de fora volg krijg ik de indruk dat als de motoren zonder problemen de eerste 50K doorkomen ze zonder problemen de 500K kunnen halen en misschien wel meer... We gaan het zien.

Software/FSD

De OTA updates van Tesla zijn natuurlijk perfect, al moet je af en toe wel lang wachten tot de update compleet is. Als een update blijft hangen wordt deze na een servicemelding dezelfde dag gepusht.
De eerste jaren werden aardige nieuwe functies toegevoegd. Inmiddels zijn het vooral beveiligingsupdates.
Laneassist en EAP werken perfect. Het maakt lange ritten een feestje en een stuk minder vermoeiend. Ik vertrouw er inmiddels op en weet inmiddels op welke punten ik bedacht moet zijn. Vooral bij werkzaamheden en op spitsstroken moet je uitkijken dat lane assist niet de verkeerde lijn volgt.
Navigate on autopilot (NOA) is in europa vrijwel uitgeschakeld door regelgeving maar
FSD is het echte minpunt van deze auto. Die € 5.000 was weggegooid geld. Musk komt er inmiddels achter dat met het blind vertrouwen op camera's en het uitzetten van de radar en afzien van Lidar FSD niet voldoende betrouwbaar gaat werken.
De hardware van deze 2019 versie gaat het zeker niet redden. Bij aanschaf zat er hardware 2.5 in (zeg maar "moederbord" computer) deze is na twee jaar gratius vervangen door een nieuwe versie 3.0 die FSD mogelijk had moeten maken door de hogere rekenkracht. Inmiddels wordt bij de nieuwe versies van de 3 en de Y hardware versie 4.0 gebruikt maar die werkt samen met betere camera's, die niet in de behuizing van de camera's van de oudere modellen past.

Conclusie

Ondanks het bandengeruis is het een heerlijke probleemloze auto waarvan ik hoop dat ik er nog lang mee kan rijden. De batterij zal langzamerhand wel verder degraderen maar ik verwacht dat ik er de 300-350K wel mee kan halen. Als de rest van de auto blijft zoals deze nu is, en vooral de motoren, zal er dan een batterijwissel komen. We zien de prijzen al wat dalen en de voorspelling is dat binnen een aantal jaren vervangende batterijen redelijker geprijsd zullen zijn. Het is immers zonde om een verder prima auto af te moeten schrijven.
Dikke min is natuurlijk het aangeschafte FSD pakket dat waardeloos is gebleken.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.