Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #60

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst124.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3 Long Range 2019

  • 124.000 km

Vandaag even in de pen gekropen om een review voor mijn Tesla Model 3 te plaatsen ter info voor toekomstige kopers van dit model auto en om een inzage te geven in de kosten die hiermee gemoeid zijn.

In november 2023 hebben we de model 3 in ontvangst genomen. Omdat we met onze vorige auto een ongeluk hadden en we opzoek waren naar een veilige en zuinige auto werd het de model 3, dit ondanks dat we wisten dat er behoorlijk wat afschrijving zou komen i.v.m. de aankomende leaseauto's die begin 2024 allemaal op de particuliere markt zouden verschijnen. Toen we de auto net in ontvangst hadden genomen bemerkte we de typische model 3 kwaal, krakende voorarmen. Gelukkig kon dit snel opgelost worden omdat we de auto met Bovag garantie gekocht hadden.

Rijervaring
Het rijden met de Tesla is een heus feestje. One-pedal-driving is echt geweldig. De auto voelt direct aan en heeft een goede weg ligging. Daarnaast blaast de auto in een paar seconden naar de honderd wat ook telkens leuk blijft. De peuters op de achterbank blijven het geweldig vinden. Ook heeft de auto allerhande handige features waaronder:
- Geluid bij groen licht - Super handig
- Laadpoort sluit automatisch na laden (polestar had dit niet)
- Camera gaat aan bij knipperlicht
- Audio - super fijne audio met genoeg subwoofers
- Autopilot - werkt bij mij prima, geen last van phantom breaking
- Zuinig , gemiddeld verbruik zomer/winter is 160 wh per km
- Genoeg opbergruimte in kofferbak en frunk
- De Tesla App --> heel handige app waarbij je de auto goed kan bedienen
- Prima actieradius 400+ in de zomer en 350+ in de winter (kachel vreet wel veel energie)

Al vrij snel nadat we de auto gekocht hebben het volgende laten uitvoeren:
- 1x nieuwe zomer banden 1200 EUR
- 1x nieuwe winter banden 1200 EUR
- Nieuwe Filters (zelf geplaatst) 30 EUR

Update

  • 124.000 km

Hierbij een update, gelijk opvolgend aan het vorige artikel. In de zomer van 2025 kregen we een eerste melding in het service menu te zien. Wat ik toen nog niet kon bevroeden is dat meerdere meldingen - en kosten - zouden volgen.
De eerste melding die ik te zien kreeg was de volgende:
-VCFRONT_a210 Coolantvalve : Deze melding houd verband met de koeling van de auto en het accupakket. Reden voor mij om een afspraak te maken bij het Tesla Service Centrum in Utrecht. Ik kon pas in oktober terecht voor een afspraak, dus heb ik die gelijk gecombineerd met een onderhoudsbeurt en APK. Nog voordat deze afspraak geweest was kreeg ik nog een melding te zien, dit keer tijdens het rijden en niet via het "service" menu.

De tweede melding was:
-VCFront_A552_EfuseSelfTest Deze melding kon van alles betekenen en kon invloed hebben op de stuurbekrachtiging. Dat merkte ik al snel, toen ik bij mijn moeder vandaan reed viel de stuurbekrachtiging weg. Omdat ik dit erg onveilig vond heb ik Tesla via de app gevraagd of ik eerder terecht kon. Gelukkig kon ik de auto de dag erna al brengen. Wel moest ik de kostenraming goedkeuren in de tesla App, die was... schrik niet... 4300 EURO voorbeide foutmeldingen en een APK check. De medewerkers van het Service Centrum hebben mij netjes te woord gestaan, helaas meneer dit komt niet vaak voor, de stuurkolom moet waarschijnlijk vervangen worden, we gaan er gelijk mee aan de slag. Een dag later was de auto gereed. Bij ophalen werd aangegeven dat idd de stuurkolom vervangen is. Ze doen niet aan reparatie, gelijk de boel eruit en nieuwe onderdelen erin. Wel kreeg ik wat coulance op de totaalfactuur omdat het zo'n hoog bedrag was. Een dag later was de melding helaas weer terug. Ik was redelijk over de zeik, zeker omdat ik wederom een kostenraming van 850 euro moest goedkeuren via de App. Ook dit keer ben ik netjes en goed geholpen door de medewerkers van het service centrum en hebben ze de melding kostenloos opgelost.

Samenvatting so far
Ik ben nog steeds blij met de auto. Het rijden is echt heerlijk, en de brandstofkosten liggen erg laag (1800 euro per jaar bij 35.000 km). Tegelijkertijd is het wel een erg kostbare auto in onderhoud geworden door maar liefst (1200 + 1200 + 30 + 3800 ) 6230 euro uit te hebben gegeven. Dat maakt het t.o.v. private lease wel een slechte deal. Daarnaast is het wel echt nadelig dat je alleen maar bij Tesla terecht kan en dat die gelijk onderdelen vervangen voor nieuw en een uurtarief van 130 euro per uur rekenen (ex btw). Op naar nog 2 jaar rijplezier en hopelijk met minder kosten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.