Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #59
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2019 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 133.200 km |
| KM-stand laatst | 146.696 km |
De 3 als gezinsauto
- 146.696 km
Of ik echt wist wat ik gekocht had, betwijfel ik. Maar de ervaringen zijn na negen maanden en ruim 13000 km gelukkig overwegend positief.
EV / PHEV?
Al vrij vlug na de aanschaf in 2023 van een Kia Niro PHEV (2019) kreeg ik een beetje spijt dat ik geen EV heb aangeschaft. Ik rijd namelijk het liefst in EV-modus: stil, trillingvrij en het minst schadelijk voor de leefomgeving van onze kinderen en, wie weet, hun kinderen. Daarbij rijdt het ook voordelig, omdat ik vaak kan laden met de stroom van de zonnepanelen.
Omdat de prijzen van de 3 in de loop van 2024 behoorlijk daalden, kwam een gebruikte Long Range in ons bereik. In december 2024 stapten we over.
GEZINSAUTO
De tieners (10, 12 en 14 jaar) passen er prima in. Het maakt ongetwijfeld uit wat je gewend bent. Voor ons is dit formaat auto duidelijk groter dan de Niro en de Verso die we eerder reden. Ook op lange ritten hoor ik geen gemopper.
De opbergruimte is ronduit ruim, onder andere omdat er in de frunk nog best wat past.
Dan was er de kwestie vakantie naar Italië. Hoe zal dat bevallen qua laden? Zeker omdat we er een bagagekar achter hangen. Kort en goed: prima. Elke 2,5 uur laden, waarbij we de aanwijzingen van de Tesla-navigatie volgen. Daar stoppen, zolang laden... en rijden maar weer. Soms 10 minuten, meestal 15 tot 20 minuten. Genoeg om een toilet op te zoeken en een koffie te scoren. Afkoppelen bleek bij 4 van de 5 laadbeurten niet nodig. Ook hebben we niet eenmaal hoeven wachten bij de superchargers, die bovendien netjes geprijsd zijn. Alles bij elkaar zijn we 75€ voordeliger uit dan we met de Kia geweest zouden zijn.
KWALITEIT
Alleen de lak is een aandachtspunt, zoals ook in eerdere reviews al benoemd. Ik heb een aantal plekjes met lichte roest bijgewerkt. De roest is weggebleven, maar een prettig idee vind ik het niet. De achterklep en de rand onderaan de wielkasten voor zullen wel aandacht blijven vragen, de lak zit er zeker niet zo op als bij Kia of Toyota. Wat betekent dit voor de houdbaarheid van de auto? Dat gaan we meemaken. Bij de aanschaf van een 3 is dit volgens mij wel een punt van aandacht.
De kwaliteit van het interieur is beter dan ik verwacht had. Het interieur is heel netjes gebleven. De stoelen zitten lekker. Verder zijn er - in tegenstelling tot sommige andere reviews - geen kraakjes of piepjes te horen. Zit gewoon solide in elkaar. Het windgeruis is op een prima niveau.
RIJDEN
Ik vind de 3 een heel prettige reisgenoot. Kalm, stil. Heel precies te sturen en altijd is er een enorme power beschikbaar. Het bagagekarretje hangt achter de auto alsof het niets is, accelereren gaat even makkelijk als altijd.
Ik rijd de auto rustig. Het verbruik is inclusief 3000 km met bagagekar, na 13000 km tussen december '24 en augustus '25 zo'n 17,3 KW per 100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Tesla Model 3 – 2019 – 170.131 km - Accudegradatietest

6 maanden gebruikte Tesla Model 3: aantrekkelijke EV occasion maar SoH accu valt tegen

Elektrische occasions rond de €25.000: Tesla Model 3 de beste keus? Dubbeltest met Polestar 2

Gaan prijzen gebruikte Tesla Model 3 richting €10.000?





