Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #58
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 128.442 km |
KM-stand laatst | 129.865 km |
Eerste indrukken
- 129.865 km
Mocht je binnenkort een nieuwe Tesla gaan bestellen dan kun je 500 euro korting krijgen als je bestelt via mijn referral link: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
De eerste kennismaking
Na 7 jaar Lexus CT stapte ik in een Tesla Model 3 uit 2019. Het voelde meteen als een sprong naar de toekomst. Het kale interieur zonder knoppen was eerst even wennen, maar na een paar dagen voelde het super logisch. Alles regel je via dat grote touchscreen - simpeler kan het niet.
Rijplezier 2.0
Wat een verschil! De stille motor maakt elke rit ontspannend en die acceleratie... wauw! Ook als je niet van auto's houdt, moet je wel onder de indruk zijn van dat directe vermogen. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik bij stoplichten net iets té enthousiast ben - totaal onnodig, maar zo verslavend!
Even puzzelen met de zitpositie
Het duurde wel even voor ik lekker zat. Met mijn 1.85m ben ik niet eens zo lang, maar dat grote scherm in het midden zat eerst behoorlijk in de weg bij mijn rechterknie. Na veel gefriemel met de stoel- en stuurinstellingen zit ik nu prima - rechtop en met genoeg beenruimte.
Software: Zegen en vloek
Het infotainmentsysteem werkt meestal prima, maar heeft zo zijn nukken. Vooral na een koude start kan het wat traag zijn. Tesla leunt misschien wel té veel op software. Neem bijvoorbeeld het dashboardkastje: je moet 3-4 keer klikken om het open te krijgen. Een simpel knopje van een paar euro was hier handiger geweest.
Full Self-Driving: werk in uitvoering
Mijn auto heeft het FSD-pakket, maar eerlijk gezegd heb je er in Nederland nog niet veel aan. Het is indrukwekkend wat het kan, maar in de praktijk vind ik het vaak nog spannend. Vooral als er vrachtwagens naast me rijden, merk ik dat ik het liever zelf doe. De auto kan prima rijbaan-assistentie en adaptieve cruise control, maar volledig zelfrijdend? Daar vertrouw ik nog niet helemaal op. Het voelt nog niet natuurlijk genoeg en soms maakt het keuzes die ik zelf anders zou maken. In de VS is volgens mij V13 al uit en die moet een stuk beter zijn. Maar even de vraag of deze ooit wordt goedgekeurd in Nederland.
De eindbalans
Wat me echt verbaast, is hoe snel ik gewend was aan elektrisch rijden. De lage kosten en het gemak van thuis opladen zijn geweldig. Ook al is niet alles perfect (kuch... dashboardkastje... kuch), het rijplezier en dat moderne gevoel maken het voor mij de beste auto die ik ooit heb gehad.
Mocht je binnenkort een Tesla gaan bestellen dan kun je 500 euro korting krijgen als je bestelt via mijn referral link: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Leer Navi
- 2019
- 117.389 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh 1e Eigenaar,Autopilot,Panodak,BTW Auto,Leder,360 Camera,NL Auto,N.A.P,Nieuwe APK bij Aflevering
- 2019
- 75.339 km
![Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57590301/0-63e969ed10d68eb9e4801ac1c9660969.jpg)
Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]
- 2020
- 111.018 km