Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #57
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 96.500 km |
Kort maar krachtig
- 96.500 km
Begin van het jaar een Tesla Model 3 aangeschaft. Het betrof een Longe Range AWD met ruim 76.000 kilometers. Mijn vorige auto was een Mercedes E350e die enkele jaren in bezit is geweest. Omdat de Mercedes richting de 200.000km ging toch de overstap naar volledig elektrisch gewaagd. Enerzijds omdat onze tweede auto ook elektrisch is anderzijds gezien de vele positieve ervaringen.
Alles omvattend heb ik (overwegend) positieve ervaringen met de Tesla. Met name de kracht van de motor bij optrekken of tussensprints is simpelweg indrukwekkend. De software en bedieningsinterface is goed doordacht. De ruimte in de auto is ruim voldoende en bagageruimte meer dan je verwacht en voldoet ruimschoots.
Voor de ritten in NL in combinatie met thuisladen ondervindt je nagenoeg geen laadproblemen. Daarnaast onderweg veel mogelijkheden om (Tesla) te laden.
Halverwege het jaar gewisseld van baan waardoor ik meer moet rijden en met name diverse afspraken moet plannen. In dat geval moet je wel rekening houden met laden onderweg hetgeen met een drukke agenda niet altijd gelegen komt. De eerste twijfels begonnen toch te komen of het wel een juiste keuze is geweest.
Gesterkt door vele positieve ervaringen op internet toch een rit naar Italië gewaagd met de Tesla. Een rit van 1.400 kilometer verdeeld over twee dagen (1e dag 800 en 2e dag 600). Vol goede moed de auto ingepakt hetgeen verrassend eenvoudig ging. De bagageruimte is veel groter dat je zou verwachten. Het eerste laadpunt zou rond de 350km liggen hetgeen een prima start is van de eerste rit. Rond de 250km achterelkaar te rijden valt op dat de stoel veel minder comfortabel is dat je in eerste instantie denkt. Bij instappen en relatief korte ritten (tot 150 km) zit het prima maar bij een langere rit begint de stoel te irriteren en geeft onvoldoende steun. Gevolg is dat je constant de stoel gaat aanpassen en er echt forse rugpijn ontstaat. Blij om het eerste laadpunt te hebben gehaald auto gekoppeld en daarbij viel direct op dat het laadvermogen niet boven de 60-70 KW haalde dus de sessie veel langer zou duren dat gehoopt. Gelukkig wel vlakbij gelegenheid voor een kop koffie en toiletbezoek. Na zo’n 40min de rit kunnen vervolgen.
Tweede laadpunt geen problemen, snelle lader en bij een Burger King dus wij werden ook bijgetankt. Dat was ook hard nodig want de zitpositie is simpelweg voor een lange rit beroerd en daardoor veel vermoeiender rijden dan ik gewend was.
Eenmaal volgeladen en een lege Duitse autobaan eens het vermogen uittesten. Indrukwekkend zonder enkele aarzeling naar 235 km/per uur en toen was de koek op. Na deze test de snelheid fors gehouden +- 180 km/ per uur. Dat was een slecht idee want na een uurtje spelen was de accu leeg en konden we opnieuw laden. Op zich niet erg toch een uurtje lol gehad en goede afleiding van de rugpijn. Eenmaal aangekomen bij de laadgelegenheid een tergend langzame (Tesla) lader. We kwamen niet boven de 40 kw en er was geen gelegenheid om te toiletteren. Daarnaast valt op dat je vaak 10 min van de snelweg moet rijden om bij de Tesla lader te komen. Dus naast tijdverlies van laden ook verlies van tijd door tweemaal 10 min omrijden. Als je vervolgens direct daarna als nog met stoppen voor een toiletbezoek dan snap je dat de vertraging (inclusief traag laadpunt) enorm is.
Lang verhaal kort; diverse negatieve ervaringen met laden onderweg variërend van trage laadpalen, omrijden voor laders en geen gelegenheid om naar het toilet te gaan hebben ons doen besluiten dat het dermate veel irritatie oplevert dat het niet bijdraagt aan een ontspannen rit. Dat in combinatie met de twijfels die ik al had met de zakelijke kilometers besloten de auto na terugkomst van de vakantie te verkopen.
Ik lees overal veel succesverhalen maar helaas hebben wij andere ervaringen. Ongetwijfeld zullen wij het wel verkeerd doen maar wij hebben eenvoudigweg de navigatie gevolgd. Ja over die navigatie die op het allerlaatste moment de afslag aangeeft zal ik maar zwijgen.
Wat valt verder op? De materialen in de auto zijn zeer kwetsbaar. Vegen en krassen heb je zo te pakken en dat voor iemand die nogal zuinig is op een auto werkt dat ook op de zenuwen.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee zeker niet, in het algemeen een hele fijn rijdende auto. Als je niet afhankelijk bent van onderweg laden (zeg grofweg je rijdt maximaal 300km per dag) heb je een fantastische auto qua rijeigenschappen en efficiency.
Maak je veel kilometers met een drukke planning dan raad ik de auto af. Mocht je vaak echte lange ritten maken dan is het een keuze of het bij jou past dat de auto de planning beïnvloed door de laadpunten. Mijn ervaring is dat bij lange ritten de stoelen verre van comfortbel zijn maar dat zal voor iedereen anders zijn. Bereid je voor op mindere kwaliteit van materialen waar je je niet aan moet storen.
Koop je de auto voor het vermogen, snap ik volkomen maar verwacht dan niet ver te komen met een acculading tot 80%.
Geen technische problemen ondervonden. Totaal ruim 20.000 kilometer met de auto gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km