Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #56

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 jaar elektrisch rijden

  • 78.000 km

In 2019 net zoals velen verleidt door een lage bijtelling (4%), maar eveneens nieuwsgierig naar het Tesla-concept en het elektrisch rijden.

Op moment van aanschaf hadden we al een BMW 320i Touring, en vanwege range anxiety hebben we die nog een paar jaar aangehouden. Maar in de praktijk bleek de BMW nog nauwelijks gebruikt te worden, en ging de Tesla mee op tal van buitenlandse vakanties. De Tesla was duidelijk gezinsfavoriet, zowel bij kinderen als echtgenote. De BMW is uiteindelijk verkocht en vervangen door een hobbyauto.

Terugkijkend op 5 jaar en 78.000 km, wat beviel ons het meest.

Techniek
De wijze waarop de hele auto als het ware opnieuw uitgedacht is. Bijvoorbeeld zoiets simpels als het elimineren van de sleutel. Je telefoon is je sleutel. Als die in je zak zit kun je meteen instappen en wegrijden. Geen ontgrendelen, niet meer starten. Het gevolg was wel dat we onze andere auto regelmatig vergaten af te sluiten.
Maar ook de over-the-aire softwareupdates die nieuwe of verbeterde functies brachten. Niet elke wijziging was altijd direct een verbetering, maar over het geheel gezien heeft de auto vanaf aanschaf nog tal van nuttige en handige features ontvangen. Uitlichten wil ik toch wel de Auto Pilot. Die was lang niet altijd perfect, maar tegen het einde toch behoorlijk goed. De AP aangevuld met alle andere bewakingssystemen voegen toch wel een hoop gemak, comfort en veiligheid toe. M'n echtgenote heeft wel eens gezegd dat je er haast lui van wordt. Als je in oudere auto's stapt besef je ineens dat je weer extra moet opletten.

Soepel, snel en comfortabel
De power van meer dan 400 pk (ook nog eens 2 keer een vermogenstoename met softwareupdates). Maar ook het enorme gemak van het rijden en de schokvrije comfort. Een brandstofauto moet altijd even op gang komen, geeft een schokje bij het schakelen, of als de motor even te weinig toeren heeft. De Tesla versnelt bij iedere snelheid soepel en schokvrij. Maar ook de directe besturing en sportieve vering geven een bijna kartachtig gevoel, de auto laat zich heel makkelijk en precies plaatsen. De Long Range heeft vierwielaandrijving wat een mooie neutrale balans geeft in de bochten. Ik ben één keer door een inschattingsfout te hard een kletsnatte bocht ingedoken. Ik voelde dat de auto begon te glijden, maar voor ik goed en wel doorhad dat het mis dreigde te gaan, voelde ik de auto onmiddellijk corrigeren en hem weer rechttrekken in de bocht.

Navigeren langs superchargers
We hebben er half Europa mee doorkruist. De laadpas hebben we op een enkele keer na niet gebruikt. Een Fastned of Ionity station hebben we nog nooit van dichtbij gezien. De navigatie loodst je zorgeloos naar je eindbestemming en planned de noodzakelijke supercharger stops voor je in. We hebben nooit zorgen gehad over het bereik. Deze USP is zo uniek, dat dat al reden genoeg is om voor een volgende auto weer voor een Tesla te kiezen.

Kosten
De kosten per kilometer voor energie liggen ongeveer op een derde ten opzichte van benzine. Daarnaast hebben we geen wegenbelasting hoeven betalen en de onderhoudskosten waren bijna nihil. Het enige dat relatief duur is ten opzichte van een vergelijkbare brandstofauto is de verzekering. Dat wordt mede veroorzaakt door het relatief hoge vermogen, waardoor de Tesla ook niet bij iedere verzekeraar te verzekeren is.

Natuurlijk heeft de auto genoeg imperfecties.
Om maar een aantal te noemen:

- De achterbank is voor volwassenen niet heel comfortabel, lange benen hebben weinig steun. Kinderen zitten overwegend prima.
- Het glazen dak is aan de ene kant een attractie, maar bij flinke buien komt het geluid van de druppels behoorlijk binnen. In onze BMW met panoramadak kon je een scherm dichttrekken, dat het geluid dempt.
- De Tesla is sowieso niet de stilste EV die er is. Niet storend als je het gewend bent, maar het valt wel op als je eens in een andere EV stapt. Ik heb beter geïsoleerde wielkastbekleding laten plaatsen, dat heeft het geluidscomfort wel iets verbeterd.
- Persoonlijk stoor ik me hier niet zo snel aan, maar de afwerking kan zeker beter. Er waren zeker panelen aan de buitenzijde maar ook binnenin die niet overal strak op elkaar aansloten. En ook de materialen oogden overwegen wel een stukje minder dan de BMW's en Volvo's die ik hiervoor gereden heb.

Wat had aandacht nodig:
- gekraak in wielophanging voor
- vocht in één van de mistlampen voor
- 2 terugroepacties
- 4 nieuwe banden bij ongeveer 60000 km
De eerste 3 punten zijn onder garantie verholpen.
De 4 banden hebben ongeveer 1000 euro gekost. Een inspectie bij ongeveer 2,5 jaar/45000km van Tesla zelf kostte ongeveer 150 euro.
Over de service van Tesla heb ik alleen goede ervaringen. Sommige werkzaamheden konden thuis voor de deur uitgevoerd worden.

Tot slot verbruik en range. Over de volledige levensduur was het gemiddelde verbruik (inclusief de winters) ongeveer 17,5 kW/100 km. Onder ideale omstandigheden (20 graden) en als je je houdt aan de snelheidslimieten (max. 100 km/h) dan is een range van 450 km op een volle accu haalbaar. In de winter lag het rond de 350-375 km. Volgens de Tessie app zat de battery health na 75000 km nog op ruim 94%.

What's next? Een Model 3 Highland staat inmiddels in de startblokken. Ervaringen volgen binnenkort.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.