Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #53

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst121.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

121,000km quasi fun

  • 121.000 km

Er is al véél neergepend over de Model 3. Ik ga me dus beperken in mijn relaas.

Dit model uit 2019 kostte toen iets meer dan 60.000 euro. Het eerste jaar stopten mensen om deze wagen te bewonderen en een babbeltje te slaan, begroetten Tesla-rijders elkaar nog met de volle handje zwaai of minstens een opgetilde wijsvinger vanaf het stuurwiel. Toen mijn hand onbeantwoord in de lucht bleef hangen, ben ik er ook maar mee gestopt: het aantal was intussen explosief toegenomen.

Hoe hij rijdt en wat er allemaal op zit, is bekend. Mijn versie had nog geen trekhaak (niet gemist overigens), geen automatische achterklep en geen geluidswerende ramen (helaas de geweldige HIFI altijd harder dan het omgevingsgeluid moeten zetten.) - zaken die nu allemaal standaard zijn.

De actieradius was - en is- op 80% maximaal 380km. In de praktijk haal je in de zomer 360km en in de winter een dikke 300km. (Stoel)verwarming en het op temperatuur houden van de accu vreten nu eenmaal aan de afstand, zelfs wanneer hij stilstaat(!). Het verbruiksoverzicht vertelt je dat trouwens netjes, maar het cijfer had gerust prominent in beeld mogen staan.

Een trip naar het zuiden van Frankrijk is geen enkel probleem, gewoon anders. Ik bepaal wel liever zelf hoelang ik wil rijden per trip, het zou een hele verbetering zijn als je dat in de navigatie kon stoppen. De superchargers van Tesla zijn nog steeds de goedkoopste van de markt en meestal erg goed gelegen.

Onderhoud is tot op heden quasi nul. Maar er zijn wel stukken geweest: een draagarm (garantie) een defecte achterruitverwarming (de hele ruit vervangen in garantie), twee koplampen vervangen (waarvan één onterecht) omdat die om de haverklap de hemel verlichtten in plaats van de baan. Na het vijfde bezoek aan de garage kreeg ik te horen dat ik het best zelf automatisch mocht afstellen via het service menu...(zucht). O ja en een set ruitenwissers (gratis gekregen bij herstellen van de voorruit). Buiten dat wat velgschade in de beginjaren en dat beschouw ik dan maar als leergeld.

Als er dan toch moet worden geklaagd, dan wel over drie zaken:
1. de ruitenwissers doen maar wat
2. de combinatie van regen en vrieskou is nefast voor de ramen (vooral omdat die moeten zakken alvorens de deuren open kunnen) en de deurhendels
3. het blikkerige geluid van de koffer

Wordt mijn volgende auto elektrisch? Zeker weten, maar geen Model 3 meer, ik wil terug wat hoger zitten. De Y is besteld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.