Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #50
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Had mijn Model 3 maar lane-assist ipv auto-lane-change!
- 69.000 km
Had mijn Tesla Model 3 maar normale ‘rijhulpsystemen’, zoals ik hiervoor in een 320, een C-klasse en een Superb heb gehad. Dan zou ik ‘m nooit meer weg doen. Want one-pedal-driving vind ik fantastisch, en de wegligging en power zijn geweldig. De laatste update van de user interface is niet fijn, maar daar kan ik wel mee leven.
Maar auto-pilot, of de FSD, (die vind ik moeilijk van elkaar te onderscheiden, wat is wat?, vind ik een regelrechte ramp. Had ‘ie maar lane-assist, in plaats van auto-lane-change. Het probleem daarvan is dat het systeem te traag is, zodat je zelfs buiten de spits vaak nergens tussenkomt, soms gewoon niet van baan wisselt, en met wat modder op een camera meteen meldt dat ‘ie niet beschikbaar is. Maar het kan nog erger, want soms wordt een baan-wissel bruut afgebroken, met een ruk naar links of rechts waar inzittenden enorm van schrikken!
Passagiers schrikken ook vaak van de snoeiharde waarschuwingssignalen, of de bruuske rukken aan het stuur (bijvoorbeeld als je de autopilot aanzet terwijl de auto niet helemaal in het midden van de baan rijdt, dan zoekt ‘ie op met een schok het midden op). Of de remingrepen, sommige daarvan blijven voor mij onverklaarbaar, maar een paar niet: bij een omhooggaande tunnelbuis bijvoorbeeld, remt de Tesla eventjes keihard, net als bij bobbels in de weg, hij denkt dan kennelijk een obstakel te zien.
Wist je dat je Tesla ook straffen uitdeelt? Dat is als ‘ie vindt dat je te weinig opgelet hebt (klopt niet vaak hoor!), dan krijg je de oekaze dat ‘automatisch sturen’ voor de rest van de rit niet meer beschikbaar is!
Ik vind auto-pilot, of FSD (kostte zomaar 7000 euro…), vooral heel erg oncomfortabel. En misschien ook wel onveilig, zeker als je de nukken niet kent.
Bugs zijn er ook. Ik kan bijvoorbeeld inmiddels precies voorspellen in welke situaties de auto afremt naar 90 (niet geleidelijk…) en de richtingaanwijzer naar links aan doet. Allebei ten onrechte.
Ik kan nog wel even doorgaan. Maar laat ik afsluiten met het automatisch inparkeren, iets wat heel veel auto’s (ook veel goedkopere), al heel lang kunnen. De Tesla kan er niks van. Hij parkeert altijd veel te ver van de stoeprand. Hij heeft veel te veel ruimte voor en achter nodig. Je banden slijten enorm, want hij draait zomaar bijna 90 graden in stilstand. En bovendien heb je kans dat hij achteruit gaat insteken waar je moet file-parkeren. Hilarisch voor omstanders. Maar na een paar keer vreselijk, en gevaarlijk ook.
Toch nog een allerlaatste punt: de regen’sensor’ (schijnt met camera’s te werken), doet het meestal ook niet. Kan je steeds op het knopje klikken. Alsof we terug zijn in 2002.
Kortom, vind je comfortabele rijhulpsystemen belangrijk, neem dan geen Tesla. Maakt dat je niks uit, dan heb je aan de Model 3 een heerlijke auto, krachtig, opvallend ruim, fijne stoelen ook. Maar die auto-pilot vind ik een ramp, en de FSD afzetterij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km