Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #49
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 102.136 km |
De zoveelste Tesla Model 3 review
- 102.136 km
Update 27-9-2022 Reisje Oost Europa:
102136 KM
Omdat ik vrij vaak discussies heb met mensen die het EV rijden nogal beangstigend vinden qua range, vind ik het altijd leuk om de grenzen van het kunnen met deze wagen op te zoeken, en dat ook met mensen te delen. Mijn vriendin wilde graag op vakantie en daarom heb ik deze zomer een leuke roadtrip uitgestippeld:
Oostenrijk, Slovenië, Kroatie (Pula, Plitvice meren, Zadar, Split en Dubrovnik) Hongarije en weer via Oostenrijk en Duitsland terug.
En dat door alleen maar gebruikt te maken van de NewMotion laadpas van Shell én geen gebruik te maken van het Supercharger netwerk dat Tesla zelf aanbiedt of van andere lokale aanbieders.
Daarmee verkoop ik het ook goed aan mezelf dat ik volgende keer ook eventueel voor een ander merk EV kan kiezen, en niet met 20 verschillende laadpassen in mijn broekzak hoef rond te lopen.
Auto ingepakt, voor de zekerheid een hoogvermogen verlengkabel meegenomen voor noodgevallen, 1 laadpasje mee, route plannen via ABetterRoutePlanner en gaan met die banaan.
Allereerst door Duitsland reizen, dat gaat vanzelf, er zijn zoveel laadpalen beschikbaar dat ik nog niet ergens heb hoeven te wachten. Hetzelfde geldt voor Oostenrijk en Slovenië. Eigenlijk hoef je in de eerste 3 landen niet eens een route te plannen vanwege de grote hoeveelheid beschikbare snelladers bij tankstations.
Aankomend in Kroatië en stukje door Hongarije. Dit was het deel waar ik me het meest zorgen over maakte. Shell is niet heel duidelijk over wat wel en niet kan, in deze landen word je nog nagekeken met een Tesla, kinderen die selfies maken of er even in willen zitten, überhaupt elektrische auto's ziet men daar niet of nauwelijks. Mijn mentaliteit in deze landen was eigenlijk heel simpel. Als ik een laadpaal tegenkwam, 100% volladen, en bij de accommedatie kijken of het mogelijk was om ofwel bij de accomedatie de wagen in te pluggen, of openbaar in de buurt.
Ik heb daarbij 1 keer gebruik gemaakt van mijn verlengkabel om mijn auto naast de waterkoker in de keuken, door het keukenraampje, in the middle of nowhere bij Plitvice meren op te laden. Achteraf was dat helemaal niet nodig geweest, want ik kwam daar aan met 65% accu, wat meer dan genoeg was voor mijn doorreis. 100% opladen bleek dan ook snel helemaal niet nodig, waardoor ik max 10 a 20 minuten bij een snellader stond om vervolhens weer 300-350 km (met mijn pittige reistijl) te kunnen rijden. In de praktijk is je accu sneller vol dan dat de blaas van jou en je vriendin leeg is.
Al met al zeer tevreden over de beschikbaarheid van laadpunten. Er zijn er zelfs meer laadpunten dan de routeplanners aangeven of de Shell Recharge app aangeeft. En ik heb geen enkele keer hoeven te wachten met opladen of storing gehad (tuurlijk is er wel eens eentje die het niet doet, maar als er 8 alternatieven staan dan zeur ik daar niet over).
Plus het feit dat als ik gebruik had gemaakt van het Supercharger netwerk en andere beschikbare palen die door lokale aanbieders beschikbaar zijn gemaakt, en waar je dus een ander pasje voor nodig hebt, dan was het helemaal piece of cake geweest.
Al met al zeer positieve ervaring, heerlijke reisauto waar je gerust lange stukken 150-200 km/u mee kan rijden(vreet overigens wel stroom bij deze snelheden), maar ook lekker mee kunt cruisen op mooie binnenwegen.
Volgende trip wordt aanstaande zomer: Met de Tesla richting de Noordkaap. Via Zweden heen, en Noorwegen terug een route van circa 7000-8000 km. Na dat kilometrage mag ik stillaan weer gaan rondkijken voor iets anders. Waarschijnlijk weer elektrisch, ik ben er echter nog niet over uit wat het gaat worden. Het lijkt erop dat de voorsprong die Tesla had, nu ook door andere merken bereikt wordt. En dat er ook voordeligere oplossingen zijn met een degelijke range.
------------------------------------------------------------------------------------------
Originele tekst:
86.000 KM
Het begint een beetje te lijken op de VW Golf onder de fossiele brandstofauto's gecombineerd met de hype die rondom Apple producten hangt, dat is wat ik vaak ervaar op het moment dat er over Tesla's gesproken wordt. VW Golf in de zin van een overgewaardeerd massaproduct waar mensen om de een of andere reden hun hart aan hebben verloren, Apple om dezelfde reden, maar omdat Tesla soms toch bijna een religie voor sommige mensen lijkt, zeker de band die men opbouwt met zo een typisch tech product, ook die metafoor.
Mijn Tesla is uiteraard de typisch Nederlandse versie. Eigenlijk had ik een SR+ besteld met een trekhaak, Pearl White met die standaard wieldoppen(waar we allemaal van wisten dat er best mooie 18 inch gunmetal lichtmetalen velgen onder verstopt zaten). Dus zo Nederlands als we zijn, gaan we voor de laagste bijtelling in een product waar verhoudingsgewijs voor EV’s destijds enorm veel positiviteit vanuit mijn directe omgeving omheen hing in de zin van state of the art EV in 2019, toekomstbestendig, en toch ook een beetje de uitstraling destijds. Er waren nog niet zo veel Tesla rijders in vergelijking met nu.
Ervaring rondom de aflevering van mijn auto was ronduit slecht, kan er niet meer van maken, maar het was kostentechnisch gezien een no brainer om voor deze auto te gaan. Allereerst allerlei problemen rondom mijn bestelling via het wagenparkbeheer van mijn werkgever, uiteindelijk onduidelijkheden bij leasemaatschappij ProLease, die ook niet pro-actief anticipeerden op alle kennis die reeds bekend was met betrekking tot de levertijden die Tesla beloofde.
Uiteraard alle bestede aandacht mocht niet baten. Bestelling geplaatst in de zomer 2019, met een beloofde levertijd van 3 weken, uiteindelijk toch het bericht gekregen op 15 december dat mijn auto niet meer geleverd kon worden voor het einde van het jaar. Nou lekker dan, en ook mooi op tijd ook zodat ik geen enkele keuze meer had om een alternatieve auto te bestellen(niet dat dit veel zin had, want alles op EV gebied was uitverkocht, en waar ik later ook van mijn omgeving van begrijp, bieden ze toch niet die ervaring en met name op praktisch gebied die een Tesla biedt). Maar, onze vrienden bij Tesla die hadden natuurlijk een alternatief, een exact dezelfde configuratie, maar dan een Long Range AWD.
Dit frustreerde me, ik ging van 65 euro netto bijtelling per maand(wat natuurlijk nergens op slaat qua kosten autorijden, maar waar ik toch graag van mee had willen profiteren), naar 195 euro. Dat was balen, maar het was eigenlijk hetzelfde als wat ik voor mijn Volvo V40 D4 betaald heb al die jaren, dus pijn ging het niet echt doen. Uiteindelijk toch akkoord gegaan met dit aanbod. Enfin, dat gedaan. Maar het einde van het jaar bleef naderen en nog steeds geen bericht van ophalen. Mijn auto bleek nog “ op de boot” te staan zoals velen te horen hebben gekregen.
Op 28-12 kwam het verlossende smsje, ik kon op 30-12-2019 om half 7 sochtends (!!!) in Amsterdam op de haven mijn nieuwe auto ophalen. Take it or leave it aanbod, maar niet echt fijn als je in het meest zuidelijkste puntje van het land woont. Uiteindelijk mijn vriendin lief aan gekeken, die samen met mijn V40 diep in de nacht naar Amsterdam is gereden om mijn Tesla te bemachtigen. Je hart klopt al een beetje sneller als je aan komt rijden en voor het eerst in je nieuwe auto mag gaan rijden. Totdat je erachter komt dat het hek nog gesloten is. Er liep een bewaker rond die zei: ”Nee meneer, ik zie hier nooit iets bewegen voor 9 uur s’ochtends” . Lekker dan, dus je raadt het al, wachten tot kwart voor 8 voordat een of andere half slapende student met lichtelijk rode ogen het hek binnen liep(ofwel van bier of wel van andere relaxerende middelen van de avond vantevoren, ik ben zelf ook student geweest dus ik herken dat meteen ;)).
Sorry meneer, dat smsje dat kan niet kloppen. Hij was wel zo aardig om voor openingstijd mij te helpen aan mijn nieuwe auto. Ik kon op de Tesla app zien dat mijn auto gekoppeld werd aan mijn account. Waarna ik dus ook zag dat mijn auto nog in “zee” stond op de kaart, dus nog van de boot afgereden moest worden. Dan sta je daar in de kou, en komt een auto aangereden. Bruin van het zand, lijmresten op het interieur en op de ramen, echt gewoon een gore bak. “Kijkt u hem even na meneer, en als alles oke is, hier ff tekenen en dan feliciteer ik u met uw Tesla”. Gelukkig had ik al allerlei zaken vantevoren gelezen wat er bij de auto geleverd moest zijn bij mijn uitvoering. Bleek allemaal aanwezig, dus niets aan de hand. Dus starten die bak en weg rijden (voelde al meteen dat de banden balanceren niet helemaal lekker was, maargoed dat neem je voor lief, en kale banden die worden door de leasemaatschappij vergoed.
Batterij uiteraard niet volgeladen, maar het was niet erg, op dat tijdstip was ik de eerste aflevering van die dag, en stond nog niemand bij de dichtstbijzijnde supercharger waar je de hele dag nog gratis kon laden.
De politie stond inmiddels elke dag al te flitsen om de hoek bij het Tesla afleverpunt, omdat iedereen natuurlijk die circa 450 pk en dat enorme koppel meteen wil uitproberen. Gelukkig wist ik dat en heb ik ff een rondje op het industrieterrein gemaakt. Wat een heerlijke ervaring, die wegligging, die power, het gemak waarmee je dat ding bestuurd. Maar ik kan me voorstellen als je net meer dan 60000 euro als particulier hebt neergelegd voor een auto, dat je dan op die manier behandeld wordt dat je niet meteen heel vrolijk wordt tov andere merken. Bij Volvo kreeg ik er ter vergelijking nog zo ongeveer een voetmassage bij.
Toen ik thuis was, zelf ff alle lijmresten met wat middeltjes verwijderd, en gewoon de auto eens gaan leren kennen. Viel wel al meteen op dat ik de beloofde range (en het was winter) bij lange na niet haalde. In eerste instantie heb je dan teleurstelling in je kop, later valt dat wel mee.
De ervaring mbt die circa 82000 die ik er tot nu toe mee gereden heb zijn zeer positief. 1 keer iets kapot geweest, de aircosensor die uiteraard onder garantie is vervangen en verder waren mijn banden al kaal na 15000 kilometer, enerzijds door mijn rijgedrag, anderzijds door de bagger a fabriek uitlijning en uitbalancering. De bandenspecialist heeft me hier op dat moment op gewezen. Als je zo’n auto pas hebt, dan rij je er natuurlijk wat pittiger mee. Een goede vriend van me die onder andere een M5 V10 heeft met een heerlijk open uitlaat systeem, daar hebben we natuurlijk wel wat wedstrijdjes mee gedaan. Mijn vader die een C klasse AMG kocht idem.
Wat viel me tegen?
- Dealerservice; kijk ik heb er zelf geen moeite mee om een afspraak via de app te plannen en dan daarheen te rijden, vervolgens nummertje 132 van die dag te zijn, even moet wachten en vervolgens geholpen te worden. Maar wat me opviel was dat daar enkele senioren (vermoedelijk ondernemers) met een model X of S wat toch een serieus dure auto is, gewoon even kwamen binnen lopen om een praatje te maken of wat vragen te stellen, die eigenlijk afgewimpeld werden met “ heeft u een afspraak meneer? Nee sorry, dan kunnen we u niet helpen, eerst ff een afspraak plannen via de app ook als u vragen heeft”. Dat vind ik geen service, nogmaals ik heb er geen last van, maar dit is niet netjes.
- Bandenuitlijning/balancering a fabriek: Dat moet gewoon goed zijn. Mij heeft het niets gekost, maar die banden die er standaard onder liggen kosten toch al gauw 250 euro per stuk, dat is vrij zonde als je ze door schuin afslijten al weg kan gooien na 15000 km.
- Scheur in het achterraam: ook een bekend probleem dat vaker voorkomt, nogmaals, ik heb er geen last van gehad, even naar autotaalglas en vervangen maar was de opdracht van de leasemaatschappij. Als particulier had ik hier echter een issue van gemaakt gezien dit een garantiekwestie is. Echter Tesla kwam met het voorstel een onderzoekstraject te starten waarbij eerst gecontroleerd moest worden waar die ruitschade vandaan kwam, en daar hadden ze over 3 maanden tijd voor.
- De range is zowel een meevaller als een tegenvaller, gezien de auto bij lange na niet haalt wat er beloofd wordt. Valt ook niet te bediscussieren met Tesla zelf, dit ligt bij een EV aan zo veel factoren dat je nooit met een auto zo snel als deze met een beetje sportief rijgedrag aan die range komt. Daartegenover staat dat je M5 acceleratie hebt voor een fractie van het onderhoud en de brandstofkosten. En die range, daar is heel goed mee te leven.
- Accuconditie bij extreme koude op wintersport. Je ziet de accu echt leeglopen, snachts bij -12, dan is je auto 5% - 10% lading kwijt. Nu is dat voor mij geen probleem, maar stel dat je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je laat je auto 3 weken bij het vliegveld staan, dan is dat wel een dingetje. Volledig leeglopen zal niet gebeuren, dat kan chemisch niet, maar toch een puntje.
- Energiecapaciteit lijkt toch af te nemen, dit kun je makkelijk met het handje uitrekenen (ik kwam op -6% na 82000 km) valt enigsinds mee en vlakt ook af.
- Bouwkwaliteit en afwerking is toch wat minder. Het zit allemaal wat sneller los qua interieur.
- Rijgeluid, niet te vergelijken met een BMW of Volvo, die hebben dat bij hogere snelheden toch beter voor elkaar.
- Brandstofkosten bij snelladen zijn hoog. Op vakantie met een EV kost je hetzelfde, zo niet meer dan een Diesel of een benzine auto. Ik moet daar wel bij aangeven dat ik alleen bij NIET-supercharger locaties geladen heb. De Tesla laadpunten zijn vele malen voordeliger.
- De remmen, ik gebruik uiteraard wegens efficientie zoveel mogelijk regeneratief remmen, maar als je sportief wil rijden met een 100% opgeladen auto met het gewicht als deze dan zijn de remmen eigenlijk te zwak. Voor normaal gebruik prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar echt knallen, daar zijn ze bij dit model niet voor geschikt. Dat is denk ik ook het gevaar van deze auto, bloedsnel en superleuk, maar dat detail is naar mijn idee toch een beetje gevaarlijk voor de rijder die minder ervaren is.
Wat viel me mee?
- Overstappen van een D4 Diesel met 1000 km range op een tank naar een EV, daar was ik toch bang voor. Ik ben echter blij dat Tesla mij uiteindelijk die Long Range door mij strot heeft geduwd. De SR+ dat is me net wat veel aanpassen. Met de Long Range kan ik met alle gemak op vakantie, als ik door Duitsland stukken 160/170 rij dan stop ik elke 300km even 20 minuutjes. Heel goed te doen en heel comfortabel.
- Het rijden zelf blijft elke dag een feestje. Je rijdt nagenoeg iedere auto eruit.
- Brandstofkosten dagelijks gebruik zijn zeer laag, als je gewoon thuis oplaadt of aan die paal voor de deur dan stelt het verhoudingsgewijs qua kosten niets voor, zeker als je meeneemt hoe snel deze auto is.
- Gebruikservaring en updates. De auto blijft continu verbeterd worden, dat is een heel prettige ervaring en het is ook leuk om telkens weer iets nieuws tegen te komen in de software.
- Geluidsinstallatie, Spotify, Netflix integratie, de app, de gehele gebruikservaring is wat mij betreft gewoon geweldig.
- Tesla thuisbezoek bij een beurtje(eigenlijk controle gezien Tesla geen onderhoudsbeurten kent) of kleine reparatie op korte termijn. Je hoeft nergens heen, je wordt fijn thuis geholpen.
Mis ik mijn V40? Ja soms wel, maar dat is vooral omdat ik het een leuke vlotte auto vond, goed afgewerkt en een heerlijk motortje had. Zou ik nog terug willen na dit ervaren te hebben? Ik denk niet snel. Tuurlijk, als ik voor een andere werkgever ga werken dan koop ik me een leuke tweedehands 335i lekker mechanisch, goed geluid, lekkere beleving en een stuk goedkoper qua aanschaf. Maar anders zou ik als dagelijkse auto eigenlijk niet meer anders willen.
Het blijft echter wel een auto voor "nerds" het is niet traditioneel rijden en gaan met de banaan, er zit altijd een component plannen bij verdere reisjes en opladen. Begrijp me niet verkeerd, het stelt niets voor; ik vind het leuk en uitdagend, maar als je al te lui bent om te gaan tanken, dan kan ik me voorstellen dat een EV zomaar niet jou ding is. Van de andere kant gebruik je een EV net als je telefoon, als je hem niet gebruikt, insteken die hap, en uittrekken als je weg gaat. Met die filosofie scheelt het tov een verbrandingsmotor enorm veel tijd aan de pomp.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km