Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #48
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Prima auto, wel verbetering mogelijk
- 79.000 km
Na aanvankelijk de nodige scepsis (vind mezelf een autoliefhebber en dacht dat electrificatie toch het einde van mijn hobby zou zijn) toch maar eens proefrit met een electrische auto gemaakt. Dat viel niet bepaald tegen. Belachelijk prestaties zonder de bijbehorende herrie en een geweldig stereo.
Dan het kiezen.
Tesla vond ik de enige optie, ik vind de model 3 namelijk wel mooi i.t.t. de meeste mensen. Ik hou van felle kleuren, de auto's die ik nieuw heb gekocht waren allemaal fel gekleurd. Bij de Tesla vond ik de combi blauw met wit interieur (door collega's pornowit genoemd !?). Er was nog geen standaard range op dat moment, dus voor de LR AWD gekozen.
Verbruik en bruikbaarheid:
Ik ben niet zo'n hypermiler, ik rij de auto zoals ik alle voorgangers heb gereden, 25km/u harder dan het maximum. Het verbruik is nu na 80.000km 195 watt per kilometer. Dat is met de kachel op23 graden (ik ben een koukleum). Effectief dus rond de 300km bereik. Voor mij voor 95% van de ritten voldoende. Ook voor de jaarlijkse rit naar Zuid Spanje. Voordeel is wel, hoe warmer, hoe lager het verbruik. In totaal past er 525 liter in de diverse bagageruimten, dat is best fors.
Wat betreft storingen:
De auto heeft na een paar maanden een nieuwe computer gekregen. Daarnaast wel diverse vervelende zaken zoals het regelmatig niet open of dicht willen gaan (mobiele telefoon in de buurt), de laadkabel niet loslaten, telefoon niet verbinden. Allemaal wel oplosbaar, maar wel vervelend.
Het rijden zelf:
Het one-pedal driving is echt de uitvinding van de eeuw, ik begrijp ook niet waarom dat op brandstofauto's met automaat niet wordt gebruikt. Zeker als er een klein accupakket aanwezig is. Op provinciale wegen is de auto heerlijk stil, maar op de snelweg is het geluid vergelijkbaar met een brandstof auto. Dat komt ook door de slechte geluidsisolatie. De stoelen lijken weinig steun te geven, maar dat valt in de praktijk wel mee. Toch hou ik meer van sportstoelen die je echt vast zetten. De stereo is fantastisch, veel beter dan de B&O die ik in de Audi A4 had. Wat mij echt mateloos ergert is de regensensor, deze wist in het donker echt veel te weinig. Wat wel fijn is: Geen piepje kraakje of rammeltje te bekennen.
De kwaliteitsbeleving:
De auto voelt in alles echt minder aan dan een auto van de helft van de prijs. Was in 2019 prima, maar er zijn nu veel concurrenten die dat beter doen.
Laadpaal:
Nu er thuis ook nog een electrische Mini bij komt hebben we toch wel besloten een laadpaal aan te schaffen. Toe nu toe heb ik op mijn werk wel voldoende kunnen laden, maar sinds kort doe ik ook wel ritten van >200km enkele reis op regelmatige basis en dan is vol (95%) vertrekken ook wel prettig.
De conclusie:
Een fijne auto met wat nadelen. Tesla was de pionier met elektrisch rijden, het laadnetwerk is zeker een USP voor de langere ritten in de EU, maar ze zullen echt wel een kwaliteitssprong moet maken om niet door de grote fabrikanten uit de markt gedrukt te worden.
Zou ik weer dezelfde auto kiezen: Als het zou kunnen zou ik waarschijnlijk voor een ander merk gaan. Helaas is de bijtelling als de auto vervangen moet worden vervijfvoudigd. Dan valt de keuze waarschijnlijk weer op een benzine auto waar je bij dezelfde catalogusprijs gewoon nog meer auto krijgt. De overheid heeft volgens mijn bescheiden mening de afbouw van het voordeel te snel laten verlopen. 2% per jaar i.p.v. 4% had beter in lijn met de markt gelopen.
Bijna aan vervanging toe
- 137.000 km
De auto wordt in september 4 jaar en ik ga ook niet verlengen tot 5 jaar ondanks het bijtellingsvoordeel.
De reden is dat, ondank dat de Tesla een prima auto is, ik een keer weer een wat hoger model wil. De proefrit in de model Y was een tegenvaller, ik zat er niet lekker in en ik miste een beetje het sportive van de model 3. Daarna de 2e keus gereden, een Hyundai Tucson plug-in. Die vond ik een wat rommelige aandrijflijn hebben. Toen mijn beide potentiele opvolgers af vielen ben ik nog maar eens bij BMW langsgegaan. Ze hadden een X1 30e staan, dus die geprobeerd. Dat was meteen raak, wat een fijne auto. Wel een forse meerprijs tov de 25e met hetzelfde koppel. Het is dus een 25e met diverse pakketten geworden. Geen elektrische versie (wel ook proefgereden) omdat ik jaarlijks naar Spanje rij, en dat eigenlijk alleen met een Tesla goed te doen is.
Wat zaken die mij opvielen in de 140.000 rijden met de model 3:
-Aandrijflijn helemaal top
-Veel bandengeruis, onze elektrische Mini is beduidend stiller
-Slechte lakkwaliteit (laat op sommige plekken los)
-Beste stereo die ik ooit in een auto heb gehad (ook B&O en HK)
- De stoelen zijn prima voor lange ritten, zouden wel wat meer zijdelingse steun kunnen hebben
-Bandenslijtage is heel laag (70.000km)
-Weinig onderhoud nodig
-Geen technische gebreken gehad op het vervangen van de draagarmen na
-De vele software updates storen mij wel
-De irritante en soms gevaarlijke "stuurcorrectie uitgevoerd voor uw veiligheid", waarbij je soms op een 60km weg op je tegenligger wordt afgestuurd
-Geen normale cruise control, dus vaak ghost braking
-Ruitenwissers op basis van camera's ipv een gewone regensensor zijn de allergrootste ergernis
-50% van de keren gaat de deur niet open en moet ik de auto via de app ontgrendelen, natuurlijk altijd als je je handen vol hebt.
-Positief is het lage verbruik, ik heb gemiddeld 17kwh/100km verbruikt, dat vind ik netjes voor iemand die altijd meer dan 30km/u te hard rijdt en graag gebruik maakt van de 0-100 in 4,5sec.
-Waar de auto de eerste 3 jaar stil was, beginnen er nu wat kraakjes en rammeltjes te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh Carbon Premium Audio 20"LM Velgen Mooi!
- 2019
- 88.305 km

Tesla Model 3 RWD SR+ 60kWh 325PK FSD 3-Computer 18" AutoPilot Leder PanoDak Adaptive-Cruise Lmv Camera's Elektr.-Stuur+Stoelen+Spiegels+Geheugen+Easy-Entry+Verwarmde stoelen Park assistent PDC WIFI Lane-Assist Speed-Assist Navi LED Comfortstoelen ACC DAB Voorverwarmen interieur via App Keyless via Telefoonsleutel One-Pedal-Drive Origineel Nederlandse auto tot 11kw laden thuis! 1.584kg licht! Accu Garantie tot 28-04-2028/160.000km
- 2020
- 70.954 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh Autopilot Panormadak Stoelverw. V+A
- 2019
- 151.889 km