Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #47

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst92.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3 met caravan

  • 92.000 km

Het is zo leuk om al die reviews te lezen.
Toch, als je zoekt, vind je nooit een review van een Tesla met een caravan. Daarom dacht ik, laat ik er eens 1 schrijven.
Afgelopen zomer bedachten we dat we, net als andere jaren, toch maar weer naar Spanje te rijden.
Nu hadden we de afgelopen 10 jaar altijd ge-tent. Maar tja, als je ouder wordt is een bed ook wel lekker.
Als je dan bedenkt dat je een caravan wilt aanschaffen loop je al snel tegen de vraag aan: kan dat met een EV?
Ik kan je zeggen: JA
Wij zijn met een caravan met Model 3LR via Luxemburg, de Alpen en Zuid Frankrijk naar Spanje gereden en ook weer terug.
Beviel dat? Jazeker.
Natuurlijk, waar de de afgelopen jaren op vrijdag de kar aankoppelden, cruise control op 130 zetten en dan met 1 overnachting ertussen, naar Spanje hobbelden en vermoeid aankwamen gaat dat nu anders.
Het hele internet afgespeurd om te kijken of er nog meer van die mensen zijn die dat doen maar nee, de 'alles gewoon zelf uitproberen versie' zou het moeten worden.
Dag 1 vertrokken en voor de zekerheid maar een camping geboekt net voor Luxemburg. Voldoende gelegenheid om onderweg te laden dus dat zou moeten lukken. En ja, ongelofelijk hoe strak de Tesla het bereik correct berekent. Het komt gewoon uit wat aangegeven wordt. 20 minuten onderweg bij Namen geladen en naar de camping gereden.
Dag 2 zou een langere afstand worden. 50km onder Besancon.
Daarna via de Alpen (de pas bij Vallorbe), Mer van Genève, Chamonix, Grenoble, Montpellier naar Figueres.

Ik kan je zeggen, je hebt echt veel bekijks. Iedereen is ook benieuwd naar het bereik. ha ha.

De leukste momenten zijn als je een berg op rijdt; Cruise op 110km/h en je zoeft alle rokende Duitse auto's met sleurhutten voorbij. Prachtig gewoon. Onbegrensd vermogen.
Nog nooit zo'n fijne trekauto gehad.

Nu wil je natuurlijk weten wat het verbruik is :-)
Als je omhoog rijdt verbruik je 1% per km. (prachtig zo'n oranje / rood verbruikscherm :-)) Maar je rijdt nooit 100km achter elkaar omhoog.
Ga je naar beneden dan laadt de auto ongelofelijk hard op door het regeneratief remmen (Verbruikscherm helemaal groen).
Ik heb nooit bij hoeven remmen naar beneden.

Gemiddeld rekenden we met een verbruik van ca 2 km per %. Dus tussen 180 en 240km moet je laden.
Wij rekenden uiteindelijk iedere 150-180 om te laden. Een kleine 2 uur en weer tijd om de benen te strekken. Je hoeft dan ook niet 100% te laden.

Zou ik het weer doen?
Ik moet je wel zeggen: volmondig ja! Volgend jaar zeker weer een Europesche trektocht.

Toch moet ik je wel zeggen dat dit ook echt wel komt omdat er zoveel goede Tesla Supercharges onderweg zijn. Altijd gelegenheid voor sanitaire behoeften, restaurant, enz bij de SC.
En omdat er zo weinig Tesla's bij al die laadpalen staan kan je gewoon de caravan eraan laten als je laadt.
Al had het geen Tesla geweest zou ik het niet gedaan hebben. Je hebt dan veel te veel gedoe met het uitzoeken van laadpunten, laadsnelheden, niet kunnen zien hoeveel punten er zijn en of ze bezet zijn, enz. De faciliteiten voor EV's in de zuid Europesche landen zijn nog niet optimaal.

Uiteindelijk in deze vakantie 4309km gereden en 1275kwh verbruikt. Dus ruwweg ca € 300 aan verbruikskosten. Probeer dat maar eens met een benzine of diesel..:-)
Wil je meer info hierover, laat me maar weten hoor!


Aanvulling n.a.v. reacties;

Uiteindelijk vonden we de ideale modus voor een reisdag:
rond 08.00 uur vertrekken met een volle lading (op campings kan je prima op 220V laden, dat duurt als je leeg bent wel een uur of 12 maar zo lang sta je toch wel op een camping), 2 keer tussendoor laden en dan op de volgende camping rond 14.00 - 15.00 aankomen en lekker op tijd het zwembad in na ca 500 km afgelegd te hebben.
Met tussendoor een keer extra laden rij je zo'n 650-700 km op een dag en ben je nog steeds ruim voor het avondeten op een camping en kan je nog lekker een wijntje nemen of het zwembad in.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.