Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #45
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Heerlijke reiswagen.
- 32.423 km
Eind 2019, na lang wikken en wegen moet onze oude Skoda Octavia 2.0tdi weg. Met ruim 4 ton op de klok voorzag ik allerhande hoge kosten aan de DSG, de motor en roest begon de auto op te vreten. We wilden perse elektrisch en niet vanwege de subsidie, maar omdat weer daadwerkelijk een keuze voor het milieu wilden maken. De EV was de laatste stap in het proces om huis, kantoor en vervoer volledig CO2 neutraal te maken. De PV panelen lagen er al, voldoende voor 35.000 km elektrisch rijden en het hele woonhuis, dus de EV moest komen. Maar eind 2019 was er nog niet zo heel veel aanbod. Mijn voorliefde ging uit naar de Kia E-Niro en de proefrit bevestigde dat. Wat een heerlijke auto, mooi afgewerkt, alles erop en eraan, lekker snel, behalve enkele voor mij zeer belangrijke dingen: geen schuifdak of panorama dak mogelijk (wel in Duitsland, ik heb het tot de importeur nagevraagd, maar niet in Nederland leverbaar), zelfrijdend is beperkt en een trekhaak was niet mogelijk. De Ionic viel af om dezelfde redenen maar nog meer vanwege de beperkte actieradius.
Toch maar naar de Tesla Dealer. Ik ben altijd een enorme Tesla fan geweest, maar de auto's waren buitengewoon onbereikbaar, tot de Model 3 kwam. De proefrit was meer dan overtuigend, ik was op slag verkocht. De souplesse, snelheid, rust, de ruimte, het fantastische lege dashboard, heel veel opties en wat een geweldig dak in de auto en dan auto Pilot, da's gewoon weg fantastisch voor onze lange reizen, binnen Nederland en naar het buitenland. En dan die geluidsinstallatie: ik ben wel wat gewend, maar dit slaat alles!! Wat een prachtig geluid en in combinatie met het scherm en alle online diensten staat alles ter beschikking voor prachtige muziek onderweg.
Dus na wat slapeloze nachten toch maar besteld (privé) met trekhaak, in rood, sportvelgen, winterbanden set, LR premium uitvoering en begin december stond 'ie in de garage thuis, mijn eerste (en waarschijnlijk niet de laatste!) Tesla.
Er zijn nu ruim een jaar verder en ik zou de auto zeker weer kopen, dat zegt wellicht genoeg in 1 zin.
Ik kan eigenlijk geen nadelen opnoemen, hooguit zorgen over de toekomst, maar daarover later meer. De auto is zeer betrouwbaar gebleken, buitengewoon zuinig, heerlijk ruim om met 4 volwassenen naar de wintersport te rijden. De bergruimte met ruim 535 liter is absurd voor een sedan. Tuurlijk: ik had liever een hatchback klap zoals de Model S, maar tot op heden geen probleem. En dan het vermogen van de auto, dat is een blijft hoe dan ook de topper van het pakket, wat een enorm vermogen en verbluffend snel, ook in tussen sprints. Het blijft verbazen. Ik rijd normaal gesproken altijd in Chill mode, dan heeft de auto zo'n 220pk op 4wd en dat is al meer dan genoeg om elke GTI achter je te laten, maar in normaal mode (sport) gegaan alle remmen los. In Chill loopt de auto soepel en vooral zuinig en gaan de banden ook lang mee. Tot heden rij ik op de eerste set banden en die zien na ruim 30kkm nog op 4mm dus geen bijzonderheden qua slijtage. Nu rijd ik erg behoudend, rustig en defensief, slechts zelden geniet ik van een sprintje. Met een accu van 74kWh kom ik gemiddeld over het jaar 450km ver. De zomer kom ik ruim op 500km, de winter rond de 420 echte km's. Nu rijd ik ongeveer 30% van de afstanden snelweg, de rest b wegen.
Op b wegen met 80 kmh is in de zomer een verbruik van 135wkm haalbaar (560 km actieradius) maar op de snelweg in de zomer gaat dat naar 170 wkm. In de winter op 80 wegen ligt het verbruik rond de 165 en op de snelweg tegen de 185 wkm. Hogere snelheden (130) in combinatie met vorst, resulteren in een verbruik van rond de 200 wkm dus een actieradius van 350km. Dit haalden we ook op wintersport vakantie in 2020 en vind ik zeer acceptabel aangezien je toch elke 200 a 250 km even wilt stoppen. Bij de Tesla snellader is die dan in 20 minuten ook weer vol genoeg voor de volgende 250 km. Dus nooit range angst.
Verbruik: over 32.000 km heb ik een gemiddeld verbruik (dus zomer + 2 winters) van 165wkm behaald.
Autopilot / FSD.
Autopilot is standaard en wordt door niet kenners goedkoop afgedaan als een veredelde cruise control, maar da's een absolute leugen. Als je niet constant stadsritten maakt, maar voor werk of privé veel op de weg zit, snelweg of provinciale wegen, kan ik stellen dat 90 a 95% van de km's de auto volledig zelfstandig rijdt. Houdt uiteraard afstand, houdt zich aan de snelheid, blijft zeer natuurlijk binnen de lijntjes, vluchtheuvels, stopt bij stopborden, verkeerslichten en remt af voor kruisingen en rotondes. Dat is dan ook het enige wat ie niet zelfstandig doet: rotondes en afslagen. En dat komt door de wetgeving, want in de USA kan het al wel automatisch. Tot zover de standaard Auto Pilot. Geef het nog een jaar en hij rijdt alles automatisch.
Wij hebben echter ook FSD aangeschaft voor een aanvullende € 7.000,-. FSD voegt aan Autopilot toe dat de auto op snelwegen automatisch kan inhalen en op snelwegen automatisch navigeert, dus klaverbladen neemt bij wisseling van snelwegen en afritten als je op bestemming aan komt. FSD zou volledig automatisch moeten kunnen rijden van A naar B. En dat maakt FSD niet waar, terwijl dit in de US al werkt. FSD werkt deels wel, maar je moet de meeste dingen bevestigen: wil je inhalen, dan geeft de auto een hint, maar ik moet zelf het knipperlicht even aantikken om te bevestigen en dan gaat ie ook zelfstandig inhalen. Alleen snelweg wisselingen een afritten gaan volledig automatisch zover bevestiging. Al met al ben ik erg tevreden, want wanneer vanaf mijn woonplaats naar ons huis in Frankrijk rij, zo'n 1100 km rijden, rijdt ie ongeveer 1070 km volledig automatisch inclusief alle snelweg wisselingen. Maar de laatste procenten, die moeten door wetgeving worden vrijgegeven. Rijden op auto pilot is in ieder geval wennen, begin een beetje eng, maar uiteindelijk veel veiliger. De auto is erg voorzichtig en houdt voldoende afstand en ziet dingen gewoon veel eerder dan een automobilist. Zie je dus een aso Tesla rijder dan weet je genoeg: die rijdt zelf. Auto pilot krijgt van mij dus een dikke 9, FSD en 5 dus net geen voldoende. Niet vanwege de techniek, maar vanwege de wetgeving die de wekelijkse potentie tegenhoudt. Zou ik FSD weer kopen? Ja, maar alleen zodra de wetgever stopt met betutteling.
Laadnetwerk.
Door mij zwaar onderschat maar oh jeetje, zat ik er naast! Onbezorgd rijden met een EV wordt grotendeels bepaald door de mogelijkheden en snelheid van het laden. Met elk merk sta je - met name in het buitenland - bij slecht werkende 50kw laders, 1 a 2 laders op een tankstation. In Nederland is het iets beter met Fastned, maar je zit nog als met pasjes en kaartjes en te hoge prijzen. Hoe anders bij Tesla: elke 50 km heb je snellader van Tesla, niet 1, maar soms meer dan 30 per locatie en altijd bij restaurants of hotels met schone toiletten en lekker koffie :-)
Een stuk beter dan die ranzige snelweg tankstations. En als je dan moet laden, dan sta je gemiddeld 15 a 20 minuten. Door de grote actieradius kunnen wij vanuit huis in Twente ruimschoots Nederland door kruizen op 1 lading en lukt dat dan een keer niet, dan heb ik vaak maar 3 a 5 minuten laden nodig om alsnog ruimschoots thuis te komen. Reken op lange ritten door Europa op maximaal 20 minuten per 250 km.
Wat zijn de down sides?
Dan de downside van een Tesla: er zit ruime garantie op de auto, maar ik moet er ook niet aan denken dat er iets buiten de garantie kapot gaat. Op de hele aandrijving en accu zit 8 jaar garantie (of 200.000km) en ik denk dat 8 jaar dan ook de limit is dat ik de auto zal houden. En flinke reparatie aan de aandrijving zal in de duizenden euro's lopen. Het accu pakket kost zo'n 12.000,-. Maar wordt steeds goedkoper. Het centrake display, ik gok op een kleine 1500 euro, etc. Tot nu toe geen grote problemen gehad, maar enorme kosten hoor ik ook bij andere auto's: EV's zijn duur als het kapot gaat.
Wat is er in 32.000km aan onderhoud geweest: ruitenwissers vervangen, ruitenwisser vloeistof bijvullen, afwerkkap in 1 wielkast liet wat los, 1 van de mobieltjes wou niet meer aanmelden (bleek onze eigen schuld), 1 ruitenwisser sproeier verstopt, (doorblazen was voldoende), klipje onder de voorklep vervangen en sinds een week is de achterruitrijcamera een beetje wazig. Die wordt onder garantie vervangen. Ook is een bout vervangen in de achterwiel ophanging, dat vond ik toch wel zeer ernstig. Ik hoorde af en toe wat kraken na zo'n 5.000 km en bij nadere inspectie (ik kon die middag direct bij Tesla terecht) bleek er een bout te missen. Hele subframe is vervangen achter (vanwege 1 bout?!). Melding richting Tesla hoe dat had kunnen gebeuren. Maar alles is super en snel opgelost en een weekje in een model S P100D als ruilauto met gratis 'tanken' was geen straf. Ruitenwissers vervangen is gewoon via de app een afspraak maken en er komt een monteur aan huis om ze te wisselen. Kost 5 tientjes, maar de service is tot op heden geweldig.
Ik volg veel over Tesla en de accu's lijken het heel goed en erg lang te doen. Degradatie is minimaal (alleen het eerste jaar, maar daarna minimaal) dus de accu maak ik mij geen zorgen om voor de eerste 3 a 4 ton.
Tot nu toe: alle lof, fantastische ervaring en heerlijke rijdersauto.
De 50k voorbij. Hoe gaat het ermee.
- 58.427 km
We hebben de auto nu precies 2 jaar en inmiddels 58.000 km klok. Daar waar ik het eerste jaar nog wel eens naar de dealer moest voor wat kleinigheidje: afgelopen jaar niets gehad behalve een set nieuwe ruitenwissers.
Opvallend is de zeer, zeer gering banden slijtage. Ik heb nu twee winterse en twee zomers achter de rug en beide sets banden zijn nog niet op de helft van de limiet. Als het zo door gaat, haal ik 50.000 op de zomer en 50.000 op de winterbanden. Nou ben ik geen stoplicht sprinter, maar dit had ik nooit verwacht met zoveel vermogen. Mijn andere auto, de EOS, vreet banden. Achterbanden een voor. Voor vanwege de aandrijving, achter vanwege het cuppen.
Dan het verbruik: mijn gemiddelde verbruik is gedaald naar 163w/km over de laatste 45.000 km. Omgerekend met een capaciteit van 71kW (na aftrek degradaties accu), haal ik daarmee gemiddeld zonder een winter, 435km. Ik rij veel snelweg, maar wel altijd keurig 100 a 105 overdag. Op provinciale wegen ligt het verbruik rond de 145 wkm, soms lager. Maar al met al kan ik zeggen dat in de winter met veel snelweg, een kleine 400km haalbaar is en in de zomer en kleine 460km.
Verder mankeert er niets aan de auto. De auto loopt als nieuw, er gaat niets stuk tot heden, geen bijgeluiden, geen slijtage, geen rammeltjes. Eigenlijk een saaie review :-)
De hamvraag is wederom: zou je er weer 1 kopen? Daarop kan ik nog steeds volmondig zeggen: jazeker!!! De auto bevalt heel goed, is snel zuinig, fantastische stereo een belangrijk: een fantastisch eigen laadnetwerk door heel Europa met altijd goede voorzieningen. Misschien is dat nog wel het belangrijkste.
Deze week krijgen we een nieuwe aanwinst in de familie: auto nr7, een Hyundai Ionic Electric business 38kw. De auto is voor ons kantoor, 10.000 km gereden (demo, full option) met een nieuwe accu. Ik zal dat een aparte review voor starten. Het vermogen is wel erg beperkt, maar de proefrit beviel prima. We gaan het zien, maar tot heden is mijn oordeel: niet te vergelijken de Tesla en de Ionic.
Zal de reviews bijhouden.
De 60.000 gepasseerd, spijt??? Of niet.
- 60 km
De 60.000 gepasseerd, hoe staat het met de Tesla? 1 word: prima. Zou ik er weer één kopen: zeker weten, dan met warmtepomp!
Na aankoop hebben we het eerste half jaar wat kleine opstart dingetjes gehad, maar sinds dien nooit meer. Ook geen onderhoud, af en toe wat ruitensproeier vloeistof, maar door de ruitenwissers met geïntegreerde sproeiers is zelfs dat verbruik erg laag.
Veel mensen willen praktijk informatie over het verbruik. De teller staat nu op 60.500 km met een gemiddeld verbruik van 164Watt/km. Dat zijn 3 winters en 2 zomers. In de zomer is 135 a 145 watt geen uitzondering, in de winter, vorst en tegen, snelweg, loopt het op naar maximaal 200 watt.km.
Wat(t) doet dan de range:
Gemiddeld dus 164wkm = 433 km.
Zomers, gemiddeld 140 = 500km
Winter, gecomibeerd, 175 = 400 km.
Hoe gaat het met de banden en remmen:
Eenmaal gewend aan 'one pedal drive' raak je de remmen nooit meer aan, serieus! Op de remschijven is nog geen enkel spoor van een randje of slijtage te voelen. Door de composiet remmen ook geen roest, geen vieze velgen, geen slijtage. Evenals de banden: ik rij 2 sets banden, de eerste sets sinds aankoop. Gemiddeld nu dus 30k per set, de banden zijn ongeveer op de helft. Achter slijten ze iets sneller dan voor omdat de achter motor meer gebruikt wordt, deze is ook het meest efficient. Al met al gaan alle spookverhalen van hoge slijtage en gladde banden na 12000 km bij mij niet op. Kwestie van netjes rijden?!
Wat mij betreft na ruim 3 jaar nog steeds een dikke, dikke voldoende, qua betrouwbaarheid, zuinigheid, comfort. Nog niet te spreken over het makkelijke laden, overal in Europa. Fantastisch.
Op dit moment: de volgende wordt weer een Tesla.
80.000 einde garantie.
- 80.000 km
We zijn de 80.000 gepasseerd, dat betekende einde garantie periode voor de auto, maar de garantie op de aandrijflijn (totaal) is 190.000 km dus daar zitten we nog lang niet aan.
De ervaring blijft buitengewoon goed. Recent heb ik ruitenwissers en het interieur filter laten vervangen, totaal en kleine € 100,00 en netjes door de monteur thuis gedaan onder afspraak via de app. Bij mijn vaste garage heb ik een garantie check laten uitvoeren om eventuele gebreken binnen de garantie nog te kunnen laten uitvoeren. Maat daar kwam niets uit. Geen speling of slijtage, draagarmen, interieur, als werkt prima en zonder slijtage sporen.
Ik probeer ook de degradatie van de accu te achterhalen, maar ik kan amper een degradatie meten. Ik heb volgens het boekje gerekend en kom op een degradatie van 7%. Maar dat kan wat afwijken, ik heb puur gerekend met gereden kms en verbruik, zonder airco of andere gebruikers om een nauwkeurig beeld te krijgen. 7% ligt keurig in de lijn der verwachting en bij gelijkblijvend gebruik zal dat jaarlijks met 1 a 2% toenemen. Met deze degradatie heb ik nog ongeveer 400km netto range, uitgaande van een gemiddeld verbruik van 165 wkm.
Mijn overall gebruik de laatste 80.000 km was 163wkm. Ik rij altijd in chill mode maar rij wel door, ben geen vrachtwagen klever. Het hogere gemiddelde komt met name door regelmatige trips naar Frankrijk en Oostenrijk wat de snelheden hoog liggen in vergelijk met Nederland. De snelweg met 130 doet ongeveer 185wkm. In de winter wordt dat allemaal minder.
Opvallend zijn de banden. Ik rij nog steeds op de eerste nieuwe set. Met 3 winters op winterbanden en 3 zomers op zomerbanden, beide sets nu dus zo'n 40.000km en nog steeds 4+ mm profiel. Wie zegt nu dat EV's banden vreten? Dat heb ik met mijn VAG's never gehaald. Niet te spreken over de remmen: onmeetbare slijtage na 80.000km kan uit de test.
Na 80k is mijn conclusie: fijne auto, zou ik zo weer kopen. Geen gedoe, geen beurten, prima vakantie auto .... super. Op naar de ton.
Eindelijk nieuwe banden!
- 120.000 km
We zijn inmiddels weer een jaar verder, de teller staat op 120.000 km - gem. Verbruik over 120.000km = 165whm en de degradatie, lastig te bepalen, maar steekt ergens op 6 a 7%. In de dagelijkse praktijk merk je er niets omdat het verbruik toch sterk afhankelijk is van wind, temperatuur, etc.
Maar goed, de titel: eindelijk de eerste set banden vervangen, de achterbanden van de zomer set. Enorm goede prestatie, met een gemiddeld van 60 000 per set. De voorbanden komen er echt ook aan, maar die zaten nog zo ver binnen de marges, zelfs de garage vond het zonde.
Verder en saai jaar. Geen onderhoud, geen problemen, 5 x naar Frankrijk gereden, 1 x Italië en 1 x oostenrijk, de rest in Nederland. Wel 1 (gratis) terugroepactie voor een kofferbak kabeltje, gewoon thuis vervangen door de mobiele service. Wel ruitenvloeistof en autowas kosten, maar verder: geen onderhoud en de auto rijdt als nieuw.
Dat was het even, het blijft een fantastische auto en een privilege om erin te kunnen rijden. Hierna een model Y? Wellicht maar in ieder geval weer een Tesla. Maar eerst deze nog verder rijden tot circa 3 a 4 ton.
Voor de knutselaars: ik heb puur voor de lol en extra display gekocht, eentje die prachtig integreerd in de stuurkolom tunne. Kosten 155,- en het werkt fantastisch en staat als OEM, zelfs de Tesla monteur was onder de indruk. Is het nodig: nee natuurlijk maar he, leuk om eens iets in te bouwen.
Tot zover!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.