Tesla Model 3 Long Range (2019) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Ruim 1 jaar Tesla Model 3 Long Range, RWD
- 155.000 km
Achtergrond
Ik maakte ergens in 2018 kennis met elektrisch rijden, in een Tesla Model S van een collega. En was direct enorm onder de indruk: de acceleratie, het vrijwel ontbreken van geluid en nog vele andere zaken. Het was mij meteen duidelijk dat hier de toekomst van autorijden lag, ook na zo ongeveer alle typen Volvo die vanaf de Amazone gemaakt zijn, .
De eerste EV was in 2019 geen Tesla (toen nog te duur) maar een Renault Zoe, tweedehands (2018), met 40 kWh huuraccu (duur!). Die is in 2020 ingeruild voor een nieuwe Zoe met koopaccu (52 kWh) met aanschafsubsidie. Nog wel naast een Volvo XC70 uit 2001, voor de langere afstanden en vakanties. Omdat die door onderhoud en de benzinekosten zo ongeveer onbetaalbaar werd, kwam een grotere EV met voldoende bereik nu wel serieus in beeld.
Waarom een Tesla?
Het oog viel natuurlijk al snel op een Tesla zowel de model Y (nieuw), de model S als de model 3, zeker ook door het dalende prijsniveau van tweedehands. De model Y bleek al snel onhaalbaar vanwege het beperkte bedrag dat we nog voor de Zoë terug zouden krijgen. Ook een gebruikte Polestar 2 heb ik meegenomen in mijn vergelijking, maar vanwege o.a. de gangbare prijzen niet gekozen. Het beslissende criterium was uiteindelijk het aantal laadstops op A Better Routeplanner voor de route naar onze wintersportbestemming in Oostenrijk. De model 3 long range (2019-2020) was de enige die dat met 3 stops zou kunnen, en ook de totale laadtijd was dan de laagste. Ik heb dat overigens nog niet in de praktijk kunnen vaststellen. Een ander criterium was Amsterdam v.v. (ca 330 km totaal) In de winter lukt dat niet volgens navigatie Tesla-app. Met een volle accu (100%) lukt het net, maar met 12 km over in de winter is het toch wat stressen (dan verbruik ca 180 kWh per km).
Naast de mogelijkheid om een trekhaak te monteren was natuurlijk ook het steeds acceptabeler prijsniveau belangrijk. De keuze is in mei 2024 dan ook gevallen op een Model 3 Long range, Rear Wheel Drive (iets zuiniger dan de AWD) uit 2019 met ca 130.000 km op de teller, én een trekhaak. We rijden daar inmiddels ruim een jaar met veel plezier in, maar de perfectie die ons vaak voorgespiegeld werd door hardcore Teslafans hebben we nog niet helemaal ervaren.
Wat ervaringen in de praktijk:
Ruimte en gebruiksgemak
Het is een sedan(!) Dat wist ik natuurlijk, (en na ooit enkele Volvo 940 stations te hebben gereden is elke auto te klein ;-) ) En hoewel de binnenruimte op zichzelf best oke is (zeker met de verdiepte kofferbak), is opvallend dat de toegang tot vooral de kofferruimte echt klein is waardoor je bijvoorbeeld een wat grotere doos (45x45x50 ; onze koelbox past niet) niet mee kunt nemen. Dit past ook niet door de achterdeuren.
Laden bij Tesla
Erg positief en niet vaak genoemd: het superchargen bij Tesla is ook super goedkoop: 0,25€ per kWh midden op de dag in Nederland, 0,40€ was de hoogste prijs die we in Duitsland tegen kwamen. Als alles werkt is het ook supersnel (250 kw = 1800 km/uur bij start met opgewarmde accu). Maar in tegenstelling tot wat ik vaak hoor, werken de superchargers ook best vaak niet (andere zoeken) of niet op volle capaciteit (max 112 kW terwijl vrijwel alle stations leeg staan). Dat de Tesla app inmiddels aangeeft welke stations niet werken, zegt dan ook wel iets over hoe vaak dat voor komt.
Verbruik en actieradius
In de zomer met snelheden in de buurt van 100 km/uur is een verbruik van zo'n 140 Wh/km goed haalbaar (soms zelfs nog daaronder), wat een actieradius van ca 450 Km betekent. Alleszins acceptabel. In de winter komt het verbruik uit op ca 170 Wh/km. Met een fietsendrager op de trekhaak gaat het verbruik al snel naar 220-240 Wh/km. In de winter waarschijnlijk nog wat meer. Met aanhanger tussen 230 en 280 wh per km, afhankelijk van de snelheid. De Tesla vindt het afwijkende gebruik nog wel lastig. En als je daar zelf ook nog over nadenkt, werkt de navigatie en het kiezen van laadstations bepaald niet altijd optimaal.
Software/multimedia
Als je gebruik maakt van het abonnement voor €9,99 heb je continu verbinding met het internet. Functies als Spotify, Tune-In Apple podcasts zijn het laatste jaar toegevoegd (positief), en werken goed als er verbinding is. Dat blijkt in het grensgebied van Duitsland (maar ook op andere plekken) vaak niet het geval. Daar is de ontvangst slecht en is veel functionaliteit niet bruikbaar (o.a. ook de spraakassistent!) en erg irritant.
Comfort en rijden.
De bouwkwaliteit is acceptabel, maar niet super (geen Volvo). Vering is voor mij wat te sportief, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Adaptive cruise control werkt alleen met camera, en werkt dus beperkt of helemaal niet als de zon schijnt of als het mistig is. Condens in de camera is volgens de Tesla handleiding gebruikelijk als het koud en vochtig is (?!). In de winter toch wel een beetje nadeel. Samen met het fenomeen Phantom Breaking dat met name op tweebaanswegen regelmatig voorkomt, maakt dat je er toch niet volledig op gaat vertrouwen (zeker ook omdat het schijnbaar ook in de nieuwste versies niet volledig is opgelost). Dat geldt nog meer voor auto-pilot, wat eigenlijk weinig meerwaarde biedt. Ook over de regensensor is breed bekend dat deze gewoon ronduit slecht functioneert. Zelfs de Zoe doet dat veel beter.
Daar staat tegenover dat One pedal driving heel erg goed werkt. Het rempedaal lijkt het enige bedieningselement dat je niet meer nodig hebt in de Model 3.
Trekhaak
De Model 3 van 2019/2020 kan alleen af-fabriek uitgerust worden met een reguliere trekhaak met trekgewicht van 1000 kg. Als er geen trekhaak af fabriek gemonteerd is, is op het kenteken ook geen trekgewicht gemeld, en is alleen een RMC trekhaak voor een fietsendrager toegestaan; dus geen aanhanger. Een trekhaak was kennelijk ook overduidelijk niet de bedoeling van Tesla bij het ontwerp: de connector zit echt helemaal onder de auto en je moet zo ongeveer op je rug onder de auto kruipen om de stekker er in te doen. Super onhandig!
Conclusie
Met verdere prijsdaling in het verschiet heeft de model 3 waarschijnlijk de wel beste prijs prestatie verhouding voor een tweedehands elektrische auto: De range, de laadsnelheid en de lage kosten voor het snelladen bij Tesla. Ook het one-pedal-driving is echt een meerwaarde. Korte inventarisatie op marktplaats laat zien dat de prijzen nog steeds verder dalen. De laagste prijzen gelden natuurlijk ook voor auto's die al weer een jaar ouder zijn. Dat is natuurlijk ook een effect dat meespeelt. Aanbod met trekhaak lijkt inmiddels ook wat groter.
Niettemin is de auto niet het "wonder op wielen" dat hardcore Teslafans er vaak van maken. De auto heeft ook zeker wel een aantal onhebbelijkheden: de onbetrouwbare werking van de adaptive cruise control (phantom breaking), de slechte werking van de regensensor die ondanks alle updates niet opgelost wordt en de slechte werking van het internetabonnement in het grensgebied.
Zou ik een nieuwe kopen?
Dan zeker geen Model 3. De model Y lijkt dan voor een relatief beperkte meerprijs een betere keuze (dat zie je naar mijn mening ook terug in de prijzen tweedehands). Maar zeker ook vanwege de onvoorspelbaarheid van de afschrijving van Tesla (door het prijsbeleid en de strapatsen van de heer Musk) zou ik daar niet direct voor kiezen. Bovendien denk ik dat er inmiddels ook zeker andere goede opties zijn (Polestar, Kia EV6 etc)
Bovendien: geen pookje voor knipperlicht in een auto van 40.000? Realy Elon?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?
![Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *PANO | AUTO-PILOT | LUXURY-LEATHER | KEYLESS | FULL-LED | MEMORY-PACK | SURROUND-VIEW | DAB | CARPLAY | DIGI-COCKPIT | LANE-ASSIST | COMFORT-SEATS | 18"ALU*](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57898581/0-22d496564f0901790549a9aa733be8ee.jpg)
Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *PANO | AUTO-PILOT | LUXURY-LEATHER | KEYLESS | FULL-LED | MEMORY-PACK | SURROUND-VIEW | DAB | CARPLAY | DIGI-COCKPIT | LANE-ASSIST | COMFORT-SEATS | 18"ALU*
- 2020
- 193.173 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75kWh SOH89%
- 2019
- 73.745 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh | Pano | Fabrieksgarantie |
- 2019
- 82.472 km