Tesla Model 3 Long Range (2019) #7

autoreview

Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst106.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na ruim een jaar

  • 106.000 km

Ik heb de auto in de lease gereden en reed er vooral langere afstanden in Nederland mee. Was benieuwd hoe de auto zou rijden, en of het ook op langere afstanden zou bevallen.

Nou ja, wat zijn dan langere afstanden? In mijn geval betekent dat een enkele reis van 130, 205 of 300km, afhankelijk van kantoor. Normaliter was mijn kantoor de 205km variant.

Qua rijden rijdt de auto op zich echt wel goed en vind ik het interieur prima, alhoewel ik nooit fan geworden ben het beeldscherm in het midden. Veel te weinig de ogen op de weg daardoor, en bij die ene keer dat het scherm bevroor tijdens het rijden wist ik echt even niet hoe dat te fixen. Daarna weet je het wel, maar heb het niet meer nodig gehad.
Wel vond ik de windisolatie ondermaats, en het leer voelt minder dik/kwalitatief dan ik gewend was.
Ook zijn er wat nuances in ‘goed’.
Met TACC aan werd ik gek op 60-wegen met dat gepiep. En dan zet je zoveel mogelijk waarschuwingen uit, maar ja hij blijft mekkeren. Hij zeurt ook gewoon te vroeg, terwijl je nog niet eens op de lijn zit.

Autopilot is op de snelweg wel deels een uitkomst, maar dat je moet tegensturen om het gemekker of je het stuur wel vast hebt tegen te gaan haalt het hele relaxte rijden weg. Op een kaarsrechte snelweg wil ik niet continu naar rechts of links sturen. Dan wil ik gewoon relaxt het stuur in het midden ‘hangen’.

De acceleratie is de eerste paar weken leuk, maar daarna normaal, en verder ja eigenlijk weinig bijzonderheden.
Velen zeggen dat de auto oncomfortabel is op drempels, maar moet zeggen dat ik hem juist goed vind daarin, mits je op de juiste snelheid aankomt (en dat is niet te langzaam).

De range, ja dat was in de winter soms wel sappelen, ondanks dat het een Long Range is. Winterbanden hielpen ook niet mee moet ik zeggen. Locatie op 300km is dan niet altijd in 1 go te halen. Vóór dergelijke ritten laadde ik altijd verder dan 80%, wat ik gebruikelijk doe. Wind tegen en kou helpen niet mee. Maar eigenlijk altijd is er wel een supercharger in de buurt onderweg. Wordt ook mooi in de route opgenomen.
Verwarming niet te hoog instellen hielp ook, soms niet hoger dan 16 en stoelverwarming aan (al zegt de auto dat hij zuiniger is bij 22 graden binnen, maar bleek dat niet zo toen ik dat probeerde).
In de zomer ging het allemaal makkelijk, en zolang je op locatie kunt laden, ook geen punt. Waar het wel een punt is de beschikbaarheid van laadpalen in sommige gemeenten.
Verbruik was in de zomer zo’n 150Wh/km, terwijl ik in de winter rond 195Wh/km zit als ik comfortabel wil rijden.

Échte problemen heb ik niet gehad. Verder lijkt alles nog goed in elkaar te zitten bij de mijne, Hoewel ik ook wel andere dingen bij anderen heb gezien, zoals loslatende bekleding.
Het enige dat ik problematisch vind ik hoe slecht de auto eigenlijk met kou om kan gaan. Werkelijk álles vriest vast zodra de temperatuur onder nul duikt.
*mompel*: maar dan moet je ook een half uur ontdooien. Ja leuk voor de range als je dat nodig hebt, en niet op de oprit kan laden.

Door de 4% bijtelling was het kostentechnisch onverslaanbaar. En ja het was wel leuk dit eens te rijden. Wel vond ik het bij langere afstanden vrij lastig dat ik soms toch nog flink moest plannen, of dat een retour toch niet haalbaar bleek door bv weersomstandigheden.

Om nou te zeggen dat ik Teslafiel geworden ben, nee niet bepaald, maar schijnbaar ben ik een vreemde eend in de bijt.
Wel blijkt dat je gewoon langere afstanden in Nederland prima kunt afleggen hiermee.

Het gemekker door de veiligheidsvoorzieningen word ik echt niet blij van. Niet gewoon op de cruise door een 60-zone kunnen rijden is echt een dingetje. Het merk heeft mij niet gepakt zoals het anderen wel heeft gepakt. Het is verder een prima auto hoor, maar ik ben gewoon niet zo hyped erover als ik anderen erover zie.


Ergens heeft het me ook bewust gemaakt dat ik wellicht gewoon maar oudere auto’s moet gaan rijden zonder verplichte mekkersystemen. Want dit zal bij elk ander merk na de verplichting van deze rijplezier-kapotmakende systemen niet anders zijn. Hoewel de ene vast beter is afgesteld dan de ander.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.