Tesla Model 3 Long Range (2019) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
No-brainer
- 38.000 km
De keuze voor deze auto was simpel: Een collega vond een baan bij een andere werkgever. Daardoor kwam er een Tesla vrij uit 2019. Deze auto heeft in totaal 7% bijtelling.
Was deze deal niet langsgekomen, dan denk ik dat het een ID-3 of een Cupra was geworden, omdat ik niet mijn laatste geld in een auto wil steken.
De vorige berijder heeft er een trekhaak als optie bij gevinkt. Als fietsliefhebber meteen op marktplaats opzoek naar een fietsenrek. Ik kwam er een van Thule tegen die hetzelfde principe (met 4 bevestigingskogeltjes) had als de Tesla. Helaas paste die niet goed onder de bumper.
Verdere ervaring: Ik kies altijd voor de lichtste aandrijving. Nu dus niet. Wat een kanon.
Verder is de software geweldig. Geen sleutel meer nodig. Gewoon met je telefoon de auto ontgrendelen. Langzaam begint dit bij andere fabrikanten te komen. Ook de integratie met Netflix en tuneIn, Tesla heeft daar een ongelooflijke voorsprong.
Daarbij: stoelinstelling...nooit eerder een auto gehad met stoelgeheugen. Geweldig, zeker als je 4 gezinsleden hebt die af en toe ook in de auto rijden. Daarboven een easy-entry functie zodat je makkelijk in- en uitstapt.
Enige nadelen tot dusver: Het is een Amerikaan. Wat een draaicirkel. Dat gaat nergens over.
Ook al vocht in de achterlichten. Ik snap dat mensen vraagtekens zetten bij de bouwkwaliteit.
Ruim een jaar verder
- 100.000 km
Afgelopen jaar is het volgende hersteld:
60000 km: draagrubbers voorzijde versleten. Het schijnt normaal te zijn bij deze auto's. Deze zijn hersteld onder garantie.
80000 km: kapotte kabelboom. Oorzaak: easy entry. Voor de niet Tesla bezitters: Easy entry zet de bestuurdersstoel zodanig klaar dat je makkelijk kunt instappen. Gevolg is dat bij elke keer in- en uitstappen de stoel naar achter schuift (elektrisch). Daardoor slijten de elektrische aansluitingen aan de stoel. Dit levert uiteindelijk een kabelbreuk op waardoor de kabelboom vervangen moet worden. (kosten: 400 euro) .
100000 km: nieuw achterlicht ivm vocht, is ook niet onder garantie hersteld.
Terecht kun je vraagtekens zetten bij de kwaliteit. Wel betreft het hier een relatief nieuw model dat van schets-af-aan ontworpen is. Met dat in het achterhoofd wil ik deze fouten wel door de vingers zien. De monteurs hebben verzekerd dat de vervangende onderdelen de fout niet meer hebben. Bij de achterlichten zet ik vraagtekens bij die bewering. De rest moet ik nog zien.
Dit geschreven hebbende: Wat is de Tesla 3 toch een geweldig concept en een geweldige auto. Hij is enorm zuinig te rijden, heeft een goede accu en daarmee een uitmuntend bereik. Inmiddels ben ik er tweemaal mee naar de Alpen gereden en dat ging erg goed. Hou rekening met 5 maal (snel)laden. Daarbij: Vierwielaandrijving en winterbanden. De sneeuwkettingen waren dus niet nodig.
De navigatie is echt top. Snelladers worden goed ingepland. Wel van belang in de bergen: precies je adres aangeven. Berg-op vraagt veel kilowatts. De eerste maal had ik niet nauwkeurig aangegeven waar ik moest zijn. Met een paar % reden we het bergdorp binnen. Dat was niet zo grappig. De tweede maal exact het hotel opgegeven. Toen klopte de voorspelde actieradius als een bus.
Verder: software updates: Nog steeds krijgt deze auto extra functionaliteit. Inmiddels hebben we een groen-licht verklikker aan boord, waardoor je nooit meer staat te treuzelen bij een groen verkeerslicht.
Tenslotte. Rijkwaliteiten: Voor korte ritten pak ik het liefst de eGolf. Die stuurt strak, heeft een veel betere draaicirkel en is daardoor wendbaar. Op de snelweg: super irritant dat lane-assist telkens geactiveerd moet worden bij de Tesla. Daarmee scoort de Tesla echt minpunten, maar ik weiger te betalen voor de auto-pilot.
Value voor money: Inmiddels is een Tesla goedkoper (45000 euro) dan de eerste eGolf die ik kocht (46000 euro) . Uitrustingsniveau is vergelijkbaar. Op het gebied van prestaties en actieradius wint de Tesla ruim. Tel daarbij op: laadsnelheden en gadget-gehalte...Wat mij betreft heeft Tesla nog steeds een ruime voorsprong op andere EV's
Tijd voor een opvolger
- 195.000 km
De eerste 100.000 km tweemaal problemen gehad. Daarna probleemloos doorgereden tot het einde: 195.000.
1 opvallend dingetje: Na een paar dagen vorst ging de frunk niet meer open. Nadat de temperatuur weer omhoog ging, werkte de afsluiter weer goed. Inmiddels was het vervangende onderdeel al besteld. Dus toch vervangen.
Deze auto is inmiddels geexporteerd naar het buitenland. Ik zal dus nooit weten hoelang hij nog rond zal rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km