Tesla Model 3 Long Range (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 6.755 km |
Tesla Model 3 Long Range RWD Review
- 593 km
Afgelopen week heb ik mezelf gelukkig mogen prijzen om de Tesla Model 3 Long Range RWD op te halen uit Tilburg. Destijds (1 augustus) heb ik de Model 3 besteld (voorraadmodel) zonder erin te hebben proefgereden, wat zon aflevering toch wat spannender maakt. De reden hiervan was dat een individuele proefrit niet mogelijk was, en dat ik wel kon deel nemen aan een zogenaamde “event”. Echter had ik weinig trek om met 80 man allemaal een klein stukje te mogen rijden. Naar het lezen van verschillende reviews, was ik ervan overtuigd dat het goed zal rijden, om vervolgens over te gaan tot bestelling. Deze reviews hebben mij enorm geholpen om over te gaan tot aanschaf, en wil daarom graag ook mijn ervaringen delen met geïnteresseerden in de Model 3 (naast dat de auto me zo goed bevalt, dat ik het zeker een review waard vindt). Daarnaast durfde ik de Tesla Model 3 wel blind te bestellen, omdat je auto tot 7 dagen na levering tot 1500 km kan annuleren waarbij je het volledige aankoop bedrag terug krijgt.
Motivering
Het stond voor mij eigenlijk helemaal niet in de planning om de Tesla Model 3 aan te schaffen. Ik wou eigenlijk in 2020/2021 gaan overwegen om een andere auto aan te schaffen, wellicht elektrisch wanneer er meer modellen op de markt zouden zijn. Ik reed op het moment een VW Golf 1.2 TSI uit 2014. Ik had verwacht dat de 4% bijtelling nog wel een paar jaar zou doorlopen voor elektrische auto’s. Echter kreeg ik begin juli lucht van de kabinetsplannen dat de bijtellingsregels definitief gaan veranderen en worden afgebouwd vanaf 2020 (van 4% naar 8%, 2021 van 8% naar 12% etc voor elektrische auto’s). Vanaf dat moment ben ik wat rekensommetjes gaan maken tov van mijn huidige auto. Andere elektrische auto’s vielen voor mij redelijk snel af omdat range te kort was of ik de auto niet mooi vindt. De Tesla Model 3 heb ik doorgerekend zowel operational lease als financial lease, aangezien ik hier vrij in ben als ZZP’er. Al snel merkte ik dat kopen (incl. stuk financial lease) rond de 25/30% goedkoper was dan operational lease. Wat mij nog meer verbaasde was dat ik in de Tesla Model 3 (zakelijke aanschaf) over 5 jaar, goedkoper zou rijden dan in mijn Volkswagen Golf van 2014 (privé auto met kilometervergoeding) (waar ik dan nog 3 jaar in zou rijden) kijkend naar de Total Cost of Ownership per maand. Dit heeft met name te maken door o.a. De MIA-regeling (€10800 vrijstelling van winst), geen wegenbelasting, voordeliger onderhoud en besparingen op brandstof. Hierdoor wordt deze auto met een hoge aanschafwaarde, net zo voordelig als het rijden in een Volkswagen Polo. Voor mij betekende dit, als ik in een mooie auto wil rijden wat ook nog eens financieel aantrekkelijk is, is dit het moment. Zodoende de Model 3 gaan bezichtigen in Duiven, en vervolgens overgegaan tot aanschaf. Nadat ik eerste de Model 3 SR+ besteld had, kwam later een Long Range RWD model beschikbaar in de voorraad (deze uitvoering werd niet meer geleverd). Toen heb ik de Long Range RWD besteld, en de SR+ geannuleerd.
Aflevering
Afgelopen dinsdag heb ik de auto opgehaald in Tilburg. Zoals verwacht verliep de aflevering nogal rommelig, echter had ik mezelf hierop ingesteld, zodat de schade meeviel. De afspraak was al 2x een dag van te voren verzet. Ik had de afspraak om 17:00, echter was de auto nog niet klaar, en heb ik 45 minuten moeten wachten voordat ik naar de auto kon. Zoals van te voren aangegeven in de email van de aflevering, kreeg je te horen waar de auto staat met de bericht “De sleutels zitten erin, je mag de auto uitgebreid inspecteren en indien je tevreden bent kan je hem zo naar buiten rijden na het laten zien van de kentekenbewijs bij de uitgang”. Een hele andere ervaring dus dan bij de gevestigde orde. Na een uitgebreide inspectie kwam ik nog wat lichte krasjes tegen op de motorkop en achterklep, deze werden netjes weggepoetst. Daarnaast merkte ik wat verschil in de gleuven van de carrosserie achter, waarbij ik het antwoord kreeg “Ja, het zijn Amerikaanse auto’s hé, in Europa zijn we hogere standaarden gewend”. Tja.. dat schijnt er dan een beetje bij te horen. Voor mij geen reden om de auto te laten staan. Daarnaast zat er een bobbel in een raamrubber van de achterdeur. Voor de rest was de carrosorie erg strak, en heb geen andere zaken kunnen opmerken na een uitgebreide inspectie van 45 minuten. Voor de iets grotere gleuf, en de bobbel in de rubber ga ik nog een afspraak maken bij een service center om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen.
Rijgedrag
Rond 18:30 reed ik weg uit Tilburg, nadat ik de weg op draaide meteen even het gas vol ingetrapt. Wow.. wat een power! Ik heb meteen een grijns van oor tot oor, en twijfel was meteen verdwenen. Doordat ik nog niet had proefgereden (en nog niet eerder in een elektrische auto heb gereden), wist ik niet wat me te wachten stond. De souplesse waarmee je in één streep doortrekt is fenomenaal. Je voelt dat het gewicht van de auto erg laag ligt, waardoor de auto echt plakt aan het wegdek. Even een tussen acceleratie zonder dat de auto hoeft te schakelen, voelt zo comfortabel. Doordat de motor sterk afremt op bij gas los, hoef je de rem nauwelijks te gebruiken, wat het erg plezierig is doordat je alleen maar het gaspedaal hoeft te gebruiken, indien het nog steeds in gaspedaal heet in een elektrische auto ;) De auto is daarnaast wat strakker geveerd, waarbij het voordeel is dat het strak op de weg ligt, het nadeel is dat je onevenheden in de weg wel goed voelt, echter niet storend. Het rijgedrag en de motor is voor mij echt superieur aan benzine/diesel auto’s, voelt een beetje aan als autorijden 2.0.
Interieur
Het interieur draait volledig om het “iPad” scherm wat in het midden staat. Ik ben het type persoon die de boekjes laat liggen, en trail-error te werk gaat. Het scherm werkt fantastisch, erg intuïtief. Ik ben erg gevoelig voor goede gebruiksvriendelijkheid, waarbij het scherm aanvoelt als je een iPad aan het bedienen bent. Zonder gebruiksaanwijzing weet je het scherm binnen no time te bedienen alsof je het al maanden gebruikt. De stoelen zijn daarnaast ook erg prettig, doordat je ze in 12 standen kan verstellen kan je ze erg prettig instellen. Zelf vind ik veel ondersteuning in de onder rug erg prettig. Bij warm weer is het wel een nadeel dat materiaal warmen wordt dan bij bijvoorbeeld stoffen stoelen of alcantara. Hiervoor zou stoelverkoeling prettig zijn. De algemene afwerking van het interieur is van hoog niveau. Het glazen dak boven je ziet er erg chique uit, en de zwarte alcantara achtige bekleding in de deuren geven een luxe uitstraling. Ik was van te voren geen voorstander van het minimalistische interieur, dit was voor mij één van de mindere punten aan de auto. Echter naar een paar dagen ermee rijden, ben ik er helemaal fan van geworden. Het minimalistische interieur geeft een ruimtelijk gevoel in de auto, waarbij je elders aardig ingesloten bent. Het is erg rustgevend en ontspannen rijden, waarbij je weinig afleiding hebt en veel zicht hebt om de weg.
Geluidsinstallatie
Even een muziekje opzetten met Spotify om het geluidssysteem te testen (ben zelf nogal een audiofanaat, geen audiofiel). Het geluid is erg helder en goed, weer een grote glimlach op mijn gezicht. Echter heb ik het systeem wel iets aangepast, waarbij de hoge tonen iets heb teruggeschroefd en de lage tonen iets omhoog gezet. Het geluid klinkt nu fantastisch! Hiervoor had een Volkswagen Golf 7 met een Helix Subwoofer. Het geluidssysteem in de Model 3 is zeker van een niveau hoger. Met name de helderheid en de details in het geluid zijn hierin onderscheidend. De bas is ook erg strak, waardoor je een erg goed geluid hebt. Kortom, een zeer goed geluidssysteem.
Exterieur
Toen de auto voor de eerste keren zag, moest ik even wennen aan het exterieur. Ik vond de achterkant een beetje op een Mazda lijken. Echter nu ik de auto wat vaker heb zien rijden en hem zelf heb, vind ik het uiterlijk steeds mooier worden. De achterkant ziet er best breed uit van achteren, wat de auto wel body geeft. Daarnaast heb ik momenteel de aero wieldoppen op de auto, waarbij ik de intensie had om deze direct te verwijderen. Echter vind ik ze wel mooi, en laat ze er voorlopig opzitten.
Conclusie
Tot nu toe kan ik alleen maar concluderen dat de auto boven mijn verwachtingen is. Ik heb het gevoel dat gewoon alles “klopt” aan de auto. Het rijgedrag is superieur t.o.v. benzine/diesel, de geluidinstallatie is erg goed, het minimalistische interieur bevalt erg goed (waar ik van te voren het minst enthousiast over was). Wellicht een gekke vergelijking, maar ik vindt de Model 3 te vergelijken met een Iphone, je krijgt het idee dat de auto volledig is ontworpen op de gebruiker. De gebruiksvriendelijkheid, kleine details zoals als mijn vriendin de auto opent met haar smartphone, dat de stoel en het stuur automatisch naar haar instellingen worden gezet. De snelheid van het touchscreen en hoe intuïtief het is. Voor mij is het autorijden 2.0
Ik zal in de toekomst nog een stukje toevoegen over de range van de auto. Heb nu nog te weinig ermee gereden om hier een beeld over te kunnen schetsen.
Ben je van plan een Tesla te bestellen? Gebruik dan mijn referral code [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]. Je krijgt hiermee 1500 km gratis SuperCharger km.
Een aantal weken verder
- 2.543 km
Back to petrol op vakantie
Ondertussen heb ik de Model 3 nu een aantal weken. Afgelopen maand op vakantie geweest dus niet veel van de Model 3 kunnen genieten. Tijdens de vakantie heb ik het met een Mercedes C300 cabrio mogen doen, back to petrol. Pff.. kreeg het gevoel dat die niet vooruit te branden was, terwijl die toch rond de 245pk heeft. Eenmaal terug in Nederland in mijn Tesla Model 3 rijden, merk ik dat ik aardig verwend ben hiermee.
Verbruik
Ondertussen heb ik ook een beter beeld gekregen van het verbruik. Ik maak voor mijn werk aardig wat snelweg kilometers. In het begin schrok ik van de afname van de kilometers, echter kwam dit doordat als je met een koude accu wegrijdt je het eerste kwartier rond de 5 a 10 km range extra verbruikt. Als ik met het verkeer goed meerij rond de 120 a 130 km/h, kom ik op een verbruik van rond de 175 w/km uit. Hiermee haal ik dus rond de 425 km op een volle accu. Als ik het rustiger aandoe en 100 a 110 km/h ga rijden gaat het verbruik richting de 150 w/km, hiermee haal ik dan een range van rond de 495 km. Ik heb erg tevreden met deze resultaten tot nu toe. Het verbruik is in de ochtend wanneer het koud is en regent wel aanzienlijk hoger. Waardoor ik een heenweg bv. op 180/185 w/km uitkom, en de terugweg op 165/170 w/km (waarbij ik 120/130 km/h aanhou). Het is nog even afwachten wat de presentaties gaan worden in de wintermaanden.
Minpunten
Daarnaast nog wel een paar minpuntjes ondervonden.
- Scherm is tijdens rijden een keer uitgevallen. Hierdoor moest ik de auto stilzetten en in de P zetten, en daarna starte het scherm weer op.
- Tijdens autopilot heeft die paar keer hard geremd terwijl er geen verkeer dicht voor me was. Dit was erg irritant. Kreeg het gevoel dat het vandaag weer een stuk beter werkte (misschien leer curve/calibratie?)
- Wanneer het hard regent beslaan de ruiten van de binnen wanneer de auto geparkeerd is. Dit punt vind ik zeer zorgelijk, en ga hiervoor zsm een afspraak maken bij Tesla. Het lijkt mij zeker niet goed als deze condens terecht komt aan de binnenkant van de auto met alle elektronica..
Ben je van plan een Tesla te bestellen? Gebruik dan mijn referral code [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]. Je krijgt hiermee 1500 km gratis SuperCharger km.
V10 update
- 3.432 km
Ondertussen is de software van de auto geupdate naar V10. Er zitten wat extra features op zoals Netflix en YouTube en wat games zijn toegevoegd. Maar de belangrijkste update voor mij is de verbeterde autopilot. De autopilot is echt een stuk verbeterd! Op het moment dat ik op de snelweg links rij, een een ander drukt de auto ertussen, ging de auto in het verleden best hard remmen wat oncomfortabel was. Momenteel doet de auto dat niet en anticipeert veel beter op de voorgangers.
Daarnaast bevalt de auto nog steeds erg goed. Het standaard de auto thuis aan de stekker zetten begint te wennen, en rij tegenwoordig op de snelweg altijd met de autopilot aan (zonder stuurhulp). Ik merk dat ik erg uitgerust aankom na lange ritten van bv. 1,5 uur. Over anderhalf week heb ik afspraak om de raamrubber en de carrosserie van de achterdeur te laten nakijken (beetje grote gleuf). Ben benieuwd.. betreft de verhalen omtrent service die ik allemaal voorbij zie komen.
Gemiddelde verbruik over alle kilometers ligt op 171 w/km. Dit komt erop neer dat ik 432 km op een volle batterij zou kunnen halen. Ik rij meeste snelweg en waar kan 130/140 km/h (echter bij lange na niet altijd mogelijk door drukte op de snelweg).
Er paar maanden verder
- 6.755 km
Ondertussen een paar duizend kilometer verder. Het proberen zuinig te rijden is er vanaf, rij 140 waar het kan op de snelweg. Het verbruik is ondertussen gestegen naar 175 w/km. Ben erg tevreden met het verbruik en de totale range. Ritjes van 160 km geen en 160 km zijn hiermee geen probleem.
Eergisteren de update 2019.36.2.1 ontvangen, hiermee 5% meer vermogen gekregen. Nog niet echt kunnen testen of het merkbaar is.
Daarnaast heb ik de ruiten laten tinten, 35% achter vanaf de b-stijl en het achterraam 20%. Zie nieuwe foto’s.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km