Suzuki Swift 1.6 Sport (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Swift 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 59.000 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
zelfde auto maar toch ook niet
- 62.000 km
De afgelopen vier jaar hebben we met veel plezier gereden in een Swift 1.2 Comfort uit 2011. Deze was toen we hem kochten geheel standaard en heb ik in de loop der tijd wat sportiever gemaakt. 17 inch velgen, Eibach Pro verlagingsveren, Sport achterlichten, bumperdelen van het GT-pakket evenals een achterspoiler en mistlampen. Daarmee werd het echt een hele leuke auto en door de grotere wielen en de verlaging reed ie ook nog eens geweldig strak.
Maar na vier jaar wilde ik toch weer eens iets anders. Iets sportievers, maar toch nog een beetje praktisch en net zo betrouwbaar als de Swift.
En zo stond er in juli van dit jaar een blauwe Swift 1.6 Sport uit 2012 voor de deur. Ik wilde graag weer dezelfde blauwe kleur (de derde blauwe Swift inmiddels) en ondanks dat hij twee deuren minder heeft (een 5-deurs Sport was me nog te duur) en ook de koplampen, bumpers etc. anders zijn uitgevoerd, hebben veel mensen het niet door dat er wat anders staat.
En ondanks dat het wederom een blauwe Swift van dezelfde generatie is, heeft Suzuki echt zijn best gemaakt om van de Sport iets leuks te maken. Aan de buitenkant vallen de mooie donkere xenon koplampen op en zijn de bumpers veel sportiever getekend. De achterbumper heeft een mooie diffusor waardoor een dubbele uitlaat steekt en aan de zijkant bedekken skirts de dorpels. Verder mooie lichtgewicht 17 inch velgen, donkere ramen achter en een dikke achterspoiler.
Van binnen is het verschil met de vorige Swift ook groot. In plaats van handmatige airco heeft deze climate control en de cruise control die bij de vorige ontbrak zit er hier wel op. Sleutels kan ik voortaan in de zak houden door de keyless-entry en starten gebeurt met de startknop. De dikke sportstoelen die je goed omklemmen zijn een groot verschil met de veel vlakkere exemplaren uit de vorige. Daardoor lijkt het wel alsof die wat ruimer aanvoelde voorin. Leuk is ook het kleinere dikkere stuurtje dat aan de onderkant iets afgeplat is.
Maar, een Swift Sport koop je met name voor het rijden. Daar was het mij dan ook om te doen. Meer pit en door de 6-bak minder toeren en daardoor comfortabeler op de snelweg.
En zo’n Sport rijdt nog echt een heel stuk leuker dan de huis-tuin en keuken versie kan ik inmiddels melden.
Je trekt hem (warm uiteraard) door tot 7200 toeren en dan heb je echt het idee in een sportwagen(tje) te zitten. Bochten verslindt hij met het grootste gemak. De vorige Swift reed door de verlaging heel strak maar werd daardoor ook heel stug en de dempers waren eigenlijk te slap.
Dit is bij de Sport veel beter. Het onderstel voelt veel beter en stijver aan en ondanks dat ie ook een stuk sportiever rijdt, is hij toch comfortabeler.
Inmiddels een paar duizend kilometer verder ben ik nog steeds erg positief. De auto was in goede staat en dealeronderhouden en ik ben nog geen gekke dingen tegen gekomen. Ook het missen van twee deuren achter is geen groot probleem ondanks twee jonge kinderen.
Het is echt een auto die je graag even pakt om een blokje om te gaan en dat was ook de bedoeling. Het verbruik is met 1:14 wel iets hoger als van de 1.2 maar dat wist ik van te voren.
Pluspunten
- Een feest om mee te rijden
- Alles zit erop en eraan
- Zeer betrouwbaar
- Betaalbaar scheurijzertje
Dit zou nog betere kunnen
- Materiaalgebruik interieur kan mooier
- Stoel mag lager (en verder naar achteren)
- Bagageruimte is beperkt
- Redelijk lawaaiig
- De 1.2 schakelde nog net iets strakker
- Iets sportiever uitlaatgeluid
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
