Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)

Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)
Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)Suzuki Swift 1.6 Sport (2008)

UitvoeringSwift 1.6 Sport
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008

Mijn ervaringen met de Suzuki Swift Sport

Eind 2007 bestelden mijn vrouw en ik beiden een Suzuki Swift.
Mijn Alfa Romeo 156 begon na 7 jaar kostbaar in onderhoud te worden en was aan vervanging toe.
Mijn vrouw reed al in de nieuwe Swift en was erg enthousiast.
Nu reed ze al vele jaren Suzuki en met veel plezier dus veel reclamefolders hadden we niet nodig.
Haar nieuwe Swift 1.5 Exclusive arriveerde in januari 2007.
In februari 2008 heb ik mijn zwarte Swift Sport opgehaald bij dealer J en S in den Helder.
Wij zijn daar bijzonder plezierig behandeld.
In de afgelopen periode ben ik de auto steeds meer gaan waarderen.
Na zeven duizend km begint de motor een beetje los te komen.
De close ratio versnellingsbak hoort bij de auto maar heeft wel als nadeel dat bij 120 km per uur de motor 4000 toeren maakt. Je mist een zesbak als eindoverbrenging. Maar wellicht dat dit niet bij het karakter van de auto past.
Hert is een heerlijk gooi-en smijt autootje met een prima wegligging die je niet voor verrassingen stelt - in het grensbereik wil hij mooi rustig over de voorwielen doorschuiven.
Het comfort in deze kleine auto is voldoende - het valt niet eens tegen. Maar ik hou wel van een beetje stevig weggevoel.Dat was in de Alfa 156 ver te zoeken; de Alfa 155 2.0 TS die ik heb gereden was veel meer Alfa.
Problemen mei 2008:
Na 3000 km is de hele stoel vervangen. Het ding piepte als een oud springveren bed. Bovendien prikte er door schuimrubber en bekleding iets van metaal in mijn billen.
Door de dealer werd ik zeer netjes behandeld.
Verder geen problemen.
Update 14-12-2008:
Ik ga deze week naar de garage om mij te laten verlossen van irritant gerammel in het dashboard ter hoogte van de ventilatieroosters.Verder geen nieuws.

Inmiddels zijn we - eind augustus 2009 - weer enkele duizenden kilometers verder.
In het vorige verslag gaf ik aan dat de bestuudersstoel kraakte en op de stoelrails bewoog.
Ik ben geen uitzonderlijk zware persoon dus daar kon het niet aan liggen. De stoel is onder garantie vervangen. Geen probleem. Nu is alles als vanouds.
De VOS beurten zijn overzichtelijk en aangenaam laag vergeleken met een Alfa 156 SW.
Ondanks alle voorzorgen heeft een achteloze persoon mij op een parkeerplaats een deuk bezorgd. Je smijt gewoon je deur open en hoezo mensen die hun auto koesteren. Tokkies vind je overal.

Bij de firma Ziptuning is de Swift van andere software voorzien - de EEPROM is opnieuw geprogrammeerd. Geweldig, zo'n kleine softwarematige ingreep want de trekkracht 'onderin' is flink verbeterd waardoor het een meer uitgewogen auto is geworden. De vermogenswinst in KW's is gering maar het koppel van de morotor is flink gestegen. Een AANRADER dus!!

No steeds veel plezier in de Swift Sport maar ik hou hem niet langer dan drie jaar. Daarna stap ik over ion de volgende auto - ik hoop een verbetrde Swift Sport met 150 PK en een 6 versnellingsbak.
Over een jaartje zijn de kopers van een vertroetelde Swift Sport welkom.
Er zal dan ongeveer 20.000 km op de teller staan.
Ach, het is ook eigenlijk een pure luxe dat we deze auto erbij hebben maar als het kan....? Waarom dan niet.

PRIVATE LEASE Suzuki Swift