Suzuki Swift 1.3 GLS (2007)

autoreview

Suzuki Swift
Suzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki SwiftSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift Sport

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een korte periode van 5 maanden in een 2e hands Astra diesel te hebben gereden, ben ik overgestapt op een gloednieuwe Swift. De Astra moest weg vanwege kilometer fraude (80.000km terug geklokt) en een flink aantal verborgen gebreken. Flink geschrokken natuurlijk en daarom de keuze gemaakt voor een nieuwe auto.

* Vooraf:
Eerst een aantal modellen naast elkaar gezet vergelijkbaar aan de Swift zoals een Hyundai Getz, Chevrolet Kalos, Nissan Micra, Daihatshu Sirion 2 en Mitsubishi Colt. Na in elke auto te hebben proefgereden (allen met een 1.3Ltr/90pk motor of vergelijkbaar) bleef alleen maar de Colt en Swift over. Ik heb gekeken naar prijs, prestaties, verbruik, zitcomfort en uitrustingsniveau. Samen met de dealer heb ik een prijsberekening laten maken voor een betaling. Hier kwam de Swift, vanwege zijn lagere instapprijs, net even iets beter uit de bus. Ook het zitcomfort en de ‘looks’ vond ik net even iets beter bij de Swift. Het verschil tussen de 1.5 en de 1.3 motor van de Swift is niet groot. De 1.5 is iets sneller en komt beter mee op de snelweg dit wel tegenover een hoger verbruik.

* Aflevering:
Na 1,5 week werd de auto afgeleverd (14 mei 2007) en kon ik hem gaan inrijden, wat mij direct opviel was het hoge brandstof verbruik. Mijn eerst (volle) tank was na 380km helemaal droog. Ik had het gevoel alsof er een draaikolk in de tank ontstond als ik ook maar even naar het gaspedaal keek. Mijn advies doe rustig aan, zet het infodisplay uit!! en schakel snel door vooral als hij koud is. De motor is overigens wel snel op temperatuur. Verder kraakt de voorvering een beetje, niet storend, dus laat ik dat verhelpen bij de eerste service beurt.

* Rijgedrag:
Op de snelweg komt de auto goed mee, ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid pit van dit 1.3 motortje. Bij inhalen moet je wel even terugschakelen naar de 3 of 4 afhankelijk van je snelheid.
Sprintje van 0 naar 100 kost nog geen 11 sec. De auto ligt stevig op de weg maar helt in hele scherpe bochten zoals afritten wel een beetje over. De vering is comfortabel, net als de stoelen. Geen kritiek op het rijgedrag! Verbruik is na een kleine 2000km gedaald naar actieradius van +/- 500km met een volle tank. (update over verbruik volgt)

* Accessoires:
De standaard speakers vallen absoluut niet tegen, ik niet gekozen voor een inbouwradio vanwege a) prijs en b) de kwaliteit van het geluid. In de auto zit nu een Sony (cdx-gt610u) autoradio en er komt goed geluid uit de speakers. De airco koelt goed en snel, nog geen echt warme dagen gehad om het uitgebreid te testen. Gebruik je de airco niet veel zet hem dan wel elke week even 10minuten aan tijdens het rijden en laat hem daarna goed ‘ventileren’. Doe je dit niet dan kun je vrij snel de airco vervangen vanwege schimmels e.d. en dat is een zeer kostbare reparatie.

* Pluspunten:
+ Prijs,
+ Prestaties,
+ Stoelen,
+ Uitstraling,
+ Standaard uitrusting,
+ Garantie,
+ Betrouwbaarheid.

* Minpunten:
- Verbruik in het begin, (heeft elke auto wel last, van pas 2000km gereden!)
- Hoog gehalte aan plastic in het interieur,
- Geluidsisolatie (regen hoor je goed op het dak)
- Prijzen van de accessoires.


»UPDATE: 21 JUNI 2007«
Op de teller staan nu 3918 kilometers, en er beginnen zich wat problemen met de versnellingsbak te ontwikkelen. Ik krijg de pook maar voor de ’helft’ in de eerste versnelling, hetzelfde geldt voor de reverse. Om dit op te lossen moet je de bak in z’n vrij zetten en met de pook een paar keer flink hard naar rechts en links schudden, in andere versnellingen zetten helpt niet. Het brandstof probleem begint nu langzaam aan te verbeteren. Op een halve tank rij ik nu gemiddeld 320km. Ideaal zou 340 à 350 zijn, maar dat haal ik nog wel. Merk wel dat mijn Swift (veel) zuiniger op Texaco euro95 rijdt dan op euro95 van Shell, Total, BP of Tango.

PROBLEMEN

1) Tot nu toe alleen nog een krakende voorvering, dit is niet storend dus laat ik dit verhelpen tijdens de eerste servicebeurt.
2) Krijg de auto vaak vanuit stilstand niet in de 1e versnelling of Reverse.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.