Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2007)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2007)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 Exclusive
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf54 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eind 2006 kreeg ik een nieuwe baan aangeboden. Omdat de nieuwe baan niet meer op fietsafstand is, heb ik er een auto bij geëist. Dat was geen probleem.
Ik mocht een auto uitzoeken met een cataloguswaarde van ongeveer €16000,-.

Voor de prijs van €16000,- heb je behoorlijk wat keus. Ik heb me vanaf het begin beperkt tot de Renault Clio, de Peugeot 207, de Opel Corsa, de Fiat Grande Punto, de Toyota Yaris en de Suzuki Swift. Er is meer keus maar het model was naar mijn idee of te lang op de markt en dus redelijk achterhaald (Skoda Fabia, Seat Ibiza, VW Polo, Ford Fiesta) of heel goedkoop ogend (Hyundai Getz/Accent, Kia Rio, Chevrolet Kalos, Nissan Micra). Na een aantal tests te hebben gelezen en een aantal proefritten heb ik uiteindelijk gekozen voor de Suzuki Swift.

Op 9 januari 2007 is de Swift besteld met de volgende opties
- 3 deurs Exclusive uitvoering
- 5 versnellings semi-automaat (AMT)
- Metallic lak (cosmic black pearl)
- Speaker-upgrade pakket
- Opklapbare armsteun met opbergvak tussen de voorstoelen
- Cruise control

Op 6 april 2007 (Goede Vrijdag :-) kon ik de auto ophalen.
Na een uitgebreide uitleg van de verkoper kon ik eindelijk de weg op.

Inmiddels heb ik de auto iets meer dan 5 maanden en heb ik er bijna 12000 km mee gereden. De auto bevalt me over het algemeen goed.
Ik heb geprobeerd mijn ervaringen zo objectief mogelijk op papier (scherm) te zetten. Ik begin met de buitenkant, dan naar binnen en tenslotte het rijden.


De buitenkant:

De metallic zwarte lak ziet er zeker na een wasbeurt fantastisch uit.
De voorkant oogt sportief, met z’n grote koplampen (die goed zicht verschaffen op wegen zonder straatverlichting) en lage bumper. De bumper is gelukkig niet zo laag dat ie problemen geeft bij verkeersdrempels. De mistlampen staan ’m ook goed. Ik heb ze echter nog maar 1 keer kunnen gebruiken.
De standaard 15’ lichtmetalen velgen ogen ook goed. De voorste exemplaren worden echter snel vies door de schijfremmen. Achter heeft ie trommels en daardoor blijven de achterste velgen wel schoon. Aangezien autowassen niet m’n favoriete bezigheid is, ziet dit er na een tijdje vreemd uit.
De achterkant is strak vormgegeven. De klep wordt wel snel vuil met slecht weer. Gelukkig wist de wisser goed zodat het zicht naar achter goed genoeg blijft. Ik heb geen problemen met het sluiten van de klep, dit in tegenstelling tot berichten in sommige andere myreviews.

Exterieur een 8.


Naar binnen:

De Exclusive-uitvoering heeft standaard key-less entry en key-less starten. Door één of twee keer te drukken op het knopje op de deurgreep worden respectievelijk alleen die deur of alle deuren ontgrendeld mits je de sleutel op zak hebt (je kunt dat ook met de afstandsbediening doen). Het enige nadeel van het systeem is, dat als je in eerste instantie gekozen hebt om 1 deur te openen, maar later toch bijvoorbeeld in de kofferruimte wil zijn, je eerst de boel weer op slot moet doen, daarna moet je dan wel kiezen om alles te openen, anders kan je weer niet in de auto zelf.

Eenmaal binnen is het voor de bestuurder eenvoudig om een goede zit te vinden. Ik ben zelf 1,84m en mis de mogelijkheid om het stuur axiaal te verstellen niet echt. De stoel kan ook in hoogte worden versteld. Het effect is echter minimaal. De passagiersstoel is niet in hoogte verstellen, maar heeft wel een opberglade onder zich. Dit klinkt leuk, maar is eigenlijk een wassen neus. De lade is namelijk erg klein. Ik heb het instructieboekje van de auto er in en hij is al vol. Ook loopt ie heel gemakkelijk uit de rails bij het naar voren schuiven van de stoel.
Voorin is verder heel veel hoofdruimte en beenruimte. Ook de breedte op schouderhoogte is ruim voldoende.

De buitenspiegels verdienen een pluim. Ze zijn groot en bieden een prima zicht naar achteren. Ze zijn bovendien heel exact elektrisch te verstellen en zijn nog verwarmd ook (nog niet gebruikt).
Het zicht op sommige verkeerslichten indien je vooraan staat is echter slecht. Dit komt door de lage voorruit en de ver naar voren toe doorlopende daklijn. Dit heeft soms het gevolg dat ze achter je staan de toeteren omdat het licht al op groen staat.

Het dashboard ziet er eenvoudig en strak uit. De meters zijn prima af te lezen. Een pluspuntje vind ik ook de aanwezigheid van een koelvloeistoftemperatuurmeter. Tegenwoordig is dat niet meer zo gebruikelijk in deze klasse en is het metertje vervangen door een lampje. De afwijking van de snelheidsmeter is gering. 104 km/u is 100 km/u volgens TomTom. Wat onhandig vind ik dat de totale KM-stand en de dagteller niet gelijktijdig zichtbaar zijn.
Midden op het dashboard onder de voorruit bevindt zich een informatiedisplay met een klokje (slechts een 12-uurs variant), een buitentemperatuurmeter en een actueel en gemiddeld brandstofverbruiksmeter. Het knopje om te wisselen tussen actueel en gemiddeld brandstofverbruik zit naast het display en er dient dus ver gestrekt te worden om die te bedienen. Niet zo veilig om dat tijdens het rijden te doen!
De ingebouwde radio is van goede kwaliteit. Hij speelt bovendien MP3 CD’s en is vanaf het stuur te bedienen. De radio is van Panasonic en heeft 12 FM, 12 MG en 6 LG geheugenplaatsen.
De standaard handbediende airconditioning gebruik ik regelmatig en die doet het goed. Climate control is niet leverbaar.
Standaard heeft de Swift 3 bekerhouders (2 voor en 1 achter). Door de optionele armsteun gaat het achterste exemplaar verloren (die zit daar in gemonteerd). De armsteun is een echte aanrader. Je kunt er lekker op hangen en je hebt nog wat extra opbergruimte ook. De 2 overgebleven bekerhouders zijn diep genoeg om blikjes en 500 ml flesjes op hun plaats te houden.
Pluspunten geef ik ook voor de goede interieurverlichting en de variabele interval van de ruitenwissers voor.

Wat beter kan zijn de zonnekleppen, die zijn veel te diep en bedekken uitgeklapt een wel heel erg groot gedeelte van de toch al lage voorruit.
De afwerking is redelijk. Op slecht wegdek hoor je wel eens een rammeltje. Het dashboardkastje sluit scheef. Ga ik aangeven bij de eerst volgende beurt.

Achterin is het niet echt ruim. Maar daar zit ik toch nooit. De passagiers die ik tot nu toe meegenomen heb ik echter niet horen klagen.
De kofferruimte is klein, maar ook die gebruik ik niet echt vaak. Boodschappen passen er makkelijk in, maar een mountainbike met verwijderd voorwiel paste, met volledig neergeklapte achterbank, maar net. Wel handig is de boodschappentashaak in de kofferbak. Het feit dat er geen koordjes aan de hoedenplank zitten lijkt vreemd, maar is in de praktijk geen gemis.

Interieur een 7.
Afwerking een 7.
Uitrusting een 8,5.
Bediening/gebruiksgemak een 8.
Ruimte een 7.


Het rijden:

Omdat de Swift met volautomatische versnellingsbak (alleen i.c.m. 1.5 motor) zo’n €1500,- duurder is dan de Swift 1.3 met semi-automaat, heb ik voor de laatste gekozen. Het verschil in PK’s is ook gering. De 1.5 heeft er 102 en de 1.3 92.

De motor bevalt me over het algemeen goed. Vanaf stilstand accelereren vanaf stilstand gaat moeiteloos en snel. Ik ben tevreden over de stille loop. Ook op de snelweg is het aardig stil. De motor draait bij 120 km/u zo’n 3350 tpm.
Het brandstofverbruik vind ik ook prima. Ik houd het vanaf het begin al bij. Het was al goed (1 op 16), maar na ongeveer 7000 km en na een hele snelle rit door Duitsland (met 180 km/u op de teller) is het verbruik gedaald naar 1 op 16,5 tot 1 op 17. Is toch netjes, want de route van 33 km naar m’n werk telt niet minder dan 19 verkeerslichten! Een actieradius van 620 à 650 km is eenvoudig te realiseren.

Het grootste nadeel van de motor vind ik het ontbreken van trekkracht in de 4e en de 5e versnelling. Pas boven de 4000 tpm begint de motor echt te trekken. In de 4e versnelling betekent dat al 120 km/u. Als je wilt inhalen op een provinciale weg moet je terug naar 3, onder de 60 km/u soms zelfs naar 2!

De semi-automaat bevalt wel goed. Het schakelen gaat redelijk schokvrij en hij schakelt over het algemeen op momenten dat ik het zelf ook zou doen. Op het display van de dagteller en de totale KM-stand is af te lezen in welke versnelling ie staat. Je kunt ook met de hand schakelen. Dit heb ik in het begin wel eens gedaan, maar gebruik ik nu bijna nooit meer. Enkel bij bepaalde inhaalacties zet ik ’m in handmatige modus om onverwacht opschakelen te voorkomen. De semi-automaat heeft 2 programma’s: normaal en economy. Bij economy schakelt ie eerder naar een hogere versnelling. Dat rijdt prima, de motor kan het aan. Alleen vind ik persoonlijk 55 km/u in 5 maar net aan kunnen.
Toch is de semi-automaat niet perfect. Onder de 20 km/u kan ie alleen maar in de 1e versnelling. In fileverkeer is dit nogal onrustig, want de bak schakelt steeds tussen 1 en 2 als je rond de 20 km/u rijdt. Bij fel optrekken mag het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling wel wat sneller. Hij valt dan een beetje dood. Auto’s komen in dat geval soms wel erg dicht bij je achterbumper.

Voor de langere ritten leek me cruise control wel handig, dus dat heb ik er als optie bij genomen. Af-fabriek is dit helaas niet mogelijk bij Suzuki, dus moest ik kiezen voor de dealeroptie. Een nadeel hiervan is de hoge prijs. De cruise control moet namelijk door de garage ingebouwd en getest worden. De cruise control die in mijn Swift zit is van John Gold. In de praktijk gebruik ik ’m veel minder dan ik van te voren had gedacht. Niet alleen omdat het verkeer in de Randstad er zich niet zo voor leent, maar ook omdat de cruise control niet zo precies is. Op de A10-West (80 km/u, trajectcontrole) bijvoorbeeld heeft het ding de grootste moeite om de snelheid vast te houden vanwege de viaducten. Naar beneden gaat ie te hard en naar boven weer te langzaam. Op vlakke wegen werkt het wel goed. Jammer is ook dat bij het inschakelen eerst de snelheid weer omlaag gaat (de gaskabel wordt dan strak getrokken) en dan gaat ie naar de ingestelde snelheid. Dit alles is een extra van €600,- en vind ik aardig aan de prijs voor de geboden kwaliteit.

Het weggedrag is prima. De besturing is iets te licht, maar wel precies. De auto ligt strak op de weg. Hoge bochtsnelheden zijn mogelijk. De Goodyear Eagle NCT5 banden hebben voldoende grip. Het overhellen in bochten valt mee, ondanks de wat hogere bouw. De vering is redelijk comfortabel. De remmen doen hun werk naar behoren. Ik ben geen agressieve rijder en kijk graag ver naar voren. Mede hierdoor heb ik nog nooit het uiterste hoeven te vragen van de remmen. Het zicht rondom is goed. De A-stijlen zijn wel aan de dikke kant, wat het zicht schuin naar voren iets belemmerd. Kijk uit met fietsers! De voor- en achterkant zijn vrij goed in te schatten. Dus parkeersensoren zijn niet noodzakelijk. De draaicirkel is prettig kort wat de auto, samen met het lichte sturen en de compacte buitenafmetingen zeer geschikt maakt voor stadsverkeer.

Comfort een 7,5.
Brandstofverbruik een 9.
Prestaties een 6,5.
Wegligging een 7,5.

Conclusie: al met al een prima auto met een paar kleine minpunten.

PROBLEMEN

Geen.
Bij 15000 km is de eerste beurt. Het olieverbruik is nihil. Ik ben benieuwd of ze wat vinden bij de garage.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.