Suzuki Swift 1.5 Exclusive (2008)

autoreview

Suzuki Swift
Suzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki Swift LimitedSuzuki Swift CoolSuzuki SwiftSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift Sport

Signalement

UitvoeringSwift 1.5 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst191.600 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 191.600 km

Toen werd het toch wel tijd om mijn oude Civic te vervangen. Toentertijd voor €900 gekocht. En negen jaar later verkocht aan een verzamelaar voor €250. Wilde toch wel weer graag een compacte, niet al te zware, leuk sturende Japanse auto ervoor terug. En dat werd dus mijn huidige Suzuki Swift.

Jemig, wat een overgang wat betreft comfort. Alles wat de Civic ontbeerde vind ik terug in de Swift. Keyless entree, airco, verwarmbare buitenspiegels, elektrische ramen etc. Dingen die de meeste huidige autobezitters normaal vinden tegenwoordig. Voor mij gaat er een wereld open. Het is leuk. Maar ben vooral blij dat het ook allemaal nog werkt. Want laten we eerlijk zijn. Ook dit is geen jonkie meer. Al vind ik m best modern ogen nog.

Ik heb er, in de drie weken tijd dat ik ‘m bezit, bijna tweeduizend kilometer mee gereden. Grotendeels snelweg kilometers. Het is starten en lopen, gelukkig. Blijft altijd spannend een andere auto. Zeker als je vorige auto het altijd, maar ook echt altijd deed ondanks zijn leeftijd. Ik bezit ‘m dus nog niet zo heel lang. Maar krijg een goede indruk. Kan erover vertellen dat hij vooral heel erg leuk rijdt! Comfortabel, maar strak. Als een kart. Heb er veel plezier in tijdens de rit. Merk dat ik bochten wat sneller neem dan normaal. Maar ook, helaas, dat anderen, met name de chauffeurs in grotere auto’s, de neiging hebben om mij ‘de les te lezen’ doormiddel van dichter op de bumper te gaan zitten dan ik gewend ben. Een kleine auto maakt bij sommige bestuurders iets los blijkbaar. Je wordt als een zwakkere verkeersdeelnemer gezien denk ik. Maarrr… dit 1.5’je trekt er lekker op los. De bak schakelt “klik klak”. Je waant je een amateur coureur. Althans, ik dan.. ahum. Je merkt dat “ze” dan wat inbinden met dat gekleef. Ben verder een heel relaxte chauffeur, maar als ik het nodig vind, dan kan het gewoon dus, even lekker vlot versnellen. Sneller dan wordt verwacht van zo’n klein wagentje.

Bij de proefrit was ik eigenlijk wel meteen overtuigd ervan dit dit de opvolger moest worden van mijn oude Civic. Hij reed goed en alle gadgets werkte. Was heel positief verrast. Wat betreft al die comfort dingen als airco etc. Eigenlijk wilde ik dat allemaal niet. Het lijkt mij heel onderhoudsgevoelig. Ik wil gewoon een betrouwbare en leuk sturend autootje. Net als de Civic. Maar nu ik het allemaal heb, vind ik t ook wel weer geinig. Maar wees eerlijk, parkeersensoren op een auto als deze? Echt niet nodig! Persoonlijk vind ik die steeds sneller gaande bliepjes meer afleiden dan dat ze mij hulp bieden. De toekomst zal leren hoe betrouwbaar het nog zal zijn allemaal.

De aankoop was gedaan. Toen de rit terug naar huis. En toen.. slippende koppeling. Had ik niet opgemerkt tijdens de proefrit. Is verholpen in overleg met de verkopende partij. Optie was, of de koop ongedaan maken, of de kosten delen. Gekozen voor het laatste. Want ik had nog steeds een goede indruk van de Swift wat betreft gedane onderhoud in het verleden, en hij ziet er nog best netjes uit. Bovendien houd ik altijd een budget achter de hand bij een oude auto als deze. Maar waar ik achteraf iets minder blij mee ben is het “kleverige stuurgedrag” waarmee mijn Swift te kampen heeft. Er schijnt niet veel aan te doen te zijn. Misschien stuurhuis vervangen, maar ook dat geeft geen garantie lees ik op internet. Het is het zogenaamde “sticky steering” ben ik achter. Dat houdt in dat hij niet lekker rechtuit wil rijden. Als ik wil corrigeren dan moet ik door een kleine weerstand heen. En door die weerstand stuur ik dan net iets te veel in om netjes op koers terug te komen. Op lange ritten is dat vrij vermoeiend. Heel jammer! Hopelijk vind ik er een oplossing voor. Tot die tijd doe ik het ermee. Ik kijk even aan hoe de Swift zich houdt de komende tijd. Als dat goed verloopt dan ga ik investeren in nieuwe banden. Want voor zitten All weather Vredesteins, met kleine haarscheurtjes. En achter een onbekend merk. Wel genoeg profiel, maar die gaan vervangen worden door nieuwe a merk banden (dankzij Joep). En er zit een klein putje in de vooruit. Dat laat ik repareren. En hopelijk heb ik dan de komende jaren weer een leuk betrouwbaar vervoermiddel hieraan. Ben het type van liever te vroeg onderhoud dan later. En ik tank braaf e5 benzine. Dus aan het baasje zal het niet liggen denk ik. Ik ben van plan om (de komende jaren, fingers crossed) regelmatig een update te plaatsen van onderhoud. Hopelijk gaat deze review net zo karig worden als die mijn vorige auto. Positief bedoeld uiteraard. (Trouwens, binnenkort zal ik wat leuke foto’s plaatsen)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.