Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (2025) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 2.100 km |
Proefrit en aankoop
- 10 km
Op een mooie doordeweekse dag in juli, na een bezoek aan IKEA, samen met mijn vrouw, even langs de Suzuki dealer gereden. De actie, die ook in het voorjaar gold, waar Suzuki een Swift aanbood voor twintigduizend Euro was weer terug. Vind het wel grappig om te zeggen dat je in een heel goedkope auto rijdt. Twintigduizend Euro is voor mij veel geld. In 2010 kochten we een nieuwe Fiat Panda. Toen ook een van de goedkoopste (9.000 Euro) auto's die je kon kopen, maar kostte minder dan de helft van een Swift. Maar goed, het is wat het is. Oude tijden komen niet meer terug. In de prijsklasse tot twintigduizend Euro is er niet veel keuze. AygoX was ook een optie. Leuke auto om te zien, maar kleiner op de achterbank en tammere motor. Sinds dit model heeft de Swift een cilinder minder. Het zijn er nu dus drie. Ook de Agila had er drie. Het zorgt voor een leuk roffeltje bij het optrekken. Volgens een review op Youtube zou deze motor overengineerd zijn. Degelijkheid is nooit verkeerd.
Het leek interessant. Onze Agila was inmiddels 15 jaar oud en begon steeds meer kwaaltjes te vertonen. En na 8 jaar wil je ook wel eens wat anders. Na een hartelijke ontvangst bood de verkoper aan om eens een proefrit te maken. Daar ben ik altijd voor te porren. Na een paar kilometer gereden te hebben leek de Agila op een tijdcapsule. In die 15 jaar zijn auto's van binnen veel veranderd. Vooral het tablet scherm viel op.
Na de proefrit geïnformeerd wat we voor de Agila zouden terugkrijgen. Het was niet veel, maar dat had ik ook niet verwacht. Het mooie was er wel vanaf. Mijn vrouw is altijd een liefhebber van een Swift geweest. Eerlijk gezegd vond ik het vorige model mooier, vanwege de motorkap en de verzonken achterportier grepen, maar echt belangrijk is het ook weer niet. Een Swift 1.4 Sport leek me leuker. Meer vermogen en sportievere wegligging. Toch met het verstand voor een nieuwe, zuinige Swift gekozen. Als ik eens snel wil optrekken, dan pak ik mijn motor wel. Heb je nog meer beleving. Zes jaar garantie en uitbreidbaar tot twaalf jaar als je de autoverzekering bij Suzuki afsluit. Wel een stuk duurder dan bij andere verzekeraars. Dat heb ik maar niet gedaan, want wie zegt dat je na zes jaar er nog in rijdt? Je kan na zes jaar alsnog besluiten om de verzekering bij Suzuki af te sluiten, waarna je garantie tot twaalf jaar verlengd wordt.
Voor de eenvoudigste uitvoering gegaan. Het is al gauw verleidelijk om een luxere uitvoering te kiezen, maar mijn ervaring is dat als je 'm eenmaal hebt je je vaak afvraagt "wat heb ik meer en zou ik het gemist hebben"? Alleen zwarte portier beschermers en folie rond de portiergrepen erbij besteld. Dat laatste omdat bij de Agila daar veel krasjes ontstonden. De standaard kleur is oranje metallic. Het is een warme kleur. Niet sinaasappel oranje , maar veel donkerder. Wij vinden het mooi. Na 2 zwarte auto's eindelijk weer een mooie kleur. Wel had ik graag het dak in het zwart gehad, maar dat was niet mogelijk i.t.t. tot de andere kleuren. Wrappen dan maar.
Dus knoop gelijk maar doorgehakt en koopcontract getekend. Nu nog een paar weken wachten en dan genieten.
Swift ophalen
- 10 km
De paar weken wachten werden 3 maanden. Op zich niet lang, maar als je op een paar weken rekent, dan duurt het lang. Na het in orde maken van de papieren kregen we een korte uitleg. De Suzuki app werd geactiveerd en mijn telefoon werd gekoppeld. De app heeft beperkte functionaliteit. Je kan achteraf o.a. zien hoe zuinig je rit verlopen is en waar je de Swift geparkeerd hebt. Ook kun je aangeven of de rit privé of zakelijk was en dit dan exporteren. De Swift heeft zowaar draadloze Android auto. De ingebouwde navigatie ingesteld en op weg naar Groningen. Met het veranderde Julianaplein wist de Swift geen raad. Wel raar want onze 8 jaar oude TomTom kent de nieuwe situatie wel. Ook het huisnummer in de straat wist de Swift niet te vinden. TomTom wederom wel. Beetje een domper.
Onderweg een beetje met de weergave van de info op het dashboard gespeeld. Veel om te kiezen, maar echt nuttig is het niet. Je kan bijvoorbeeld een grafiek van acceleratie en deceleratie, g-krachten,en of de accu opgeladen wordt zien. Wat wel super bevalt is de adaptieve cruise control. Afstand tot je voorganger is goed kort in te stellen, zodat er niet steeds een auto in het gat voor je piept. Ook valt het op dat de Swift een stuk stiller is dan onze oude Aila. Ook een afspraak met een wrapboer gemaakt om het dak zwart te wrappen.
Al met al heel tevreden tot nu toe.
Zeven weken later
- 1.900 km
Na 7 weken genoeg kilometers gereden om wat over mijn ervaring met de Swift te kunnen vertellen.
Om maar met het dak in huis te vallen, die wordt niet langer gewrapt. Afspraak afgezegd. Ben bang dat na een jaar of 5 zo'n wrap niet meer zo mooi is. Geen zin om me daar aan te ergeren. Toch mooi hiermee vierhonderd 'verdiend'.
Mensen die van een goed stukje muziek houden kunnen de Swift beter overslaan. Het geluid komt onderuit het portier vandaan en klinkt vlak. Geen bas en weinig hoge tonen. Ook het stereobeeld ontbreekt. Bij de aankoop ook in een luxer model geluisterd naar een met meer boxen, maar die klonk niet veel beter. Vandaag de equalizer handmatig ingesteld. Dit helpt wel wat, maar het blijft behelpen.
DAB gebruik ik niet, veel te vaak geen bereik. Met ouderwetse FM heb je daar geen last van. Op het stuur kun je makkelijk een andere zender selecteren en het volume wijzigen. Dat gebruik ik vaak en werkt goed.
Aan de rechterkant van het stuur bedien je de cruisecontrol. In het begin even wennen, maar inmiddels blindelings te gebruiken. Ook kun je de ingestelde snelheid per kilometer met een knop hoger of lager zetten. Tevens kun je een maximum snelheid instellen. Kan me niet een scenario voorstellen waarin dit heel handig is. Tegenwoordig hoor je vaak dat je alles via een scherm moet bedienen. Gelukkig heeft de Swift nog knoppen. Verwarming, aanjager en volume zijn gewoon met een knop te bedienen.
De achterbank leuning van de Agila neerklappen en je had een volmaakt platte laadvloer. In de Swift ligt die bovenop de zitting, zodat je geen vlakke laadvloer hebt. Jammer, want dat maakt het inladen lastiger. Een Agila is stiekem ook een Suzuki en die had het wel. Verkeerde bezuiniging. De kofferbak is niet heel groot, maar groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen.
De portieren zijn extreem veeg gevoelig. Al een nieuwe zonnebril koker gebruikt, omdat de oude telkens op de deur strepen achterliet bij het in en uit het portiervak pakken. Ook je schoenen laten snel vegen achter.
De Swift rijdt heerlijk. Lichte besturing en soepel schakelend. Op snelheid best stil. Verkeersdrempels, met name die vervelende paddenstoelen gaan beter dan met de Agila. Een snelheidswonder is het niet, maar je komt goed mee met het verkeer. Aan de andere kant als je een 100 kg zwaardere Agila met 65 pk (18 minder dan de Swift) gewend bent, dan is het al gauw goed.
Een van de redenen om voor een Swift te kiezen waren de kosten. Met name een laag verbruik is prettig. Minder tanken en vooral minder betalen. Rijd je alleen heel korte stukken (1,5 km) in de stad dan is 1:16,5 km/l haalbaar. Op de snelweg rijd je makkelijk zuiniger dan 1:20 km/l
Mijn record staat op 1:28,4 km/l tijdens een leuke rit binnendoor. Benieuwd hoe veel zuiniger dit kan zodra het weer warmer is. Ik houd het verbruik bij op spritmonitor.de. Er zijn veel andere gebruikers die dit doen, waardoor je mooi kan vergelijken.
De ingebouwde navigatie gebruik ik niet meer. Via Android auto gebruik ik nu Waze, dan wordt ook je actuele snelheid getoond en dat vind ik prettig. Nadeel is wel dat dit behoorlijk ten koste van je smartphone batterij gaat. Dus bij een lange rit, altijd aan de lader. Een vakje waar die, met oplaadkabel, mooier in past zou fijn zijn. Zonder kabel past die wel goed in het vakje. Geldt voor mijn Samsung Flip4 en Google Pixel 10 pro. Het overzetten van data, dat elke keer schijnt te moeten, na starten van de auto, gaat heel snel.
Een achteruitrij camera heb ik altijd overbodig gevonden, maar nu ik er ook een heb wil ik niet meer zonder. Enig nadeel is dat ik steevast enigszins schuin in het parkeervak kom te staan, dat had ik zonder nooit. Verder superhandig.
De rijhulp piepjes blijven irritant, met name die over vermeende snelheidsovertredingen. Als het nou nog klopte, maar maximale snelheid klopt vaker niet dan wel. Bij een wat langere rit zet ik het uit.
Sta je vooraan een verkeerslicht, dan moet je flink je nek buigen anders zie je niet of het licht op groen springt. Beetje irritant.
Aan de stoelen valt weinig in te stellen, desondanks zitten ze prima. Voldoende zijdelingse steun en je komt er na een wat langere rit ontspannen uit.
Nu het weer wat natter is valt het op dat de banden snel doorslippen bij het optrekken. Vast vanwege de 83 pk power.
Nu het weer snel donker wordt, valt het op dat de verlichting van de Swift stukken beter is, dan die van onze oude Agila. Hogere lichtopbrengst en duidelijke verlichte vakken op de weg. Buitenaf gaat het grootlicht automatisch aan. En uit als er tegenliggers zijn. Best handig, maar soms gaat het te vaak aan en uit. Op die momenten kun je het ook permanent uitzetten.
Keyless entry went snel. Op de portiergrepen zit een rubberen knopje waarmee je deur kunt ontgrendelen, mits je sleutel op zak hebt. Je moet best vlakbij de auto staan, dus een ander kan niet snel de auto openen. Handig tegen misbruik. Met hetzelfde knopje kun je de auto ook op slot doen. Na een paar weken kwam ik erachter dat er op de achterklep ook zo'n knopje zit. Je ziet het niet, maar op gevoel goed te vinden. Uiteraard kun je ook met de sleutelhanger de deuren openen en sluiten. Je krijgt er zelfs twee!
Af en toe moet je de sleutel bij de startknop houden. Ik krijg de indruk dat vooral gebeurt als je de motor niet snel genoeg start na het openen van de deur. Als je bijvoorbeeld veel spullen aan het inladen bent.
Het dashboardkastje is best ruim, maar wordt grotendeels gevuld door Suzuki's handleidingen, formaat bijbel. Samen goed voor ruim 800 pagina's. Gelukkig zijn die ook digitaal beschikbaar. Op een tablet leest dat toch makkelijker en kun je eenvoudiger zoeken.
Sinds kort heeft Suzuki de garantie verlengd naar 10 jaar. Wel moet je dan de auto bij Suzuki in onderhoud hebben. Lijkt me geen probleem. Zegt wel wat over het vertrouwen in de Swift.
DAB
- 2.100 km
Vandaag op aanraden van lezer HDVB weer eens DAB geprobeerd. Afwisselend NPO2 op FM en DAB geluisterd. DAB klinkt inderdaad aanmerkelijk beter dan FM. Dochterlief is blij met DAB, want Funx is goed te ontvangen. Helaas valt DAB wel regelmatig weg. Waarom is die ontvangst zo slecht? Het is nu toch al jaren op de markt. Zo wordt het nooit een goede opvolger voor FM.
De Swift heeft een klein standaard antennetje. Op aanraden van de dealer geen haaienvinantenne genomen, omdat die een minder goede ontvangst zou hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Suzuki Swift uitstekend voorbeeld hoe extreem zuinig een lichte, compacte hatchback kan zijn

Met de Swift van 2005 definieerde Suzuki de bekende looks die ook de nieuwe weer heeft

De duurtest-Suzuki Swift bevalt goed maar aan de kleine tank kunnen we maar niet wennen

Voor een cvt is de Suzuki Swift Automaat leuk maar hij is minder comfortabel dan handbak





