Suzuki S-Cross 1.6 Exclusive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-Cross 1.6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 79.900 km |
De kop is eraf
- 3.425 km
Na ruim 5 jaar en 100dkm in de vorige SX4 te hebben gereden is in november 2013 ingeruild op de nieuwe SX4 S-Cross. Begin oktober besteld en begin november afgeleverd.
Suzuki heeft haar werk goed gedaan. Eind 2012 kwamen de eerste spelden prikjes met het studie model S-Cross. In maart 2013 werd deze geïntroduceerd als SX4. Wel jammer dat hij minder spannend was als het studie model, maar dat zie bijna altijd zo. Hij moet immers voor een ruime doelgroep te “pruimen” en te verkopen zijn. De nieuwe SX4 zou ruimer, zuiniger, stiller, completer, veiliger, etc. zijn. Vanaf toen de introductie op internet gevolgd en de interesse werd steeds meer gewekt. De eerste geluiden waren erg positief en zijn prijs was scherp voor het gebodene. Na een ‘sneak’ preview bij de importeur de eerste offertes opgevraagd en een uitgebreide proefrit gemaakt. Auto heette toen inmiddels SX4 S-Cross. In sommige markten wordt het oude model geleverd als classic en een zelfde naam zou natuurlijk verwarring brengen. De marketing taal klopte, pers was lovend en in alles was de S-Cross beter dan de oude SX4, ruimer, completer, stiller en zuiniger. Voor de kinderen gaf het panorama dak, wat in 2 delen open kan, de doorslag. Nog heel even buiten de deur gekeken, Qasqhai (oud model) en ASX (duurder), 2008/Captur (Kleiner), maar de keus stond eigenlijk al vast.
De keuze is uiteindelijk gevallen op een SX4 S-Cross 1.6 benzine hand geschakeld Exclusive in de kleur Cool White Pearl (die groene introductie kleur vind ik niks, maar dat is een kwestie van smaak!) met panorama dak. Als extra bijbesteld:
- Parkeer sensoren achter
- Luxe mattenset, incl. bagage ruimte
- Opbergnet voor passagier en bagage ruimte
- Instap lijsten
- Robuuste beschermstrip achter bumper
- TPMS sensoren voor winterbanden
Rijklaar uiteindelijk ruim € 25500,- Maar directe concurrentie was toch minstens € 3000,- duurder!
Nog overwogen een origineel navigatie systeem te plaatsen, erg mooi, maar vaak lopen de kaarten hopeloos achter en duur in het vervangen (bij ons in de regio zijn veel wegen veranderd en er gaat nog veel komen). Heb nu gewoon mijn huidige TT “ingebouwd” in het onderste opberg vak in de middenconsole. 9 van de 10 ritten weet ik toch wel de weg!
Januari 2014
De eerste 3000 km zitten er al op, dus kunnen we al een aardig beeld geven over de ervaringen met de S-Cross en die ervaringen kloppen aardig met de test resultaten in de diverse media.
De 1.6 benzine loopt als een naaimachine. Mist wel wat pit t.o.v. een gedownsizde motor, maar wil echt wel vooruit als het moet. Kwestie van toeren maken met dit atmosferisch blok. Ook niet onbelangrijk, monteurs (echt waar) hebben hier meer vertrouwen hierin dan in zo’n TSI, TCE, THP, etc. Daarnaast stiller dan de oude SX4 en vooral zuiniger. 1 op 15/16 gemakkelijk haalbaar (op winterbanden). Er is een stop/start systeem aanwezig en de schakelindicator stuurt je snel naar de hoogste versnelling, ook op een steile bergweg! Het karakter van de motor zou je het beste kunnen omschrijven als gemoedelijk. Maar als je vol gas geeft worden de 120 pk’s echt wel wakker!
Schakelen gaat als een warm mes door de boter, kortom een prima bak.
De ruimte in het interieur is riant, voorin heb je veel bewegingsvrijheid en achter veel beenruimte en goed plaats voor 3 personen op de achterbank. Hoofdruimte is minder dan de oude SX4, maar dat komt door het panorama dak. Dit dak kan in 2 etappes open geeft veel licht in het interieur, heeft een kantel functie en kan geblindeerd worden. Kortom wij vinden het fijne extra. Onze jongens zijn pas 12 en 10 en mijn vrouw meet 1,65 (oma ook). Die zeggen dat hij achter veel ruimer is. Zelf ben ik 1.92 en dat gaat net! Maar ja ik zit zelf nooit achter in….
De uitrusting is ook uitstekend, t.o.v. mijn vorige SX4 heb ik nu beschikking over: dual zone climate control, hill hold control, bluetooth, 17inch lichtmetaal, panorama dak, automatisch inklapbare spiegels, verstelbare middenarmsteun met ruim opberg vak, in hoogte verstelbare passagiersstoel, sleutelvrij openen, sluiten, starten (ideaal, je wilt nooit meer zonder), USB aansluiting, 12v in bagage ruimte, verlichting voetenruimte voor, stoelverwarming (ook ideaal) etc..
Ook fijn zijn de kleine verbeteringen t.o.v. de vorige SX4. Knopjes op stuur en deur zijn nu allemaal verlicht, Naast automatisch naar beneden gaat het bestuurders raam ook automatisch omhoog. Vooral bij tolhuisjes en parkeergarages ga je dat waarderen! De afwerking staat sowieso op een hoger niveau, kunststoffen in het interieur zijn zachter en je hoort vrijwel geen kraak of rammel of de weg moet echt van beroerde kwaliteit zijn. Ook kan je nu in de boordcomputer instellingen aanpassen zoals bijv.: alle deuren in 1 keer open of met 2 klikken (oude stijl, eerst bestuurder, dan de rest). Hoe de binnenverlichting brandt, hoe je het brandstof verbruik wilt zien of hoe hard je banden zijn voor het TPMS systeem. Ook kan je kiezen tussen, comfort, eco of belading.
Dat laatste werk prima, maar mijn winter banden hadden nog geen sensors, waren in backorder. Je kan dan gewoon rijden maar krijgt dan gelijk een foutmelding op het dashboard en boardcomputer en die gaat niet meer weg tot het probleem is opgelost… Die boardcomputer bedien je met een knopje bij de tellers, niet echt ideaal, vaak zie je een knop op de stengel van de ruiten wisser, dat werkt naar mijn idee beter en makkelijker.
Na 3 weken waren de sensors binnen en na montage was dat probleem ook opgelost. Enigste probleem was dat de auto bleef trillen op snelweg tempo. Dacht misschien niet goed gebalanceerd dus bij een onafhankelijke banden zaak laten controleren, balans was prima, maar men twijfelde daar aan de centreerringen. Toen dat het ook niet was als test de zomerbanden weer gemonteerd. Probleem was gelijk weg.! Het zat in de velg van de winterband (flinke onbalans). Balen, want 2e hands gekocht nog geen jaar oud met Michelin Alpin A4 banden, amper gebruikt. Gelukkig onder coulance 4 nieuwe velgen uitgezocht en probleem opgelost.(zie foto) Let dus goed op als je 2e hand iets koopt. Wij hebben geluk gehad. Wel is het zo dat zodra er een bandenwissel is geweest het systeem op storing gaat, maar zich na een 20 minuten reset. (Schijnt eerst de sensoren te moeten herkennen)Je moet het maar even weten.
Ander groot pluspunt is de veel grotere bagageruimte (grootste in zijn klasse zeggen ze). Ruimte is dieper en hoger, daarnaast ook voorzien van een dubbele bodem. Ook handig zijn de vakken aan de zijkant in de loze ruimte voor de wielkast, slim.
Kortom erg tevreden over de keus voor de SX4 S-Cross. In alles merk je dat deze auto hoger ingeschaald: afwerking, comfort, uitrusting etc. Ook niet onbelangrijk is de hoge veiligheid score bij de EuroNcap.
Wat wel opviel, van een groene Liana naar een parelmoer witte SX4 vond iedereen dat een stoere auto. Van een witte SX4 naar een witte SX4 S-Cross valt het een leek bijna niet op dat je een andere auto hebt. Men is echt gewend aan een crossover in het straatbeeld….
Kort na aanschaf de auto zelf helemaal in de was gezet. Meguiars Ultimate Liqiud Wax. Ideaal, geeft mooi parel effect en een vuile auto is in mum weer schoon.
Op naar de eerste 10000km
In mei mag ie zich een week gaan bewijzen, retourtje Perugia, 1427km enkele reis!
Ruim een half jaar verder
- 12.015 km
Inmiddels zijn we alweer ruim over de 10k heen. Tijd voor een 2e verslag van mijn ervaringen.
Wat opvalt in de prijslijsten is dat de SX4 toevoeging is vervallen! De auto is zelfs goedkoper geworden, het panorama dak moet je echter nu als accessoires bestellen. (voorheen kon je het af bestellen). Zal wel marketing zijn.
Van het dak zelf hebben we geen spijt, het zorgt voor veel licht en als de auto in de zon heeft staan bakken, is met het openen de hitte er zo uit. Je kan tot 60/80 km/h open rijden, daarna is het niet echt meer te doen. We gebruik ik veel de kantel stand. De kritiek die je leest is dat het dak hoofdruimte kost. Klopt maar mijn vrouw en kinderen (en schoonmoeder) komen niet boven de 1.65 uit, dus geen probleem.
Begin maart zijn de 16” winterbanden omgeruild voor de originele 17” zomerbanden, tevens is toen als extra het dubbele uitlaat sierstuk geplaatst. Zelf heb ik de T20 lampjes dag rijlampen vervangen door PIAA H-724 lampen. Deze geven een mooi helder wit licht i.p.v. geel achtig licht.
Onlangs zijn we met de S-Cross naar Italië (Umbrië) gereden. De ultieme test. In 1 dag 1450km in 13,5u gereden! Met 5 personen en volop bagage aan boord. Gelijk maar eens opgelet op de kritiek die je leest over het weg gedrag. (zwalkend/beroerd/etc.) Sorry, maar ik ben nog nooit zo relax op mijn vakantie adres aangekomen. T.o.v. de vorige SX4 ligt de nadruk meer op comfort. De stoelen zitten goed, climate control zorgt voor een aangenaam klimaat aan boord. Cruise control doet de rest. Wel ben ik kritisch naar de bandenspanning, voor deze rit in Load modus gezet. De kofferbak slikte alle bagage. Wel de dubbele bodem plaat verwijderd.
Wat steeds weer verrast bij deze auto is zijn brandstof verbruik. Je hoeft niet veel moeite te doen om 1 op 15 te halen. Ik heb ook 1 op 23,5 gereden (binnen door) maar ook 1 op 9 (Autobahn zonder limiet). De 1.6 is niet de modernste motor in zijn klasse, je mist wel eens koppel zeker op lange hellingen of vals plat. Ook had die wel iets stiller gemogen. Een downsize motor is veel pittiger en heeft een hoger en breder koppel. Deze door ontwikkelde atmosferische motor heeft wel als voordeel dat ook op hogere snelheden het verbruik niet fors toeneemt wat vaak hoort. Motor loopt verder als een zonnetje en heeft nog geen druppel olie verbruikt.
In de Italiaanse heuvels en steile drukke stadswegen leer je wel het Hill Assist te waarderen, altijd “vlak” wegrijden. De auto zelf is zo goed al rammelvrij of de wegen moeten van beroerde kwaliteit zijn.
Wat verder opvalt, is de grote teller afwijking! Boven de 100km/h is dat ruim 10km. Op de winterbanden was dit zo’n 6 km? (17 versus 16 inch). Ander minpunt is de zijwind gevoeligheid. Bij een stevige wind moet je echt met 2 handen aan het stuur! Ook lijkt het bij storm alsof het portier wat losser komt, de wind giert door de afdichting. (120 km/h Moerdijkbrug). Gelukkig maar 1x meegemaakt, maar toch.
Onlangs ook de auto voor de 2e keer in de Meguiars Ultimate Liqiud Wax gezet, auto glimt als een….Binnen kort mag ie op zomervakantie, waarheen nog niet bekend, maar waarschijnlijk wel weer zuidelijk Europa.
Kortom nog geen spijt van deze auto, we hopen hem dan ook nog minsten zo’n 6 jaar aan te houden. Als particulier wil ik tenslotte een betaalbare en betrouwbare auto voor de deur en daarin heeft Suzuki mij tot op heden nog niet teleurgesteld. Na de vakantie zal ik weer een review plaatsen.
Een jaar verder
- 24.596 km
Inmiddels al ruim over de 20dkm heen. Eerste beurtje gehad. Geen bijzonderheden. Wat verse sappen en de winterbanden er onder laten zetten.
Na een jaar kunnen we zeggen dat de auto goed bevalt. Veel meer ruimte en comfort t.o.v. de vorige SX4. Verbruik is erg positief. Je haal makkelijk 1 op 15 of meer. Als ik bij drukte op de snelweg binnendoor naar huis of werkt rijdt is zelfs 1 op 20 makkelijk te halen. (Vrijwel alleen maar 60 en 80km zones over 25 km)Motor klinkt als een Japanse naaimachine. Je moet hem echt op toeren houden dan komt ie goed los. Maar toerenlui is ook prima te doen. Weggedrag is prima, ook op lange snelweg ritten in het buitenland.
Deze zomer naar de Languedoc en Loire geweest. ruim 3500km in 2 weken. Via Parijs (Periferique, blijft leuk) en A 75 (viaduct van Millau). Terug ongeveer zelfde route maar wel wat leuke binnendoor stukken. De 1.6 blijft een atmosferische motor. Je moet hem goed op toeren houden in de bergen! Klinkt gek: bij 140/150 ga je makkelijk over een stijl stuk dan met 120/130 gewoon omdat je toerental dan gunstiger is! Binnendoor is het gewoon lekker schakelen (als een mes door de boter)Minpunt blijft wel de zijwindgevoeligheid bij een flinke bries. Het lijkt dan wel of je portier eruit waait! 2 handjes aan het stuur!
De climate control is zeker op lange reizen een verademing, wat de temperatuur ook is (soms 38gr of meer), binnen blijft het heerlijk. Wel moet je soms wat spelen met AUTO of manueel bedienen. Maar eenmaal de juiste tem. dan gewoon op AUTO zetten.
Panorama dak zorgt voor veel licht en lekker briesje bij een rustige binnendoor rit. Ook erg fijn als je in een bloed hete auto stapt.
De schakel indicator moet je met een korreltje zout nemen, de verbruikscijfers van de boordcomputer komen aardig overeen. DE te rijden aftand op de huidige tank kan wel een voor verrassingen zorgen. Die meet n.a.v. je huidige verbruik. Zo kan je op een afstaand van 30km in eens 150km minder actieradius hebben. Je kan hem ook foppen! In Frankrijk bij Millau heb je richting het zuiden na het viaduct een afdaling van ruim 15km. Zo ging de actieradius van 65km naar 285km! Niet slecht.....
Nu het kouder wordt is de stoelverwarming een fijne accessoire. Zeker als je in de ochtend in zo'n "koelkast stapt".
We hebben geen vaste navigatie maar een nieuwe vast ingebouwde TomTom Live. Niet zo mooi als ingebouwd, maar wel elke dag up to date.
Eerste APK komt eraan
- 74.154 km
Het al weer even geleden sinds de laatste review. Geen tijd, niets te melden of niets spannend. Sinds het laatste verslag er bijna 50dkm bijgezet. Probleemloze kilometers. Naast woon/werk, vakantie reizen naar o.a. Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden & Italië (Rome).
Ieder jaar na ongeveer 20dkm onderhoud beurt. Bij de eerste volgende beurt ook de eerste APK. Geen storingen of problemen. Vorig jaar een terugroep actie inzake de zij airbags. Hierbij is de bekleding van de voorstoelen vervangen. (door een stikfout zou de airbag er niet uitkunnen bij een evt. aanrijding)
Wel al geruime tijd last gehad van een knakkend/kloppend geluid uit de carrosserie. Bij het rijden over een oneffenheid of bepaalde instuur hoor je klop/knak. Niet constant daarom lastig op te sporen. Het klonk soms als een gebroken veer, dan al een losse achterbank, dan leek het weer van de remmen linksvoor te komen en dan weer uit het dak. Omdat het niet constant was viel het bij een beurt niet op. “we horen echt niets meneer”. Omdat het steeds bleef terug komen toch een keer de auto laten staan. Uitgebreide rit gemaakt met monteur en deze hoorde het ook. Hij dacht aan de ophanging en heeft als gecheckt en opnieuw vast gedraaid. Geluid bleek niet weg! Nadeel van een apart geluid is dat je er op gaat luisteren, mijn vrouw hoorde het eerst niet eens, maar als ik haar er op wees ging ze er ook op letten. Ook de garage wilde het graag oplossen. In april heeft de auto 2 weken bij de garage gestaan. Ze hebben net zolang gezocht tot het gevonden was. Uiteindelijk blijkt het uit het dak te komen. Garage heeft een aantal collega Suzuki dealers gebeld of zij dit probleem kenden. Bij sommige onbekend, bij andere gaf aan dat er bij versies met panorama dak er een verbinding los/contact maakt met het dak. Dat geeft een geluid. De carrosserie zorgt dan als klankkast. Eind deze maand gaat de auto weer terug, dan wordt de hemel verwijderd en het losse deel vast gekit. Wordt vervolgt….
Na bijna 4 jaar ontstaat er een gat in de bestuurdersmat. Zonde, je kan alleen een set kopen. Maar dan moet je goede matten weggooien. Heb nu een meubelstoffeerder er een stuk op laten zetten. Gewoon een demostukje droogloopmat in bijna de kleur van de originele mat. Kosten € 0,-
Als het koud is wil nog wel eens een piepje of kraakje horen uit het interieur. Niet contant gelukkig. De A stijl rechtsvoor wilde nog wel eens kraken, maar daar heb ik een stukje rubber tussen gezet. Opgelost.
Als het airco aanstaat en het toerental is tussen de 2100 en 2400 toeren hoor je een resonantie achter het dashboard. Daarboven of onder niet! Waarschijnlijk door onderdelen die koud worden.
Verbruik is nog steeds verrassend goed. Je haalt gemakkelijk 1 op 15/16. Wel weinig korte ritten. In Zweden zelfs een keer boven de 1 op 20 gescoord! (Constant 70/80km p/u op de cruise, harder mocht je vaak niet). Maar ook bij stevig doorrijden op de autobahn duikt het verbruik niet onder de 1 op 12!. Knap.
Inmiddels is de S-Cross gefacelift. Begin wel wennen aan dat nieuwe front, maar in het echt staat hem dat goed. De 1.6 is nu vervangen door een 1.0 en 1.4 boosterjet. Met de 1.0 boosterjet 3 cilinder een proefrit gemaakt. Rijdt echt verassend goed. Als je het niet weet heb geen idee dat je met een 3 cilinder 1 litertje onderweg bent. De 1.4 was niet beschikbaar, maar die is veel rapper dan de oude 1.6. Als je weer terug stapt in de atmosferische 1.6 voel gelijk dat je die dus in je rug mis. Kreeg trouwens een verassend goed inruilbod op een nieuwe S-Cross. Verleidelijk, maar toch besloten even door te rijden. Zou liefst straks weer wat ruimer gaan rijden met 2 opgroeiende puber zonen. Suzuki heeft niets groter, dan zou ik gaan kijken voor een Mazda CX5, Nissan X-Trail, Kia Sportage of Ford Kuga.
- 79.900 km
Vandaag de auto ingeruild op een nieuwe Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet High Executive.
Op dit moment heeft Suzuki een inruil actie, dat kwam er op neer dat ik in ruim 4 jaar nog geen 10K had afgeschreven!
Natuurlijk kost dit wel weer geld, maar deze prijs kreeg ik nergens. En we gaan er qua luxe en motorvermogen flink op vooruit. Ook speelt natuurlijk mee dat ik bij al mijn Suzuki's nooit serieuze problemen heb gehad en dat hoor ik bij andere merken helaas wel vaker.
De verwachte levertijd is ongeveer half januari 2018. Verder de winterbanden ingeruild voor Michelin Cross Climate plus en extra aangevuld met Luxe mattenset en kentekenplaten, sportstuur en lederen pooknop, elektrisch inklapbare spiegels en aluminium bumperbeschermplaat.
Ook aardig: de recent uitgevoerde onderhoudsbeurt met 1e APK hoef ik niet te betalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Had je deze auto's al gezien?

Suzuki S-Cross 1.6 Exclusive Automaat Trekhaak, schuif/kantel dak, Cruise control, Bluetooth
- 2013
- 103.611 km

Suzuki S-Cross SX4 1.6 Business Edition Pro | Climate control | Cruise control | Navigatie | Camera | All season banden | Trekhaak afn. | Panoramadak |
- 2014
- 152.445 km

Suzuki S-Cross SX4 1.6 High Executive Automaat | Panoramadak | Navigatie | Lederen Bekleding
- 2015
- 96.726 km