Subaru Justy 1.0 Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Justy 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 159.300 km |
Eerste weken
- 151.000 km
Disclaimer: Deze review is geschreven met veel plezier in de stijl die ik wil gebruiken. Grote kans dat dit niet your cup of tea is. In dat geval raad ik aan om voor koffie te kiezen en deze review te laten voor wat die is.
De lease auto ging de deur uit door wisseling van werkgever. Dat betekend dat de Twingo 500 kilometers moest gaan afleggen per week. Vanwege de speciale uitvoering en het doel er toch langer plezier van te hebben gezocht naar een ‘werkpaard’. De opvolger moest aan een aantal zaken voldoen: Laag budget, betrouwbaar/hufterproof, geen 13 in een dozijn, niet te dorstig, acceptabel verbruik, acceptabele onderhoudskosten, redelijke laadruimte, handgeschakeld en geen slaapverwekkend interieur. Lijken veel eisen en dat klopt ook. Op vele merken gaan filteren maar kwam al gauw uit op Daihatsu. Met name de Sirion 2 en de Materia. Tijdens het speuren op marktplaats kwam als suggestie Subaru om de hoek die een Sirion 2 onder een andere naam toentertijd in de prijslijst had staan. Dus daarop verder gaan zoeken en ook een poging gedaan een blauw exemplaar te vinden. Een Subaru hoort tenslotte gewoon blauw te zijn. Met foute striping aan de zijkant en gouden velgen.
Uiteindelijk een babyblauw exemplaar te koop gevonden met zwarte Justy striping aan de zijkant zoals je dat in de jaren 90 zag. En met wieldoppen van de Lidl. Zag er prima uit en de proefrit was boven verwachting goed. Schakelt hakerig maar schijnt typisch bij deze auto te horen. Dat hakerige is vergelijkbaar met een Renault uit de jaren 90. Is even wennen.
Qua vermogen komt de Justy wat te kort in zijn vijfde versnelling. Het verplaatsen van het Empire statebuilding gaat sneller dan optrekken in de vijfde versnelling met de Justy. De rest van de versnellingen zijn prima voor een 1.0. Het stuurgedrag lijkt net de Titanic: Die ging ook niet de bocht om wanneer dat nodig was. De Justy is behoorlijk onderstuurd en wil graag rechtdoor. Bij dit type auto heel belangrijk om niet te snel (dat te snel zit je overigens al snel aan) door de bocht te willen gaan. Overhellen valt overigens mee. Het comfort is voldoende, wel een vlakke stoel maar zeker een vlakke stoel van goede kwaliteit. De 150000 kilometers die hiervoor zijn afgelegd heeft de stoel goed doorstaan. Het instrumentarium is goed afleesbaar al is het scherm behoorlijk gevoelig voor dofheid en verkleuringen. Een lampje dat aangeeft dat de verlichting aan is zou leuk zijn geweest. Geldt ook voor de koplamp units die vrij dof zijn. De chromen rand om de lampen zelf heeft zijn beste tijd wel gehad maar in tegenstelling tot ons huidige kabinet kan dit nog wel even mee. Ondanks dat geven ze wel een heel helder lichtbeeld dus prima kwaliteit.
De bediening is logisch en voelt degelijk aan. De radio doet wat ie moet doen. De geluidskwaliteit is echter niet meer vergelijkbaar met hedendaagse auto’s, dus wil je goed geluid in de Justy zal je in een betere installatie moeten investeren. Er is in de kofferbak in ieder geval ruimte zat voor. De radio heeft geen Bluetooth of USB maar wel een CD speler. (Dat is zo’n ding waar je platte schijven met een gat erin mee kan afspelen) Die CD speler werkt overigens gewoon naar behoren. Onthoudt zelfs waar je bent gebleven in het nummer. Dus mocht je nog een podcast willen luisteren……. . Zoals al aangegeven is het geluid niet indrukwekkend maar onverstaanbaar wordt het in ieder geval niet.
Mocht je met je vrienden veel gebruik maken van de mc drive dan heb je in de Justy in ieder geval genoeg bekerhouders. Alle ramen zijn elektrisch bedienbaar wat het voor de passagier makkelijk maakt om het voer aan te pakken zodat je op je gemak weg kan rijden zonder dat je ook nog tussendoor een raam moet dichtdoen. Je hebt voorin twee grote opbergvakken om ook nog genoeg rotzooi in te leggen. Dat is ook meteen een nadeel want hoe groter de vakken hoe meer rommel erin ligt.
Ik vind de Justy naast zijn bruikbaarheid ook een leuke auto om mee te rijden. Zelfspot is er genoeg want een voorwiel aangedreven Subaru in babyblauw is gewoon vloeken in de kerk. Hij mist alleen nog hele foute gouden wieldoppen en een spoiler ter grote van een Amerikaans vliegdekschip om het plaatje compleet te maken. Die gouden wieldoppen gaan er misschien nog wel komen, die spoiler in ieder geval niet.
Verder vallen de rammels en bijgeluiden op bij deze auto. Die schitteren door afwezigheid. Geldt ook voor de hoedenplank want die is van het type onaantastbaar en onzichtbaar. Lijkt me sterk dat deze ooit zonder hoedenplank is geleverd en ik vermoed dat deze ergens op iemands zolder in een hoekje stof aan het vangen is, of erger als opvulmateriaal voor iemand diorama is misbruikt. Mocht je ooit ergens een DIY artikel lezen waarin een hoedenplank is misbruikt dan kan het deze zijn.
De verwarming is niet zo heel best. Duurt heel lang voordat er warme lucht uit het rooster komt. Eigenlijk is lauw al een uitdaging. De achterruitverwarming is verreweg een van de slechtste die ik op een auto heb ervaren. Je kunt er een dun laagje ijs niet eens mee ontdooien. Dit kan in de winterperiode nog best een uitdaging worden.
Rij eigenschappen zijn zoals je verwacht. Niet spectaculair, soms wat afstandelijk gevoel met sturen. Draaicirkel is kleiner dan je zou verwachten. Verwacht echter niet dat je 180 graden kan draaien in een handeling op een kruising. Door het goede zicht rondom is achteruit inparkeren met deze auto een simpele taak. Het ontbreken van sensoren of camera is ook niet storend.
Voor een auto uit 2009 ziet de Justy er nog netjes uit en het rijdt ook best prima. Eerste indruk is goed. Er zijn een paar kleine dingetjes maar dat is ook te verwachten in deze prijs categorie. Ik hoop er minimaal een jaar mee te kunnen rijden. Lijkt me ook gaaf om deze over de drie ton te helpen.
Bedankt voor het lezen.
Tot de volgende update.
APK verder
- 159.300 km
Inmiddels 9000 kilometer verder en hij rijdt nog steeds. We hebben al een aantal ontzettend warme zomerdagen gehad en tijdens die dagen viel op dat de airco ondermaats functioneerd. Is ook gelijk bekend waarom er zoveel bekerhouders inzitten. Die heb je nodig om voldoende water bij de hand aan boord te hebben. En gelukkig functioneren de elektrische ramen zeer goed waardoor het wel uit te houden is zonder airco.
In de 9000 kilometer ging ook op de klinkerwegen de Subaru wat rammeltjes vertonen. Beetje storend maar zolang ze me niet aan de andere kant van de straat aan horen komen kan ik er mee leven.
Het benzine verbruik valt me mee. 1:21 is makkelijk te realiseren met euro 98. En de kosten voor wegenbelasting en verzekering vallen op zich wel mee. Daarentegen is er wel een grote kostenpost en dat is olie. Deze auto lust een behoorlijke slok en heeft in die 9000 kilometers 5,5 liter olie weggetikt. Dus bij dit type auto goed het oliepeil en het lampje van Aladin in de gaten houden want olie gaat ontzettend snel. Gezocht naar een olielekkage en deze niet gevonden. Ook de garage heeft de auto hierop gecontroleerd en deze is kurkdroog. De kleur van de Subaru past hier perfect bij. Je betaalt je bijna blauw aan olie.
Dan de APK en onderhoudsbeurt. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er weinig vertrouwen in had. De Subaru had nu best een aardige rammel van voren, een van de gordelhouders werkte niet en het motorblok ging wat meer stotteren en inhouden.
Die APK en onderhoudsbeurt bleken mee te vallen. De stuurashoes rechts had de hoes aan Maarten gegeven waar ook de rammel door was ontstaan. De koplampen waren te dof maar bleken nog goed te polijsten te zijn. De airco bleek ook nog volledig te werken en een olielekkage werd niet aangetroffen. De auto rijdt na het onderhoudt een heel stuk beter en ik hoop dat het olieverbruik nu een stuk lager zal zijn, zeker gezien het feit dat de olie aardig vervuild was. Het lijkt er op dat er te lang geen goed onderhoud was gepleegd aan de Subaru. Hij kan er een tijdje tegenaan met een recente APK en een onderhoudsbeurt. Olieverbruik zal ik de komende tijd monitoren, kijken of dat nog verbeterd. De staat van de Subaru was niet zo dramatisch als ik had gedacht.
De hoedenplank ben ik nog niet tegengekomen. Het ding schijnt toch net anders te zijn dan die van de Sirion 2 waardoor die niet past. Helaas het DIY knutselwerk waar de hoedenplank deels in kan zitten ook nog niet gezien.
De draaicirkel van deze auto is verrassend klein. Niet zo klein als die van de Twingo III maar wel klein genoeg om makkelijk door krappe ruimtes te kunnen manoeuvreren.
Filerijden is met deze auto een drama, maar dat vind ik eigenlijk van elke auto in de file. Gelukkig is het geen automaat want dan wordt het rijden er echt niet leuker op. De Subaru is veel maar absoluut niet snel. Voor het invoegen op de snelweg heb je best een lange oprit nodig om met voldoende snelheid in te kunnen voegen. Als je dan achter een witte platen badslipper of platgeslagen aardbei rijdt die met 40 wil gaan invoegen dan heb je met deze auto een serieus probleem om daarna nog met een veilige snelheid de snelweg op te komen. De gemiddelde Fiat Panda trekt sneller op dan de Subaru.
Positief vind ik de ergonomie. Ik rijdt veel lange ritten en files en breng daarmee regelmatig 2.5 uur voor een rit in de Subaru door. De bekerhouder in de deur zit lekker bij de hand en is makkelijk bereikbaar. Daarnaast is er voor de grote dorst nog een 3 tal bekerhouders binnen handbereik. De Justy heeft veel opbergvakken en waar ik al bang voor was gebeurt: er ligt te veel rotzooi in. In en uitstap is goed en de draaicirkel is verrassend klein. Maakt de Subaru ideaal voor krappe plaatsen.
Schakelen voelt nog steeds aan alsof je een tank in zijn volgende versnelling probeert te duwen. Kortom: gaat hakerig en naar mijn mening af en toe met te veel kracht.
Er zit een aftermarket budget ding op dat door moet gaan voor telefoon navigatiehouder. Handsfree bellen is niet mogelijk en ik vind dit eigenlijk een verademing. Mochten ze op mijn werk hier anders over denken moeten ze zelf maar met een oplossing komen. Zonder die telefoon rijdt je namelijk veel ontspannender naar je bestemming, dus zie het niet zitten om zelf een handsfree set aan te schaffen. Kan het iedereen aanraden, telefoon lekker achterin de kofferbak.
De Justy is in ieder geval in goede en veilige staat en brengt me zonder protesteren van A naar B.
Op naar de volgende 10000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.