Skoda Superb Combi 2.0 TSI Ambition Businessline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 2.0 TSI Ambition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 13.500 km |
Nog niet
Ik heb voor deze Superb gekozen, ik woon in Belgie en heb hem met veel auto's vergeleken, maar qua value for money is hij niet te verslaan. De geluidsisolatie is iets minder dan bij b.v. een Audi A6, en ook de afwerking is iets minder, maar dan alleen qua materiaal en niet qua afwerking (in elkaar zetten)
Ik heb hem in juli besteld en in Oktober was hij binnen, dat is de one op de foto, echter ik kan er niet in rijden, omdat de importeur (niet de dealer) vergeten was het KESSY (keyless entry) systeem te bestellen, en dat zat er dus niet op. Aangezien ik er toch een tijd in wil rijden, heeft de dealer een nieuwe besteld, en er werd ook niet moeilijk over gedaan. Verwacht wordt dat de juiste eind december binnenkomt, dus het is nog even wachten.
Om u een idee te geven wat betreft value for money. Een gelijk uitgeruste A6 Avant met 2.0TFSI motor en Multitronic (dus geen DSG!!) zou zomaar € 24.000 DUURDER zijn, en dit zou het verschil naar Belgie zijn, dus u Nederlanders zou nog meer kwijt zijn.
Ik ben ook fan van Audi, maar dit vond ik toch iets teveel van het goede (buiten dat het ver boven mijn budget is) om 4 ringen op de neus te hebben. Daarbij wordt de A6 volgend jaar vervangen.
Wij hebben ook nog een A6 Avant (huidig model) en ik kan u vertellen dat er veel meer in de Skoda gaat dan in de A6, omdat hij hoekiger is. Smaken verschillen natuurlijk, en ik vindt de A6 iets gestroomlijnder uitzien dan de Superb, maar dat hoekige heeft ook wel wat. De proporties bij beide auto's vindt ik niet optimaal. De Audi vindt ik iets "te lang getrokken" en de Superb iets te hoog.
Een grote verrassing voor mij, maar ook voor de dealer was de achterkant met 4 uitlaten, vindt ik persoonlijk zeer leuk.
De testrit had ik in een 1.8TSI gemaakt en dat beviel al goed qua prestatie's en ik verwacht dus helemaal gelukkig te zijn met de 200PK, of dit goed is om alleen op de voorwielen los te laten, zal ik u laten weten na mijn eerste km's.
Kleurcombinatie: Wit van buiten/zwart leer van binnen
Als optie zitten buiten het businessline pakket:
- bleutooth
- elektrisch te openen achterklep
- 18" LM velgen Themisto velgen
- Mirage dekor (alu kleurig i.p.v. hout)
- Parkeer assistent (semi-automatisch inparkeren)
Zodra hij binnen is en ik heb een aantal km's afgelegd zal ik u verder informeren. De aangegeven waardering zijn op basis van de testrit in de 1.8TSI handgeschakeld.
Bijna
Heb mijn nieuwe Superb al in de showroom kunnen bewonderen, nog steeds geen km gereden. Samen met de dealer besloten hem pas volgend jaar in te schrijven, dus nog een weekje wachten en een paar dagen later mijn eerste bevindingen te schrijven. Top service van Auto Bollen in Maastricht, aangezien ik in dit weer niet met mijn andere auto's kan/wil rijden, heeft hij me voor deze tijd een demo auto ter beschikking gesteld, voor bijna 2 weken, geheel gratis. Top service, top bedrijf.
Nou niet weer beginnen te zeuren, dat het hier om een review moet gaan.
Ik kan u wel vertellen dat ik nog meer overtuigd ben van de kwaliteit van Skoda, na 5 dagen in de leen Octavia Combi Ambiente te rijden. Zeer rustige auto, perfecte navigatie, goede wegligging, geen rammeltjes of kraakjes, redelijk veel ruimte, goede kofferbak. Motor met 120pk (1.4TFSI) zou voor mij persoonlijk wat te sloom zijn, echter over 500km een verbruik van 6,5 liter is weer zeer acceptabel. 6-bak schakelt trouwens geweldig, goede wegligging voor normaal gebruik.
Eindelijk
- 400 km
Afgelopen maandag bij de douane geweest en vandaag viel dan eindelijk het kenteken in mijn belgische brievenbus. Direkt erop gezet en rijden maar. Vandaag voornamelijk bochtige wegen in ons heuvel landschap gereden.
Mijn eerste PERSOONLIJKE bevindingen:
Ik vindt het mooi in het wit, dat is natuurlijke een persoonlijke smaak, net als het zwarte lederen interieur met aluminium dashboard strip. De 4 uitlaten vindt ik wel mooi passen, net als de 18" wielen. Misschien niet ieders smaak, maar die hoeven er ook niet iedere dag naar te kijken en ik wel.
200pk alleen op de voorwielen, dat viel mij eigenlijk niet tegen. Na mijn Audi A5 2.0TFSI met 180pk en ook alleen voorwiel aandrijving kan ik zeggen dat de Superb het vermogen beter op het wegdek brengt als de Audi. De ESP grijp niet zo vaak in als bij de Audi, en dit op nat wegdek.
De wegligging vindt ik zeer goed, met als hoogtepunt voor mij een duidelijke besturing, niet zo direkt als de Audi, maar het komt verdomd dicht in de buurt, en dat terwijl de Audi een sport onderstel had. Als je de bochten goed aansnijdt kom je er met gemak weer lekker uit.
Zelfs in het natte weer en de hier in Belgische zwaar beschadigde wegen met een hoop nieuwe kuilen blijft hij de koers zeer goed volgen en hoefde ik weinig te corrigeren.
Nu het aan het dooien is komen dus de gaten goed te voorschijn, en geloof me, af en toe zijn ze met tegenliggend verkeer moeilijk te vermijden. Hier merk ik dus dat de auto een zeer goede balans heeft tussen sportiviteit en comfort. Ook op de Audi had ik 18" (weliswaar 245 breed, nu 225) en ik zeg u dat dit onderstel de diverse kuilen met een gemak wegwerkt. Natuurlijk is hij ietwat stug, maar toch zit je niet te rammelen in de auto, en hoef je het stuur niet verkrampt vast te pakken, hetgeen in de Audi absoluut een must was.
De A5 is natuurlijk een andere auto, maar voor mij de enige referentie op dit moment, als het om moderne auto's gaat, mijn 2 Porsches kan en ik wil ik hier niet mee vergelijken (want liefde maakt blind)
Ik zal niet te veel ingaan op de ruimte en value voor money omdat ik (en anderen) dit al uitgebreid gedaan hebben.
De afwerking van de auto is hoog en het zit allemaal (tot nu toe dan) degelijk in elkaar. Als ik een kuil raak piept of kraakt er niks, en je zou het ook direkt horen want de auto is heerlijk stil.
Toch hoorde ik hier en daar eens een rammeltje, maar dat bleken de 2 Lifehammers te zijn, die zo vriendelijk door de dealer in beide voorportieren gelegd waren. Kleine, nuttige service van de dealer. Hopelijk hoef ik ze nooit te gebruiken, maar is toch een fijn idee dat ze er zijn. Misschien in de toekomst ergens vastzetten of ze ergens anders onder brengen. Na ze even op de stoel gelegd te hebben, was het rammeltje ook weg.
De kofferbak is netjes afgewerkt en heeft rails in de vloer, waar dan weer een dwarsstang en een spanrol in kunnen. Ik weet niet of ik dit echt ga gebruiken, maar het zit er nu eenmal in.
Wel heb ik al de haken aan de zijkant van de kofferbak gebruikt en die zijn toch wel praktisch.
In de auto kan ik een goede zitpositie instellen, het vierspaaks multifunctioneel stuur ligt lekker in de hand, maar om de een of andere reden vindt ik het klein. Dit belemmert echter het uitzicht op de klokkenwinkel in zijn geheel niet. Ook fijn is dat je de midden armsteun voorin een aantal trapjes omhoog kunt stellen, waardoor je een beetje het fauteuil gevoel krijgt, echter zul je niet direkt in slaap vallen want de stoelen zijn redelijk stevig te noemen. Ze hebben wel een goede "pasvorm" voor mij, misschien dat de zitting iets langer had mogen zijn, maar dat kan ik nu nog niet beoordelen, aangezien ik nog geen lange afstanden heb gereden.
Het navigatie systeem kan ik niet traag vinden, zoals ik wel eens in een paar reviews gelezen heb, misschien dat de software van de harddisk aangepast is. Bij mij werkt hij in ieder geval zeer naar tevredenheid, ook opnieuw rekenen ging vlot. Het systeem werkt zeer duidelijk, af en toe iets harder drukken om de juiste letter of cijfer te krijgen, maar tevredenheid viert hier de boventoon.
T.o.v. de A5 navigatie (was ook harddisk) vindt ik het een genot om te typen. Bij Audi duurde het met draaien aan het wieltje vele malen langer om een bestemming in te geven.
De af fabriek bleutooth werkt tot op heden zeer goed samen met mijn Samsung Galaxy S. Binnenkort zal ik een uitproberen of ik de adressen van het telefoonboek ook als navigatiedoel kan ingeven. Dit was bij de Audi wel het geval.
Daarnaast kan ik ook via het touchscreen sms-en versturen en ontvangen sms-en lezen. Natuurlijk probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden, maar ook hier helpt natuurlijk dat je de tekst kunt intoetsen en niet dat vervelende draaien.
De parkeer assistent werkte bij de ene keer dat ik het geprobeerd heb perfect, wel een aparte gewaarwording als je zelf niet hoeft te jengelen. Ik merkte aan mijzelf dat het wel wennen is om je aandacht voor gas geven en remmen erbij te houden.
Het KESSY systeem werkt ook leuk, echter niet zoals bij geloof ik Renault, waar de auto vanzelf ontgrendeld als je er naar toe loopt. Bij Skoda zitten sensoren in de handgreep, aan de achterzijde van het handvat voor te open (het handvat moet je toch altijd gebruiken) en voor vergrendelen moet je een inkeping aan de voorzijde aanraken (je hoeft niet te drukken). Hier zou het natuurlijk fijner zijn als hij vanzelf sloot als je wegloopt. Misschien een voordeel van dit systeem is, dat jij je niet altijd afvraagt of hij wel dicht is gegaan.
De elektrische achterklep is ook een leuk gadget, ik heb redelijk vaak iets in mijn handen en even de sleutel indrukken en het ding gaat vanzelf open. Natuurlijk moet je nog steeds een knop op de sleutel indrukken, maar dat is toch gemakkelijker dan met volle handen de klep ook nog eens omhoog te zwaaien. Het neemt wat tijd in beslag voordat hij weer dicht is, maar voordat je in de auto zit is hij wel dicht, dus netjes op tijd.
Na een Multitronic in de A5 nu een DGS bak, waarschijnlijk mag je ze niet met elkaar vergelijken, maar ik persoonlijk hou meer van de DSG, veel alerter dan een Multitronic en meer snelheidsbeleving. het enige wat me tot nu toe opgevallen is, is dat het iets (te) lang duurt alvorens hij naar zijn 6 schakelt, als je probeert zuinig te rijden.
Toch nog even een pluim voor mijn dealer Auto Bollen in Maastricht, nooit is hun iets te veel. Toen de eerste (zie eerdere review) zonder KESSY aangekomen was, werd er niet moeilijk gedaan. Wil jet het erop hebben bestellen we gewoon een nieuwe. Uiteindelijk heb ik mij een hele tijd met mijn Porsches kunnen bedruipen, maar toen het echt winterweer was durfde ik echt niet meer de weg met ze op. Ook hier werd weer een oplossing voor gevonden. "Dan neem je gewoon mijn auto" zei Erik Bollen. Daar heb ik toch wel 2 weken gebruik van kunnen maken, zonder extra kosten. Gewoon perfect.
Dus de eerste km's zijn zeer goed bevallen en geeft me moed voor de toekomst. Ik denk dat ik een wijze beslissing genomen heb.
later meer
Update
- 1.500 km
De eerste lange ritten met de Superb gemaakt. Op de autobaan is het een heerlijke auto, zeer rustig en zeer stabiel. De navigatie werkt perfect, en is niet langzaam naar mijn idee.
De stoel zit perfect, echter de bollingen in de zijkant van de zitting is een beetje hinderlijk i.c.m. de DSG.
Je wilt je voet altijd op de rustplaats zetten, dan knelt de bolling een beetje in je bovenbeen. Dit is typisch voor een auto met automaat en "sportieve" stoelen. De oplossing is je been gewoon op de grond zetten, maar ideaal is dit natuurlijk niet. Het blijft altijd een compromis, want in bochten is het wel lekker.
De bleutooth werkte in het begin perfect, maar nu vindt hij regelmatig de telefoon niet, persoonlijk denk ik dat het aan het android systeem, of gewoon de telefoon software ligt.
Ik heb het opgelost, door mijn dual sim card in een andere telefoon te stoppen en die wordt wel herkend. Nadeel is natuurlijk dat je altijd de ene telefoon moet uitzetten en de andere aanzetten.
Het verbruik schommelt op dit moment tussen de 1:10 en de 1:11km. Dit is het reële verbruik, ik hou het verbruik en de kosten van de auto bij met een android app genaamd Acar. Werkt perfect deze app, en je kunt er meerdere auto's mee volgen. Gewoon op Market zoeken.
Met een tank kom ik dus ca. 600km ver op dit moment. Ik had zelf iets betere cijfers verwacht, maar misschien moet hij nog even los komen. Houden we in de gaten.
Ook nu enkele keren de parkassistent gebruikt, het systeem werkt echt perfect, misschien dat je iets meer plaats nodig hebt dan jezelf. Ik ben nooit zo goed in file parkeren geweest, dus ik vindt het een fijn systeem.
De automatische achterklep is ook een genot, ik heb regelmatig mijn handen vol met spullen, een druk op de sleutel of gewoon op de achterklep helpt dan wel. Ik stuur b.v. ook regelmatig mijn kinderen alvast naar de auto om hun spullen te laden, even op de sleutel drukken en zij kunnen lekker alles alvast erin zetten, en we zijn klaar voor vertrek.
Ook fijn is dat het afdekzeil al voor de helft open gaat als de achterklep open gemaakt wordt.
Mijn kinderen zitten op ijshockey en dat zijn vrij grote tassen, de tassen passen in zijn geheel in de lange weg erin, met de achterbank in normale stand (diepte) en dit was bij mijn andere auto's nooit het geval. Wel merk je dat de breedte iets minder is, de ijshockey stick moet nu redelijk schuin gelegd worden.
De bagageruimte is netjes vierkant en is zeer ruim en goed afgewerkt.
Over de zitruimte achter is al genoeg gezegd en ik kan alleen maar zeggen dat het zeer ruim is. In ieder geval heb ik nog geen "prikken" in de rug gevoeld van voeten en/of knieën.
Al met al dus nog steeds zeer tevreden, het bleutooth verhaal zal ik nog eens navragen, maar voor de rest alleen maar lof en plezier.
weer 1000km
- 2.650 km
Alweer 1000 tevreden km's erop zitten. Op lange afstanden is het echt een heerlijke auto, de stoelen bevallen toch wel goed, na de eerdere opmerking van de zijwangen. Dit valt toch wel reuze mee.
Bij ziptuning de auto laten tunen, nu 245pk en 375Nm. Vooral het laatste merk ik nu al. Ben nog altijd voorzichtig en trek niet gigantisch door, maar de trekkracht is in ieder geval toegenomen.
Over de afgelopen 1000km (na tuning) heb ik het verbruik een beetje in de gaten gehouden, en het lijkt dat hij ook zuinig wordt. Of dit geheel aan de tuning te wijten is betwijfel ik, de auto was natuurlijk ook nog niet helemaal los, maar verbruik zit nu rond de 1:11,5 (8,7l/100km) en dat begint al in de buurt te komen, de A5 lag rond de 8,0l/100km.
In de huidige weersomstandigheden met stootwinden, valt op dat hij toch zeer stabiel is, hij wordt niet echt onrustig.
Ik vindt ook het stuurgevoel goed, niet te vaag en voldoende communicatief. In lange bochten op de autobaan ligt hij stevig en geeft vertrouwen.
Update
- 13.500 km
Nu staan er al 13.500km op de teller. Het verbruik geeft nu 8,7lter per 100km, en dat met soms stevig doorrijden. We zijn met de auto naar Italie en naar Engeland gereden. Het is echt een genot op de autobaan en in Duitsland geregeld 230km/u gereden (waar het mag en kan). Hij blijft stevig op de weg liggen.
Na tuning dus nu 245pk en 375nM, vooral de toename van trekkracht is enorm en is misschien een overdaad, want soms bij fors accelereren (kickdown), bij inhalen slaan de wielen nog wel eens door dan moet je het stuur goed vashouden. Mij geeft het wel een kick.
Iets verder verdiept in de handleiding en er waren 2 zaken zeer nuttig voor de reis, naar en in Engeland.
1. Je kunt op het display tussen de toeren- en kilometer teller, de snelheid is miles laten aangeven.
2. Je kunt de (alleen Xenon) lampen op links rijdend verkeer instellen.
Dit kan alleen bij stilstand, en heb ik dus gedaan op de veerboot. Gewoon zeer plezierig.
Stoelen zitten zeer goed en navigatie werkt ook perfect. Lekker muziekje van de harde schijf. Alles gewoon goed en top.
Blijf het klepje voor de zonnebril ook maar handig vinden, slingert niet meer door de auto en je weet altijd waar ie is.
Voor de reis alle vloeistoffen bij de dealer laten controleren, hoefde geen olie of andere vloeistoffen aangevuld te worden.
Gratis werd wel nog even het sproeireservoir bijgevuld. Wederom perfectse service van Auto Bollen.
Het is een Elegance Business Line
- 13.500 km
Zie net pas dat de auto onder Ambition BL vermeldt staat, het is toch echt een Elegance, maar kan het nergens veranderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 1.4 TSI Greentech Arctic Ambition .airo,cruisecontrol,afneembare trekhaak,stoelverwarming,
- 2013
- 169.371 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI Greentech Ambition Xenon Clima Navi Stoelverwarming NAP Dealer Onderhouden
- 2013
- 166.204 km

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Business Line LEDER STOELVERWARMING CRUISE CONTROL CLIMATE CONTROL BLUETOOTH TELEFOON ACHTERUITRIJCAMERA ZEER MOOI !! 3010 in behandeling
- 2011
- 250.758 km