Skoda Superb Combi 2.0 TDI 140pk 4x4 Elegance Bus. (2011)

autoreview

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 140pk 4x4 Elegance Businessli (2011)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 2.0 TDI 140pk 4x4 Elegance Businessli
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst166.500 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

superbe auto!

  • 70.000 km

Na jaren Mercedes E-klasse en een Ford Mondeo versleten te hebben, kreeg ik als werkgebied een meer bergachtig en wintergevoelig werkterrein (Zwitserland, Oostenrijk en Noord Italië), wat me noodzaakte naar een 4x4 auto te gaan kijken, die reiscomfort met ruimte en veiligheid aan elkaar plakt. Een SUV leek met mijn kilometers per jaar geen optie. Bij Mercedes loop je de showroom in, maar ren je er weer uit qua prijzen voor een E kombi met 4x4....Volvo is ook leuk, maar van de binnenruimte van een V70 wordt ik met een gezin met 2 forse zonen niet echt blij, de Opel Insignia is helemaal jammer qua binnenruimte, Audi A6 is mooi maar achterin toch kleiner als verwacht en bovendien prijzig, tot de verkoper me vroeg hoe 'merkgevoelig' ik wel was. Nou NIET dus! Loop dan eens even bij onze andere vestiging binnen (hij had even gebeld of er een Skoda Superb Combi in de showroom stond). Daar aangekomen, heeft het verkoopgesprek hoog op 2 minuten geduurd....wat een FEEST!!! Als je een Maybach koopt, win je het misschien qua beenruimte, maar dan zit je weer met die afschrijving.... Deze auto kent werkelijk zijn gelijke niet. Alle luxe is leverbaar: 4x4 in combinatie met DSG-bak, weer zo een FEEST! In de Elegance uitvoering zit er werkelijk alles op, in de kleur Platin Grey Metallic vond ik de chroom/aluminium accenten mooi uitkomen, dus, blij de showroom verlaten.

Als aanloopauto kreeg ik de zelfde auto, maar dan gewoon voorwiel aangedreven. Deze wagen heb ik een kleine 3 maanden en 30000km gereden. Dan heb je toch ook al een redelijk idee wat zo een auto waard is. Wat zijn de verschillen t.o.v. de 4x4? Ten eerste verbruikt de ' gewone' Superb een beste slok minder, vooral bij hogere snelheden is het verschil een kleine 2 liter op 100km. Je merkt verder, dat de auto wat feller is bij optrekken/inhalen. Dan nog een klein uitrustingsverschil: de ' flippers' zijn weg!!! Bij de voorwiel aangedreven Superb met DSG bak heb je van die mooie flippers achter het stuur, maar bij de 4x4 zijn die niet meer van de partij. Je kunt natuurlijk nog met de pook naar manueel schakelen over, maar ik vond de flippers toch wel leuk, en het werkte perfect! Voor de rest kun je wat mij betreft de 4x4 review voor 100% over plakken op de gewone uitvoering.

Nu, 70000km in 7 maanden probleemloos en met alle comfort met de 4x4 verder, blijf ik in feeststemming. Wat een fantastische (trek)auto is dit. OK, het is geen bandenverslinder bij de stoplichten, en het is geen gooi-en-smijt auto. Maar een fijne, geruisarme reislimo, waar je met gezin lachend 1300km naar Spanje rijdt inclusief forse boottrailer, en dan gewoon 130km/h rijden, het is voor de Superb geen enkel punt. Gewoon s' morgens vroeg instappen, en dan fluitend na die afstand gereden te hebben je caravan s' avonds optuigen e.d. En dat geldt dus vooral ook voor de mensen achterin!

Wat ook heel leuk is, je hebt enorm veel belangstelling onderweg. Goh, hoe rijdt dat nou, altijd met een stukje ongeloof in de stem. Of kom je terug bij je auto op de parkeerplaats van de super, staat er 6 man om je auto heen dat je denkt: shit, er heeft er eentje op gezeten. Nee hoor, allemaal blije mensen die die auto van de reclame met die beer willen zien. O ja, of ze even mogen instappen, want mijn meneer is ruim 2 meter, en of je dan ook nog achterin kan zitten (ja dus!). Echt heel grappig! Laat het slachtoffer maar lekker zijn stoel op de gewenste positie zetten, ik heb bij de Elegance uitvoering electrisch verstelbare stoelen met 3 geheugens, dus we drukken op 1, en hij staat weer lekker op mijn stand!

Qua verbruik moet ik zeggen dat je boven de 120km/h wel voelt dat de extra aangedreven wielen hun verbruiks-tol eisen. Op Nederlandse wegen red je het met 1 op 14 a 15, maar zodra je in Duitsland naar de 160 gaat, vliegt je verbruik naar de 1 op 10 a 11. Helaas heb ik nog geen winter gezien, dus de 4x4 moet zich nog bewijzen.

De DSG-bak verdient ook even wat extra aandacht. Of moet ik zeggen geen aandacht, want je voelt hem dus NIET schakelen. Ik was bij Mercedes wat dat betreft dacht ik altijd verwend, maar dit is toch nog even wat anders. Vooral de passagiers valt het boterzachte overschakelen op.

Deze auto is echt een aanrader voor kilometer vreters! Ik moet met deze auto 160000km afwerken, maar als hij dit zo blijft volhouden (ik heb geen reden er aan te twijfelen!) is het volgende verkoopgesprek nog korter...!

Wat versta ik onder comfort?

  • 73.000 km

Op de reactie van een lezer van mijn revieuw, of ik wat beeldmateriaal en en omschrijving van het geboden comfort wilde geven. Bij deze! Comfort is natuurlijk een heel subjectief begrip. Ik versta onder comfort een prettig zittende stoel (niet te hard dus), een wat zachter afgestelde ophanging (dus geen BMW M3 of Donkervoort onderstel), een geruisloze motor en geen irritant gefluit/gepiep, en dat naast mezelf ook de passagiers prettig van A naar B mee kunnen. Verder is de muziekinstallatie voor mijn doen prima, OK het is misschien geen Bose sound system, maar dat hoef ik ook niet te hebben.
Aan dat eisenpakket voldoet de Superb voor 200% wat mij betreft.

vergelijkend warenonderzoek

  • 84.000 km

Afgelopen weekend ben ik nog even naar het Belgische autosalon in Brussel geweest (zeg maar de Autorai, maar dan in Brussel), om te kijken of de binnenruimte-prijsverhouding nog steeds goed zit. Ik ben alle stationwagens in deze klassse langsgelopen en heb ze allemaal uitgeprobeerd, maar de Skoda Superb blijft de absolute ruimtekampioen voor de achterpassagiers! Mazda 6, Peugeot 508, Hyundai I40, enfin, noem ze maar op, ze halen het bij lange na niet. De Peugeot 508 en Ford Mondeo zijn de goede tweede' s, maar de Skoda Superb staat met grote afstand (letterlijk) op de eerste plaats! Hij is trouwens door een soort Belgische ANWB (VTB-VAB) tot gezinsauto van het jaar uitgeroepen.

The 4x4 experience in de sneeuw

  • 91.000 km

Eindelijk is het dan zo ver! Sneeuw in stapels zoals ze zelfs in de Alpenlanden niet altijd gewend zijn. Nu kan de Superb zijn 4x4 eens echt laten gelden!!
De praktijk? Simpel verhaal, je rijdt gewoon net als anders. Ok je past alsnog je rijsnelheden aan het weer aan, maar het geeft wel een extra gevoel van veiligheid en een stukje gevoel van reserve met zich mee. Maar om nou in de praktijk te zeggen dat ik in situaties ben terecht gekomen, waar de 4x4 een absolute MUST is?? Nee! Je komt wel vast te zitten in de sneeuw....omdat de vrachtwagens niet meer vooruit kunnen de helling op...en vervolgens de hele bende blokkeren! Daar helpt mijn 4x4 niet helaas.
Zou ik dus de volgende keer weer een 4x4 nemen? Het antwoord is NEE. Het meer verbruik en aanschaf/bijtellings-kosten het hele jaar door, vind ik het helaas niet waard. Met aangepast rijgedrag en goede winterbanden, ben je er wat mij betreft! En o ja, je zult in bepaalde extreme omstandigheden je 4x4 echt wel kunnen gebruiken, maar ik kom ze in mijn dagelijkse (werk) situatie niet tegen.
Aan de andere kant heb je wel een stukje fun-faktor in de sneeuw! In eerste instantie wil de Superb als je hem de sporen geeft, net als een klassieke voorwielaandrijver, in onderstuur. Als je hem even een extraatje geeft krijg je hem in een heel mooie overstuur! En laat het drift-feest dan maar beginnen!!! Wel uiteraard even de electrische 'winkel' uitzetten, anders grijpt moeder ESP genadeloos in natuurlijk! OK, we blijven toch grootgegroeide kinderen soms....

Toch de eerste makken?

  • 100.000 km

Inmiddels de 100K gepasseerd, maar sinds een paar weken heeft de auto s'morgens een beetje vreemde kuur. De automaat blijft in de 1e versnelling hangen na de koude start, en boven de 1500 toeren begint hij te dreunen als de stoomboot van Sinterklaas. Ik moet dan de DSG op manuele stand gooien, en doorschakelen naar de tweede versnelling, en hoger. Naarmate je een 2 tal kilometer hebt gereden, is het euvel verdwenen. er komt ook veel licht blauwe rook uit de uitlaat. Ik had eerst het idee, dat de auto het alleen had na een heel lange rit. Maar nu heb ik het bijna elke ochtend. Toch even de garage gebeld, de auto gebracht na een pittige rit vanuit Oostenrijk. Maar volgens de dealer was er de volgende morgen 'niets abnormaals' te merken bij de ochtendstart en wegrijden...Enfin, we houden het in de gaten. Misschien iemand ook deze ervaring?

Euvel (hopelijk) verholpen

  • 114.000 km

Bij mijn vorige update, had ik melding gemaakt van dreunen, trillen, witte rook, de DSG-bak die in drive niet meer wilde overschakelen, en de laatste tijd een stank die het best te vergelijken was met een koppeling die je vrolijk aan het opfikken bent....zo een lekker penetrant luchtje. Ik moet zeggen dat het euvel altijd na ongeveer 5 kilometer weg was, en je er verder tijdens het rijden niets meer van merkte, ongeacht snelheid of toerental. Toen afgelopen weekend mijn auto s'morgens bijna helemaal niet meer van zijn plek wilde, heb ik hem gelijk maar bij de dealer voor de deur geparkeerd, om te kijken of er nog altijd 'niets aan de hand' was. De monteur vanochtend gelijk een stukje meegenomen, en was toch ook met me eens dat dit niet helemaal lekker was. Het zouden de injectoren zijn. Morgen krijg ik de auto weer terug, en gelijk maar de winterbanden omgewisseld voor de zomerschoentjes. Ik ben benieuwd! Verder overigens nog altijd niets dan lof voor de Superb!! Na 2 dagen mijn Superb weer in ontvangst genomen, en naar het er naar uit ziet is hij weer helemaal de oude, gelukkig! Aanstaande week gaan we hem weer lekker uitlaten in Zwitserland, dus mochten zich spannende dingen voordoen melden we dat natuurlijk weer.

1 vol jaar tevreden superb met 120000km, maarrrr..

  • 120.000 km

Ik heb de Skoda Superb inmiddels op de kop een jaar, en naar zo goed als volle tevredenheid mag ik zeggen. De eerder beschreven problemen zijn weg, en aanstaande week krijgt hij zijn 120000km beurt met als bijzonderheden of klachten : geen. Ik voel geen verschil in rijden, zie geen verschil in het materiaal, en hoor geen enkel piepje of zo iets, wat voor mij betekent, dat de auto gewoon goed in elkaar zit. Wat dit aangaat is de Superb een prima keuze geweest!

Nu de maarrr...Ik had gisteren in het zuiden van Duitsland een lekke achterband. De indicator gaf me keurig een seintje dat er ergens een spanningsprobleem was. Ik zou een paar kilometer verderop toch even (koffie)pauzeren, voelde op zich nog niets abnormaals tijdens het rijden, dus zou dat laatste stukje wel loslopen. Ik vind dat een parkeerplaats ook een iets verantwoordelijkere plaats is om een band te verwisselen als op de pechstrook, als het kan/de keuze hebt uiteraard! Nou, de Tankstelle had niet heel veel verder meer moeten zijn! Er zat nog wel wat lucht in de band, maar de band leek meer op een afgeladen platgetrapte Big-Mac.. Maar niet getreurd, haha, ik was gelukkig in het trotse bezit van een volwaardig reservewiel, want daar had ik bij het bestellen van de auto speciaal om gevraagd (dacht ik....). En toen kwam de verrassing: volwaardig ja, maar wel met een maximum snelheid van 80km/h. En dan met de wetenschap dat je nog een slordige 700km naar huis moet??? Laten we het netjes houden, en zeggen dat ik niet echt blij was. De band wisselen was zo gepiept met de meegeleverde attributen, maar het leek me toch een prettiger idee een nieuwe band te scoren. Gelukkig wisten ze bij de Tankstelle niet waar een garage of bandenzaak zat, vrij logisch, dat gebeurt natuurlijk ook nooooit op een autobaan dat iemand lek rijdt! Ik spreek beroepshalve nog maar een jaar of 20 dagelijks Duits, dus aan mijn taalhandicap zal het denk ik ook niet gelegen hebben....Maar na lang nadenken en rondvragen bij collega's , en alsnog een kop koffie, kwam er een naam van een bedrijf, maar 'keine Ahnung' waar het ergens was. Gelukkig leven we in het GSM en internet tijdperk, snorde mijn vrouw op haar werk via google het adres op, en rijden maar. Het bleek 35km van het tankstation het binnenland in, maar gelukkig, onderweg kwam ik in een dorpje 10km van de autobaan een kleine VAG garage (onafhankelijk) tegen. Ik werd gelijk heel vriendelijk geholpen, ga maar zitten en neem een kopje koffie, en na 135 euro afgerekend te hebben, reed ik na een klein uurtje weer! Goed, het geintje heeft me alles bij elkaar een kleine 2 uur gekost, maar altijd beter dan met 80 naar huis tuffen! Ik weet dat we in tijden van crisis leven, maar ik vind het werkelijk ongehoord dat je, als je een auto met een volwaardig reservewiel bestelt en daar dus ook nog eesn extra voor betaalt, alsnog met een thuiskomertje wordt afgescheept door de heren autofabrikanten. Echt beneden alle peil! Er zijn inmiddels merken/modellen waar het niet eens meer mogelijk is om een reservewiel te krijgen! Krijg je zo een mooi flesje deo/haarlak mee. Dan staat mijn verstand helemaal stil. Een reden voor mij om een auto NIET te kopen! Dus veelrijders, wees op je hoede!!!

the final countdown

  • 150.000 km

De Superb krijgt vandaag zijn 150k beurt, met ook nu weer het gebruikelijke als klachtenlijst: nul komma nul. En tja, ondanks nogmaals afgelopen week lek gereden te hebben, en dus weer van mijn noodwiel heb kunnen genieten in Oostenrijk tot er de volgende ochtend een nieuwe band reregeld was, heeft de auto me verder overal trouw naartoe gebracht. Ik had inmiddels niet anders verwacht!
Maar aan alle leuke dingen komt een eind, en zo loopt mijn leasecontract per 1 september a.s ook af, met dan als eind kilometerstand ongeveer 160k. Wat de opvolger wordt is al lang bekend, maar dat bewaar ik even voor de eindreview, waar ik dan ook een balansje van 1,5 jaar en 160k Superb maak. Tot nog toe kan ik alleen maar bij al mijn eerdere bevindingen blijven: het is en blijft een zalige reislimo!

de afsluiting

  • 166.500 km

En toen was het zo ver....de Skoda Superb vanmiddag na ruim 166K in 16 maanden weer ingeleverd. Zoals beloofd, nog even een afsluitend woordje over deze hele fijne auto. Van alle lof, en kleine gebreken, neem ik niets terug. Met name de lof blijft ook na 166k huizenhoog overeind staan. Wat een geweldige wagen is dit. Met alle respect voor de premiumrijders, zet ze geblindoekt in een Superb zoals ik had, en vraag ze dan even waar ze in (mee)rijden...NO WAY dat ze zich in een Skoda zullen wanen!!! De persoon die mijn auto 2e hands in de vingers krijgt, kan voor mijn gevoel nog vlot 3 ton (of meer) erbij rijden. Het geheel komt op mij nog steeds als buitengewoon solide en betrouwbaar over. Alleen de linker wang van de bestuurdersstoel begon heel licht slijtage te vertonen van in- en uitstappen, maar dat was dan ook echt het enige wat er aan slijtage (optisch en qua rammels/piepen/kraken) zichtbaar was. Merkbaar was er absoluut niets. OK, ik was dan misschien wel deels vergroeid met de auto, maar dan nog. De ook de DSG-bak bleef schakelen als boter. De vakantie heen- en weer met pittige boottrailer erachter, geen probleem afgelopen zomer. Ik kan werkelijk iedereen deze auto, ook gebruikt, aanbevelen. Al helemaal als je veel kilometers maakt!!!
Enig minpuntje blijft voor mij het reservewiel-verhaal, en ik was minder gecharmeerd van het touchscreen Columbus navisysteem. Te vaak zat je 'ernaast' te tikken, moest je 2 keer duwen zonder resultaat etc. Ook de gekozen kortste/snelste route was niet altijd even logisch, ik 'won' geregeld met soms echt grote tijdsverschillen, en echt niet omdat ik 200km/h reed!!!
En wat is de aflosser geworden? Na het lezen van veel revieuws, en mezelf een leuke salarisverhoging te willen toestoppen ( van 25 naar 14% bijtelling) heb ik voor een full option Renault Megane Estate Eco 2 gekozen. De ervaringen na genoeg kilometers komen uiteraard weer aan bod!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.