Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2010)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf62.500 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 63.000 km

De reden van een nieuwe nieuwe auto was 3 ledig.

1) Mijn nieuwe werk nog maar 25 km rijden is ipv 140 km (heen en terug), waardoor een diesel overbodig is.

2) Kofferruimte van de Volvo V40 is eigenlijk niet groot genoeg voor kinderwagen en allerlei andere spullen (tuurlijk het past wel, maar niet met de bagagehoes gesloten)

3) Ja naar ruim 3 jaar wil je ook wel weer eens keer wat anders

Ik als verwend autoliefhebber kon dan natuurlijk mijn "geluk" niet op door dan eindelijk echt de zoektocht te beginnen naar een nieuwe auto. Al is het voor mij bijna dagelijkse kost een auto te "zoeken" voor een bepaald bedrag (zowel nieuw, 2de hands als lease). Uiteraard komt de keuze niet uit de lucht vallen, maar een aantal criteria waren natuurlijk wel aanwezig:

* Groot genoeg voor het gezin en de toekomst
* Van alle gemakken voorzien
* Niet te zwaar en te veel verbruiken (dus geen 6 cilinders etc)
* Aanschafwaarde binnen budget

Dan komt er al een hele lijst met auto's voorbij(allen stadion overigens)die het niet geworden zijn. Hieronder de lijst met enig commentaar:

* A4 (nieuw model); wel erg mooi en ook nog redelijk in de spullen maar toch te klein en waarschijnlijk duur in onderhoud

* BMW 3 serie; mijn vriendin "haat" bmw. Dus das makkelijk. Maar anders ook te klein en minder mooi dan A4, dus hij zou ook bij mij afgevallen zijn

* Citroen C5; mooi maar echt veel te zwaar en dus ook duur in verbruik

* Ford Mondeo; echt een optie geweest zeker het facelift model. Maar ja een 2.5T is weer te overdreven en 2.0 weer te licht en niet zuinig genoeg. Bovendien is de afwerking toch net iets minder

* Mazda 6; ja eigenlijk niks mis mee. Maar mist toch net dat beetje in alles wat de Superb wel heeft (luxe, ruimte, motor)

* Mercedes C; zie Audi A4.

* Opel Insignia; Ook een mooie auto, maar interieur te rommelig en kofferbak echt te klein

* Renault Laguna; Ja je hebt er echt mooie uitvoeringen van. Maar gewoon in alles minder dan andere auto's

* Volkswagen Passat; Dit was de grote "concurrent" van de Superb. Maar de vernieuwde versie was gewoon echt net te duur. En ja de oude is ook een mooie en echt goede auto. Maar blijft wel het oude model en ik denk dat dat toch aan je gaat vreten over 1 of 2 jaar.

Dan zijn er uiteraard nog ook nog genoeg andere keuzes, maar die laat ik verder buiten beschouwing.

De reden dat de Superb het geworden is mag dus duidelijk zijn:

Een redelijk nieuwe auto/model. Bijzonder ruim op de achterbank (de kofferruimte uiteraard ook, maar in verhouding tot de achterbank relatief minder). De snelle maar toch redelijk zuinige 1.8 TSI motor. Relatief laag gewicht en de Elegance Business uitvoering is echt het neusje van de zalm, aan deze uitrusting kan echt geen van alle bovenstaande auto's tippen.

Kortom de keus lijkt op deze manier erg eenvoudig en wel overwogen. Echter er was een nadeel, het aanbod was/is niet groot en stiekem eigenlijk boven het voor bepaald budget. Maar door een meevaller en de reden dat dit toch echt de droom auto is en we hier toch echt wel minimaal 5 jaar mee moeten (kunnen) doen, toch iets meer budget vrijgemaakt om de droom te kunnen verwezenlijken.

Daarna was het toch ook niet erg makkelijk, want ik wilde eigenlijk wel een Superb met elektrische klep en het mag geen zwarte zijn. Toen bleef er eigenlijk maar 1 over (of anders was het gewoon wachten op 1 die wel binnen het budget viel, maar ja das lastig). En deze was gezien zijn uitvoering en kilometerstand nog redelijk concurrerend geprijsd maar toch boven budget. Uiteindelijk viel er toch nog flink te onderhandelen en was de keus al gemaakt voordat er gereden was (aangezien de auto bij een dealer 100km verder in het land stond, hebben we via de mail contact gehad over de prijs en inruil). Helaas viel het proefrijden in het water doordat het hard sneeuwde en we dus niet harder dan 40/50 konden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ter plekke nog de laatste onderhandelingen gedaan mbt wel of geen garantie en de winterbanden. Doordat de garantie moet worden aangemeld bij Skoda ( wat. 2 dagen duurt) heb ik dit laten varen aangezien ik de auto meteen mee wilde nemen en de Volvo achter wilde laten. Of dit een goede keus geweest is, blijft nog even de vraag. Want voor 600e had ik 12 maanden garantie gehad, dat is natuurlijk niet veel.

Dan nu inhoudelijk wat over de rijervaring met de auto. Het rijdt uiteraard geweldig en alle luxe is natuurlijk een feest! De motor is echt bijzonder fijn, beter als ik gedacht had. Ik rijd er gewoon mee zoals met mijn Volvo diesel, dus bochten etc gewoon in de 3. Overigens geeft de schakelindicator ook aan dat je vroeg op "moet" schakelen, al rond de 1500 toeren. En dit is echt geen probleem. Al moet ik zeggen dat ik iets meer power (lees duw in de rug) had verwacht bij vol gas. Maar het gaat nog steeds wel erg snel en in alle rust!

Ook vind ik hem nog zuiniger als verwacht. Ik heb nog geen echt lange ritten gehad (muv de terugreis maar toen had ik niet gekeken naar t verbruik), maar de kleine stukjes die we tot nu toe gereden hebben gaat in 1:12. Dat vind ik echt netjes voor stukken van 15 km met een gemiddelde snelheid van 30/40 p uur (veel stad met stoplichten).

Zelfs voor mij als auto EN gadget freak is het niet makkelijk alle toeters en bellen te vinden/te ontdekken. Het dikke boekwerk maakt het ook niet makkelijk. Maar de "normale" dingen werken verder makkelijk en zoals je zou verwachten.

Toch heb ik ook nog een paar puntjes van kritiek:

* De knopjes van het geheugen van de elektrische bestuurder stoel hebben geen licht en zijn in het donker dus niet te zien

* Tussen de tellers ziet de boordcomputer, hier kun je erg veel zaken regelen (licht, vergrendeling en nog veel meer). Ik vind het vreemd dat dit niet via het grote "navi" scherm te doen/regelen/zien is. Het kleine scherm maakt het er soms niet gemakkelijker op en de bediening kan alleen via het stuur. Zou toch anders moeten kunnen lijkt me.

Daarnaast heb ik nu al 3 kleine probleempjes:

* De interieur verlichting gaat niet aan bij het openen van de deuren, in het donker erg onhandig (de lampjes doen het verder wel)

* De bagagehoes rolt niet half op bij het openen van de klep (wel ingesteld).

* De climate control kun je voor beide kanten tegelijk aanpassen of individueel, maar ondanks dat het knopje van dual aanstaat, doet hij dat lekker niet (in het begin (lees terugrit) volgens mij wel).

Ja dat is het nadeel van een volle auto. Hoe voller, des te meer dingen het kunnen laten afweten. Maar goed voor een auto van 3 jaar oud en 63.000 km hoop je toch wel dat alles werkt. Ondanks dat het geen grote problemen zijn. Morgen ga ik langs de plaatselijke dealer om naar deze kleine dingen te laten kijken.

Goed dat wat het voor dit moment (al met al een lang verhaal geworden, maar dat krijg je van een enthousiaste autofreak!!).

Donderdag gaan we op de wintersport, dus is er tijd genoeg om de auto nog nader te onderwerpen aan zijn kwaliteiten.

Wintersport

  • 65.000 km

Nou inmiddels dus de eerste echte test kilometers onder de wielen gehad. En ik heb eigenlijk (zoals verwacht) niks te klagen. Het is dan natuurlijk ook een zeer comfortabele auto. En snelweg kilometers doet hij het liefste. De reis ging dan ook erg voorspoedig. Voor de rit naar Oostenrijk nog wel even het stuur iets naar me toe getrokken en de stoel iets verder naar achteren gezet voor een perfecte zithouding.

De motor is krachtig genoeg, maar ik merk wel dat je voor echte power je toch terug moet schakelen. Onder de 2000 toeren wil het wel, maar duurt het allemaal wat langer. Verder veel op de cruise gereden rond de 145/150. Hier maakt de motor ± 3.000 toeren. Dat vind ik best netjes, maar je hebt het gevoel dat een 7 bak (DSG) hem nog minder toeren laat maken (klopt dat??) en hierdoor ook iets minder lawaai maakt. Wel is me het verbruik, in positieve zin, erg opgevallen. Op de heenreis 1:12,8. Waarbij de reis goed verliep, dus weinig files en relatief weinig verkeer. Dit was op terug wel anders. Tot Munchen veel verkeershinder daarna niet meer, maar wel druk zodat je minder lang op constante snelheid kon rijden en er dus veel op de motor geremd kon worden, ten gunste van het verbruik, namelijk 1:13,6. Nogmaals dat vind ik echt erg goed! Veel beter als verwacht.

Ook ben ik erg blij met de boordcomputer dat hij 2 standen heeft. Stand 1 van de huidige rit en stand 2 van het totaal. Erg handig en nuttig naar mijn idee. Overigens laat ik hem meestal op de snelheid staan. Ik ben benieuwd wat andere rijders als "standaard" scherm gebruiken.

Een puntje van (wel bekende) kritiek is de navigatie. De route wordt snel en correct berekend maar de verkeershinder klopt vaak niet. Of hij staat er niet meer terwijl het scherm vol autootjes staat, of vice versa. Ook de alternatieve routes, laat ik voor wat het is. Ik zal dit in Nederland ook eens in de gaten gaan houden (aangezien ik hier veel meer bekend ben met het wegennet, en dus ook een inschatting kan maken van de alternatieve route).

Als laatste nog een opmerking over de radio mbt het snelheidsafhankelijke volume, deze heb ik nog niet naar wens voor de juiste instelling. Iemand anders hier ervaring mee?

De 2 kleine problemen blijven staan. Echter zal de dealer waar ik hem gekocht heb er naar gaan kijken (zonder garantie, een aardige service lijkt me). Al heb ik daar wel eerst een 60e kostende check voor gehad bij de plaatselijke dealer, maar die hebben niks kunnen vinden. Met enig geluk gaan ze die ook nog betalen. We zullen zien.

Verder heb ik nog even een foto toegevoegd op de winterbanden. Zodra de zomerbanden er weer onder zitten (3 tot 4 weken), zal ik nog een foto maken.

Al met al na de wintersport rit erg blij met de keuze van de auto! Jammer dat er geen volwassen op de achterbank meereden, die hadden waarschijnlijk het business class gevoel gehad :-) Misschien komt het ooit eens nog wel eens voor dat ik er zelf met Ipad of laptop voor een lange rit mag gaan plaatsnemen :-)

Na gisteravond nog even een kleine toevoeging. Mijn schoonvader heeft ook net een "nieuwe" auto. Een Volvo V70 D5 Summum Automaat (2009) en is net zo luxe uitgevoerd als de Superb (dus met Xenon, elektrische klep, elektrische stoelen met geheugen, etc). Maar is wel 2x zo duur in nieuwwaarde (78k vs 38k). Oke het is wel een diesel met 185pk (overigens getuned tot 225pk) en een automaat. Maar dat vind ik het zeker niet waard. Bovendien is de Volvo ook nog eens kleiner en vind ik de afwerking niet beter (ook niet echt slechter). Wel een heel verschil vind ik de Columbus. De Volvo heeft uiteraard ook een navi, maar de radio heeft maar een heel klein (blauw) schermpje. Geen SD kaartslot en uiteraard ook geen 30gb harde schijf. Door dit kleine scherm uiteraard ook een stuk minder gebruiksvriendelijk (en gevoel van luxe). Bovendien lijkt de schermresolutie uit het jaar 1990 te komen. Ook heeft de Volvo geen knop voor de elektrische klep binnen. Dus nogmaals al met al in mijn ogen zeker niet het dubbele bedrag waard. Als je het dus zo bekijkt, is de Superb echt een ongelofelijk goed aanbod! Meer value voor money is er gewoonweg niet te vinden! Toch raar dat mensen dan echt puur merkgeil zijn.. Maar beter voor ons Superb liefhebbers, want het aanbod is redelijk schaars :-)

Als er vragen of opmerkingen zijn, laat het me weten!

Gemaakt

  • 66.000 km

Nou afgelopen donderdag is de auto terug geweest naar de dealer waar we de auto gekocht hebben (Skoda dealer Swarttouw in Barenndrecht, dat had ik nog niet eens vernoemd), voor de binnenverlichting. Er was inderdaad iets kapot, dit is gemaakt zonder enige kosten terwijl we de auto zonder garantie gekocht hadden. Dat is toch echt een compliment aan de dealer! Dit noem ik nog eens service (ik zal dan ook een review over hun schrijven). Want daarnaast hebben ze ook de chromen rand rond de versnellingspook vervangen die afgebladderd was waarbij we maar de helft hoefden te betalen. Dus de Skoda is weer zo goed als nieuw gelukkig!

Ik maak dan ook even de gelegenheid gebruik om nog een paar dingen aan de review toe te voegen. Zo zal ik beginnen met een klein minpunt. De (automatische) ruitenwisser. Ten 1ste omdat je deze elke keer opnieuw moet activeren nadat de auto van het contact is af geweest. Dit betekent 2 extra handelingen, want je moet hem eerst van de automatische stand afhalen en daarna eventueel er weer opzetten (zeg maar stand 1). Ik vind dit vreemd aangezien de achterruitwisser WEL "aan" blijft staan. Bovendien vind ik de automatische stand niet goed werken. Soms duurt te lang voordat hij wist en de andere keer wist hij bij de geringste druppels en dit terwijl de stand altijd hetzelfde is (zo mild mogelijk). Ik vrees dat we nooit vrienden zullen worden.

Dan nog een klein minpunt (het begint ondertussen muggenziften te worden). De tankdop kun je niet ergens netjes aan vast "hangen", dus moet je hem tegen de carrosserie laten bungelen tijdens het tanken. Had beter gekund lijkt me.

Wel ben ik (we) erg te spreken over het verbruik, dit blijft verbazen (ok dat zal nu niet meer gebeuren :-) ), maar ik vind het echt opvallend dat hij zo zuinig is. Afgelopen vrijdag heen en weer naar Den Haag geweest (140 km enkele reis). Waarbij de heenreis in 1:16 ging, de terugreis in 1:15,5. Ondanks dat ik echt niet de hele rit op de rechter baan te vinden ben. Ik rijd in principe 5 tot 10 km/h harder op de cruise dan is toegestaan.

Dan als laatste wil ik nog kwijt dat ik soms een paar tellen nog aan het twijfelen sla als ik een mooie Passat in Highline en in een mooie kleur en velgen zie staan of zie rijden (vorige model). Maar als ik me dan voorhoud dat de Superb een nieuwere auto is, meer ruimte op de achterbank bied, beter in de spullen zit (Xenon, elektrische stoelen met geheugen zijn heel erg schaars op een Passat)) en ook nog eens sneller is (er zijn weinig 1.8 TSI passat's). Besef ik dat we de perfecte keuze gemaakt hebben, alleen maar omdat er VW op staat?

Kortom, nog steeds uitermate tevreden en dat zal denk ik ook niet meer veranderen!!

Mocht ik weer wat te melden hebben, klim ik weer achter de pc.

Update na 74.000 km

  • 74.000 km

Inmiddels al weer wat kilometers verder. En nog steeds heel erg blij met de keuze/aanschaf van Superb. Echter inmiddels ook 1000e armer door 4 nieuwe banden. De oude hadden helaas na de wissel van de winterbanden last van cupping, jammer maar het profiel was ook niet heel erg veel meer (tussen 3 en 4mm). Gezien het lage aantal kilometer die we rijden, moeten de nieuwe banden toch wel 3 tot 4 jaar met deze banden doen. Dan valt zo'n investeren nog wel mee. En dat geldt ook voor 60.000km (grote)beurt die 520e kostte. Daar kwamen uiteraard verder geen problemen naar voren. Waardoor de volgende beurt pas weer over 2 jaar of 30.000 km hoeft uitgevoerd te worden. Dus mochten er zich geen problemen voor doen, zijn de onderhoudskosten per maand laag.

Verder is het zoals gezegd dagelijks gewoon 100% genieten van de ruimte, comfort, luxe en motor. Ondertussen krijgen we ook veel positieve reacties, en terecht!! Al is het grappig dat iedereen hem een vrachtwagen of iets in die trant noemt, terwijl hij qua afmetingen niet groter is dan een Passat (volgens mij zelfs nog iets minder breed).

Het verbruik is ook nog steeds netjes met gemiddeld 1:13.

Ik zou nog wel uren door kunnen gaan met de loftrompet over de Superb maar dat wordt saai en eentonig.

Ik wil nog even kwijt dat het mij erg goed doet, dat ik tot op heden geen auto op het internet ben tegen gekomen met dezelfde specificaties en kilometerstand voor dezelfde vraagprijs als onze Superb. Maar we zijn inmiddels toch een half jaar verder. Want of ze hebben niet dezelfde specificaties of zijn duurder met vaak ook nog eens een hogere kmstand. Dat maakt de smile alleen maar groter :-)

Update, door de APK

  • 82.400 km

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn review heb bijgewerkt. Eigenlijk is er ook weinig reden toe. Ik ben nog steeds zeeer tevreden, rijdt als een zonnetje en het verbruik is nog steeds zo rond 1:13.

Drie dingen zijn nog het vermelden waard:

1) Vorige week APK keuring gehad, helaas was een wiellager achter kapot, dat was jammer maar kan ik de auto anzich niet aanrekenen. Niet van de dealer gerepareerd voor ± € 225. Dus al met al met (her)keuren kostte dit € 300,-. Jammer maar het is niet anders. Samen met de beurt (zie punt 2) kan hij er in principe weer 1 tot 2 jaar tegenaan.

2) Ik weet eigenlijk niet eens meer wanneer, maar ergens rond Augustus moest de Skoda een grote beurt hebben. Dit kostte een flinke duit geld; € 500,-. Maar dan kun je er ook 2 jaar mee vooruit, dan valt het nog te overzien. Verder kwamen er geen rare dingen aan het licht.

3) Gisteren bij iemand van het Skodaforum lang geweest om wat tweaken. Zo kan ik de elektrische klep met de sleutel en knop in het middenconsole sluiten (überhaupt raar dat dit niet standaard kan). Gaan de alarmlichten aan bij een noodstop. Wist de achterwisser nog 1x extra na het sproeien. En als laatste de coming en leaving home functie van de Xenon veranderd naar de mistlampen. Dat schijnt beter te zijn voor de Xenon, zo kun voorkomen dat ze eerder kapot gaat.

Nogmaals verder niks meer dan positief! En ben ik blij dat de facelift redelijk simpel gebleven (zeker ook omdat het interieur nauwelijks is aangepast) is waardoor er geen honger ontstaan naar deze versie :-)

Update 90.000 km

  • 90.000 km

Ondanks dat er niet er veel te melden valt, toch een kleine update in de vorm van plussen en minnen:

+ Ruimte; blijft heerlijk die verbaasde blikken
+ Luxe; kan ik straks nog zonder een auto met elektrische klep en elektrische stoelen met geheugen op de sleutel?
+ Motor; blijft een prima motor, die om echt gang te maken toeren nodig heeft, maar in lage toeren is ie net zo soepel als een diesel
+ Verbruik; in de stad 1:12/1:13. Daarbuiten 1:14/1:15. Ons gemiddelde met veel korte stad/dorp kilometers blijft 1:13 wat ik zeer acceptabel vind
+ Comfort/wegligging; het blijft een heerlijke snelwegkruiser

-/- Navigatie; ondanks dat de route (en nieuwe route) snel gevonden worden, zijn de aanwijzing voor de files echt niet te vertrouwen, hier maakt ie vaak echt een potje van
-/- Columbus überhaupt; ondanks dat het een mooi systeem is, werkt ie niet altijd 100%. Hij loopt nog wel eens vast en sinds kort wil hij bijna geen muziek van de HDD of SD afspelen
-/- Olieverbruik; sinds kort moet ik echt om de 5.000km een litertje olie verbruiken, kan aan de korte stukjes liggen in combinatie met vroeg op schakelen (rond de 1.7000 toeren)

Al met al blijf ik nog steeds super blij met de Superb en hadden we geen betere keuze kunnen maken vind ik. Ik vind het echt een onderschatte auto, want rationeel gezien is dit gewoon de beste auto. Maar goed ieder (gelukkig) zijn eigen keus.

Als er vragen zijn, stel ze gerust!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.